منو

پیشگیری از لخته شدن خون پس از جراحی ارتوپدی

یکی از مهم ترین خطراتی که بیماران تحت عمل جراحی را تهدید می کند، مشکلی به نام ترومبوز ورید عمقی است. ترومبوز ورید عمقی (DVT) به تشکیل لخته خون در یک سیاهرگ عمیق گفته می شود که معمولاً در ران و ساق پا رخ می دهد. احتمال ایجاد این عارضه بعد از هر جراحی جدی وجود دارد. افرادی که جراحی در نواحی پا و لگن انجام می دهند، بیش از سایرین در معرض لخته شدن خون قرار دارند.

هنگامی که لخته خون در یکی از سرخرگ هایی که از قلب به ریه ها می رود گیر کند، آمبولی ریه (PE) رخ می دهد. آمبولی ریه معمولاً از رگ های عمیق پا به سمت ریه ها حرکت می کنند. در صورتی که لخته خون به ریه ها برسد، می تواند جریان خون به ریه ها و قلب را مسدود کند. آمبولی ریه یک بیماری جدی با خطر جانی است که می تواند منجر به مرگ بیمار شود.

آرتروسکوپی مچ پا 

پیشگیری از لخته شدن خون پس از جراحی ارتوپدی

پس از جراحی، پزشک برنامه ای برای کمک به پیشگیری از ایجاد لخته های خونی برای بیمار تنظیم می کند. این برنامه می تواند شامل بلند کردن پاها در ارتفاع بالاتر از سطح بدن، تمرینات ساق پا برای افزایش گردش خون، استفاده از جوراب های ضد آمبولی و مصرف داروهای رقیق کننده خون باشد. داروها و حرکات ورزشی را باید حتما با نظر پزشک خود مصرف کنید بسته به نوع جراحی و آسیب تجویز پزشک میتواند متفاوت باشد.

علائم هشدار دهنده لخته شدن خون 

برای کاهش خطر ابتلا به لخته های خونی طی هفته های اول پس از جراحی، رعایت دستورالعمل های پزشک، الزامی و مهم می باشد. علائم هشدار دهنده لخته شدن خون شامل موارد زیر می شود:

علائم هشدار دهنده آمبولی ریه عبارتند از:

در صورت بروز هر یک از علائم نام برده فوراً به پزشک مراجعه کنید.

دکتر غلامرضا نادری، جراح و متخصص ارتوپد در تهران 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر