منو

درمان التهاب استخوان های سزاموئید ( استخوان کنجدی )

استخوان سزاموئید چیست ؟

استخوان سزاموئید استخوانی است که درون تاندون یا عضله قرار گرفته است. این کلمه از کلمه لاتین sesamum (“دانه کنجد”) گرفته شده که بیانگر کوچک بودن کنجد است.

استخوان های کنجدی (سزاموئید) منحصر به فرد هستند زیرا تنها استخوان هایی در بدن می باشند که بوسیله مفاصل به استخوان های دیگر متصل نمی شوند. این استخوان ها  به وسیله تاندون ها به دیگر استخوان ها متصل شده و یا در درون عضلات بدن جای گرفته اند.


استخوان سزاموئید استخوانهای جاسازی شده در تاندون ها هستند. این استخوان های کوچک و گرد معمولاً در تاندون های دست، زانو و پا دیده می شوند. استخوان های سزاموئید برای محافظت از تاندون ها در برابر فشار و ساییدگی عمل می کنند.

نمونه های استخوان های کنجدی در بدن شامل کشکک زانو و دو استخوان کوچک در پا می شوند که هر کدام تقریبا به اندازه یک دانه ذرت می باشند. این دو استخوان در زیر سر استخوان متاتارس اول پا قرار دارند که یکی از آن ها در قسمت بیرونی و دیگری در نزدیکی قسمت میانی پا جای گرفته است. این استخوان ها در تاندون خم کننده شست پا قرار دارند.

ساختار و عملکرد استخوان سزاموئید (استخوان کنجدی) 

استخوان سزاموئید (استخوان های کنجدی) در پا کاربردهایی چندگانه دارند. آن ها وزن بدن را تحمل کرده، به تاندون ها اجازه اعمال نیروهای بیشتر بر روی استخوان را می دهند. هنگامی که تاندون های احاطه کننده استخوان های سزاموئید تحریک و ملتهب می شوند، سزاموئیدیت رخ می دهد.

 به گفته آکادمی جراحان ارتوپدی، رقصنده های باله، دوندگان و دریافت کنندگان در بازی بیس بال به دلیل فشار هایی که در حین این فعالیت ها بر روی پاهایشان وارد می شود، بیشتر مستعد ابتلا به سزاموئیدیت هستند. همچنین، افراد دارای قوس شدید پا نیز به دلیل فشار اضافی که بر پای آن ها وارد می شود در معرض خطر بالای ابتلا به استخوان سزاموئید (سزاموئیدیت) قرار دارند.

شکستگی استخوان سزاموئید

علائم استخوان کنجدی

استخوان سزاموئید شست پا علاوه بر سزاموئیدیت در معرض شکستگی نیز قرار دارند. گاهی اوقات، تمایز این دو بیماری از یکدیگر دشوار می باشد. هنگامی که فردی به شکستگی استخوان سزاموئید مبتلا می شود درد و تورم و گاه کبودی فورا اتفاق می افتد اما افراد مبتلا به سزاموئیدیت درد را به صورت تدریجی تجربه خواهند کرد. دیگر علائم سزاموئیدیت شامل موارد زیر می شوند:

✅ مشکل در صاف و خم کردن شست پا

✅ تورم

✅ درد، مخصوصا در کف پا

از آنجایی که استخوان سزاموئید در طول زمان بوجود می آید، امکان دارد فرد دردی مبهم را تجربه کند که در طول روز پدیدار شده و از بین می رود. این درد معمولا در کف پا و انگشتان آن بروز می کند.

درد ایجاد شده توسط استخوان سزاموئید می تواند سبب لنگیدن فرد در هنگام راه رفتن شود. علاوه بر آن، این افراد جهت کاهش فشار اضافی و درد، وزن خود را بر روی پای دیگر خود یا روی کنار بیرونی پای مبتلا وارد می کنند.

بیشتر بخوانید: فواید سرد کردن و گرم کردن در ورزش

معاینه دکتر

 عوامل بروز سزاموئیدیت

استخوان سزاموئید معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از تاندون های درگیر با استخوان های کوچک جلوی پا است. تاندون ها در صورتی که آسیب های مکرر مانند پوشیدن کفش پاشنه بلند یا کفش های نامناسب را بینند ممکن است ملتهب شوند.

چه کسانی در معرض خطر سزاموئیدیت اند؟

اگر به ورزش و فعالیت هایی بپردازید که نیاز به فشار زیادی بر روی پا باشد، در معرض خطر بیشتری قرار دارید. دویدن، بسکتبال و باله فعالیت هایی که ممکن است شما را دچار سزاموئیدیت کند.

🛑 این مقاله را حتما بخوانید: شکستگی استخوان کف پا (متاتارس) از علائم تا درمان

تشخیص سزاموئیدیت

پزشک تشخیص سزاموئیدیت را با پرسش از فرد در ارتباط با علائم او شروع می کند. سوالاتی که امکان دارد پزشک بپرسد شامل موارد زیر می شوند:

➖ چه فعالیت هایی را به طور معمول انجام می دهید؟

➖ درد چگونه شروع شد؟

➖ چه فعالیت هایی علائم را بهتر یا بدتر می کنند؟

➖ چه داروها یا درمان هایی سبب احساس بهتری در شست پا می شوند؟

همچنین، پزشک شست پای فرد را معاینه کرده و از او می خواهد تا شست خود را خم و صاف کند. علاوه بر آن، امکان دارد پزشک از فرد بخواهد جهت معاینه پا و شست آن و همچنین شناسایی شکستگی های استخوانی احتمالی، رادیوگرافی انجام دهد.

در برخی موارد، پزشک می تواند تصویر برداری MRI یا اسکن هسته ای استخوان را جهت تشخیص آسیب های استخوانی احتمالی به بیمار پیشنهاد دهد. با این حال، ظاهر استخوان های کنجدی متفاوت بوده که این می تواند تشخیص وجود شکستگی را برای پزشک دشوار سازد.

 درمان استخوان سزاموئید

استخوان سزاموئید معمولا به جراحی یا دیگر مداخلات نیازی ندارد. اغلب برنامه های درمانی بر روی تغییرات سبک زندگی و کفی ها و کفش های طبی تمرکز دارند.

کفش پاشنه بلند

تغییرات سبک زندگی

اولین قدم، پایان دادن به هر گونه فعالیتی است که امکان دارد علت استخوان سزاموئید باشد. همچنین اجتناب از دیگر فعالیت هایی که فشار اضافی بر روی پنجه پا اعمال می کنند، ضروری است. علاوه بر این موارد، فرد باید پای خود را بالا برده و بر روی آن یخ قرار دهد.

در صورتیکه کفش های پاشنه بلند یا دیگر کفش ها بر روی استخوان های سزاموئید فشار وارد کنند، فرد باید از پوشیدن آن ها خودداری کرده و کفش هایی با راحتی و حمایت بیشتر انتخاب کند. کفش های دارای کف سخت و پاشنه کوتاه بهترین گزینه می باشند.

داروها و ارتوتیک ها (کفی های طبی یا ارتوز)

در صورتیکه درد پا فرد را آزار دهد می تواند یک داروی ضد التهاب مانند ایبوپروفن مصرف کند. تزریق موضعی یک آمپول کورتیزون نیز می تواند به کاهش تورم کمک کند.

ارتوزها، مانند کفی های نرم که در کفش ها وجود دارند، می توانند مفید باشند. در موارد خفیف، امکان دارد فرد بتواند از یک کفی طبی بدون نسخه استفاده کند. همچنین، کفی هایی وجود دارند که مخصوص پای فرد هستند. یک کفی خوش ساخت باید تا حدود یک سال دوام داشته باشد.

گاهی اوقات، بستن شست پا به انگشت کناری آن می تواند سبب کاهش علائم شود. این انگشتان باید به میزان اندکی به سمت پایین قرار داده شوند. فرد می تواند در ارتباط با چگونگی انجام این کار از پزشک یا فیزیوتراپیست خود سوال کند.

جراحی

در صورتی که دیگر روش ها موفق نباشند، امکان دارد برداشت یکی از استخوان های سزاموئید با جراحی نیاز باشد. بهترین کار این است که تنها یکی از دو استخوان سزاموئید برداشته شود. برداشت هر دو استخوان می تواند اثری مخرب بر روی شست پا داشته باشد. در چنین وضعیتی، انگشت شست به درستی در جای خود قرار نمی گیرد.

در طول جراحی، فرد تحت بیهوشی عمومی یا نخاعی قرار خواهد گرفت. جراح بر روی کف پا برشی ایجاد کرده و سپس بافت نرم اطراف استخوان آسیب دیده را کنار می زند. جراحان مراقب خواهند بود تا به عصبی که در امتداد استخوان قرار دارد آسیب نرسانند. پس از اینکه استخوان برداشته شد، بافت نرم دوباره بر جای خود قرار داده شده و برش بسته می شود. محل برش به استخوانی بستگی دارد که برداشته می شود.

درمان غیر جراحی استخوان کنجدی

برای صدمات سزاموئید شست پا، بسته به نوع آسیب دیدگی و شدت آن، شامل گزینه های زیر می باشد:

  • استفاده از پد های مخصوص در داخل کفش. این پدها داخل کفش قرار داده می شود تا التهاب ناحیه سزاموئید را کاهش دهد.
  • بی تحرکتی. گچ گیری پا در موارد شکستگی استخوان های سزاموئید. هم چنین می توان از عصا برای جلوگیری از سنگین شدن پا استفاده کرد.
  • داروهای خوراکی. داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن اغلب در کاهش درد و التهاب مفید هستند.
  • فیزیوتراپی. دوره توان بخشی پس از بی حرکتی، گاهی شامل فیزیوتراپی و سونوگرافی درمانی است.
  • تزریق استروئید. در برخی موارد ، کورتیزون به منظور کاهش درد و التهاب به مفصل تزریق می شود.
  • دستگاه های ارتز. دستگاه های ارتوتیک سفارشی که در کفش قرار می گیرند ممکن است برای درمان طولانی مدت استخوان سزاموئید تجویز شوند تا فشار وارد شده به پا متعادل شود.

سزاموئیدیت

 

شش روش برای درمان سزاموئیدیت در خانه

در بیشتر موارد ، سزاموئیدیت در خانه قابل درمان است. برخی از بهترین روشهای درمانی عبارتند از:

  • فعالیتهایی را که باعث درد می شوند، از جمله ورزش و دویدن را کم یا متوقف کنید
  • برای کاهش درد و التهاب از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید
  • برای کاهش تورم، هر ۳ ساعت ۱۰ دقیقه یخ بمالید
  • کفش هایی با پاشنه کوتاه و کف نرم بپوشید
  • یک کفی اضافه کنید تا بالشتک اضافی داخل کفش شما قرارگیرد
  • برای جلوگیری از تحریک و التهاب تاندون در آینده از پوشیدن کفش های پاشنه بلند خودداری کنید

برای درمان کامل درد سزاموئیدیت در منزل معمولاً حدود شش هفته طول می کشد. با این حال، اگر درد شدیدی در انگشت شست پا دارید، باید برای معالجه به پزشک ارتوپدی مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: علت استخوان ناویکولار فرعی در قوزک پا چیست؟

نحوه پیشگیری از استخوان سزاموئید

پوشیدن کفشی راحت و منعطف میتواند به پیشگیری از استخوان سزاموئید کمک کند. کفش های جاذب ضربه، بطور مخصوصی موثر هستند. کفش ها باید هر ۶ ماه و در صورتی که فرد بسیار فعال است به دفعات بیشتر تعویض شوند.

افراد می توانند از کفی های حمایتی یا پدهای مخصوصی به نام پد کف پایی ( پد متاتارسال) استفاده کنند. این پد جهت کاهش فشار روی استخوان های سزاموئید حمایت بیشتری را به کف پا ارائه می دهد. گاهی اوقات، سزاموئیدیت در اثر پرونیشین (PRONATION) بیش از حد به وجود می آید. در این حالت پای فرد در هنگام راه رفتن به صورت جزئی به سمت داخل می چرخد. فرد می تواند جهت اصلاح این مورد از یک فیزیوتراپیست یا مربی کارآزموده کمک گیرد. این مربی می تواند نحوه کاهش فشار بر روی مفاصل پا را به او آموزش دهد.

راه های پیشگیری از پرونیشن بیش از حد شامل برداشتن گام های کوچک تر و متمرکز کردن فشار بر روی بخش میانی پا به جای لبه های کفی کفش در هنگام قرار دادن پا بر روی زمین می باشد. پزشک می تواند جهت کاهش بروز پرونیشن بیش از حد، ارتوز های سفارشی (کفی) را تجویز کند.

پس از این که علائم فرد بهبود یافتند، او باید جهت کاهش خطر ابتلای دوباره به سزاموئیدیت الگو های فعالیت خود را تغییر دهد. برای مثال، در صورتی که دویدن بیش از حد سبب بروز یا تشدید استخوان سزاموئید می شود فرد باید دویدن را با ورزش های دیگری مانند دوچرخه سواری یا شنا کردن که فشار کمتری به مفاصل وارد می کنند، جایگزین کند.

 

دکتر رضا نادری متخصص ارتوپدی، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و متخصص مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مصطفی دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 76 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    پسر من ۲۰ سالش هستو دو سال پیش تصادف کرد و دچار شکستگی تی بیا و فیبولا شد و کونچر و پلاتین کاشتند و حدود ۳ ماه قبل خارجش کردن و بیست روز بعد هماتوم و خونریزی کرد مجددا بردن اتاق عمل دبرید کردن و مجددا سرور و آتل گرفتند ولی همچنان ترشح خون آلود البته کم و نبض دار است
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      چون مغز استخوان باز می شه بعد ازدر آوردن کونچرواین خون می تونه نرمال باشه ولی لازمه با دکترشون در تماس باشین

    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      چون مغز استخوان باز می شه بعد ازدر آوردن کونچرواین خون می تونه نرمال باشه ولی لازمه با دکترشون در تماس باشین البته باید به عفونت هم فکر کرد 

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمدکوچولو شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام.آقای دکتر وقتتون بخیر.من الان پسرم22روزش هست.پاهاش کلاب فوت هست.تاالان سه مرحله گچ گیری کردیم پاهاشو.پیش متخصص ارتوپد.و توی مرحله دوم هم پاهاش خیلی تغییر کردن.الان دکترش گفته باید تا5مرحله گچ بگیرم بعد از آن عمل تاندون آشیل انجام بدهم.و بعدبریس بپوشه.دکتر پسرم متخصص ارتوپد هست ولی ارتوپد اطفال نیست ومن ازاین جهت نگرانم.آیا میتوانم بقیه مراحل رو پیش همین دکتر ادامه بدهم یا نیاز است حتماببرم پیش متخصص ارتوپد اطفال؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      آن چه كه بهتون گفتن كاملا درسته و به نظرم كارشون رو بلدن 

  • تصویر کاربر غزل چهارشنبه ۲۶ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    دخترم اسفندماه ۱۲سال رو تموم میکنه.از۴سالگی متوجه صافی کف پایش شدم پزشک کفش طبی تجویز کرد و۳سال پوشیدیم هیچ تغییری دیده نشد.الان چه بایدکرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۶ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      جراحى

  • تصویر کاربر منا دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    با سلام
    آقای دکتر من انگشت دوم و سوم پام بلند تر از معمول هست و به علت پوشیدن کفش نامناسب طی سالها تبدیل به چکشی شده الان که شاغل هستم و مدت طولانی تو کفش هست خیلی اذیت میشم ضمن اینکه ظاهر زشتی هم پیدا کرده میخواستم ببینم آیا امکانش هس انگشتی که هم بلنده و هم چکشی رو جراحی کرد؟ و اینکه ریسکی آیا این جراحی داره یا خیر؟ و اگر لطف بفرمایید دوره نقاهت حدودی رو بفرمایید سپاس از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بله قابل انجامه 

      در مورد بقيه سوالات اگر حضورى تشريف آوردين عرض خواهم كرد

  • تصویر کاربر علی شنبه ۲ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من زیر دو تا انگشت شصتم در میکنن دردشون خیلی کاهش یافته ولی وقتی فوتبال بازی میکنم دردشون یکم افزایش می یابد الان هم کلاس فوتبال میرم میتونم دو تا کفی اضافه کنم زیر کفش فوتبالم تا درد کاهش یابد یا حتما از پد باید کمک بگیرم؟
    مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

       مى تونيد 

      هر چى انعطاف كف كفش كمتر باشه براى دردتون بهتره

  • تصویر کاربر زهرا یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    با سلام‌ودرود اقای دکتر من چند ماه‌پیش مچ پای راستم درددمیکرد امار ای‌ ocd نشون داد پزشک یک جلسه پی ار پی‌انجام دادن و چهار هفته استفاده از عصا الان‌چند روزه‌شروع‌به راه رفتن‌کردم وهیچ دردی ندارم کاملا خوب شده نیاز به ادامه درمان هست یا نه؟ میتونم ورزش وپیاده روی شروع کنم‌؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      با نظر دكترتون درمان رو ادامه بدين

  • تصویر کاربر مظاهر دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    با سلام‌
    احتراما اینجانب بر اثر سقوط از ارتفاع پاشنه هر دو پا دچار سانحه شکستگی شده که تحت عمل جراحی قرار گرفته و الان دو هفته است که کفش طبی پا کرده ام و از زمان عمل جراحی ۵۰ روز میگذره میخواستم سوال کنم چه زمانی میتونم روی پاهای خودم بلند بشم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      درود

      معمولا سه ماه بعد از عمل 

      نظر جراحتون رو جويا بشين

  • تصویر کاربر مهران یکشنبه ۱۵ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 332 مشاهده پرسش
    با سلام بنده حدود ۲۰ روز هست که درد در ناحیه استخوان سزامویید دارم و انگشتم هنگام خم و راست شدن درد دارد دلیلی هم پوشیدن یک روز کفش تنگ بوده حالا میشود با تغذیه یا دارو این التهاب رو کاهش داد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۵ فروردین ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بله با داروى مسكن و كفشى كه كفش سفت و كم انعطاف باشه

  • تصویر کاربر سعید سه شنبه ۱۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب دکتر نادری
    مدتی است که در ناحیه مچ پای سمت چپ احساس درد شدید می کنم. به گونه ای که توان ایستادن و راه رفتن روی پایم را ندارم.
    علت و راه درمان آن چیست؟
    باتشکر از دکتر عزیز آقای نادری
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      درود 

      قطعا لازمه معاينه بشين و نفرمودين كه تا حالا صدمه ديدين يا نه

      با احترام 

  • تصویر کاربر Fogi دوشنبه ۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 359 مشاهده پرسش
    براى تاندون آشيل طب سوزنى موثره؟🙏🏻
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      Dry needling يك روش مؤثره 

      ولى طب سوزنى رو اطلاع ندارم

      با احترام

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر