علت درد بعد از تعویض مفصل زانو

درد بعد از تعویض مفصل زانو دلایل مختلفی دارد. این درد می‌تواند به عوامل جراحی، ویژگی‌های فردی (وضعیت) بیمار و عوارض مربوط به خود جراحی مربوط باشد. التهاب، آسیب عصبی و تنظیم یا قرارگیری نامناسب مفصل مصنوعی از دیگر دلایل درد بعد از تعویض مفصل زانو هستند. علاوه بر این، عواملی مانند وضعیت روانی بیمار، از جمله اضطراب و افسردگی نیز می‌توانند بر درد تأثیر بگذارند.

آیا درد بعد از جراحی تعویض مفصل زانو طبیعی است؟

درد بعد از تعویض مفصل زانو بخشی از روند بهبودی است. این درد ممکن است با تورم همراه باشد، اما به طور کلی در ۲-۳ هفته اولیه کم می‌شود. درد معمولاً با داروهایی مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا داروهای مخدر کوتاه مدت کنترل می‌شود. تورم نیز با استفاده از کیسه یخ کم می‌شود.

برای کاهش درد بعد از تعویض مفصل زانو چه کنیم؟

در حالی که درد عمومی ‌زانو در چند روز اولیه به آرامی‌ از بین می‌رود، بعضی از بیماران ممکن است تا چند هفته پس از جراحی به داروهای مسکن خوراکی نیاز داشته باشند. فیزیوتراپی و تمرینات خانگی نیز به کاهش درد کمک می‌کند.

۱_ فیزیوتراپی و تمرینات

انجام تمرینات توصیه شده توسط فیزیوتراپیست بسیار مهم است و به روند بهبودی کمک می‌کند. این تمرینات به تقویت عضلات اطراف مفصل جدید، بهبود انعطاف‌پذیری و عملکرد کلی آن کمک می‌کند.

۲_ داروهای ضد درد و درمان

در بیشتر موارد برای درد بعد از تعویض مفصل زانو، داروهای مختلفی از جمله داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، مواد افیونی و داروهای ضد درد عصبی مانند داروهای ضد افسردگی و ضد تشنج تجویز می‌شوند. استفاده از درمان‌های موضعی مانند چسب‌های لیدوکائین یا کپسایسین نیز می‌تواند درد عصبی زانو را کمتر کند.

۳_ درمان های کنترلی دیگر

روش‌های جدید مانند تزریق مستقیم مورفین به استخوان ساق پا در طول جراحی، نتایج امیدوارکننده‌ای را در کاهش نیاز به داروهای ضد درد بعد از عمل و بهبود مدیریت درد نشان داده‌اند.
مجموعه کارهای زیر نیز می‌توانند باعث بهبود درد بعد از تعویض مفصل زانو بیمار شوند:

درد بعد از تعویض مفصل زانو

چه زمانی باید برای درد بعد از تعویض مفصل زانو به پزشک مراجعه کنید؟

درد بعد از تعویض مفصل زانو ممکن است در زمان انجام تمرینات فیزیوتراپی نیز وجود داشته باشد. این درد طبیعی است و به مرور زمان بهبود پیدا می‌کند. تنها زمانی باید نگران این درد بود که همراه با تورم، ترشح یا قرمزی پوست باشد. در این صورت بهتر است برای بررسی‌های اولیه به پزشک مراجعه کنید.

مدیریت موثر درد بعد از جراحی زانو با انجام مجموعه کارهایی مثل جلسات فیزیوتراپی، انجام تمرینات مناسب، استفاده کمپرس سرد بر روی محل برش، پیاده‌روی اصولی روزانه، مصرف مسکن و… امکان‌پذیر خواهد بود. با پیشرفت تحقیقات، امید است که بیماران کمتری مجبور به تحمل درد طولانی مدت بعد از عمل جراحی زانو شوند و بتوانند با سرعت بیشتری به سبک زندگی فعال بازگردند.

بیمارانی که درد مداوم را تجربه می‌کنند، بهتر است با پزشک خود در این باره صحبت کنند و برای انجام بررسی‌های اولیه تحت معاینه قرار بگیرند. توجه داشته باشید که درد بعد از تعویض مفصل زانو ممکن است تا ۲ ماه ادامه داشته باشد. با این حال این درد بعد از گذشت ۲ هفته باید رو به بهبود باشد، یعنی از شدت آن کم شده باشد. در غیر این صورت نیاز به بررسی دارد.

با وجود عوارض نادر، تعویض مفصل زانو یکی از موفق‌ترین جراحی‌ها در پزشکی مدرن است. این جراحی در بیشتر موارد برای بیمارانی که مبتلا به آرتروز شده‌اند، کارایی دارد. در این حالت بیماران می‌توانند به فعالیت عادی روزانه خود برگردند و محدودیت چندانی در انجام فعالیت نداشته باشند.

دکتر غلامرضا نادری جراح و متخصص ارتوپد در تهران