منو

علت استخوان ناویکولار فرعی در قوزک پا چیست؟

بسیاری از بیمارانی که برای مشکلات ارتوپدی به پزشک مراجعه می‌کنند، مشکل درد در قسمت داخلی قوس پا دارند. بسیاری از این بیماران نیز، ورزشکار هستند. بسیاری از اوقات این بیماران در  قسمت داخلی قوس پا، یک برآمدگی دارند. این برآمدگی و علت آن چیست؟ در این مطلب، می خواهیم به مشکلی به نام استخوان ناویکولار اضافی بپردازیم.

ناویکولار فرعی

در کودکی و نوزادی، بسیاری از استخوان های ما به شکل غضروف، شروع به شکل گیری می کنند. این قالب های غضروفی، تا زمانی که کامل نشوند توسط اشعه ایکس قابل رصد نیستند. فرآیند استخوانی شدن طی مراحل مختلف زندگی، بسته به نوع استخوان، در طول زندگی فرد، کامل می شود.

ناویکولار فرعی، یک استخوان در کف پا است که به طور غیر متعارف رشد کرده، و باعث بزرگ شدن قسمت داخلی کف پا می شود. استخوان ناویکولار فرعی، به عنوان یک سزاموئید در داخل  تاندون تیبیالیس پوستریور رشد اضافی می کند و معمولا با یک بافت غضروفی فیبروس به استخوان ناویکولار اصلی اتصال دارد.

حدود ۲.۵ درصد افراد با ناویکولار فرعی، به دنیا می آیند. در خلال سنین اول خردسالی، این مشکل قابل تشخیص نیست. اما در سنین نوجوانی که ناویکولار اضافی شروع به استخوانی شدن می کند، این زائده را می توان تشخیص داد. برای بیشتر افراد، این زائده علائمی ندارد. اما در بعضی موارد، یک اتفاق یا حادثه مثل پیچ خوردن، افتادن و … باعث بروز علائم ناویکولارفرعی می شود.

ناویکولارفرعی، با نام های Prehallux، Os Tibiale Externum و Navicular Secundum نیز شناخته می شود.

ناویکولار فرعی

انواع ناویکولار فرعی در پا

طبق طبقه بندی “گیست”، این موارد به سه نوع تقسیم می شوند:

نوع اول: یک استخوان سزاموئید در تاندون تیبیالیس پوستریور است. یک شکاف کوچک تقریباً ۳ میلی متری یا کمتر، بین سزاموئید و ناویکولار اصلی وجود دارد.

نوع دوم: شامل یک استخوان اضافی به قطر حداکثر ۲/۱ سانتی متر است که بین آن و استخوان ناویکولار اصلی یک بافت غضروفی فیبروس وجود دارد..

نوع سوم: در واقع استخوان فرعی به استخوان اصلی متصل است و یک ناویکولار بزرگ ایجاد می کند (اصطلاحا ناویکولار شاخ دار).

اسکن هسته ای استخوان چیست و چگونه انجام می شود؟
اسکن هسته ای استخوان یک فرایند پرتو شناسی ویژه است که برای ارزیابی استخوان های مختلف اسکلت بدن استفاده می شود. این آزمایش با هدف شناسایی نواحی دچار تغییرات فیزیکی و شیمیایی درون استخوان به کار می رود.اسکن هسته ای استخوان می تواند برای بررسی پیشرفت درمان برخی بیماری ها نیز مفید باشد. این آزمایش نوعی فرایند پرتو شناسی هسته ای است که در آن مقادیر اندکی از مواد پرتو زا در حین ارزیابی استخوان استفاده می شود.

استخوان ناویکولار چیست؟

ناویکولار، یکی از استخوان‌های مچ پای انسان است. این استخوان در جلوی استخوان قاپ (تالوس) و در پشت استخوان‌های میخی (کونئیفرم) تقریباً در وسط مچ پا قرار دارد. در برخی از افراد، این استخوان به صورت مکعبی است. تاندون تیبیالیس پوستریور، به استخوان ناویکولار وصل می شود.

تاندون تیبالیس پوستریور، به چرخش پا به سمت داخل، خم کردن مچ و کف پا کمک کرده، و همچنین نقش اصلی در حمایت از قوس داخلی پا دارد. این تاندون، ممکن است بر اثر عواملی مثل استخوان ناویکولار اضافی، آسیب ببیند، و این امر موجب می شود که این تاندون، عملکرد مناسب نداشته و باعث صافی کف پا شود. با این وجود، رابطه ی منطقی بین صافی کف پا و ناویکولارفرعی، هنوز وجود ندارد و در حد حدس و گمان است.

وجود یک ناویکولار اضافی نوع ۱ یا ۲ نیز علت تاندینوپاتی تیبیالیس پوستریور است، زیرا قرار گرفتن تاندون تیبیالیس پوستریور بر روی ناویکولار اضافی، باعث کاهش طول بازوی اهرمی تاندون و در نتیجه کاهش عملکرد آن می شود.

برنامه ی بازتوانی پا و مچ پا
برنامه ی بازتوانی پا و مچ پا پس از آسیب یا جراحی یا بعد از شکستگی ساق پا به شما کمک می کند تا به فعالیت های روزمره ی خود بازگردید و زندگی سالم تر و پویا تری داشته باشید. با چنین برنامه ای شما می توانید حتی به ورزش و فعالیت های تفریحی خود بازگردید.

تشخیص ناویکولار فرعی

  • پا و مچ پا دارای استخوان های فرعی متعددی است که رایج ترین آن ها استخوان ناویکولار فرعی است که در ۴ تا ۱۴ درصد افراد رخ می دهد.
  • استخوان ناویکولار فرعی در ۱۰% جمعیت وجود دارد.
  • اولین بار در سنین نوجوانی در ۴ تا ۲۱% کودکان، ظاهر می شود.
  • در خانم ها، بیشتر از آقایان وجود دارد.
  • خانم ها ۷۰% (محدوده ۵۰ تا ۹۰%) بیشتر از آقایان به آن مبتلا می شوند.

به علت این که معمولاً این بیماری بدون علامت است، افرادی که دارای استخوان ناویکولار فرعی هستند، اغلب از وجود آن بی خبرند. با این حال در بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری، علائمی مانند درد در آن استخوان، یا استخوان تیبیا، دیده می شود. این پدیده می تواند به علت موارد زیر باشد:

✔ ضربه، مثل پیچ خوردن پا یا مچ پا

✔ تحریک مزمن ناشی از پوشیدن کفش، یا دیگر چیز هایی که به آن استخوان فشار وارد می کنند.

✔ فعالیت زیاد

روش های تشخیص این مشکل در افراد به صورت زیر است:

  • تصویربرداری با اشعه ایکس: ناویکولارفرعی در عکس برداری از نمای روبه رو و نیم رخ در حالت ایستاده کاملاً واضح است، اما در برخی از موارد برای تشخیص کامل میزان ناهنجاری، نیاز به عکس برداری مورب است.
  • در موارد نادر، MRI یا CT اسکن، تومور، شکستگی توبروزیته استخوان ناویکولار یا خونریزی مغز استخوان را نشان می دهد.

علائم بارز ناویکولار فرعی

 

  • به طور معمول در زنان جوان (۱۰ تا ۲۰ سال) که از درد کف و قوس کف پا شکایت دارند، دیده می شود.
  • مشکل در تهیه ی کفش راحت
  • درد زیاد در لمس موضعی
  • در موارد مزمن: درد در ناحیه تاندون تیبیالیس پوستریور و سفتی در تاندون آشیل
  • صاف شدن قوس کف پا

تشخیص های افتراقی استخوان ناویکولار فرعی

  • شکستگی تنشی استخوان
  • تاندونیت
  • شکستگی توبروزیتی داخلی
  • بیماری کوهلر
هر آنچه باید در مورد تاندونیت آشیل پا بدانید
تاندون آشیل در بدن انسان ها عضله دو قلوی ساق پا را به استخوان پاشنه پا متصل می کند. به استخوان پاشنه پا، کالکانئوس (calcaneus) نیز می گویند. انسان ها از این تاندون برای پریدن، راه رفتن، دویدن و ایستادن بر روی پاشنه پای خود استفاده می کنند.

درمان ناویکولار فرعی

برای بیمارانی که به وسیله روش‌های محافظه کارانه، درمان نمی‌شوند و یا با بازگشت علائم مواجه می شوند، درمان جراحی تجویز می شود. جراحی ناویکولار فرعی، نیازمند برداشتن استخوان فرعی و چسباندن تاندون تیبیالیس پوستریور به ناویکولار است. گاهی اوقات این عمل جراحی، تنها عمل مورد نیاز است. البته، اگر مشکلات دیگری مثل صافی کف پا نیز وجود داشته باشد، نیاز به عمل اضافه هم هست.

به طور خلاصه، ناویکولارفرعی یک مشکل رایج و معمولاً بدون علائم می باشد. گاهی اوقات، درمان بدون جراحی، موفقیت آمیز است. بیماران معمولاً در برابر درمان های مراقبتی یا جراحی، پاسخ دهی خوبی دارند. ورزشکاران می توانند پس از از بین رفتن علائم، یا گذراندن دوران نقاهت بعد از جراحی، ورزش را از سر بگیرند.

درمان ناویکولار فرعی

درمان غیر جراحی ناویکولار فرعی

۱. فیزیوتراپی

اگر استخوان ناویکولار فرعی، مشکل ساز شود، ممکن است فیزیوتراپی تجویز شود.

این روش شامل استفاده از روش های درمانی برای تسکین درد، افزایش قدرت و ثبات پا است. استخوان ناویکولار فرعی، اغلب سبب اختلال در عملکرد تاندون تیبیالیس پوستریور و صافی کف پا، و در برخی از موارد آرتروز می شود.

  • برای حمایت از قوس پا و وارد کردن فشار کمتر به آن، باید از کفش و کفی هایی استفاده شود که قسمت میانی داخلی آن، کاملاً پر شده باشد.
  • تمرینات قدرتی برای عضله ی تیبیالیس پوستریور.
  • تقویت عضلات اصلی پا و عضلات لگن
  • اصلاح فعالیت ها در مراحل اولیه، مانند محدود کردن یا متوقف کردن هرگونه فعالیت شدید که ممکن است باعث آسیب دیدن استخوان ناویکولارفرعی شود.

۲. دارو درمانی

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی خوراکی (NSAID) مانند ایبوپروفن ممکن است تجویز شود.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فوق تخصص جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رهام چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 93 مشاهده پرسش
    وقت بخیربرادرزاده من رهام که پیش من زندگی میکنه دارای کف پای صاف هست وتمایل داردفوتبالیست بشه ویک هفته هست توی باشگاه ثبت نام کردم آیا این عارضه صافی پا برطرف میشه اگرمیشه باچه روشی ایشون ۱۲ساله هست درخوانواده هم کسی صافی پاندارد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 9 ماه پیش)

      اگر نیاز به اصلاح باشه فقط با جراحی ممکنه

  • تصویر کاربر سارا جمعه ۷ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر. آیا انحراف و دفرمه بودن انگشت سوم پا ( از کودکی) را برای اصلاح جراحی میکنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۷ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      بله

  • تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۲۲ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    سلام؛ من دخترم تقریبا 13 سالش هست و یک ساله که مچ پای چپش به سمت بیرون قوس میکنه و موقع راه رفتن لنگ میزنه. آیا نیاز به جراحی داره؟
    آیا میتونم به صورت آنلاین ویزیت بشم؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۲ تیر ۱( 1 سال پیش)

      بايد حتما و حضورى معاينه بشن

  • تصویر کاربر فریبا یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    خانمی ۵۳ ساله ناویکولار فرعی دارم آمپول دپرومدرول تزریق کردم چند روز طول می‌کشد تا اثر کند ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      رسيدم به حداكثر اثر ٢-٣ هفته زمان مى بره 

  • تصویر کاربر لیلا دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    با سلام
    خانمی ۴۲ ساله که از نوجوانی کف پای راستم درد میکرد مدتی که قسمت پایین تر از قوزک داخلی پا برجسته شده و درد میکنه عکس رادیولوژی هم گرفتم مشکلی دیده نشده . باید ام ار ایهم بدم ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      معاينه و ام آر آى و رتديوگرافى رخ و نيم رخ كف پا و مچ پا در حالت ايستاده لازمه 

  • تصویر کاربر ملوک دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    من ۳۷سالمه ۱۵ساله دچارافتادگی مچ پاشدم آیادرمان داره
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      امكانش هست و بايد معاينه بشين

  • تصویر کاربر مینا دوشنبه ۱ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    آیا عمل ناویکولار فرعی باید با صافی انجام شود من پام صاقی شدید نداره یعنی تا پام ضربه نخورد نمیدونستم ناویکولار و صاقی دارم چرا دکتر صافی دست زده من قبل از ضربه مشکل صاقی نداشتم آیا این که ناویکولار فرعی برداشته شود صافی بیشتر میشود و دکتر آیا باید حتما صافی دس بزنه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      با جراحى بايد صافى بهتر بشه نه بدتر و اگه صافى به همراه ناويكولار فرعى باشه معمولا بايد هم زمان اون رو هم اصلاح كرد 

  • تصویر کاربر فاطمه سه شنبه ۲۴ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر.
    من ۱۹ سالم هست و تقریبا ۱۱ سالی میشه که متوجه استخوان اضافی در مچ پام شدم‌یاهمون ناویکولر.مدام هم دردش اذیتم میکرد.رفتم دکتر امپول تزریق کردن یه مدت خوب شد دردش ولی دوباره برگشته.و اینکه هر دوپام ناویکولر فرعی داره.الان هر از گاهی بی دلیل قسمت ساق پام شدیدا درد میگیره و درد ناویکولر هم دوباره برگشته.ایا امکان داره درد ساق پا به ناویکولر مرتبط باشه؟و اینکه من برای درمان قطعی ناویکولر باید چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲۴ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      درود

      احتمالا جراحى لازمه 

      درد ساق هم مى تونه مربوط باشه ولى مى تونه دلايل ديگه هم داشته باشه

  • تصویر کاربر محمود یکشنبه ۲۹ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    باسلام و درود من پسر۱۳ ساله هستم و از کودکی صافی کف پا داشتم و با کفی برطرف نشد الان دوتا استخوان اضافه در پاهایم ظاهر شده چه کار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۹ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      معاينه لازمه 

      شايد نياز به جراحى باشه

  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    درود بر شما دکتر عزیر
    من ۱۶ ساله هستم و استخوان ناویکولار در پای چپ دارم
    به دکتر ارتوپد هم مراجعه کردم کفی طبی تجویز شد ولی
    تاثیری در خوب شدن نداشت بنده در روز پیاده رویه زیادی دارم و چند وقتی هست کاراته کار میکنم جدیداً وقتی زیاد
    راه میرم یا مچ پام رو میچرخونم درد احساس میکنم در اون ناحیه بعد یک چیز دیگه اینکه فقط این پام اینطوری شده
    و حس میکنم این استخوان داره فرم پام رو تغییر میده و خیلی بیرون زدگی داره امکان داره جراحی نیاز باشه یا
    برای مثال ورزش یا پیاده روی مذر هست ؟
    بعد من همیشه از کفش های طبی یا کتونی استفاده میکنم
    ممنون میشم راهنمایی کنید .
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      بله ممكنه عمل بخواد 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر