منو

بیماری پاژه چیست؟ علائم و عوارض

بیماری پاژه چیست؟بیماری پاژه استخوان یک اختلال مزمن است که باعث بزرگ ‌تر و ضعیف ‌تر شدن استخوان ‌ها نسبت به حالت طبیعی می ‌شود. این بیماری معمولاً فقط یک یا چند استخوان را تحت تاثیر قرار می‌ دهد که عبارتند از:

سه مرحله بیماری پاژه چیست؟

سه مرحله بیماری پاژه عبارتند از: لیتیک، ترکیبی از لیتیک و بلاستیک و اسکلروتیک. در یک بیمار، ضایعات اسکلتی مختلف ممکن است با سرعت ‌های متفاوتی پیشرفت کنند. بنابراین، در هر زمان ممکن است مراحل مختلف بیماری در مناطق مختلف اسکلتی نشان داده شود.

تغییر شکل استخوان ساعد با بیماری باژه

علائم بیماری

بسیاری از افراد مبتلا به بیماری پاژه علائم خاصی را تجربه نمی‌ کنند. با این حال، تغییرات استخوانی می ‌تواند باعث موارد زیر شود:

با شروع روند درمان، بسیاری از افراد می‌ توانند علائم خود را کنترل کنند، درد را کاهش دهند و اثرات بیماری را مدیریت کنند.

رود بیماری به چه صورت است؟

در طول زندگی، بدن دائماً استخوان قدیمی را حذف و استخوان جدیدی به اسکلت اضافه می‌ کند. با افزایش سن، این روند به طور طبیعی کندتر می‌ شود. در شروع بیماری، بدن استخوان بسیار بیشتری نسبت به  آنچه تولید می ‌کند، از دست خواهد داد. با پیشرفت بیماری پاژه، استخوان جدید با سرعتی بیشتر از سرعت حذف استخوان قدیمی تشکیل می‌ شود. با این حال، استخوان جدید به درستی شکل نمی گیرد و به استخوان ‌های بزرگ ‌تر، تغییر شکل یافته، ضعیف ‌تر و نرم ‌تر از استخوان طبیعی تبدیل می ‌شود.

چه کسانی به این مبتلا می ‌شوند؟

عوامل خاصی ممکن است خطر ابتلا به بیماری پاژه را افزایش دهند:

عکس بیماری پاژه

علائم بیماری پاژه

ممکن است اصلاً متوجه نشوید که به این بیماری مبتلا هستید، زیرا بسیاری از افراد مبتلا هیچ علائمی ندارند. با این حال، در برخی موارد، شکستگی یا تغییر شکل استخوان ‌ها می ‌تواند باعث درد شود. این درد استخوانی که شایع ‌ترین علامت بیماری است، اغلب با آرتریت یا مشکلات دیگر اشتباه گرفته می ‌شود. به طور کلی می توان اشاره کرد که علائم به آرامی بروز پیدا می کنند و بیماری به استخوان ‌های سالم گسترش نمی ‌یابد.

علاوه بر این، برخی افراد مبتلا به بیماری پاژه در مراحل پیشرفته ممکن است دچار تغییر شکل استخوان ‌ها و سایر تغییرات استخوانی شوند که شامل افزایش اندازه سر، انحنای پا و انحنای ستون فقرات می‌ شود. بسته به استخوان یا استخوان ‌های درگیر، ممکن است علائم دیگری نیز بروز کنند، مانند:

همچنین، در برخی موارد، بیماری پاژه می‌ تواند منجر به مشکلات دیگری شود که عبارتند از:

علل بیماری پاژه

علت دقیق بیماری پاژه مشخص نیست، اما محققان معتقدند عوامل محیطی و ژنتیکی در ایجاد این بیماری نقش دارند. دانشمندان تغییراتی در ژن‌ ها شناسایی کرده ‌اند که ممکن است خطر ابتلا به بیماری پاژه را افزایش دهد. علاوه بر این، محققان در حال بررسی این موضوع هستند که برخی ویروس‌ ها چگونه می ‌توانند در افرادی که دارای عوامل خطر برای بیماری پاژه هستند، باعث بروز این بیماری شوند. برخی مطالعات نشان می ‌دهند که در بعضی کشورها تعداد افراد مبتلا به بیماری پاژه و شدت بیماری در حال کاهش است.

بهترین درمان برای بیماری پاژه چیست؟

دارو درمانی

داروهای اصلی که پزشک ممکن است برای درمان بیماری پاژه تجویز کند، بیس فسفونات ‌ها هستند که برای درمان انواع مختلف بیماری‌ های استخوانی استفاده می ‌شوند. این نوع دارو با کنترل تجزیه و تشکیل بیش از حد استخوان که در بیماری پاژه رخ می ‌دهد، کار خود را انجام می دهد.

بیس فسفونات ‌ها (داروهای پوکی استخوان) معمولاً به صورت تزریقی در ورید تجویز می‌ شوند، اما می‌ توان آنها را به صورت خوراکی نیز مصرف کرد. در صورت مصرف خوراکی، بیس فسفونات ‌ها عموماً مشکلی ایجاد نمی کنند اما ممکن است باعث تحریک معده شوند.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپد

منبع:niams.nih

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر