منو

سندرم پد چربی پاشنه پا

سندرم پد چربی پاشنه پا (HFPS) شرایطی ست که بر اثر تغییر در قابلیت ارتجاعی و یا ضخامت پد چربی پاشنه پا اتفاق می افتد. این شرایط اغلب به دلیل فرسودگی تدریجی بافت های چربی و فیبرهای عضلانی پد چربی پاشنه ی پا ایجاد می شود و منجر به درد پاشنه پا می شود که می تواند زندگی روزمره را تحت تأثیر قرار دهد و فعالیت های منظم ما را مختل کند. 

فرسودگی بیش از حد باعث می شود پدهای چربی پاشنه پا کوچکتر شوند و یا قابلیت ارتجاعی خود را از دست دهند. با کوچک شدن پد چربی پاشنه پا، علاوه بر اینکه کاهش رطوبت و قابلیت ارتجاعی بافت نرم منجر به اختلال در مکانیسم جذب ضربه می شود، تحلیل غشای فیبری در پد چربی پاشنه نیز کم کم شروع می شود. 

این شرایط آتروفی پد چربی نامگذاری می شود و بعد از فاشیای پلانتار، دومین علت درد پاشنه پا می باشد. سندرم پد چربی پاشنه پا معمولاً با فاشیای پلانتار اشتباه گرفته می شود و با اینکه هردو می توانند منبع درد پاشنه ی پا باشند، اما عوامل خطر، علائم و درمان هر یک از آنها متفاوت می باشد.

علائم ابتلا به سندروم پد چربی پا 

علائم سندرم پد چربی ممکن است شامل موارد زیر شوند:

آناتومی پد چربی کف پا 

پد چربی پاشنه پا، یک بافت چربی ست که روی استخوان پاشنه ی پا و فاشیای کف پا را می پوشاند. این ساختارها با رباط هایی احاطه شده اند که از ضربه به پاشنه در حین تحرک محافظت می کنند. این پدچربی همچنین به عنوان یک لنگر مکانیکی عمل می کند که به تقسیم مساوی وزن بدن بدون فشار وارد کردن به بافت های زیرلایه ای کمک می کند. 

پاشنه ی پا می تواند در طول پیاده روی ۱۱۰% از وزن بدن و در حین پیاده روی ۲۰۰% از وزن بدن را جذب کند. این افزایش مزمن و اضافه در ضربه ی فشار و نیروهای بار می تواند منجر به نازک شدن پد چربی پاشنه شود و موجب شکایت شایع از درد پاشنه پا گردد. پد چربی که کورپوس آدیوپوزوم نامیده می شود، معمولاً حدود ۲-۱ سانتی متر ضخامت دارد و اندازه ی میانگین پد چربی پاشنه ی سالم تقریباً ۱۷ میلی متر ضخامت می باشد.

عوامل خطر و علت ابتلا به سندروم پد چربی پاشنه پا

این شرایط به دلیل کار زیاد، ضربه، آتروفی یا فشار به کورپوس آدیپوزوم اتفاق می افتد. همترازی قوس کف پا و طرز راه رفتن دو مورد از عوامل اصلی منجر شونده به سندرم پد چربی پاشنه پا هستند. وظیفه قوس کف پا، پشتیبانی از پا در یک تراز عمودی صحیح می باشد. اگر قوس کف پا آسیب ببینید، فشار بیشتری به پد چربی پاشنه وارد می کند. موارد زیر برخی از علل رایج سندرم پد پاشنه پا هستند:

fat pad

تشخیص سندروم پد چربی 

تشخیص سندرم پد چربی می تواند بر اساس علائم و معاینه فیزیکی انجام شود. بررسی سونوگرافی یا تصویربرداری اشعه ی ایکس از پا می تواند برای تشخیص آتروفی پد چربی یا رد کردن دیگر علل درد پاشنه انجام شود. ضخامت پد پاشنه با بررسی های تصویربرداری اندازه گیری می شود. 

پدهای چربی طبیعی بین ۱ تا ۲ سانتی متر ضخامت دارند. پد چربی کوچکتر از ۱ سانتی متر ضخامت، پد چربی کوچک شده تلقی می شود. برای ارزیابی قابلیت ارتجاعی، پزشک ممکن است ضخامت پد پاشنه را در شرایط تحمل وزن و همچنین در موقعیت های بدون تحمل وزن مقایسه کند.

کنترل سندروم با فیزیوتراپی

عوارض سندروم پد پاشنه پا

درد پاشنه ی درمان نشده می تواند ناتوان کننده باشد و راه رفتن، ورزش کردن و بازدهی در کار را با مشکل مواجه کند. درد پاشنه پا همچنین می تواند طریقه راه رفتن فرد را تغییر دهد و او را در معرض سقوط و آسیب قرار دهد.

پیشگیری از ابتلا 

همانطور که در مطالب بالا عنوان شد، چندین عامل منجر به این شرایط می شوند که برخی از آنها مانند سن یا ژنتیک اجتناب ناپذیرند، در حالی که بسیاری از عوامل سبک زندگی و شغلی با اقدامات درست قابل پیشگیری هستند. این اقدامات شامل موارد زیر می شوند:

دکتر غلامرضا نادری، فوق تخصص و جراح ارتوپد در تهران 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر