منو

چگونه میتوان کوتاهی پا را تشخیص داد؟

اختلاف طول اندام به تفاوت بین طول بازوها یا پاها گفته می شود. این مقاله منحصراً به اختلاف طول دو پا و تشخیص کوتاهی پا می پردازد که به مشکل کوتاهی پا نیز معروف است.

اگر در طول پای کودکی اختلاف طول وجود داشته باشد، معمولاً این مشکل با رشد کودک و شروع به چهار دست و پا رفتن و راه رفتن، برای والدین آشکار می گردد. اختلاف در طول پاهای برخی از کودکان وجود دارد. برخی کودکان با این حالت به دنیا می آیند. در موارد دیگر، بروز یک بیماری یا آسیب باعث ایجاد اختلاف در طول دو پا در طول زمان می شود. اگرچه اندکی اختلاف در طول پا ممکن است علائم مشخصی ایجاد نکند، اما تفاوت چشمگیر می تواند باعث لنگش قابل توجه شود و دویدن و بازی کردن کودک را با مشکل روبرو کند.

سندرم پای کوتاه چیست؟

اختلاف طول پاها ممکن است بسیار ساده و خفیف باشد. این حالت غیر معمول نیست. به عنوان مثال، طول پاهای ۳۲ درصد از افراد در یک مطالعه بینیک پنجم تا سه پنجم اینچ تفاوت داشت که این مقدار، یک اختلاف طول طبیعی است. تفاوت بیشتر در طول، می تواند بر روی سلامتی و کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد.

در بیشتر موارد، استخوان هایی که اختلاف طول دارند عبارتند از استخوان فمور (استخوان ران) و استخوان درشت نی (استخوان ساق پا).

سندرم پای کوتاه

علل اختلاف طول دو پا

اختلاف طول در پاها که منجر به کوتاهی ساق پا می شود می تواند به علت های مختلفی رخ دهد که عبارتند از:

آسیب قبلی به یک استخوان در پا

کوتاه شدن پا به علت شکستگی استخوان می تواند منجر به اختلاف طول در اندام ها گردد. اگر دارای شکستگی های بسیار زیادی باشد به صورتی که به قطعات زیادی تقسیم شود، این حالت شدیدتر می باشد. همچنین اگر پوست و بافت عضلانی اطراف استخوان به شدت آسیب دیده و در معرض دید باشند، همانطور که در یک شکستگی باز رخ می دهد، نیز این حالت پیش می آید.

شکستگی استخوان در کودک، گاهی تا چند سال پس از بهبود رشد سریع تری دارد و باعث می شود که از استخوان سمت دیگر بلندتر گردد. این نوع رشد بیش از حد اغلب در کودکان خردسال با شکستگی استخوان فمور (استخوان ران) رخ می دهد. شکستگی استخوان کودک که نزدیک صفحه رشد باشد ممکن است باعث رشد کندتر و در نتیجه کوتاهی پا شود.

عفونت استخوان

عفونت های استخوانی که در کودکان در حال رشد رخ می دهند، ممکن است اختلاف قابل توجهی در طول اندام ها ایجاد کنند. این امر به ویژه در عفونت دوران نوزادی صادق است.

بیماری های استخوانی (دیسپلازی)

برخی از بیماری های استخوانی ممکن است باعث اختلاف طول اندام ها گردند، از جمله:

  • نوروفیبروماتوز
  • اگزوستوزهای ارثی متعدد
  • بیماری اولیر

سایر علل اختلاف طول اندام ها عبارتند از:

  • شرایط نورولوژیک
  • شرایطی که باعث التهاب مفاصل در طول رشد می شوند، مانند آرتریت روماتوییدکودکان

در برخی موارد، علت اختلاف طول اندام ها “ایدیوپاتیک” یا ناشناخته است.

تشخیص کوتاهی پا

اثرات اختلاف طول اندام در هر فرد بسته به علت و میزان تفاوت متفاوت می باشد.

افرادی که اختلاف طول اندام های آن ها ۲ تا ۴ درصد از کل طول اندام باشد.  ممکن است هنگام راه رفتن لنگش یا مشکلات دیگری داشته باشند. این تفاوت طول ها نیاز به تلاش بیشتر بیمار برای راه رفتن دارد، بنابرین ممکن است به راحتی خسته شود.

برخی مطالعات نشان می دهند که بیمارانی که اختلاف طول در اندام های خود دارند، به احتمال زیاد دچار کمردرد می شوند و بیشتر مستعد آسیب هستند. با این حال مطالعات دیگری این یافته را تأیید نمی کنند.

معاینه ارتوپدی

والدین معمولاً اگر متوجه مشکلی در راه رفتن کودک خود شوند، اختلاف طول پاها را تشخیص می دهند. همچنین گاهی در غربالگری انحراف ستون فقرات (اسکولیوز) در مدرسه، ممکن است اختلاف طول اندام ها نیز مشاهده شود. توجه به این نکته مهم است که اختلاف طول پاها منجر به اسکولیوز نمی شود.

پزشک یک معاینه فیزیکی کامل انجام می دهد و از تست هایی برای تأیید یا تشخیص اختلاف طول اندام ها و تشخیص کوتاهی پا استفاده می کند.

در طول معاینه، پزشک از سلامت عمومی، سابقه پزشکی و علائم کودک سوال می کند. سپس او یک معاینه دقیق از نحوه نشستن، ایستادن و حرکت کودک  برای تشخیص کوتاهی پا انجام می دهد.

تجزیه و تحلیل راه رفتن

در طول معاینه، پزشک از نزدیک نحوه ی راه رفتن کودک را مشاهده می کند. کودکان خردسال ممکن است با خم شدن زانو یا راه رفتن روی انگشتان پا، اختلاف طول اندام را جبران کنند.

اندازه گیری میزان اختلاف

در بیشتر موارد، هنگامی که کودک پابرهنه ایستاده باشد، پزشک اختلاف را اندازه گیری می کند. پزشک تعدادی بلوک چوبی را در زیر پای کوتاه تر قرار می دهد تا زمانی که باسن ها تراز شوند، سپس بلوک ها را اندازه می گیرد تا میزان اختلاف را تعیین کند.

تشخیص کوتاهی پا

تصویربرداری استخوانی

تصویربرداری با اشعه ایکس تصاویری از ساختارهای متراکم مانند استخوان را ایجاد می کند. اگر پزشک نیاز به اندازه گیری دقیق تر این اختلاف داشته باشد، ممکن است عکسبرداری از پاهای کودک را انجام دهد.

سی تی اسکن تشخیص کوتاهی پا

 این مطالعات می توانند تصاویر دقیق تری از استخوان ها ارائه دهند. در برخی موارد، پزشک از سی تی اسکن برای اندازه گیری و تشخیص کوتاهی پا استفاده می کند.

اگر کودک هنوز در حال رشد باشد، بهتر است هر شش ماه تا یک سال معاینه فیزیکی توسط پزشک و مطالعات تصویربرداری را تکرار کند تا والدین از افزایش یا ثابت ماندن اختلاف مطمئن شوند.

درمان بیماری شارکو ماری توث چیست؟

درمان کوتاه‌تر شدن یکی از پاها

پزشک هنگام برنامه ریزی برای درمان کودک موارد مختلفی را در نظر می گیرد، از جمله:

  • میزان اختلاف
  • سن کودک
  • علت اختلاف در صورت مشخص بودن

درمان کوتاهی پا بدون جراحی

برای افرادی که اختلاف جزئی در طول اندام ها (کمتر از ۱ اینچ) بدون تغییر شکل وجود دارد، درمان طبیعتاً غیرجراحی است. از آنجا که خطرات جراحی ممکن است از مزایای آن بیشتر باشد، معمولاً درمان جراحی برای بهبود اختلافات کم در طول پاها توصیه نمی شود.

درمان های غیر جراحی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

ارزیابی توسط متخصص ارتوپد

اگر کودک هنوز به بلوغ اسکلتی نرسیده باشد، ممکن است پزشک تا کامل شدن رشد وی را پیگیری می کند. در این مدت، کودک شما در فواصل منظم مورد ارزیابی مجدد قرار می گیرد تا مشخص شود آیا اختلاف در حال افزایش است یا ثابت مانده است.

درمان کوتاه‌تر شدن یکی از پاها

استفاده از کفی لژدار در کفش

کفی لژدار در داخل یا خارج کفش اغلب می تواند توانایی فرد در راه رفتن و دویدن را بهبود بخشد. همچنین ممکن است کمردرد ناشی از اختلاف کم در طول اندام ها را نیز تسکین دهد. کفی لژدار کفش ارزان است و در صورت عدم کارآیی به راحتی برداشته می شود.

 

درمان کف پای صاف در کودکان + علائم و نشانه ها

جراحی اختلاف طول دو پا

به طور کلی، جراحی برای اختلاف طول اندام ها برای موارد زیر طراحی شده است:

  • رشد اندام طولانی را کاهش داده یا متوقف کند
  • اندام بلندتر را کوتاه کند
  • اندام کوتاهتر را بلند کند

اپیفیزیودیز

در کودکانی که هنوز در حال رشد هستند، می توان از اپیفیزیودیز برای کاهش یا توقف رشد در یک یا دو صفحه رشد در ساق بلندتر پا استفاده کرد.

این روش نسبتاً ساده بوده و می تواند به یکی از دو حالت زیر انجام شود:

  • صفحه رشد ممکن است با تراشیدن از بین برود تا رشد بیشتر متوقف شود. با ادامه رشد و توقف رشد پای مخالف، اختلاف طول پا به تدریج کاهش می یابد.
  • منگنه های فلزی یا یک پلاک فلزی با پیچ، ممکن است در اطراف صفحه رشد قرار داده شوند تا رشد را کند یا متوقف کنند. منگنه ها پس از توقف رشد پای مخالف، برداشته می شوند.

این روش از طریق برش های بسیار کوچک در ناحیه زانو و با استفاده از اشعه ایکس برای راهنمایی انجام می گردد. زمان بندی مناسب در این روش بسیار مهم می باشد. هدفاز این روش  مساوی نگه داشتن طول اندام ها تا به پایان رسیدن رشد طبیعی در اواسط تا اواخر نوجوانی می باشد.

از معایب اپیفیزیودیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان اصلاح جزئی اختلاف طول اندام ها
  • قد فرد در بزرگسالی کمتر از طول اندام کوتاه تر خواهد بود
  • اصلاح یک مغایرت قابل توجه با استفاده از این روش ممکن است بدن بیمار را به دلیل کوتاه بودن پا کمی نامتناسب نشان دهد

کوتاه کردن پای بلند

در افرادی که رشدشان به پایان رسیده است، گاهی می توان اندام بلندتر را کوتاه کرد تا طول پاها یکسان گردند.

برای این کار، پزشک بخشی از استخوان را از وسط اندام بلندتر بر می دارد، سپس پلاک و پیچ های فلزی یا میله ای را وارد می کند تا استخوان را در حین بهبودی در جای خود نگه دارد.

از آنجا که کوتاه شدن ممکن است عضلات پا را ضعیف کند، این روش را نمی توان برای اختلافات قابل توجه در طول اندام ها استفاده کرد. استخوان فمور (استخوان ران)، را حداکثر ۳ اینچ می توان کوتاه کرد. استخوان درشت نی (استخوان ران)، را نیز حداکثر ۲ اینچ می توان کوتاه کرد.

درمان کوتاه‌تر شدن یکی از پاها

بلند کردن اندام کوتاهتر

این روش بسیار کار آمد است و مقادیر زیاد افزایش طول با آن امکان پذیر است .در این شیوه از بلندکردن تدریجی با اکسترنال فیکساتور استفاده می شود.خطر انجام آن احتمال آسیب اعصاب و سفتی و خشکی مفاصل هست.

دکتر رضا نادری متخصص ارتوپدی و فلوشیپ چراجی مچ پا

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر خانم یکشنبه ۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 98 مشاهده پرسش
    سلام مادرم 52 ساله است از یک سال پیش درد مچ پا شردع شده که ابتدا با تشخیص خار پاشنه شروع درمان با داروهای مسکن و فیزیوتراپی شاک ویو به مدت 30 جلسه انجام شد بعد از این مدت درد پا بیشتر هم شد و تورم پیدا کرد با مراحعه های متعدد به چند متخصص ارتوپدی تغییری پیدا نکرد حتی یکی از متخصص ها یک جلسه ازوزو تراپی انجام داد ولی فایده ای نداشت هم mri درخواست دادن ولی تشخیص اشتباه داده شد به پارگی تاندون آشیل مشکوک شدن ولی به لطف دکتر یگانه متوجه شدیم که اشتباه تشخیص دادن داروی هیدرکسی کلروکین و ناپروکسن به 3 ماه ممصرف کردن درد کمتر شد ولی تورم تغییر نکرد و دکتر گفتن اگر با دارو تورم و درد پا تغییر نکرد به شما مراجعه کنیم ممنون میشیم نظر تون در مورد ادامه درمان مادرم اعلام کنید که نیاز به جراحی یا دارمان دارویی داره یا نه؟؟؟
    (عکس های mri که از بیمارستان گاندی انجام دادیم با دستر دکتر یگانه برای شما میفرستم)
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش)

      به نظر من با اين شرح حال و تصاوير به احتمال بسيار جراحى لازمه البته  بعد از معاينه دقيق 

  • تصویر کاربر t شنبه ۲۲ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام من وقتی پاهامو کنار هم میزارم پای چپم یکم جلوتره حدود یک سانت فکر میکنم بلندتر باشه؟مشکلی ایجاد میکنه چیکار باید کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۲ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      اسکنوگرام برای تعیین طول دقیق انجام بدین

    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۲ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      اسکنوگرام برای تعیین طول دقیق انجام بدین

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 452 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید،دخترم کلابفوت دوطرفه بود پای راست شدیدتر بود کلابفوت درمان کردیم الان راه میره وکفش میپوشه،ازاول تا الان۱۵ماهگی پای راست حدود۵میلی متر کوتاه تراز پای چپ بود,عکس لگن انداختیم لگن مشکلی نداشت وبااندازه هایی که زدیم به ظاهر ساق پا نیم سانت کوتاه تره،ماکادرمانی میبریم وحرکات کششی انجام میدهند،نگرانی از افزایش این کوتاهیه،آیا این کوتاهی بیشتر میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۷ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      بله احتمالا با رشد بيشتر مى شه 

    2. تصویر کاربر مریم جمعه ۷ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      ممنون،نمیشه پیش بینی کرد که چقدر کوتاه میشه؟
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      تا حدى با بررسى منحنى هاى رشد مى شه ولى يادتون باشه يك سانت اختلاف طول اندام مى تونه نرمال باشه 

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علیرضا دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    فرزند پسر ۴ ماهه دارم
    در بدو تولد کلاب فوت یکطرفه در پای راست داشتند.
    الان بعد از گذشت دوره درمان شامل گچگیری و بریس، متوجه این موضوع هستیم که پای راست که کلابفوت بوده، از پای چپ در حد یک سانت کوتاهتر هم هست.
    آیا با رشد کودک این موضوع اصلاح میشه یا با موضوع جدیدی روبرو هستیم.
    جهت اطلاع آنچه که به چشم ما در عکس رادیولوژی مشخص هست اندازه استخوان ران پای راست کوتاهتر از استخوان ران پای چپ هست.
    لطفا پاسخ بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      كاه كلاب فوت همراه اختلال در رشد استخوان ران هم هست ( PFFD) 

      در اين صورت حتى با رشد ميزان كوتاهى بيشتر مى شه 

      بهتره با متخصص ارتوپد اطفال هم مشورت داشته باشيد شايد اين اندازه گيرى طول توسط شما خيلى دقيق نباشه

  • تصویر کاربر ابراهیم شنبه ۶ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 385 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    من ابراهیم ۲۵ساله در یه حادثه یه فشنگ کامل ساچمه خوردم و تمام ساچمه ها داخل ران پام نشسته
    طی یه عمل انجام شده تعدادی از ساچمه ها خارج شده اما در حال حاضر ۷۰عدد ساچمه داخل ران پام مانده .
    آیا می‌شود این ساچمه ها رو از پام خارج کنم ؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۶ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      نمى شه و نبايد همه اش خارج بشه مگر عفونت باشه يا مثلا عصب يا عروق در معرض خطر باشن 

  • تصویر کاربر راضیه چهارشنبه ۳ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    پسرم ۸ سالشه و از دو ماهگی متوجه شدم که پای راستش چاق تر است و عروق قسمت رانش مشخص تر و رگها سبز رنگ شدند که با مراجعه به پزشکان مختلف گفتند که راهی برای درمان نیست و این مشکل باعث چاق تر و بلند تر شدن پای راست و کوتاهی و کمی لاغری پای چپ شده است اختلاف قد دو پا در حد ۲سانتی متر است . آیا شما می توانید در این زمینه به ما کمک کنید . ممنون میشم راهنماییم کنید ، سالم و تندرست باشید.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۳ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      درود

      اختلاف دو سانت فعلا درمانى نمى خواد ولى در آينده اين اختلاف بيشتر خواهد شد و ممكنه لازم باشه پاى كوتاهتر با عمل جراحى بلند بشه

  • تصویر کاربر محسن چهارشنبه ۳ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام وقت شما خوش اقای دکتر.؛
    دخترم ۸ سالشه و حدود یک ماه پیش مچ پاش موقع بازی به سمت داخل پبچ خورد و زیر قوزک بیرونیش بعد از ۴ روز یه مقدار کبود شد ، که دکتر علیرضا تعبدی گفتن گچ بگیریم ۳ هفته ؛ ما هم این کارو کردیم وقتی باز کردیم پاش انعطاف نداره خیلی کمه انعطافش؛ و یه مقدار ورم داره، تو اینترنت هم میخونم مطالب بدی زده بر اثر گچ گرفتن و عوارضش....اقایه دکتر خواهشااا بفرمائید پای دخترم مشکلی پیش نمیاد دائم براش چون الا ۵ روز هست گچو باز کردیم و دخترم یه مقدار لنگ میزنه
    چه کار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۳ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      فيزيوتراپى موثره 

      معمولا عارضه دراز مدت نداره و درمانش درست بوده

  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر 40ساله هستم کفی پای صاف دارم واحساس میکنم پای چپم کمی کوتاهه میخواستم بدونم راه تشخیص کوتاهی پا هست و درمان ان چیه و همچنین کفی پا .ممنون ازشما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      معاينه و بررسى لازمه 

  • تصویر کاربر امیر شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین
    من ۲۲ سالمه پای راستم مادر زادی۵ سانت کوتاه تراز پای چپمه میخواستم با عمل جراحی بلند ترش کنم پیش چه دکتری برم
    ممنون میشم اگه راهنماییم کنین مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      درود 

      می تونید نوبت اینترنتی بگیرید و تشریف بیارید

  • تصویر کاربر مهرناز دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید من پای چپم کوتاه هست آیا برای من که بزرگسال هستم و۴۰ سالم هست درمانی انجام میشه و چه روش های درمانی وجود داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اگر بيش از ٣-٤ سانتى متر باشه جراحى توصيه مى شه

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر