منو

انواع شکستگی قوزک مچ پا و درمان آن

شدت شکستگی قوزک مچ پا ممکن است از یک شکستگی ساده در تنها یک استخوان مچ پا تا شکستگی های متعدد که ممکن است مچ پا را دچار در رفتگی بکنند، متفاوت باشد.


به کلام ساده تر هرچه تعداد استخوان های شکسته در مچ پا بیشتر باشد مچ پا ناپایدارتر می شود. همراه شکستگی قوزک ممکن است پارگی یا آسیب لیگامانی نیز وجود داشته باشد. شکستگی مچ پا می تواند در هر گروه سنی بروز کند. در ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته پزشکان متوجه افزایش تعداد و شدت شکستگی های مچ پا شده اند که علت آن تا حدی مربوط به افزایش جمعیت  افراد مسن ولی فعال است.

آناتومی مچ پا

سه استخوان مفصل مچ پا را تشکیل می دهند، که عبارتند از:

✅ تیبیا یا درشت نی

✅ فیبولا یا نازک نی

✅ تالوس یا استخوان قاپ که بین استخوان پاشنه در پایین و استخوان های نازک نی و درشت نی در بالا قرار دارد.

استخوان های تیبیا و فیبولا قسمت های ویژه ای دارند که در تشکیل مچ پا نقش دارند، از جمله:

☑ قوزک داخلی

قسمت داخلی انتهای استخوان تیبیا

☑ قوزک خارجی

قسمت انتهایی فیبولا

☑ قوزک خلفی

قسمت پشتی انتهای استخوان تیبیا

قوزک پا

پزشکان شکستگی های مچ پا را بر اساس قسمتی از استخوان که شکسته است تقسیم بندی می کنند. مثلا شکستگی قسمت انتهایی نازک نی را شکستگی قوزک خارجی و شکستگی انتهای هر دو استخوان نازک نی و درشت نی را شکستگی دو قوزکی (بای مالیولار) می نامند. در شکستگی های مچ پا دو مفصل درگیر می شوند:

✔ مفصل مچ پا یعنی جایی که استخوان های تیبیا و فیبولا و تالوس در کنار هم قرار می گیرند.

✔ مفصل سین دسموز که عبارت است از مفصلی که بین انتهای تحتانی تیبیا و فیبولا قرار دارد و توسط لیگامان ها (رباط ها) ی مهمی پایدار می گردد. لیگامان های متعددی به پایداری مفصل مچ پا کمک می کنند.

علل شکستگی قوزک مچ پا

❇ پیچ خوردن یا چرخیدن مچ پا

❇ افتادن روی مچ پا

❇ لیز خوردن یا افتادن حین راه رفتن یا دویدن

❇ تصادفات

علائم شکستگی قوزک مچ پا

از آن جا که علائم شکستگی قوزک مچ پا شبیه علایم پیچ خوردگی شدید مچ پا هستند هر نوع صدمه و آسیب مچ پا باید توسط پزشک متخصص درد مچ پا بررسی شود. علائم شایع شکستگی قوزک مچ پا عبارتند از:

✳ درد فوری و شدید

ورم مچ پا

✳ کبودی

✳ درد در هنگام لمس محل آسیب دیده

✳ عدم امکان وزن گذاری روی اندام آسیب دیده

✳ دفورمیته و تغییر شکل مخصوصا موقعی که مفصل دچار دررفتگی مچ هم شده باشد.

علائم در رفتگی مچ پا

  • درد و ورم در ناحیه سطحی مفصل
  • تغییر رنگ پوست اطراف مفصل و تغییر شکل مفصل
  • عدم توانایی در جرکت دادن مچ پا
  • درد در زمان فشار دادن مفصل مچ پا

تشخیص شکستگی قوزک مچ پا

معاینه توسط پزشک

پزشک از شما شرح حالی در مورد علایم و نحوه ی آسیب دیدن شما و یک شرح حال کلی در مورد سوابق پزشکی شما می گیرد. سپس معاینه ی دقیقی بر روی مچ پا و پا و ساق پایتان انجام می دهد.

تصویربرداری از مچ پا

در صورت شک به شکستگی قوزک مچ پا پزشک معالج برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صدمه ی شما درخواست تصویربرداری خواهد کرد.

۱- رادیولوژی ساده

رادیولوژی ساده معمول ترین و در دسترس ترین تکنیک تصویربرداری تشخیصی است. رادیوگرافی ساده می تواند نشان دهد که آیا استخوان شکسته است یا نه؟ و آیا در محل شکستگی قوزک مچ پا جا به جایی وجود دارد یا خیر؟ با این روش می توان تعداد قطعات شکستگی را دانست.

۲- رادیوگرافی تحت استرس

در بعضی شرایط پزشک معالج به مچ پا در جهت خاصی فشار وارد می کند و در آن حالت رادیوگرافی انجام می شود. این رادیوگرافی برای آن است که پزشک متوجه شود که آیا آن شکستگی خاص نیاز به درمان جراحی دارد یا خیر؟

۳- سی تی اسکن

این روش تصاویری از مقاطع مختلف مچ پا ارائه می دهد و گاه برای بررسی بیشتر صدمات مچ پا به کار می رود به ویژه در مواردی که شکستگی به مفصل مچ پا راه دارد.

 سی تی اسکن پا

۴- ام آر آی

برای بعضی از انواع شکستگی قوزک مچ پا و به منظور بررسی لیگامان ها از ام آر آی استفاده می شود.

درمان شکستگی قوزک خارجی

شکستگی قوزک خارجی در واقع شکستگی نازک نی هست. نازک نی در سطوح مختلف ممکن است دچار شکستگی شود. سطح شکستگی می تواند شیوه ی درمان را تعیین کند.

✅ درمان غیر جراحی شکستگی قوزک خارجی

در صورت پایدار بودن مچ پا یعنی اگر شکستگی همراه جا به جایی زیاد نباشد ممکن است نیاز به جراحی نباشد. برای تعیین پایداری مچ پا می توان از رادیوگرافی تحت استرس استفاده کرد. نوع درمان مورد نیاز ممکن است بر اساس محل شکستگی استخوان نیز تعیین شود. روش های متفاوت و متعددی برای حفاظت از شکستگی در طول مدت ترمیم آن استفاده می شود که از کفش های مخصوص تا گچ کوتاه متفاوت هستند.بعضی از پزشکان اجازه ی تحمل وزن را به بیمار می دهند و برخی تا شش هفته اجازه ی وزن گذاری نمی دهند. در طول مدت درمان با فواصل معینی رادیوگرافی انجام می شود تا ضمن اطمینان از عدم جا به جایی قطعات شکستگی فرایند ترمیم نیز پایش گردد.

✅ درمان جراحی شکستگی قوزک خارجی

اگر شکستگی با جا به جایی همراه باشد یا مفصل مچ پا ناپایدار باشد نیاز به جراحی خواهد بود. در این روش ابتدا قطعات شکسته در جای خود قرار داده می شوند و سپس با پیچ و پلیت (پلاک) فیکس می شوند.

شکستگی قوزک پا چقدر طول می کشد؟

مدت زمان بهبودی شکستگی قوزک پا به شدت آسیب دیدگی بستگی دارد. به این صورت که پس از ۲ الی ۳ هفته که پا در گچ بود، معاینه و رادیولوژی انجام می شود و در صورتی که درد و ناراحتی وجود نداشت، بیمار می تواند از واکر استفاده کند و پس از ۱۲ الی ۱۶ هفته شکستگی کامل درمان می شود.

درمان شکستگی قوزک داخلی

شکستگی قوزک داخلی عبارت است از شکستگی قسمت داخلی استخوان درشت نی در قسمت تحتانی آن (مچ پا).این شکستگی می تواند در سطوح مختلف قوزک داخلی ایجاد شود.

در بیشتر موارد شکستگی قوزک داخلی به همراه شکستگی نازک نی (قوزک خارجی) یا شکسستگی قسمت خلفی درشت نی (قوزک خلفی) یا همراه صدمه و پارگی لیگامان ها (رباط ها) ی مچ پا می باشد.

✅ درمان غیر جراحی شکستگی قوزک داخلی

اگر شکستگی بدون جا به جایی باشد و در قسمت انتهایی قوزک داخلی باشد و قطعه ی شکستگی کوچک باشد می توان آن را بدون جراحی درمان  کرد.ممکن است نیاز به انجام رادیوگرافی تحت استرس برای اطمینان از پایداری مفصل مچ پا باشد.

درمان غیر جراحی می تواند با یک بریس یا گچ کوتاه ساق انجام شود. معمولا باید به مدت ۶ هفته از وزن گذاری اجتناب شود. در طول این مدت نیاز به رادیوگرافی کنترل و اطمینان از جا به جا نشدن شکستگی می باشد.

✅ درمان جراحی شکستگی قوزک داخلی

در صورت جا به جایی شکستگی یا ناپایداری مچ پا نیاز به جراحی خواهد بود.بسته  به نوع شکستگی ممکن است از پیچ یا سیم یا پیچ و پلیت برای فیکس کردن آن استفاده شود.

درمان خانگی شکستگی مچ پا

شما می توانید پس از فیزیوتراپی با انجام بعضی حرکات در خانه به سرعت بهبود خود کمک کنید:

۱- کشش پا با پارچه

اولین اقدام برای درمان خانگی شکستگی مچ پا این است که روی زمین نشسته پاهای خود را دراز کنید و کف پای آسیب دیده را در مرکز یک پارچه قرار داده و دو سر پارچه را بگیرید و بکشید. مراقب باشید هنگام نشستن قوز نکنید. این حرکت را می توانید در ۱۰ تکرار ۲۰ ثانیه ای با فاصله ۱۰ ثانیه استراحت انجام دهید.

۲- آب درمانی

آب درمانی با مشورت پزشک می تواند تأثیر زیادی در بهبود روند درمان شما داشته باشد. تنها توجه داشته باشید آب درمانی برای همه افراد به خصوص کسانی که رماتیسم دارند مناسب نیست و از این رو حتما با پزشک خود مشورت کنید.

درمان شکستگی قوزک خلفی

شکستگی قوزک خلفی عبارت است از شکستگی قسمت خلفی درشت نی (تیبیا) در محل مچ پا. این شکستگی در بیشتر موارد همراه شکستگی قوزک خارجی است.ممکن است شکستگی قوزک داخلی هم همراه آن وجود داشته باشد. بسته به این که قطعه ی شکسته چقدر بزرگ باشد قسمت خلفی مچ پا ممکن است ناپایدار گردد.معمولا معتقدند که اگر این قطعه بیش از ۲۵ درصد مفصل را شامل شود مفصل ناپایدار بوده نیاز به عمل جراحی وجود دارد.

✅ درمان غیر جراحی شکستگی قوزک خلفی

اگر قطعه شکسته بدون جا به جایی و مفصل پایدار باشد درمان غیر جراحی با گچ کوتاه یا بریس توصیه می شود.وزن گذاری تا ۶ هفته مجاز نخواهد بود.

✅ درمان جراحی شکستگی قوزک خلفی

اگر قطعه ی شکسته جا به جا و مفصل مچ پا ناپایدار باشد جراحی لازم خواهد بود.فیکساسیون با پیچ یا با پیچ و پلیت انجام می شود.

درمان شکستگی هر دو قوزک (بای مالیولار)

شکستگی دو قوزک عبارت است از شکستگی هم زمان هر دو قوزک داخلی و خارجی.در اکثر این شکستگی ها مفصل مچ پا ناپایدار می باشد و گاه حتی همراه در رفتگی مچ پاست.

✅ درمان غیرجراحی شکستگی دو قوزک

همان طور که در بالا گفته شد این شکستگی ها معمولا ناپایدارند و نیاز به جراحی دارند ولی درمان غیر جراحی ممکن است در بیمارانی که در آن ها ریسک جراحی بسیار بالاست یا کسانی که به دلایلی اصلا راه نمی روند با بریس یا گچ کوتاه انجام شود. در این حالت رادیوگرافی های مکرر برای اطمینان از عدم جا به جایی شکستگی و بررسی روند ترمیم انجام می شود.

وزن گذاری به مدت ۶ هفته مجاز نیست و پس از آن نیز مچ پا تا هنگام جوش خوردن کامل با یک بریس محافظت خواهد شد.

✅ درمان جراحی شکستگی دو قوزک

در بیشتر موارد درمان انتخابیست. فیکساسیون با پیچ و پلیت انجام می شود.

درمان شکستگی سه قوزکی (تری مالیولار)

برخی شکستگی ها ناپایدار هستند و ممکن است با دررفتگی مچ پا همراه باشند.

✅ درمان غیر جراحی شکستگی مچ پا

همان گونه که در بالا ذکر شد درمان غیر جراحی فقط در صورتی انجام می شود که یا خطر جراحی برای بیمار بیش از حد زیاد باشد یا این که وی اصلا قادر به راه رفتن نباشد. نحوه ی درمان غیر جراحی همان است که در مورد شکستگی دو قوزکی توضیح داده شد.

✅ درمان جراحی شکستگی مچ پا

هر یک از اجزای شکستگی جداگانه فیکس می گردند.

آسیب سیندسموز

درمان آسیب سیندسموز

سیندسموز مفصل بین انتهای درشت نی و نازک نی است و توسط لیگامان هایی پایدار می گردد.آسیب سیندسموز ممکن است فقط لیگامانی باشد.در این موارد اگر ناپایداری وجود نداشته باشد درمان غیر جراحی موثر خواهد بود ولی طول مدت درمان نسبت به پیچ خوردگی های معمول مچ پا طولانی تر است. در موارد زیادی آسیب سیندسموز همراه یک یا چند شکستگی هم هست.این صدمات بسیار ناپایدار هستند و حتما نیاز به درمان جراحی دارند.

عوارض شکستگی مچ پا

افراد دیابتی و مسن و کسانی که سیگار یا قلیان می کشند بیشتر در معرض عوارض جراحی هستند که این شامل تاخیر در ترمیم زخم نیز هست.زیرا در این افراد استخوان دیرتر جوش می خورد.

⚠ عوارض در درمان غیر جراحی

۱- بدون جراحی این خطر وجود دارد که قطعه شکسته جا به جا شود.بنابراین پیگیری با رادیوگرافی های مکرر ضروریست.

۲- اگر استخوان در وضعیت نامناسب جوش بخورد مفصل مچ پا ناپایدار خواهد شد و این منجر به آرتروز زودرس آن می شود.

⚠ عوارض درمان جراحی

خطرات جراحی به طور عموم عبارتند از:

  • عفونت
  • خونریزی
  • درد
  • لخته شدن خون در ورید های ساق (این عارضه در درمان غیر جراحی هم محتمل است)
  • آسیب عروق و اعصاب و تاندون ها

خطرات مربوط به درمان جراحی شکستگی مچ پا عبارتند از:

  • تاخیر جوش خوردن
  • آرتروز
  • درد در محل پیچ و پلیت

شکستگی قوزک پا چقدر طول میکشد

گرچه بیشتر افراد طی ۳ تا ۴ ماه به فعالیت های روزمره (جز فعالیت ورزشی) بر می گردند بهبود کامل می تواند تا ۲ سال طول بکشد. ممکن است ماه ها طول بکشد که فرد بتواند بدون لنگیدن راه برود و به ورزش برگردد. اغلب افراد می توانند ۹ تا ۱۲ هفته پس از صدمه رانندگی را آغاز کنند.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر جواد یکشنبه ۱۴ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام دکتر بنده 24 سالمه و 3 ماه پیش با برادرم دعوام شد که افتاد روی انگشت کوچیک دستم که یک ماه پیش رفتم دکتر گفتند که تاندون از تو پاره شده که دستم ورم داره و همین طوری مونده از طرف ناخن تاندون اولی هست و برایم اتل نوشتن و گفتند که اتل گیری کن تا بهتر بشه و الان تا 10 روز پیش هم درد داشت و از داخل الان در نداره تا خیلی خیلی محکم فشار بدم یک زره درد میکنه خیلی خیلی کم میخاهم ببینم الان اتل گرفتم اتل گیری نتیجه ای داره ببندم و بهتره میشه فایده داره لطفا راهنمایی کنید دقیق ممنون میشم تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۴ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      درود
      بايد حداقل سه ماه آتل مخصوص داشته باشيد شايد بهتر بشه و آتل مى تونه مؤثر باشه ولى ممكنه كمى خم شدگى بند انتهايى دايم باقى بمونه كه اغلب مشكلى براى عملكرد ايجاد نمى كنه
      با احترام
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 318 مشاهده پرسش
    سلام دکتر متاسفانه جواب سئوالم رو نگرفتم اگر بعد از درمان شکستگی و MRI مشخص شود راط کلترالم پاره شده با توجه به ناپایداری شدید زانو ورد و ورم شدید که احتمال پارگیACLهمدارم با توجه به درد ناحیه مورد نظر از رباط مصنوعی استفاده میشود یا تاندون خود پاهایم میگیرند ضمنا امکان موفقعیت بعد عمل و باز گشت به وضعیت طبیعی چقدر است.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      درود
      اگر هر دو رباط ACL و MCL بعد از جوش خوردن شكستگى ناپايدار باشند بايد جراحى بشن ( گاه ليگامان كلترال خود به خود بهبود پيدا مى كنه)
      در اين جراحى اول آرتروسكوپى انجام خواهد شد.براى بازسازى ليگامان ها بهتره از آلوگرافت استفاده بشه چون نمى شه از همسترينگ استفاده كرد (به علت ناپايدارى سمت داخل)
      در هر خال بازگشت به شرايط نرمال بستگى به ميزان آسيب غضروف و كفايت جراحى و بازتوانى بعد از اون خواهد داشت
      با احترام
  • تصویر کاربر زهرا پنجشنبه ۱۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    خانمی 32 ساله هستم با سابقه ریکتز که چندین بار عمل جراحی اصلاح دفورمیتی زانو برایم انجام شده است و در سالهای اخیر هم تغییر شکل در ران را دارم و به توصیه پزشکان مجددا نیاز به جراحی دارم در دانسیتومتری انجام شده مشخص شده که تراکم استخوانی بسیار پایینی دارم و تشخیص استئوپنی برایم گذاشتند ده سال پیش قد حدود 150 را داشتم و اکنون قد 141 تمایل به انجام عمل افزایش قد در حین عمل اصلاحی ران را دارم نظر شما با توجه به شرایطم و خصوصا استئوپنی من چیست؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      درود
      ويكتر انواع مختلف داره و احتمالا در شما نوع خاصى از اون وجود داره كه مستلزم تشخيص و درمان توسط متخصص داخلى هست
      عمل جراحى شما چالش هاى فراوان از جمله امكان عود رو همراه داره
      اگه ممكنه راديوگرافى ها رو آپلود بفرماييد
      با احترام
  • تصویر کاربر طاهره پنجشنبه ۱۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 515 مشاهده پرسش
    با سلام قوزک خارجی پای بنده به دیوار برخورد کرده و در تصاویر تشخیص خار قوزک پا داده شده و گفته شده که باید عمل کنم خواستم از حضورتون بپرسم آیا خار قوزک پا صحت دارد و آیا روشی غیر از جراحی هم برای درمان آن وجود دارد؟ باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      درود
      اين اصطلاح براى من آشنا نيست اگه ممكنه راديوگرافى رو بفرستيد
      با احترام
  • تصویر کاربر عارف جمعه ۱۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 358 مشاهده پرسش
    سلام جناب اقای دکتر روزتون بخیر
    بنده حدود ۳ ماه پیش در هندبال مچ پام پیچ خورد و ورم کرد و دیگه پامو زمین نزاشتم و مستقیم رفتم تو بیمارستان عکس انداختم و فرداش بردم دکتر ارتوپدیک ایشون گفتن شکستگی نداره و رفتم ام ار ای که کشیدگی شدید رباط داخلی بود و فقط یک لیگامان خارجی پاره شده بود به گفته دکتر ارتوپد و پامو گچ گرفتن نزدیک چهار هفته
    بعد از باز کردن گچ هم‌تورم و خونمردگی داشت که کم کم خونمردگی رفع شد و تورمش کاهش پیدا کرد و فیزیوتراپی شرو کردم ۱۵ جلسه همزمان هم تمرینات مچ پا انجام میدادم و الان هم انجامش میدم روزی سه بار
    الان حتی تو دویدن نرم هم درد خاصی ندارم
    فقط اقای دکتر وقتی تو‌ تمرینات کشششی پامو بالا میارم یا پایین میبرم اون رباط داخلی حس میکنم خشکه و یکمم درد میکنه دوسه بار که بالا میارم دیگه درد نمیکنه و خشکی نداره و اینکه رباط داخلی پام حس میکنم نسبت ب اونیکی پام بالاتره و با دست میتونم لمسش کنم درحالی ک پای سالمم دستمو ک میزنم حس نمیکنم رباطو انگار که این پام رباطش کمی بالا اومده و از پوست معلومه
    و اینکه تورم در قسمت خارجی دارم که حدود ۷۰ درصد نسبت ب اول کم شده ولی بازم یکم هستش اطراف قوزکم



    نظر شما چییه؟ این درد و خشکی و بالا اپمدن رباط تو حالت فشار و‌کشش عادیه!؟
    1. تصویر کاربر عارف چهارشنبه ۱۰ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      اسیب دیده
    2. تصویر کاربر عارف چهارشنبه ۱۰ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سالم
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      درود
      نياز به معاينه هست
      با توجه به آسيب رباط داخلى احتمال وجود ناپايدارى و احتمال آسيب سين دسموز هست
      با احترام
    4. تصویر کاربر عارف پنجشنبه ۱۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      اقای دکتر درمان اسیب سیندسموز چیست؟ و اینکه در رادیوگرافی معلوم میشود؟
    5. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      درود
      سين دسموز اتصال نازك نى و درشت نى در مچ پاست و بسيار مهمه و گاه در راديوگرافى هم صدمه اش معلوم نمى شه و ام آر آى ممكنه نشون بده به شرط اون كه راديولوژيست دقيق و متبحر باشه
      گاه هم ما در هنگام آرتروسكوپى تشخيص مى ديم
      با احترام
    6. تصویر کاربر عارف پنجشنبه ۱۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      کلیشه های ام ار ای رو بفرستم براتون میشه تشخیص داد؟
    7. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      درود
      معاينه از هر چيز مهمتره
      با احترام
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۹ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    با سلام.بیستم ماه قبل مچ پای من پیچ به سمت داخل پیچ خورد.به بیمارستان مراجعه عکی رادیولوژی گرفتم دکتر عمومی گفت شکستگی ندارد اما باید بری ارتوپد گچ بگیری.من سهل انگاری کرده نرفتم.الان بعد از گذشت بیست روز هنوز مچ پای من پف دارد و راه رفتن من به روال عادی برنگشته‌.میخاستم راهنماییم کنید.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۹ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      درود
      حتما بايد معاينه بشين
      با احترام
  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۹ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 324 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر عزیز و گرامی
    اقای دکتر من حدود ۸۰ روز پیش مچ پام تو ورزش پیچ خوردو همون لحظه ورم کرد
    رادیوگرافی انجام دادم و بردم پیش متخصص ارتوپدی و گفتن ک شکستگی نداره و پام ب مدت ۲۸ روز تو گچ بود
    بعد از گچ رفتم ام ار ای و تو گزارش ام ار ای پارگی یک لیگامان خارجی و کشیدگی رباط دلتویید و بقییه رباط و ساختار استخوانی و تاندون ها سالم بودن
    بعدش فیزیو شرو کردم ۱۵ جلسه و الان درد و تورمم کاهش پیدا کرده و توحالت راه رفتن معمولی و دویدن نرم دردی ندارم
    فقط هنگام تمرینات کششی همون رباط داخلی حس میکنم یکم درد و خشکی داره ولی دامنه حرکتیم الان کامل شده و تو چرخش مچ ب خارج دردی ندارم
    میخواستم ببینم الان چه کارایی باید واسه تورم و رباط داخلی انجام بدم؟ و از کی میتونم دوباره ب فوتبال برگردم؟ سن هم ۲۳
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۸ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      درود
      از فيزيوتراپيست بخواهيد براتون ماساژ عمقى و mobilization براى سمت ليگامان دلتوييد انجام بدن
      اين خشكى به دليل گچ گيرى نسبتا طولانى هست و به مرور رفع مى شه
      بازگشت به فوتبال مشروط به قوى شدن عضلات و تعادل و چابكى هست كه اگه دسترس به فدراسيون پزشكى ورزشى داريد مى تونيد در فيزيوتراپى اون جا اين فاكتور ها رو بسنجيد
      با احترام
    2. تصویر کاربر حسین دوشنبه ۸ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      خب اقای دکتر ینی تو فیزیوتراپی فذراسیون پزشکی برم و اونجا فیزیوتراپی و تمرین درمانی انجام بدم!؟
      و اینکه تورمی ک بالای قوزکم باقی مونده خود ب خود رفع خواهد شد؟چون نسبت ب قبل خیلی خیلی کمتر شده
    3. تصویر کاربر حسین دوشنبه ۸ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      پیش کدوم دکتر برم تو فدراسیون پزشکی؟
    4. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۹ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      درود
      بله فيزيونراپى فدراسيون برين و بعد إز فيزيوتراپى حتما بايد معاينه بشين
      با احترام
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر نسیم یکشنبه ۷ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    عرض سلام و ادب احترام خدمت آقای دکتر
    من در تاریخ 19 خرداد 1397 مچ پام پیچ خورد. چون باشگاه بدنسازی میرفتم همون عصر باشگاه رفتم و با پاهام خیلی تمرین کردم. فردا صبح از درد پام نمیتونستم بلند شم. الان هم هنوز درد میکنه مخصوصا زمانیکه باهاش راه میرم و جون شاغل هستم و هر روز مسیرم مترو هست، بدتر شدم. میشه لطفا راهنماییم بفرمایید. خیلی اذیت میشم. اینکه هر روز پماد رهامین بهش میزنم و با باند کشی میبندمش. سلامت و سربلند باشید. باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۷ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      درود
      با توجه به ادامه علايم بعد از يك ماه و نيم، بايد حتما معاينه و بررسى دقيق انجام بشه
      با احترام
  • تصویر کاربر فاطمه یکشنبه ۷ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید خدمت آقای دکتر
    برادر زاده من کلاب فوت است و ۵ روزه میباشد ..متخصص ارتوپد گفتند زانوها هم چرخیده..وهر دوتا پا راگچ گرفتند..میخواستم بپرسمبعد از دوره های گچ گیری بهتر است برای کاهش عود جراحی شود یا بریس استفاده کند
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۷ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      درود
      بعد از پايان دوره هاى گچ گيرى بايد يك جراحى تنوتومى آشيل كه عمل كوچك هست هم انجام بشه
      با احترام
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۷ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین.جوان ۲۰ ساله هستم که تاندون آشیلم پاره شده بود و جراحی کردم ودو هفته دیگر میشود دوماه که پای من در گچ است.میخواستم بپرسم آیا مشکلی ندارد که من آخر هفته بعد گچ را باز کنم.یعنی یک هفته زود تر از دوماه.لطفا حواب بدین دیگه خسته شدم من الان با همون گچ دارم راه میرم.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۷ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      درود
      حتما با جراحتون مشورت كنيد و بدون صلاحديد ايشون هيچ اقدامى نكنيد
      با احترام
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر