منو

۱۴ درمان خانگی درد کف پا و علت آن

پاهای شما به طور مداوم تحت فشار هستند، علت درد کف پا اهمیت زیادی دارد زیرا می تواند تجربه ناراحت کننده ای باشد و تمامی لحظات شما را تحت تاثیر خود قرار دهد و از تجربه های خاصی محروم شوید یا انجام فعالیت های روزمره سخت تر شوند. در ادامه در مورد برخی از درمان های خانگی مؤثر که موجب تسکین درد کف پا می شوند، اطلاعات بیشتری کسب می کنید.

درد کف پا، شایع تر از چیزی ست که فکرش را می کنید. سالیانه حدود یک درصد از بزرگسالان علائم فاشیای پلانتار یا التهاب کف پا را تجربه می کنند. فاشیای پلانتار، شرایطی ست که موجب درد پاشنه پا می شود. در بزرگسالان مسن تر، درد کف پا می تواند احتمال افتادن را افزایش دهد. اما التهاب کف پا تنها یکی از چند دلیلی است که معمولاً موجب درد کف پا می شوند.

علل رایج درد مزمن در کف پا

درمان خانگی درد کف پا

از پوشیدن کفش های راحت گرفته تا استراحت و حرکات کششی، چندین درمان خانگی ساده وجود دارد که می توانید برای تسکین درد کف پا انجام دهید. درمان های خانگی که به تسکین درد کف پا کمک می کنند:

۱_ حرکات کششی

درون پای شما، چندین ماهیچه و تاندون وجود دارند که اگر تمام طول روز روی پای خود هستید، از وزن شما پشتیبانی می کنند و تعادل شما را حفظ می کنند.

چندین حرکت کششی ساده در کف پا و انگشتان پا را امتحان کنید تا درد کف پا را آرام کنید:

۲_ ورزش کف پا و پنجه پا

۳_ استفاده از یخ یا حمام آب سرد

اگر پوست شما در زمان لمس کردن گرم است یا به نظر می رسد که ورم کرده است، کف پای شما ممکن است ملتهب باشد. قرار دادن پا در آب سرد می تواند التهاب را کاهش دهد و به تسکین درد کف پا کمک کند. 

به عنوان یک روش دیگر می توانید یک بطری آب یا قوطی آلومینیومی را منجمد کنید و سپس از آن به عنوان یک غلتک یخی استفاده کنید. بطری را روی زمین قرار دهید و قوس کف پای خود را روی آن بغلتانید و روزانه به مدت چند دقیقه آن را به طرف جلو و عقب حرکت دهید.

۴_ حمام آب داغ

قرار دادن پا در آب داغ یا گرم می تواند درد کف پا را تسکین دهد.

۵_ خیساندن پا در نمک اِسپوم

خیساندن پا در نمک اسپوم یک راه عالی برای آرام کردن و کمک به تسکین خستگی و درد پا می باشد. به ازای هر گالن آب، یک یا دو فنجان نمک اضافه کنید و پای خود را در آن غوطه ور کنید.

۶_ ماساژ پا

اگر می توانید به راحتی پاهای خود را روی هم به صورت ضربدری قرار دهید یا پای خود را در تخت بغل کنید، یک ماساژ پای آرام می تواند به تسکین پادرد کمک کند. از لوسیون مورد علاقه خود استفاده کنید و انگشتان پا را ماساژ دهید و آرامی به پاشنه، قوس و انگشتان خود فشار وارد کنید. 

برای یک ماساژ عمیق تر، کف پای خود را روی یک غلتک فومی بغلتانید یا از یک ماساژور دستی برای انجام ماساژ ضربه ای روی بافت های عمیق عضلات پا استفاده کنید.

درمان درد کف پا

۷_ استفاده از کفش های مناسب

کفش های بسیار تنگ، باریک یا غیراندازه بعد از یک دوره طولانی می توانند باعث پادرد شوند. کفشهای کهنه یا فرسوده ممکن است نیازهای پا را تأمین نکنند. چگونه می توان تشخیص داد که کفشی فرسوده شده است؟ 

کفش را روی میز قرار دهید و ببینید آیا پاشنه های کفش روی میز تراز می شوند. اگر پاشنه های کفش به طرف بالا خم شوند، ممکن است فرسوده باشند.

۸_ خودداری از پوشیدن کفش پاشنه بلند و دمپایی انگشتی

شما با انتخاب کفش های راحت و حمایت کننده، لطف بزرگی در حق خود انجام می دهید. کفش های پاشنه بلند ممکن است باعث ورم و درد پاشنه پا شوند. همچنین، دمپایی های انگشتی از قوس کف پا پشتیبانی نمی کنند.

۹_ پدهای پشتیبانی از قوس کف پا

اگر شما تجربه درد ناشی از صافی پا را دارید یا در کفش های خود نیاز به کفی بهتری دارید، می توانید از پدهای پشتیبانی کننده از قوس پا استفاده کنید.

۱۰_ طب سوزنی

پژوهش ها نشان داده اند که طب سوزنی می تواند درد کوتاه مدت ناشی از فاشیای پلانتار را کاهش دهد.

۱۱_ وضعیت بدنی صحیح

ایستادن و راه رفتن با یک وضعیت بدنی صحیح به ما این اطمینان را می دهد که فشار یکسانی را روی عضلات و مفاصل پایین تنه از جمله کف پا وارد می کنیم. با پرهیز از وارد کردن فشار غیر طبیعی روی پاهای خود می توانید به کاهش پادرد متمرکز و فاشیای پلانتار کمک کنید.

۱۲_ رژیم غذایی و وزن سالم

یکی از سخت ترین چالش ها برای بسیاری از افراد، حفظ یک وزن سالم است. کاهش فشار طولانی مدت روی پا با یک وزن سالم می تواند احتمال پادرد ناشی از فشار را کاهش دهد.

۱۳_ گرما درمانی

اگر پادرد، شما را از لذت بردن از تجارب خاصی باز می دارد و نیاز به تسکین سریع دارید، از گرما درمانی برای کمک به تسکین درد استفاده کنید. گرمادرمانی ملایم با یک پد گرم می تواند به تسکین درد و آرام شدن شما کمک کند.

۱۴_ توصیه پزشکی از سوی یک متخصص پا

اگر فکر می کنید پادرد شما بسیار شدید است، باید با متخصص ارتوپد در مورد علل احتمالی و درمان های مناسب صحبت کنید. درد کف پا، تجربه ی خوشایندی نیست، به ویژه اگر شغل یا سبک زندگی شما به صورتی ست که باید اکثر روز روی پای خود بایستید. استفاده از درمان های خانگی می تواند درد کف پا را بدون مراجعه به پزشک تا حدی کاهش دهد.

دکتر رضا نادری، فوق تخصص ارتوپد و مچ پا

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر