منو

صدا دادن زانو هنگام نشستن و بلند شدن به چه علت است؟

شنیدن گاه به گاه صدای قرچ قرچ زانو، تق تق، ترق تروق و… در هنگام خم شدن زانو، بلند شدن، بالا رفتن از پله و هنگام ورزش الزاما به معنی ابتلا به آرتروز یا ورم مفاصل نیست، هر چند که این صداها معمولا از مفاصل افراد مبتلا به آرتروز شنیده می شود. در این مقاله به بررسی علل صدا دادن زانو می پردازیم.

پزشکان این صداها را کرپیتوس می نامند. این کلمه معمولا برای صدا دادن مفاصل بکار می رود اما می تواند جهت توصیف صداهای ریوی نیز استفاده شود.

 آناتومی زانو

زانو مانند یک لولا عمل می کند. این لولا استخوان ران (فمور) را به استخوان بلند ساق پا (تیبیا یا درشت نی) وصل می کند. نازک نی یا فیبولا استخوان دیگری است که به این مفصل وصل می شود. کشکک زانو یا پاتلا استخوانی کوچک و برجسته است که در جلوی زانو قرار گرفته و از آن محافظت می کند. دو لایه ضخیم غضروفی به نام منیسک همانند بالشتک هایی در بین استخوان های ران و درشت نی قرار گرفته اند تا اصطکاک را در محل رسیدن این دو استخوان به هم کاهش دهند. کپسولی پر از مایع که سینوویوم نام دارد مفصل را در برگفته و آن را لغزنده می کند. چهار رباط استخوان های این محل را به هم وصل می کنند. رباط، نواری سفت و قابل انعطاف است که استخوان ها را به هم وصل کرده باعث پایداری مفصل می شود.

علت صدا دادن زانو هنگام بلند شدن

با گذشت زمان، در نواحی احاطه کننده مفصل گاز ایجاد شده که سبب تشکیل شدن حباب های ریزی در مایع مفصلی (سینوویال) می شود. هنگامی که فرد زانوی خود را خم می کند برخی از این حباب ها ترکیده ممکن است صدا ایجاد کنند. این وضعیت عادی بوده و گاه به گاه برای همه افراد رخ می دهد.

در هنگام بلند شدن و نشستن نیز، در واقع زانو خم می شود و پدیده فوق ممکن است اتفاق بیفتد. 

آرتروز سبب آسیب غضروف و استخوان می شود. هنگامی که مفصل زانوی آسیب دیده حرکت می کند، می تواند صدایی مانند قرچ قرچ، تق تق یا ترق تروق ایجاد کند. کرپیتوس می تواند در اثر آسیب نیز ایجاد شود.

آیا قرچ قرچ زانو خطرناک است؟

صدا دادن زانو شایع و معمولا بدون درد است و نیازی به نگرانی نیست. با این حال، دردی که با صداهای زانو همراه است، می تواند بیانگر وجود یک مشکل باشد.

صدا دادن زانو یکی از شایع ترین علائم استئوآرتریت یا آرتروز است. همچنین این علامت می تواند یکی از علائم روماتیسم یا التهاب عفونی مفاصل بوده و ممکن است با چندین نوع مختلف از آسیب های زانو در ارتباط باشد.

در صورتی که زانوهایتان صدایی مانند غژغژ یا ترق تروق ایجاد می کنند و این صداها با درد همراه اند هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

مراجعه به پزشک

کریپتوس و آرتروز

بر طبق گفته بنیاد آرتروز، حدود ۲۷ میلیون آمریکایی به آرتروز مبتلا هستند. این نوع از آرتروز عمدتا افراد بالای ۶۵ سال را تحت تاثیر قرار می دهد. آرتروز اغلب مفاصلی را تحت تاثیر قرار می دهد که مانند مفاصل دست بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع آرتروز مفاصل تحمل کننده وزن از جمله زانو و ران را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

فشارهای مکانیکی یا تغییرات بیوشیمیایی به آرامی سبب فروپاشی غضروفی های بالش­ مانند مفصل شده و التهاب و درد ایجاد می کنند. با گذشت زمان، غضروف از بین رفته و استخوان ها بر روی یکدیگر ساییده می شوند. کرپیتوسی که با درد همراه است معمولا توسط آرتروز ایجاد می شود.

شایع ترین علائم پیچ خوردگی زانو + درمان پیچ خوردن زانو

علت صدا دادن زانو هنگام ورزش

کرپیتوس زانوها می تواند توسط آسیب های زانویی از جمله پارگی های منیسک ایجاد شود. این آسیب ها در افرادی که ورزش، دو یا دویدن نیمه تند انجام می دهند، نسبتا شایع است. پارگی منیسک می تواند سبب ایجاد کرپیتوس در هنگام حرکت مفصل شود.

نرمی کشکک زانو (کندرومالاسی پاتلا) دردی در پشت کشکک زانو است که بر اثر استفاده بیش از حد یا آسیب ایجاد می شود. این آسیب به غضروف پوشاننده سطح زیرین استخوان کشکک زانو وارد می شود. در صورتی که فرد به نرمی کشکک زانو مبتلا باشد، صدایی غژ غژ مانند و ساییده شدنی دردناک را شنیده و احساس می کند.

دیگر انواع آرتروز و آسیب های زانو نیز می توانند سبب ایجاد کرپیتوس شوند.

درمان مشکل زانو ضربدری با حرکات اصلاحی و ورزش

درمان صدا دادن مفاصل

کریپتوس یا صدا دادن زانو ، تا زمانی که بدون درد بوده و توسط یک بیماری، آسیب یا شرایطی دیگر ایجاد نشده باشد، بی خطر بوده و نیاز به هیچ درمانی ندارد. اما هنگامی که صدا دادن زانو با درد همراه می شود، درمان به علت زمینه ای آن بستگی خواهد داشت.

برای مثال، آرتروز درمان های متفاوتی دارد. پزشک ممکن است داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (مثل بروفن و دیکلوفناک) تجویز واستفاده از کمپرس سرد راجهت کاهش التهاب را پیشنهاد کند. استفاده از زانو بند می تواند به حمایت و استراحت دادن زانو کمک کند. فیزیوتراپی و تمرین درمانی، عضلات حمایت کننده زانو را قوی کرده و محدوده حرکتی زانو را افزایش می دهند. در برخی موارد، ممکن است جراحی یا تعویض مفصل زانو مورد نیاز باشد.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۲۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشد
    من 20 سالمه از 15 سالگی ورزش والیبال رو به صورت حرفه ای شروع کردم و تمرینات سخت و فشرده ای داشتم بعد یه مدت زانوهام درد میگرفت موقع تمرین و این 1 سال اخر دیگه تمرین نکردم ولی هنوزم مسافت بیشتر از 2 کیلیومتر رو راه میرم درد میگیره و موقع بلند شدن از زمین هم خیلی صدا میده اما بدون درد. تشخیصتون چی هست جناب نادری. ایا ارتروز هست؟؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      درود

      خير آرتروز نيست

      احتمالا كندرومالاسى كشكك هست 

  • تصویر کاربر مریم جمعه ۲۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر سه ماه پیش زانوم درد گرفت سمت بیرونیش بعد خوب شد الان بدتر شده بعضی وقتام صدای تق میده وقتی زانوم خم وراست میکنم چ مشکلیه باید ی دکتر مراجعه کنم هیچ ضربه ایی ندیده یهو اینجوری شد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      درود

      احتمالا كندرومالاسى كشكك داريد 

      به ارتوپد مراجعه بفرماييد

  • تصویر کاربر قاسم دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. من در 4 ماه گذشته 14 کیلو کاهش وزن داشته ام(از 120 به 106) و در این مدت ورزش های خانگی انجام داده ام. دیروز ورزش پرشی مانند پروانه را هم اضافه کردم. امروز دیدم زانویم هنگام نشست و برخاست و به خصوص برخی ورزشها صدا می دهد، ولی درد ندارد. این صداها نشانه خطرناکی هست؟ فعلا ورزش پرشی با توجه به وزنم انجام ندهم؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      درود

      خطرناك نيست ولى بهتره فعلا ورزشهاى low impact مثل دوچرخه ثابت انجام بدين

  • تصویر کاربر یگانه یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من ۲۲سالمه زانوهام هنگام نشست و برخواست صدای تق تق زیادی میده اما بدونه درد ولی گاهی ک خسته میشم زانوم انگار زیرش خالی میشه و مجبور میشم بایستم فکر میکنم نمیتونم ادامه بدم قفل میکنه ی چند دقیقه و بعد خوب میشه
    مادرمم سابقه چندتا عمل داشتن غضروف کنده میشد و عمل کردن
    من باید چیکار کنم یبار رفتم دکتر گفتن هیچی نیست نرمش دادن
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      درود

      عضلات چهار سر رو با تمرين تقويت كنيد 

  • تصویر کاربر مهران یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام من ۱۷ سالمه هر وقت که زانوی پای راستمو خم میکنم صدای ترق تروق میده درد نداره اصلا ولی پای چپم اینطور نیست و موقعه ورزش نمیتونم به اندازه پای چپم از پای راستم استفاده کنم ولی هیچ دردی نداره آیا میشه درستش کرد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      درود

      احتمالا تنها اقدام مورد نياز تقويت عضله چهار سر ران هست

  • تصویر کاربر ثمین شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    چه ورزشی برای از بین بردن استخوان ناویکولار پای کودک ۱۲ ساله وجود دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      درود

      قرار نيست از بين بره 

      اگه درد نداره اقدامى لازم نيست

  • تصویر کاربر مهسا دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام ، هجده سالمه صبح ها وقتی از خواب بیدار میشم و از جام بلند میشم زانو ام و انگار مفصل ران و لگن ام صدا میده، دردی نداره.ولی مدت زیاده که اینطوریه ،جای نگرانی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اگر درد و سابقه ى صدمه نداريد مشكلى نيست 

      آيا اخيرا كاهش وزن شديد داشتيد؟

  • تصویر کاربر Hamid چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شما وخسته نباشید
    جناب دکتر وقتی میخوام بشینم روی زمین ،زانوهام صدا میده و اصلا دردی هم نداره.
    BMI هم متعادله.ایا مشکلی وجود داره ؟نیاز به مراجعه به متخصص هست؟
    صداش هم مثل شکستن چوب هست
    باتشکر از زحمات شما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش)

      درود

      ففط عضلات چهارسر رو قوى كنيد

  • تصویر کاربر محسن دوشنبه ۳۰ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    ۲۰روزپیش بدنم امادگی نداشت همراه کارگرام دوساعت کارکردم وشب احساس کردم دردشدیدی دارم به دکتر مراجعه کردم یه عکس معمولی گرفتم که شکستگی ودررفتگی نداشت قرص ودارو مصرف کردم ولی همچنین دردشدیدداردوبعضی موقع ورم شدید داره دوباره به ارتوپد مراجعه کردم گفت دیسک کمر هست وداروهای اون هم تاثیری نداشت لطف کنید بفرمایید چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۳۰ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      درود

      اگر زانو تورم داره بايد ام آر آى كنيد

  • تصویر کاربر شهریار پنجشنبه ۲۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر،من دو هفتس وقتی دراز کشیدم و بلند میشم گاهی اوقات زانو راستم صدا میده همراه با درد بعضی وقتا درد زیاد بعضی وقتا درد شدید،هیچ ضربه ای هم به زانو هام وارد نشده و این اتفاق کاملا یک دفعه ای بوجود امد،۲ماهی هم هست که فوتبال میرم و هیچ فشار یا ضربه ای هم به زانو هام وارد نشده،فقط این اتفاق برای زانوی راستم میوفته،دلیلش چی میتونه باشه،وقتی میشینم نه صدا میده نه درد،فقط وقتا بلند میشم.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      احتمالا كندرومالاسى پاتلا هست

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر