کارگر شمالی، روبروی مرکز قلب تهران، خیابان دانش ثانی،. مجتمع تخصص درمان، طبقه اول، واحد ۸

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶۲۴ ۰۲۱-۲۲۷۹۲۴۸۱

آرتریت روماتوئید از علل تا درمان

آرتریت روماتویید نوعی بیماری التهابی و خودایمنی است. وقتی سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول‌های سالم فرد حمله کند، درواقع شخص دچار بیماری خودایمنی شده است. این بیماری باعث می‌شود نواحی آسیب‌دیده بدن فرد دچار تورم‌های دردناکی شود.

معمولا  بیماری آرتریت روماتویید به صورت همزمان به بسیاری از مفصل‌ها حمله می‌ کند. این بیماری بر مفصل‌های دست‌ها، مچ دست‌ها و زانوها تاثیر می‌گذارد. در بیماری آرتریت روماتویید، پوشش مفصل متورم شده و بافت آن مفصل (غضروف مفصلی) آسیب می‌بیند. آسیب مفصل منجر به احساس درد طولانی و مزمن، بی‌ ثباتی و بدشکلی (تغییر شکل) آن می‌شود.

آرتریت روماتویید بر دیگر بافت های بدن نیز تاثیر می‌گذارد و باعث ایجاد مشکلاتی در ریه‌ها، قلب و چشم‌ها نیز خواهد شد.

علائم و نشانه های آرتریت روماتویید

نشانه‌ها و علائم این بیماری شامل موارد زیر هستند:

علائم روماتیسم مفصلی

علت ابتلا به آرتریت روماتویید چیست؟

آرتریت روماتویید نتیجه ی پاسخ ایمنی است که طی آن سیستم ایمنی بدن به سلول های سالم خودش حمله ور می شود. دقیقا مشخص نیست که این بیماری به چه دلایلی ایجاد می‌شود اما عواملی وجود دارند که می‌توانند خطر ایجاد بیماری را افزایش دهند.

عوامل خطرساز ابتلا به  آرتریت روماتویید

محققان روی عوامل محیطی و ژنتیکی مختلفی تحقیق کرده‌اند تا بتوانند به این نکته پی ببرند که آیا این عوامل می توانند میزان خطر ابتلا به این بیماری را تغییر دهند یا نه.

عواملی که خطر ابتلا را زیاد می کنند:

آرتریت روماتویید می‌تواند در هر سنی شروع شود اما با افزایش سن احتمال ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد. احتمال ابتلا به آرتریت روماتویید پس از ۶۰ سالگی به بیشترین حد می رسد.

معمولا احتمال ابتلا به آرتریت روماتویید در زنان، ۲ تا ۳ برابر بیشتر از مردان است.

افراد دارای ژن های خاص، بیشتر مبتلا به آرتریت روماتویید می شوند. به این ژن‌ها، آنتی‌ژن گلبول‌های سفید انسانی(HLA) ژنوتیپ کلاس ۲ می‌گویند. این ژن ها می‌توانند  علایم آرتریت روماتوییدرا تشدید کنند. اگر افرادی که زمینه وراثتی ابتلا به این بیماری را دارند، در معرض عوامل محیطی (مانند سیگار کشیدن یا چاقی) قرار گیرند احتمال ابتلا به آرتریت روماتویید بیشتر خواهد شد.

پژوهش‌های متعددی نشان داده‌اند که سیگار کشیدن، خطر ابتلا به آرتریت روماتویید را افزایش داده و بیماری را وخیم تر می‌کند.

ممکن است احتمال ابتلا به آرتریت روماتویید در آن دسته از زنانی که هرگز زایمان نداشته‌اند، بیشتر باشد.

قرار گرفتن در معرض برخی عوامل در سن پایین می‌تواند خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی را در بزرگسالی افزایش دهد. به عنوان مثال دانشمندان در یک مطالعه دریافتند که احتمال ابتلا به این بیماری در سن بالا در آن دسته از کودکانی که مادرشان سیگار می‌کشند، دو برابر است. هم‌چنین کودکانی که خانواده‌هایی با درآمد کم دارند، بیشتر ممکن است در بزرگسالی به آرتریت روماتویید دچار شوند.

چاقی بیش از حد نیز از دیگر عوامل افزایش خطر ابتلا به آرتریت روماتویید است. پژوهش‌هایی که عامل چاقی بیش از حد را بررسی کرده‌اند؛ به این مسئله پی برده‌اند که هر چقدر وزن فرد بیشتر باشد، بیشتر امکان ابتلا به آرتریت روماتویید وجود دارد.

برخلاف مشخصه‌های بالا که خطر ابتلا به آرتریت روماتویید را افزایش می‌دهند، حداقل یک مشخصه وجود دارد که می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

آن دسته از زنانی که به نوزاد خود شیر داده‌اند، کمتر ممکن است به آرتریت روماتویید دچار شوند.

آرتریت روماتوئید در پا

تشخیص آرتریت روماتویید

با بررسی علایم بیماری، انجام معاینه ی جسمانی و بررسی های آزمایشگاهی و تصویربرداری اشعه ایکس می‌توان آرتریت روماتویید را تشخیص داد. بهتر است این بیماری تا ۶ ماه پس از شروع نشانه‌ها تشخیص داده شود. در این صورت روند درمان زودتر شروع شده و روند پیشرفت بیماری کند یا متوقف خواهد شد (برای مثال وارد شدن آسیب به مفصل‌ها). یکی از نکات مهم این است که تشخیص و درمان موثر می‌تواند میزان التهاب را کنترل یا سرکوب کند و پیامد‌های آسیب‌ رسان این بیماری را نیز کم کند.

چه کسی باید آرتریت روماتویید را تشخیص داده و آن را درمان کند؟

پزشک یا گروهی از پزشکان که در زمینه درمان و مراقبت از بیماران مبتلا به آرتریت روماتویید تخصص دارند (روماتولوژیست ها)، باید این بیماری را تشخیص داده و آن را درمان کنند. از آن‌جایی که نشانه‌ها و علائم این بیماری کاملا اختصاصی نیستند و می‌توان این نشانه‌ها را به دیگر بیماری‌های التهابی مفصل نیز نسبت داد، بسیار مهم است که روماتولوژیست ها وظیفه تشخیص و درمان این بیماری را برعهده داشته باشند.

آرتروز دست

درمان آرتریت روماتویید

با مصرف دارو(ها) و انجام راهکارهای خود کنترلی می‌توان آرتریت روماتویید را به خوبی درمان کرد. معمولا با مصرف داروهایی که پیشرفت بیماری را کند کرده و از ایجاد بدشکلی در مفصل جلوگیری می‌کنند، می‌توان این بیماری را درمان کرد. به این داروها، داروی ضد روماتیسمی تغییر دهنده روند بیماری (DMARDs) گفته می‌شود. داروهای تغییردهنده واکنش بیولوژیکی نیز دیگر داروهایی هستند که می‌توانند اولویت دوم درمان موثر باشند.

بیماران مبتلا به آرتریت روماتویید می‌توانند علاوه بر مصرف دارو، با انجام راهکارهای اثبات‌شده خودکنترلی میزان درد و ناکارآمدی خود را کاهش دهند. در ضمن افراد می‌توانند با پی‌گیری درمان، انجام فعالیت‌های مهم زندگی خود را از سر بگیرند. پنج راهکار مدیریت آرتروز موثر و ساده وجود دارند که می‌توان با فهمیدن چگونگی انجام آن‌ها درد را کاهش داده و عملکرد مفصل‌ها را بهتر کرد.

نقش ارتوپد در درمان آرتریت روماتویید

گر چه درمان اصلی بیماری آرتریت روماتویید غیر جراحیست در موارد پیشرفته و شدید همراه تخریب مفصلی و تغییر شکل مفصل ها گاه نیاز به مداخلات جراحی ارتوپدی نظیر آرتروسکوپی,فیوژن مفصل و تعویض مفصل وجود دارد.

کنترل بیماری

آرتریت روماتویید روی بسیاری از جنبه‌های زندگی از جمله کار، اوقات فراغت و فعالیت‌های اجتماعی فرد تاثیر می‌گذارد. خوشبختانه چندین راهکار کم‌هزینه در اجتماع وجود دارد که نشان داده‌اند می‌توانند کیفیت زندگی را بهتر کنند.

متخصصان توصیه می‌کنند که افراد بزرگسال حداقل برای ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت فیزیکی داشته باشند؛ فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا یا دوچرخه‌سواری حداقل برای ۵ روز در هفته به مدت ۳۰ دقیقه می تواند بسیار مفید باشد. می‌توانید این سی دقیقه را به سه قسمت ده دقیقه‌ای در روز تقسیم کنید. در ضمن با فعالیت جسمانی مداوم می‌توان خطر پیشرفت بیماری‌های مزمنی مثل بیماری قلبی، دیابت و افسردگی را نیز کاهش داد.

اگر نگران بدتر شدن آرتریت خود هستید یا نمی‌دانید روش درست فعالیت‌های جسمی چگونه است؛ بهتر است در برنامه‌های مرتبط با فعالیت‌های فیزیکی شرکت کنید. با شرکت در این‌گونه برنامه‌ها به کاهش درد و ناتوانی‌های مرتبط با آرتریت روماتویید کمک خواهید کرد. هم‌چنین با انجام این فعالیت‌ها حال روحی بهتری خواهید داشت و بهتر می‌توانید حرکت کنید.

افراد مبتلا به آرتریت (شامل آرتریت روماتویید) با شرکت‌ در این کلاس‌ها اعتمادبه‌نفسی کسب می‌کنند که بتوانند چگونگی کنترل علایم خود و چگونگی خوب زندگی کردن با آرتریت و چگونگی تاثیر آرتریت بر زندگی خود را بیاموزند.

کشیدن سیگار باعث بدتر شدن این بیماری شده و مشکلات دیگری نیز برای سلامت انسان ایجاد می‌کند. هم‌چنین سیگار کشیدن باعث می‌شود که فرد نتواند به اندازه کافی از لحاظ جسمی فعال باشد. همان طور که گفته شد فعالیت جسمانی نقش مهمی در کنترل آرتریت روماتویید دارد.

چاقی می‌تواند مشکلات زیادی برای افراد مبتلا به آرتریت روماتویید ایجاد کند. در نتیجه رسیدن به وزن ایده‌آل برای کنترل این بیماری امر مهمی است.

عوارض آرتریت روماتویید

آرتریت روماتویید عواقب جسمی و اجتماعی زیادی دارد و می‌تواند سطح کیفی زندگی فرد را کم کند. این بیماری می‌تواند باعث احساس درد، ایجاد ناکارآمدی و مرگ زودرس شود.

ابتلا به بیماری قلبی زودرس

احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن دیگری چون بیماری قلبی و دیابت در افرادی که دچار آرتریت روماتویید می‌شوند، بیشتر است. برای پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی در این بیماران، روند درمانی آن‌ها به گونه‌ای پیگیری می‌شود که عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی برای آن‌ها کاهش یابد. به عنوان مثال یکی از توصیه پزشکان به بیماران این است که وزنشان را کاهش داده و سیگار را ترک کنند.

چاقی

افراد چاقی که مبتلا به آرتریت روماتویید هستند، بیشتر ممکن است به عوامل خطرساز بیماری قلبی مثل فشار خون و کلسترول بالا نیز دچار شوند. البته چاقی خطر ابتلا به بیماری‌های مزمنی مانند بیماری قلبی و دیابت را نیز بالا می‌برد. در نهایت تاثیر دارو روی افرادی  چاق هستند، کمتر از افرادی است که چاق نیستند.

اشتغال

ابتلا به آرتریت روماتویید، کار کردن را سخت می‌کند. افراد بزرگسالی که مبتلا به این بیماری هستند، سخت‌تر می‌توانند کار پیدا کنند. بسیاری از افرادی که دچار آرتریت روماتویید هستند، با گذر زمان و پیشرفت بیماری متوجه می‌شوند نمی‌توانند مثل قبل کار کنند. آن دسته از افرادی که در کارهایی اشتغال دارند که نیازمند نیروی جسمانی است، بیشتر ممکن است کار خود را از دست بدهند. کسانی که نوع شغلشان به گونه‌ای است که نیاز به فعالیت‌های جسمی کمتری دارند یا شغل‌هایی دارند که می‌توانند سرعت و فعالیت‌های کاری خود را تغییر دهند، کمتر ممکن است کار خود را از دست بدهند.

دکتر غلامرضا نادری

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص مچ پا و پا