منو

درد انگشت دوم پا نشانه چیست؟علائم و درمان

درد انگشت دوم پا نشانه چیست؟ اگر انگشت شما دچار ضرب دیدگی و یا آسیب خارجی نشده ممکن است دچار کپسولیت شده باشید! همانطور که میدانید، مفاصل، ساختارهای بسیار پیچیده ای هستند که فراتر چیزی که فکر می کنید هستند. 

مفاصل، به رباط ها و تاندون ها نیاز دارند تا استخوان ها را به یکدیگر متصل کنند و به آنها اجازه دهند در یک محدوده ی طبیعی به نرمی حرکت کنند. زمانی که استخوان ها در مفصل کنار هم قرار می گیرند، رباط های حمایت کننده یک “کپسول مفصلی” تشکیل می دهند که استخوان ها را همتراز نگه می دارد و باعث می شود عملکرد صحیحی داشته باشند. 

اما به مرور زمان یا بر اثر آسیب، این رباط ها ممکن است تحت فشار، پارگی، ساییدگی و یا التهاب قرار گیرند که این شرایط کپسولیت نامیده می شود. با اینکه این شرایط تقریباً در هر مفصلی از بدن اتفاق می افتد، اما در انگشتان میانی پا به خصوص انگشت دوم پا شایع تر است.

درد انگشت دوم پا به دلیل کپسولیت

علائم کپسولیت انگشت دوم پا

در مراحل اولیه، درد انگشتان پا، درد مفصل و التهاب در توپ کف پا می تواند از علائم اولیه ی کپسولیت انگشت دوم پا باشد. همچنین ممکن است احساس کنید که همواره روی چیزی مثل سنگریزه راه می روید. حتی ممکن است پوشیدن کفش یا راه رفتن با پای برهنه برای شما سخت باشد. علائم این شرایط شبیه به مشکلات دردناک دیگری از جمله نوروم مورتون می باشد که توپ کف پا را دچار مشکل می کند.

 زمانی که این شرایط بدتر می شود، رباط ها شروع به ضعیف شدن می کنند تا زمانی که دیگر برای ثابت نگه داشتن مفصل به اندازه ی کافی قوی نباشند. اگر انگشت دوم پا دچار مشکل شود، کم کم به طرف انگشت بزرگ پا می چرخد و سرانجام روی آن خم می شود. 

البته اگر درد انگشت شما به خاطر ضرب دیدگی است و احتمال می دهید در اثر ضربه در رفته و یا آسیب دیده، مقاله ی در رفتگی انگشت پا را بخوانید!

چردا دچار کپسولیت می شویم؟

معمولاً تصور می شود که کپسولیت بر اثر مجموعه ای از عوامل ژنتیکی و استفاده ی مکرر ایجاد می شود. با اینکه همیشه نمی توان پیش بینی کرد که یک پا دچار این مشکل خواهد شد یا نه، اما فعالیت های تکراری که در آنها پنجه ی پا به طور مدام خم می شود و یا به توپ کف پا فشار بیش از حد وارد می شود. مانند:

عکس کپسولیت

تمامی این عوامل می توانند رباط های کپسول را بیش از حد کشیده و ضعیف کنند و منجر به کپسولیت شوند. این فعالیت ها ممکن است نقایص ساختاری در پا یا دیگر ناهنجاری های ارثی را تشدید کنند. 

چه کسانی بیشتر به کپسولیت دچار می شوند؟

افرادی که انگشت دوم پای آنها از انگشت شستشان بلندتر است، بیشتر مستعد کپسولیت هستند، زیرا این شکل پا فشار زیادی روی انگشت بلندتر ایجاد می کند و آن را ضعیف می کند. وجود پینه یا انحراف شست نیز ممکن است احتمال کپسولیت انگشت دوم پا را بیشتر کند. اگر نمی دانید که انحراف شست پا چیست و اطلاعاتی در این باره ندارید، مقاله ی زیر را مطالعه کنید.

درمان درد انگشت دوم پا

مهمترین نکته ای که باید در مورد کپسولیت بدانید این است که این شرایط یک اختلال پیشرونده است، یعنی معمولاً خود به خود بهبود پیدا نمی کند و بدون درمان فقط بدتر می شود. علاوه بر این زمانی که انگشت پا به سوی انگشت مجاور خم می شود، نمی تواند بدون جراحی به وضعیت اصلی خود برگردد. بنابراین، اگر هر گونه علائمی در پاهای خود مشاهده کردید که  همانند علائم کپسولیت بود  باید توسط متخصص فوراً بررسی شود. خبر خوب این است که اگر به مشکل زود رسیدگی کنید، روش های درمانی محافظه کارانه اغلب برای تثبیت مفاصل و به حداقل رساندن درد انگشت پا کافی هستند.

 

درمان های خانگی

اول از همه، سعی کنید تا حد امکان روی پا نمانید و از کیسه یخ و یا داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن استفاده کنید تا درد و التهاب را کاهش دهید. اگر این اقدامات کافی نباشند، ممکن است پزشک داروهای خوراکی قوی تری تجویز کند یا تزریق کورتیزون را توصیه کند.

انتخاب های ساده در سبک زندگی مانند: خرید یک جفت کفش مناسب و پرهیز از پوشیدن کفش پاشنه بلند یا سفت، پرهیز از فعالیت هایی که منجر به درد می شوند و حتی کاهش وزن می تواند به درمان مشکل زمینه ای و کم کردن فشار زیاد از رباط های حساس کمک کند. متخصصان با توجه به موقعیت شما ممکن است روش های درمانی مختلفی را توصیه کنند. زمانی که مشکلات ساختاری مقصر باشند، اغلب اوقات کفش های جدید با کفی سفت تر یا کفی های طبی و پدهای حمایتی متاتارس توصیه می شوند.

 همچنین ممکن است پزشک به شما آموزش دهد که انگشت پای خود را آتل کنید یا آن را به انگشت مجاور بچسبانید تا آن را در جای خود نگه دارید و درد را کاهش دهید. زمانی که انگشت پا شروع به حرکت به سمت انگشت مجاور می کند فقط با جراحی اصلاح می شود. جراحان با تجربه، رویکرد مناسبی را با توجه به شرایط و سبک زندگی شما انتخاب می کنند.

فلوشیپ جراحی مچ پا دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپد

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر