منو

همه چیز درباره ی شکستگی استخوان فیبولا

شکستگی فیبولا یک شکستگی جزئی یا کامل از استخوان فیبولا (نازک نی) است. بین دو استخوان ساق پا، نازک نی استخوان کوچک تر است که بین زانو و مچ پا قرار دارد و به ثابت نگه داشتن مفصل مچ پا کمک می کند.

شکستگی می تواند ناشی از یک ضربه ی محکم، صدمه و آسیب دیدن در ورزش یا هر ضربه ی مستقیم به قسمت خارجی ساق پا باشد. همچنین، می تواند در نتیجه ی آسیب مچ پا رخ دهد.

به عنوان مثال، انرژی درگیر در پیچش شدید مچ پا می تواند پا را به سمت بالا جا به جا کند و منجر به شکستگی در قسمت فوقانی فیبولا شود. شکستگی های فیبولا در ورزش هایی مانند بسکتبال رخ می دهند که نیاز به تغییر سریع در جهت یا فرود بعد از یک پرش بلند دارند.

بیشتر شکستگی‌های فیبولا شامل پارگی رباط‌ های نگهدارنده یا شکستگی استخوان درشت نی مجاور (تیبیا) است. در این مقاله سه نوع شکستگی استخوان نازک نی یا فیبولا را همراه با علائم، عوارض و نحوه درمان هر کدام از آن ها شرح می دهیم.

استخوان فیبولا دقیقا کجاست؟

فیبولا که استخوانی بلند و نازک است، درست از زیر مفصل زانو در قسمت بیرونی ساق پا شروع می شود و تا مچ پا ادامه می یابد. استخوان بزرگ تر ساق پا یعنی استخوان درشت نی، بیشتر وزن بدن را تحمل می کند و فیبولا به ثابت نگه داشتن مفصل مچ پا کمک می کند.

فیبولا برای حفظ وزن بدن کار چندانی انجام نمی دهد. با وجود این، کارهای مهمی انجام می دهد و استخوانی است که در آن رباط ها به مفاصل زانو و مچ پا متصل می شوند.

جراحان گاهی اوقات در صورت نیاز به استخوان برای جراحی در بخش دیگری از بدن، از بخشی از فیبولا استفاده می کنند؛ این فرآیند پیوند استخوان نامیده می شود. حتی پس از این که پیوند استخوان قسمت بزرگی از نازک نی را گرفته باشد، افراد همچنان می توانند عملکرد خوبی داشته باشند.

انواع شکستگی فیبولا

سه نوع شکستگی فیبولا عبارتند از:

امکان آسیب های دیگری نیز به فیبولا وجود دارد اما کمتر شایع هستند. رایج ترین شکستگی های فیبولا با اختلاف، آسیب ‌های مفصل مچ پا است که معمولاً مچ پا دچار سستی یا پیچ خوردگی می شود و در این فرآیند، استخوان فیبولا آسیب می ‌بیند.

علائم شکستگی استخوان فیبولا 

شکستگی استخوان فیبولا عموماً همراه با آسیب به سایر استخوان ها، رباط ها و تاندون های اطراف زانو و مچ پا ایجاد می شود. شایع ترین علائم شکستگی فیبولا عبارتند از:

آسیب های مچ پا بر اثر شکستگی فیبولا 

شکستگی فیبولا معمولاً به عنوان بخشی از آسیب مچ پا رخ می دهند. در صورت شکستگی فیبولا، مفصل مچ پا نیز باید از نظر آسیب احتمالی بررسی شود. شایع ترین نوع شکستگی که در استخوان فیبولا رخ می دهد آسیب انتهای استخوان فیبولا در نزدیکی مفصل مچ پا است. این آسیب مانند پیچ خوردگی یا چرخش مچ پا به نظر می رسد و اغلب درمان آن نیز یکسان است.

۱_ شکستگی در سطح مچ پا بدون آسیب دیگری

این آسیب ‌ها که به نام شکستگی قوزک پا شناخته می ‌شوند، زمانی رخ می‌ دهند که مچ پا به طرز نامناسبی پیچ بخورد یا خم شود (ولی قسمت داخلی مچ پا تحت تأثیر قرار نگیرد). در صورتی که مفصل مچ پا درگیر نباشد، این آسیب ها اغلب با محافظت ساده قابل درمان هستند.

در این شرایط، عموماً استفاده از یک بریس برای حمایت از مچ پا کافی است. همچنین اغلب برای کاهش تورم و درد، تا چند روز یا چند هفته از عصا استفاده می شود. بعد از کم شدن درد، می توان درمان را شروع کرد. این درمان شامل انجام تمرینات حرکتی، تقویتی و پیاده روی است.

۲_ شکستگی فیبولا همراه با آسیب مچ پا

شکستگی های فیبولا که با آسیب قسمت داخلی مچ پا همراه هستند، قوزک داخلی یا رباط دالی را نیز درگیر می کنند و اغلب به درمان تهاجمی تری نیاز دارند. در چنین مواردی که شکستگی دو قوزکی پا نامیده می شود عموماً برای تثبیت مفصل مچ پا به عمل جراحی نیاز خواهد بود. مفصل مچ پا ممکن است بدون جراحی در حالتی نامناسب بهبود پیدا کند که با گذشت زمان منجر به آرتروز مچ پا می شود.

همچنین ممکن است در اثر شکستگی فیبولا، سندسموز مچ پا نیز آسیب ببینند. سندسموز گروهی از رباط ها هستند که دو استخوان ساق را درست بالای مفصل مچ پا در کنار یکدیگر نگه می دارند. در صورت آسیب دیدن سندسموز در مچ پا، برای تنظیم و ترمیم مجدد استخوان ها به عمل جراحی احتیاج است.

شکستگی های شفت تیبیا و فیبولا

صدمات شدید ناشی از تصادفات اتومبیل، آسیب های ورزشی یا زمین خوردن گاهی منجر به آسیب هر دو استخوان تیبیا و فیبولا در بالای مفصل مچ پا می شود. این آسیب ها عموماً به عنوان شکستگی های «تیب-فیب» شناخته می شوند و ترمیم و تراز مجدد استخوان های ساق پا در این موارد، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

در مواردی که استخوان تیبیا با جراحی ترمیم می شود، فیبولا معمولاً به جراحی جداگانه نیاز ندارد. در بعضی از شکستگی های استخوان ساق پا استفاده از یک گچ پای بلند (از ران تا پا) بدون نیاز به عمل جراحی پشتیبانی لازم را فراهم می کند.

شکستگی های استرسی فیبولا

در صورتی که فشارهای مکرری به فیبولا وارد شود، ممکن است این استخوان بشکند. این نوع آسیب به شکستگی استرسی معروف است و دوندگان مسافت های طولانی و کوهنوردان در معرض خطر آن هستند. درد شکستگی استرسی به تدریج شروع شده و معمولاً با افزایش سطح فعالیت بدتر و با استراحت برطرف می شود.

درمان شکستگی استخوان فیبولا 

نحوه ی درمان شکستگی فیبولا به مواردی مانند این که شکستگی در کجا قرار دارد و آیا استخوان ها یا رباط های دیگری نیز آسیب دیده اند یا خیر، بستگی دارد. ممکن است یکی از گزینه های درمان، جراحی باشد اما معمولاً ابتدا از یک آتل یا گچ گرفتن استفاده می کنند. 

آتل و گچ، به ثابت نگه داشتن و حرکت نکردن پا کمک می کنند و استخوان می تواند خود را بدون نیاز به جراحی ترمیم کند. در صورت امکان، پزشک می تواند استخوان های شکسته را بدون جراحی دوباره هم تراز نماید.

شکستگی های فیبولا معمولاً به سرعت بهبود می یابند اما بعضی آسیب های پیچیده تر ممکن است نیاز به درمان بیشتری داشته باشند. به همین دلیل حتماً بایستی به پزشک متخصصی که با شکستگی های فیبولا آشنایی دارد مراجعه نمود تا وی آسیب را ارزیابی کند و مناسب ترین درمان را به بیمار توصیه نماید.

۱_ جراحی استخوان فیبولا

در موارد شدید و پیچیده مانند زمانی که استخوان از پوست بیرون زده یا چند تکه شده است، برای تثبیت و بهبود شکستگی فیبولا ممکن است گزینه ی جراحی را توصیه کنند. این جراحی می تواند شامل موارد زیر باشد:

_ جااندازی باز

در معرض جراحی قرار دادن استخوان برای بازگرداندن آن به جای خود معمولاً در شکستگی‌ های باز که در آن استخوان از پوست بیرون زده است، انجام می شود. این روش عموماً با تثبیت داخلی یا خارجی همراه است.

_ تثبیت خارجی

روشی متداول برای ترمیم فیبولا با استفاده از پین، گیره و میله برای تثبیت شکستگی از بیرون.

_ تثبیت داخلی

اتصال مجدد  فیزیکی استخوان های شکسته با ابزاری مانند پیچ ها، صفحات، میله ها و میخ هایی که در زیر پوست باقی خواهند ماند.

_ پینینگ از طریق پوست

قرار دادن سیم هایی برای نگه داشتن تکه های استخوانی در جای خود تا زمان بهبودی. سیم ها پس از بهبود شکستگی فیبولا برداشته می شوند.

عوارض شکستگی فیبولا 

عوارض بعد از عمل ناشی از مشکلات مربوط به برش یا ابزار جراحی است. بافت نرم بسیار کوچکی بین پوست و استخوان وجود دارد و به همین علت ممکن است زخم ها به راحتی ترمیم نشوند. بافت نرم به عضله ها، تاندون ها، رباط ها و انواع دیگری از بافت گفته می شود که استخوان ها را احاطه کرده و به هم متصل می کنند.

بعد از جراحی، احتمال بروز عفونت وجود دارد. همچنین ترمیم زخم در افراد مبتلا به بیماری هایی مانند دیابت می تواند مشکل ساز باشد. افراد سیگاری نیز در معرض خطر بیشتری برای عوارض زخم هستند.

در برخی موارد، عوارض دیگری مانند آرتریت و بهبودی آهسته می توانند روند ترمیم را دشوار کنند. در نهایت، درد ناشی از ابزار کاشته شده غیرعادی نیست. برخی از افراد بعد از بهبود شکستگی، صفحات و پیچ های استفاده شده را خارج می کنند.

دکتر رضا نادری، جراح و فوق تخصص ارتوپد در تهران 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر هستی چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 42 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر اقای دکتر ممنون و سپاسگزارم از لطف شما ،من خانمی 50ساله حدودا 77کیلو
    وزن، 7/10/مچ پام از دوجا شکسته،حدود یک
    ماه بعد پامو گچ گرفتن،،الان به امید خدا قرار
    هست 9/22گچ پام باز بشه،،سوالم از خدمت شما،،مچ پام گاهی درد و گاهی ارامه
    امروز مچ پام میسوزه گویی پام بریده شده
    ،گاهی ارام ،وبعضی وقت باین شکله
    نظرشما چیه آقای دکتر ،بعداز بازشدن گچ پام
    چیکار کنم که هرچه سریع تر به شرایط عادی برگردم ،قبلا از زحمات شما خیلی ممنون و سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      فیزیوتراپی به شما کمک زیادی می کنه 

  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 80 مشاهده پرسش
    سلام دکتر.ممنون بابت پاسخگویی.از بالای دستگاه سرکار پرت شدم.مچ پام پیچ خوردگی پیدا کرد.قبلا همین مچ شکسته بود.الان مچ پام داخل آتل گچ هستش.درد پام بسیار زیاده و ورم بعد از چند روز تغییری نکرده.عکس مچ و فرستادم.منتظر پاسخ شما هستم.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      شواهد مشکل مزمنی در پا وجود داره 

      باید بررسی بیشتر با معاینه و سی تی اسکن و حتی ام آرآی انجام بشه 

  • تصویر کاربر عامر دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 58 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    حین طناب زدن پام پیچ خورد و روی استخوان پنجم کف پام پایین اومدم و شکسته و پزشک متخصص فقط گچ گرفتن و امروز بعد از ۵ هفته دوباره عکس گرفتم و پیشرفتی نداشته به اون صورت به نظرتون بعد از گذشت این مدت بهتر نیست جراحی انجام بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      اگر درد در لمس اون قسمت ندارین تا 8 هفته بعد آسیب صبر کنید و فیزیوتراپی با مگنت انجام بدین 

  • تصویر کاربر کوروش پنجشنبه ۱۶ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 70 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشین خدمت شما .اینجانب در اردیبهشت سال 1401 برابر تصادف دچار شکستگی مهره یک و سه کمر و پارگی نخاع و شکستگی مچ پای راست و چپ شدم که تحت عمل قرار گرفتم و در حال حاضر افتادگی مچ پای راست دارم که باعث شده در راه رفتن مشکل داشته باشم و انگشتان پا به سطح زمین کشیده شود که سبب شده در راه رفتن مشکل داشته باشم .سوالم این هست که برای رفع این مشکل جابجایی تاندون بهتر هست یا پیوند عصب ؟ کدوم عمل رو پیشنهاد میدین . و جهت نوبت دهی راهنمایی کنید .ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۶ شهریور ۲( 6 ماه پیش)

      پیوند عصب برای شما وجود نداره 

      تنها کاری که ممکنه بتونه کمک کنه همون انتقال تاندون هست

  • تصویر کاربر hersh شنبه ۳۱ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید بنده ۳۶سال سن دارم و حدود ۱۷ماه پیش دچار شکستگی باز و دبل ساق پا در فوتبال شدم پس از عمل جراحی برام پیچ و پلاک کار گذاشته شد. الان میخوام که پلاک رو خارج کنم اما با یکی از پزشکان در شهرستان خودمون که صحبت کردم فرمودند که خروج پلاک با توجه به پیچ های زیادی که در پاهام هست خیلی ریسک شکستگی مجدد حین خروج و یا بعد از خروج پلاک رو داره و اگر اذیت کننده نیست بهتره که خارج نشه. حالا من واقعا نمیدونم با توجه به عوارض احتمالی که در آینده هست به نظر شما چه کار باید کرد پلاک رو خارج کنم یا نه؟ آیا خارج نکردن پلاک در آینده عوارضی مثل پوکی استخوان را به همراه داره؟ ممنون میشم پاسخ دهید. سپاس
    1. تصویر کاربر hersh پنجشنبه ۲۹ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      ببخشید کی جواب میدید؟
    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۳۱ تیر ۲( 8 ماه پیش)

      چون جوان هستید بهتره خارج بشه 

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ماهان یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 132 مشاهده پرسش
    سلام.من ۱۶ سالمه و تقریبا ۲ماه پیش ساق پام(استخوان فیبولا) دچار شکستگی شد و من ۵ روز بعد از آن جراحی شدم.الان تقریبا بعد از ۲ ماه گاه به گاه (خیلی زیاد نه)دچار درد های لحظه ای در مچ میشوم.و البته با توجه به اینکه شکستگی تقریبا ۶،۷ سانت بالای مچ بوده و اینکه در طی این مدت یک بار زمین خوردم البته فشار زیادی به پای آسیب دیده نیامد و اینکه یک دفعه مجبور شدم با توجه به اینکه نباید پام رو زمین بزارم ،فشار مستقیم به آن بدم.به جز این ها کلا در استراحت بودم و فعالیت محسوسی نداشتم و هم الان اثاری از کبودی یا ورم یا درد در ناحیه شکستگی نیست.فقط گاهی درد در مچ پا.خواستم بدونم ممکنه از دلایل تکان خوردن پلاک در پا باشه یا نگران کننده نیست ؟(یک عکس از شکستگی قبل از عمل و ناحیه زخم هم اپلود کردم)
    سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)

      لازمه رادیوگرافی بعد عمل رو ببینم 

      این مدل درد می تونه نرمال باشه فعلا

  • تصویر کاربر سینایی دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 102 مشاهده پرسش
    با سلام. پسر من ۳ سالش هست و ۰ند ماه پیش متوجه یه براآمدکی یا بیرون زدگی در ناحیه قوزک پای چپش شدیم. در حالت ایستاده بیرون میزنه ولی وقتی میشینه یا دراز کشیده برطرف میشه. درد اصلا نداره حتی وقتی فشار میدیم.مشکلی در راه رفتن نداره . ارتوپد نشون دادیم گفتن فعلا اقدام خاصی لازم نداره . ممنون میشم نظرتون رو بفرمایید. عکسش هم براتون ارسال کردم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)

      فعلا اقدامی لازم نیست

  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۲۲ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 88 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من پسرم ۱۰ ماه پیش تصادف کرد لگنش شکست ساق پا هم شکست عصب سیاتیکش له شده گی شدید داشت بعداز عمل لگن دکتر گفتن عصب رو ازاد کردن ولی زمان میبره الان بعد از ۱۰ ماه عصب از بالا برگشته ولی عصب مچ پاهنوز برنگشته ومچ پا بی حرکت هس نه بالا میره نه پایین درحین راه رفتن پاش به جلو پرت میشه خواستم نطر شمارو بدونم چیکار باید بکنم خیلی دکتر فیزیوتراپی اب درمانی هر کاری بگید کردم ولی هنوز خوب نشده ممنون راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲۲ فروردین ۲( 11 ماه پیش)

      ممکنه اگه بهبود حاصل نشه جراحی انتقال تاندون لازم بشه

  • تصویر کاربر امید سه شنبه ۲۲ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 141 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    امید هستم ۴۰ سال سن دارم با وزن ۷۳ و قد ۱۷۵
    شهریور ۱۴۰۱ مچ پام پیچ خورد ولی گچ نگرفتمش فقط چند جلسه فیزیوتراپی رفتم که هیچگونه تاثیری نداشت.از آن زمان تا الان متاسفانه درد شدید در مچ پا و روی پا دارم و مچ پا م متورم شده .
    دکتر جان اگه امکان داره یه راه درمان به من معرفی کنید .
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲۲ فروردین ۲( 11 ماه پیش)

      معاینه و بررسی شامل ام آر آی لازمه

  • تصویر کاربر ماهوین شنبه ۲۷ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 107 مشاهده پرسش
    با سلام
    من ی کودک 2 سال و 8 ماهه دارم حدود 4 ماهه متوجه شدم روی پنجه راه میره بچه از نظر مغزی سالم و کاملا باهوش و متمرکز هست بنظرتون مشکل بچه چیه و ایا با کاردرمانی رفع میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۷ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      باید معاینه بشه 

      اگه سفتی تاندون آشیل نداشته باشه معمولا خود به خود رفع می شه

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر