منو

صدا دادن زانو هنگام نشستن و بلند شدن به چه علت است؟

شنیدن گاه به گاه صدای قرچ قرچ زانو، تق تق، ترق تروق و… در هنگام خم شدن زانو، بلند شدن، بالا رفتن از پله و هنگام ورزش الزاما به معنی ابتلا به آرتروز یا ورم مفاصل نیست، هر چند که این صداها معمولا از مفاصل افراد مبتلا به آرتروز شنیده می شود. در این مقاله به بررسی علل صدا دادن زانو می پردازیم.

پزشکان این صداها را کرپیتوس می نامند. این کلمه معمولا برای صدا دادن مفاصل بکار می رود اما می تواند جهت توصیف صداهای ریوی نیز استفاده شود.

 آناتومی زانو

زانو مانند یک لولا عمل می کند. این لولا استخوان ران (فمور) را به استخوان بلند ساق پا (تیبیا یا درشت نی) وصل می کند. نازک نی یا فیبولا استخوان دیگری است که به این مفصل وصل می شود. کشکک زانو یا پاتلا استخوانی کوچک و برجسته است که در جلوی زانو قرار گرفته و از آن محافظت می کند. دو لایه ضخیم غضروفی به نام منیسک همانند بالشتک هایی در بین استخوان های ران و درشت نی قرار گرفته اند تا اصطکاک را در محل رسیدن این دو استخوان به هم کاهش دهند. کپسولی پر از مایع که سینوویوم نام دارد مفصل را در برگفته و آن را لغزنده می کند. چهار رباط استخوان های این محل را به هم وصل می کنند. رباط، نواری سفت و قابل انعطاف است که استخوان ها را به هم وصل کرده باعث پایداری مفصل می شود.

علت صدا دادن زانو هنگام بلند شدن

با گذشت زمان، در نواحی احاطه کننده مفصل گاز ایجاد شده که سبب تشکیل شدن حباب های ریزی در مایع مفصلی (سینوویال) می شود. هنگامی که فرد زانوی خود را خم می کند برخی از این حباب ها ترکیده ممکن است صدا ایجاد کنند. این وضعیت عادی بوده و گاه به گاه برای همه افراد رخ می دهد.

در هنگام بلند شدن و نشستن نیز، در واقع زانو خم می شود و پدیده فوق ممکن است اتفاق بیفتد. 

آرتروز سبب آسیب غضروف و استخوان می شود. هنگامی که مفصل زانوی آسیب دیده حرکت می کند، می تواند صدایی مانند قرچ قرچ، تق تق یا ترق تروق ایجاد کند. کرپیتوس می تواند در اثر آسیب نیز ایجاد شود.

آیا قرچ قرچ زانو خطرناک است؟

صدا دادن زانو شایع و معمولا بدون درد است و نیازی به نگرانی نیست. با این حال، دردی که با صداهای زانو همراه است، می تواند بیانگر وجود یک مشکل باشد.

صدا دادن زانو یکی از شایع ترین علائم استئوآرتریت یا آرتروز است. همچنین این علامت می تواند یکی از علائم روماتیسم یا التهاب عفونی مفاصل بوده و ممکن است با چندین نوع مختلف از آسیب های زانو در ارتباط باشد.

در صورتی که زانوهایتان صدایی مانند غژغژ یا ترق تروق ایجاد می کنند و این صداها با درد همراه اند هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

مراجعه به پزشک

کریپتوس و آرتروز

بر طبق گفته بنیاد آرتروز، حدود ۲۷ میلیون آمریکایی به آرتروز مبتلا هستند. این نوع از آرتروز عمدتا افراد بالای ۶۵ سال را تحت تاثیر قرار می دهد. آرتروز اغلب مفاصلی را تحت تاثیر قرار می دهد که مانند مفاصل دست بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع آرتروز مفاصل تحمل کننده وزن از جمله زانو و ران را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

فشارهای مکانیکی یا تغییرات بیوشیمیایی به آرامی سبب فروپاشی غضروفی های بالش­ مانند مفصل شده و التهاب و درد ایجاد می کنند. با گذشت زمان، غضروف از بین رفته و استخوان ها بر روی یکدیگر ساییده می شوند. کرپیتوسی که با درد همراه است معمولا توسط آرتروز ایجاد می شود.

شایع ترین علائم پیچ خوردگی زانو + درمان پیچ خوردن زانو

علت صدا دادن زانو هنگام ورزش

کرپیتوس زانوها می تواند توسط آسیب های زانویی از جمله پارگی های منیسک ایجاد شود. این آسیب ها در افرادی که ورزش، دو یا دویدن نیمه تند انجام می دهند، نسبتا شایع است. پارگی منیسک می تواند سبب ایجاد کرپیتوس در هنگام حرکت مفصل شود.

نرمی کشکک زانو (کندرومالاسی پاتلا) دردی در پشت کشکک زانو است که بر اثر استفاده بیش از حد یا آسیب ایجاد می شود. این آسیب به غضروف پوشاننده سطح زیرین استخوان کشکک زانو وارد می شود. در صورتی که فرد به نرمی کشکک زانو مبتلا باشد، صدایی غژ غژ مانند و ساییده شدنی دردناک را شنیده و احساس می کند.

دیگر انواع آرتروز و آسیب های زانو نیز می توانند سبب ایجاد کرپیتوس شوند.

درمان مشکل زانو ضربدری با حرکات اصلاحی و ورزش

درمان صدا دادن مفاصل

کریپتوس یا صدا دادن زانو ، تا زمانی که بدون درد بوده و توسط یک بیماری، آسیب یا شرایطی دیگر ایجاد نشده باشد، بی خطر بوده و نیاز به هیچ درمانی ندارد. اما هنگامی که صدا دادن زانو با درد همراه می شود، درمان به علت زمینه ای آن بستگی خواهد داشت.

برای مثال، آرتروز درمان های متفاوتی دارد. پزشک ممکن است داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (مثل بروفن و دیکلوفناک) تجویز واستفاده از کمپرس سرد راجهت کاهش التهاب را پیشنهاد کند. استفاده از زانو بند می تواند به حمایت و استراحت دادن زانو کمک کند. فیزیوتراپی و تمرین درمانی، عضلات حمایت کننده زانو را قوی کرده و محدوده حرکتی زانو را افزایش می دهند. در برخی موارد، ممکن است جراحی یا تعویض مفصل زانو مورد نیاز باشد.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر الناز چهارشنبه ۲۰ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من چند روز پیش ام ار ای زانو دادم کندرومالاسی دارم از دو سال قبل حالا خواستم نظرتونو بدونم من موفق نشدم تا قبل از سال جدید نوبت بگیرم برا مطب تقاضا میکنم نظرتونو بگید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۰ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      فعلا تمرينات تقويتى عضلات اطراف زانو رو انجام بدين

      در اينستاگرام من فيلمش هست

  • تصویر کاربر شیما دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب دکتر خسته نباشید
    بنده23ساله هستم حدود3سال پیش به دلیل زمین خوردن زانوی راستم به عقب خم شد و درد شدیدی داشت ام آر آی گرفتم دکتر گفت مینیسک زانو پارگی داره با تمرینات ورزشی خوب میشه.الانم که مدتیه میگذره در ایستادن پام خیلی منحرف شده و در تکیه دادن خیلی بیشتر نمایان میشه و درد داره.دکتر رفتم باتوجه به عکس گفت جراحی نیاز داره ولی نمی‌دونه مشکل کشیدگی و شل بودن تاندون هست یا استخوان.نظر شما چیه؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      احتمالا گزارش ام آر آى غلطه 

      به احتمال زياد PLC هم پاره است و در معاينه معلوم مى شه

      ممكنه هم عمل براى بازسازى PLC و هم عمل استخوانى براى اصلاح راستاى زانو لازم باشه

      با احترام

  • تصویر کاربر اکبری سه شنبه ۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 693 مشاهده پرسش
    سلام و عرض خسته نباشید . عکس رادیوگرافی به پیوست ارسال می شود . این دو پین به چه منظور به کار رفته ؟ حتما نیاز داشته ؟ جنس آن چیه و اینکه امکان خارج کردن پس از یکسال هست . عفونت ایجاد نمیکنه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      قبلا بهتون جواب دادم

      پيچ ها لازم هستن و جنسشون از استيل يا تيتانيوم هست و مى شه بعد از يك سال دردشون آورد

    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      قبلا بهتون جواب دادم

      پيچ ها لازم هستن و جنسشون از استيل يا تيتانيوم هست و مى شه بعد از يك سال دردشون آورد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر عرفان شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید. حدود سه ماه پیش زانوم دوبار پیچ خورد واحساس کردم استخوان بالای زانوم جابجا شد ،بار اول خیلی شدید درد داشتم ومیلنگیدم ولی بار دوم
    همین هفته پیش اتفاق افتادکه همون موقع درد داشتم ولی بعدش دردش از بین رفت ولی الان زانوم صدای قرچ قرچ میده موقع نشستن وبلند شدن الان کپسول مولتی فیکس ۵۰۰ با تجویز کسی که مثل من زانوش پیچ خورده بود میخورم وبه پزشک مراجعه نکردم ،لطفا راهنمائیم کنید که چکار کنم . با تشکر از شما.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      اگر در معاينه و ام آر آى معلوم بشه كه كشكك شما در مى ره جراحى لازمه 

      با احترام

  • تصویر کاربر نگین جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۳۶ سالمه، ۱.۶۳ قدمه و ۶۶ کیلو وزنمه، ۲،۳ماهیه زانوم صدا میده، اما هیچ دردی نداره، چون من هر روز پیاده روی (بعضی روزهام دو و کوهنوردی) میکنم، آیا امکان به وجود اومدن مشکل هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      چون علامتى وجود نداره فقط توصيه مى كنم كمى وزن رو كم كنيد و عضله چهار سر ران رو قوى كنيد

      با احترام

  • تصویر کاربر سیاوش پنجشنبه ۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.من وقتی که میخوام اززمین بلندشم پام صدای تق تق میده.ولی بدونه درده.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      اگر سابقه صدمه نداريد و درد نداريد و حالى كردن و قفل كردن نداريد اين صدا اهميتى نداره

      با احترام

    2. تصویر کاربر سیاوش چهارشنبه ۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      برای درمان این صدابایدچیکارکنم؟؟
      یه بارپای راستم وکچ گرفتم
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      اصلا درمان لازم نداره و بهش توجه نكنيد

      به گچ گيرى كه اصلا نيازى نيست

      با احترام

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر منصور سه شنبه ۱۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده ۲۷ سال سن دارم قد ۱۷۵ وزن ۹۰ راست پا هستم بنده پنج کیلو وزن کم کردم و یک دفعه زانوی پای چپم درد گرفته ام ار ای رفتم به چند فوق تخصص زانو مراجعه کردم ، زانو‌ رو بررسی کردند کشکک مشکلی نداشت مینیسک ها و رباط ها هم سالم بودند یکیشون گفت بخاطر اضافه وزنه در صورتی ک من با پای راستم بیشتر کار میکنم دوتاشونم گفتن درد عصبیه اما بعد از راه رفتن درد نسبتا زیادی در زانو چپم احساس میشه به نظرتون چکار کنم ، یخ درمانی هم کردم ولی فایده نداشت. متشکرم و عذر خواهی میکنم از تضییع وقت سرکار.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      به نظرم كليد تشخيص در معاينه دقيق هست و رويت مجدد تصاوير ام آر آى

      با احترام

  • تصویر کاربر حسام پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر وقتتون بخیر
    ببخشید از حدود سه ماه پیش قسمت خارجی پشت زانوی پای چپ من یعنی از وسط پشت زانو ب سمت انگشت کوچیک تو ی فوتسال درد گرفت درد مختصر فک کنم ی تکل زدم از اون
    از اونموقع تو حالت عادی دردی نداره وقتی ب مدت طولانی چهار زانو یا روی زانو میشنم یا حالت اسکات دو سه دیقه بمونم وقتی میخوام پاشم درد میگیره حدود ۱۰ ۱۵ ثانیه بعد بهتر میشه
    همچنین بعد فوتسال هم مثلا چند ساعتی درد میگیره
    میخواستم ببینم چجوری درمان میشه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      فيزيوتراپى و تمرين كششى همسترينگ و ماساژ لازمه

      در اين وضعيت كرونا بازى نكنيد

      با احترام

  • تصویر کاربر کریی سه شنبه ۲۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر پسر من ۲۷ ماهشه و تازگیا وقت بلند شدن زانوش صدای ترق ترق میده و خیلی نگران شدم در ضمن از بچگی من ویتامین ad کامل بهش دادم و آزمایش هارو انجام دادم و هیچوقت مشکلی نداشت لطفاً راهنمایی کنید خیلی ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      درود 

      مى تونه به احتمال زياد نرمال باشه

      بعد از اين همه گيرى محض احتياط براى معاينه به پزشك مراجعه بفرماييد

      با احترام

  • تصویر کاربر یسنا سه شنبه ۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت شما بخیر
    من دختر ۲۰ ساله ای هستم که تقریباً سه ماه پیش رژیم لاغری رو شروع کردم و از وزن ۷۰ کیلو به ۵۵ کیلو رسیدم مدتی میشه که دچار کمردرد و زانودرد هستم وقتی که می خوام بخوابم یا اینکه از خواب بلند میشم صدای مهره‌های کمرم رو کاملا میشنوم چند روزه که این دردها بیشتر شده و من به سختی میتونم راه برم یا اینکه کارهای شخصی رو انجام بدم . ممکنه که من دچار بیماری شده باشم؟ چه آزمایشاتی رو باید انجام بدم ؟
    متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      در قدم اول توصيه مى كنم كه مدتى تمرينات تقويتى عضلات ستون فقرات و ران ها رو انجام بدين و در استخر راه برين

      اگه بعد از يك ماه و نيم بهتر نشدين به پزشك مراجعه كنيد

      با احترام

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر