منو

علت سردی کف پا را جدی بگیرید!! (۷ بیماری)

سردی کف پا، یک پدیده طبیعی است که به طور ویژه در آب و هوای سرد تجربه می شود. این سردی، هنگامی بروز می دهد که دمای کف پا از دیگر نواحی بدن کمتر باشد. علت سردی کف پا معمولا علامتی از گردش خون ضعیف است. علاوه بر پوشیدن جوراب های گرم، تشخیص و درمان علت های زمینه ای به رفع پدیده یاد شده کمک می کنند.

نشانه سردی کف پا چیست؟

سردی کف پا هنگامی بروز می دهد که دمای کف پا از دیگر نواحی بدن کمتر باشد. برای مثال ممکن است فرد در دست ها احساس گرما کرده اما سرمای شدیدی را در نواحی پا احساس کند. با این که عوامل مختلفی همچون هوای سرد سبب بروز این پدیده می شوند، اما رایج ترین علت آن گردش خون نامناسب در دست و پا است. در صورت احساس این پدیده بهتر است جهت معاینه به پزشک مراجعه کرد.

سردی کف پا چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

همه افراد می توانند به این علامت دچار شوند. با این حال، افراد مبتلا به مشکلات زیر، سردی کف پا را بیشتر تجربه می کنند:

سردی کف پا چقدر رایج است؟

تجربه سردی کف پا به صورت گاه به گاه طبیعی به شمار می رود. از آن جایی که این علامت، موقت یا ناشی از مشکلات دیگر است، عدد دقیقی را نمی توان برای دفعات بروز آن بیان کرد.

سردی کف پا احساسی ناخوشایند بوده و تا گرم شدن این نواحی ممکن است درد خفیفی نیز تجربه شود. این علامت موقت بوده اما بهتر است جهت اطمینان از عدم وجود مشکلات زمینه ای به پزشک مراجعه شود.

علائم سردی کف پا چیست؟

علائم سردی کف پا می توانند به صورت گاه به گاه یا دائمی بوده و موارد زیر را شامل شوند:

علت سردی کف پا همزمان با گرم بودن بدن 

هنگام قرار گیری در معرض آب و هوای سرد، فرد ممکن است متوجه گرمای بدن و سرمای پاهای خود شود. دست ها و پا ها به دلیل داشتن فاصله بیشتر از قلب، دیر تر گرم می شوند. اما این سردی میتواند علت های متفاوتی داشته باشد که رایج ترین آن ها گردش خون نامناسب است. این مشکل، خود می تواند عارضه جانبی مصرف یک دارو یا بیانگر وجود بیماری های زمینه ای دیگر باشد.

خون هنگام گردش در بدن از عروق خونی مختلفی عبور می کند که این موارد با تنگی، گشادی یا انسداد خود سبب کاهش یا افزایش سرعت و حجم آن می شوند. عملکرد نامناسب عروق نواحی پا سبب کاهش سرعت خون و در نهایت سردی این نواحی می شود. سردی کف پا می تواند علامتی از یک بیماری زمینه ای باشد. از جمله مشکلاتی که گردش خون را تحت تاثیر قرار می دهند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سردی پا یا کف پا بر اثر مصرف دارو 

برخی دارو ها با اثر بر عملکرد گردش خون سبب بروز سردی کف پا می شوند. از جمله این دارو ها می توان نمونه های زیر را نام برد:
  • بتا بلاکر ها
  • ارگوتامین ها
  • سودوافدرین ها 

سردی کف پا چگونه تشخیص داده می شود؟

علائم سردی کف پا می توانند با دیگر بیماری ها و دارو های مصرفی ارتباط داشته و پزشک به همین دلیل، تشخیص علت این پدیده را با پرسیدن سوالاتی درباره سابقه پزشکی بیمار شروع می کند. سپس، یک معاینه فیزیکی جهت بررسی وجود هر گونه آسیب عصبی یا جراحت مرتبط با این علامت انجام می شود. پزشک با تجویز برخی آزمایش ها همچون آزمایش خون یا تصویر برداری احتمال ابتلا به بیماری هایی همچون کم خونی و مشکلات قلبی را بررسی می کند. 

تست شاخص پایی – بازویی، از دیگر آزمایش های به کار رفته در این زمینه است که در آن با استفاده از کاف فشار سنج میزان جریان خون در نواحی مختلف پا سنجیده می شود. به کمک این آزمایش می توان ابتلا به بیماری شریان های محیطی را تشخیص داد. سردی کف پا، حتی در صورت بروز گاه به گاه نیز باید توسط پزشک معاینه شود تا از عدم وجود مشکلات زمینه ای اطمینان به دست آید

درمان سرد بودن کف پا

سردی کف پا چگونه درمان می شود؟

سردی کف پا به روش های متعددی درمان می شود. درمان مشکلات زمینه ای و قطع مصرف دارو های مرتبط با این عارضه، از جمله اقدامات درمانی به شمار می روند. بهتر است قبل از قطع مصرف دارو های مصرفی خود، در این باره با پزشک مشورت کرد. روش های خانگی درمان سردی پا شامل موارد زیر هستند:

چه مدت پس از درمان می توان احساس بهتری را تجربه کرد؟

مدت زمان دستیابی به احساس خوب پس از درمان، به عامل بروز مشکل بستگی دارد. برخی افراد با پوشیدن جوراب های گرم احساس راحتی کرده و برخی دیگر به دلیل ابتلا به مشکلات زمینه ای باز هم احساس سرما خواهند داشت. افراد می توانند پس از مشورت با پزشک، بهترین درمان را برای خود انتخاب کنند.

چگونه می توان خطر ابتلا به سردی کف پا را کاهش داد؟

افراد می توانند با انجام اقدامات زیر از ابتلا به سردی کف پا پیشگیری کنند:

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود؟

در صورت احساس سردی در نواحی پا و عدم موفقیت درمان های خانگی باید به پزشک مراجعه شود. با این که تجربه گاه به گاه سردی پا طبیعی است اما بروز متداول آن را نباید نادیده گرفت. در صورتی که بی حسی، درد شدید و زخم پا بهبود نیافته یا با از دست رفتن احساس لمس همراه باشد، یا سردی فقط در یک پا احساس شود، باید فورا با پزشک خود تماس گرفت.

دکتر رضا نادری فوق تخصص ارتوپد در تهران 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Zlk دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 114 مشاهده پرسش
    سلام ، ۳۶ سال، حدود یک سال پیش مچ پام پیچ خورد دکتر رفتم گفت مشکلی نداره ، منم روی پام راه رفتم ولی همش درد می کرد زیر قوزک پام ورم داره، بعد یکسال کمی دفرمه شده، مرداد امسال دو تا دکتر رفتم ام آر آی دادم ، بهم داروی غضروف ساز داده با سلکوسیب داد با انجام فیزیوتراپی تجویز کرد ، قوزکبند هم گفته بود استفاده می کنم الان بعد ۲ ماه پام همون جوریه روش راه می رم درد می کنه علاوه بر اون سر استخوان رانم خیلی درد می کنه کمی هم سر شده از وقتی قوزکبند بستم می خواستم بپرسم به خاطر مچ پام نباشه؟، یک دکتر دیگه که ام آر ای نشان دادم گفت چیزی نیست فقط باید کفش ساق دار بپوشم می خواستم بپرسم چه زمان طول میکشه خوب بشه، جواب ام آر ای فرستادم
    1. تصویر کاربر Zlk یکشنبه ۱۶ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      ببخشید چه مدت میشه پاسخ ثبت شود
    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 6 ماه پیش)

      چون فرمودین دفورمه شده باید به دقت معاینه بشین 

      با گذشت این همه مدت گزینه جراحی هم محتمل هست

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر وارطانیان پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 105 مشاهده پرسش
    با سلام. روی پای من بغل انگشت کوچک شکستگی داشتم بعداز دوبار گچ گرفتن و باز کردن هنوز درد و ورم دارم و سوزش کف پا میخواستم بپرسم دلیلش چیه . با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 8 ماه پیش)

      علتش بيحركتى طولانى هست و با فيزيوتراپى و گذر زمان خوب مى شه

  • تصویر کاربر Parsa شنبه ۳ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 106 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر از شهرستان چابهار استان سیستان و بلوچستان هستم .پسرم 10ساله هست کف پای صاف داره .کفی گرفتم فایده نداشت .درد نداره فقط یه پا انگار به سمت داخل انحراف پیدا کرده اسکن کف پا انجام دادم چند تا دکتر رفتم نظرات شأن فرق داشت در خصوص عمل قطعی پا تعریف شما خیلی شنیدم میخواستم ببینم نیاز به عمل هست یا نه ؟نوبت گرفتم اما دی ماه هست خیلی دیرهاگه بشه بین بیماران تو تیر ماه برای ویزیت بیام فقط فصل تابستان میتونم مرخصی برم اگه عمل نیاز باشه تو تابستان راحت تره فیلم مدارس نیست .ممنون از همکاری تون عکسهای پاهاشون پیوست می کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۳ تیر ۲( 9 ماه پیش)

      درود 

      نوبت دو ماه رو بگيريد ولى به منشى من پيامك بدين كه جلو بندازه نوبت رو 

  • تصویر کاربر فرشاد چهارشنبه ۱۶ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام جوانی هستم ۲۷ ساله ۹ ماه پیش عمل acl انجام دادم جوری که قبل عمل پام قفل بود اصلا نمیتونستم خم کن الان کامل خم و راست و پام صافمیکنم اما نمیتونم بدوم درد دارم و موقع خم و راست کردن صدای تق تق از زانو میادحدود ۲۰ جلسه هم فیزیوتوراپی رفتم تقریبا ۲ ماه پیش به جراحم مراجعه کردم و تزریق ۳ مرحله ای پی آر پی نوشت و یک مرحله انحام دادم وخیلی تاثیر گذاشت اون موقع حتی نمیتونستم از پله ها برم بالا الان مشکل دویدن و کمی لنگ دارم موقع راه رفتن
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۶ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      به نظر من باید به تمرین و تقویت عضله ادامه بدین اگه زانو درمعاینه پایدار هست

  • تصویر کاربر فائزه شنبه ۲۷ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من بیست و یک سالمه
    من پاهام پرانتزی هست، آیا در گذشت زمان وخیم تر می شه؟ با ورزش می شه درستش کرد یا نیاز به عمل جراحی داره؟
    من پاهام به نسبت بالاتنم خیلی کوتاهه، آیا می شه حد اقل دو سه سانت بلند تر بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۷ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با ورزش درست نمی شه ولی زانوی پرانتزی همیشه هم اصلاح لازم نداره 

      بر اساس شدت عارضه و علایم تصمیم گیری می شه 

  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۷ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام . آقای دکتر خسته نباشید. ۳ ماه پیش مچ پای من پیچ خورد توی والیبال . هنوز قوزک پام ورم داره و کمی درد میکنه. واینکه هنگام رساندن دست ها به نوک انگشتان پا احساس درد یا کشش پشت زانو و عضلات پشت ساق پا ندارم و یا احساس درد و کشش خیلی کمتر از پای سالم است.
    1. تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۳ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سوال رو جواب ندادین
    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۷ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      معاینه و بررسی احتمالا شامل ام آرآی لازمه

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر