منو

۵ علت شایع درد مفصلی در انگشت شست پا

درد مفاصل در انگشت شست پا می تواند چند علت مختلف داشته باشد. شایع‌ ترین آن ها آرتریت است اما بونیون، نقرس و بیماری ‌های کمتر شناخته شده ای مانند سزاموئیدیت نیز می ‌توانند باعث این نوع درد شوند. درد در مفصل شست پا ممکن است با سفتی و گرفتگی، تورم یا احساس ساییدگی همراه باشد.

اولین مفصلی که انگشت شست پا را به استخوان متاتارسال (یکی از استخوان های کف پا) متصل می کند، مفصل متاتارسوفالانژیال (MTP) نام دارد. با وجود کوچک بودن مفاصل انگشتان پا، آن ها وزن زیادی از بدن را تحمل می کنند و نقشی حیاتی در نحوه ی عملکرد کف پا دارند.

در این مقاله به معرفی پنج بیماری شایع که باعث درد در مفصل شست پا می شوند را به همراه کارهایی که می توانید برای تسکین آن انجام دهید، خواهیم پرداخت.

۱. آرتریت روماتوئید شست پا

شایع ترین شکل آرتریت که مفصل شست پا را درگیر می کند، آرتروز است. این بیماری ناشی از تجزیه ی بافت هایی است که انتهای استخوان ها را در جایی که در مفصل به هم می رسند، می پوشانند. آرتروز اولین مفصل کف پا، به نام های هالوکس لیمیتوس و یا هالوکس ریجیدوس شناخته می شود.

  1. هالوکس لیمیتوس زمانی است که حرکت مفصل محدود می شود.
  2. هالوکس ریجیدوس زمانی است که مفصل به طور غیر عادی سفت و دچار گرفتگی می شود.

علت ابتلا به آرتریت شست پا 

آرتروز ممکن است به دلیل مشکلاتی در ساختار یا حرکت پا ایجاد شود که منجر به ساییدگی و پارگی بیش از حد غضروف می شود. این امر باعث درد ناشی از مالش استخوان ها به هم در هنگام حرکت می شود.

تروماهایی مانند شکستگی یا دررفتگی انگشت شست پا نیز می توانند منجر به آرتروز شوند. دیگر انواع آرتریت که کمتر شایع هستند و انگشت شست پا را تحت تأثیر قرار می دهند شامل آرتریت روماتوئید، آرتریت نقرسی و آرتریت پسوریاتیک هستند.

علائم آرتریت مفصل شست پا ممکن است شامل درد، احساس ساییدگی، گرفتگی و تورم باشد. این درد عموماً هنگام ایستادن و راه رفتن بیشتر احساس می شود.

گاهی اوقات راه رفتن برای افراد مبتلا به آرتروز انگشت، با درد همراه است و ممکن است آن ها برای جبران آن طرز راه رفتن آنتالژیک (تسکین دهنده) را جایگزین کنند که الگویی غیر طبیعی است. این مسئله در نهایت می تواند منجر به درد در مچ پا، زانو، لگن یا کمر شود.

همچنین ممکن است زائده های برجسته ای به نام خارهای استخوانی به وجود بیاید. این خارها معمولاً در بالای انگشت شست پا شکل می گیرند و باعث ایجاد بدشکلی هالوکس والگوس می شوند یا در قسمت بالایی کف پا ایجاد شده و هنگام پوشیدن کفش های تنگ باعث بروز درد می شوند.

۲. بونیون

بونیون یک برآمدگی بزرگ و گرد روی مفصل شست پا است و معمولاً باعث بروز هالوکس والگوس (انحراف انگشت شست به سمت انگشت کوچک پا) می شود.

بونیون می تواند در راستای خط میانی بدن بزرگ تر شود و بدین ترتیب در کفش های جلوتنگ درد بیشتری خواهد داشت. با گذشت زمان، انگشت شست انحراف بیشتری به سمت انگشت کوچک پا پیدا می کند و به همه ی انگشتان دیگر فشار وارد کرده و جای آن ها را تغییر می دهد.

در حالت نرمال نتیجه ی این اتفاق، پهن تر شدن جلوی پا و بروز برآمدگی قرمز، ملتهب و گاهی متورم در سمت انگشت شست پا است. بونیون ها به دلیل جا به جایی مفصل شست پا ایجاد می شوند. گاهی اوقات رشد اضافی استخوان به علت دررفتگی بیشتر شده یا در آن مفصل، آرتریت ایجاد می شود.

عواملی که در بروز بونیون نقش دارند، عبارتند از:

۳. نقرس شست پا

نقرس می تواند روی مفصل شست پا اثر بگذارد. این بیماری زمانی رخ می دهد که اسید اوریک در خون زیاد شده و باعث تشکیل کریستال هایی شوند که درون یک مفصل (معمولاً مفصل انگشت شست پا) رسوب می کنند.

پوداگرا، نام علمی نقرس در مفصل انگشت شست پا است.

علائم آرتریت نقرسی؛ مفصلی متورم، قرمز، داغ و به شدت دردناک را شامل می شود. در صورت درمان نشدن حملات نقرس و تکرار آن ها برای چندین سال، ممکن است منجر به آسیب شدید مفصلی شود. علاوه بر این، توفی نقرس که رسوبات قابل مشاهده ی اسید اوریک روی انگشتان پا هستند نیز ممکن است شکل بگیرند.

اسید اوریک ماده ای زائد در خون است که بدن پس از تجزیه ی پورین ها (مواد موجود در برخی غذاها) آن را تولید می کند. اگر کلیه ها نتوانند به درستی از شر اسید اوریک خلاص شوند، کریستال های اوریک تشکیل شده و منجر به بروز نقرس می شوند.

ممکن است آرتریت نقرس شبیه به عفونت مفصلی به نظر برسد. از این رو، پزشک برای بررسی سطح اوریک اسید آزمایش خون را تجویز می کند. بالا بودن میزان اسید اوریک می تواند نشانه ای از وقوع حمله ی نقرس باشد.

پزشکان عموماً برای آزمایش کریستال های اسید اوریک و تأیید تشخیص خود، بایستی از مایع مفصلی نمونه برداری کنند.

۴. انگشت چمنی

انگشت چمنی، یک آسیب شایع مربوط به ورزش است و باعث ایجاد درد در کف مفصل شست پا می شود. این درد ناشی از رگ به رگ شدن یا پارگی در رباطی در انگشت پا است.

انگشت چمنی اغلب در ورزشکارانی دیده می شود که در چمن مصنوعی بازی می کنند (مانند فوتبال). این آسیب زمانی رخ می دهد که انگشت پا در حین خم شدن، نیروی شدیدی را تحمل کند؛ مانند زمانی که یک ورزشکار هنگام دویدن به انگشت شست پای خود فشار وارد نماید.

شرایط چمن سخت، کفش های ورزشی و فشار ناشی از دویدن روی انگشت پا، ممکن است همگی در این آسیب دیدگی نقش داشته باشند. بسته به شدت آسیب، علائم می تواند شامل تورم، تغییر رنگ و درد باشد.

۵. سزاموئیدیت

استخوان های سزاموئید پا، دو استخوان کوچک هستند که زیر اولین استخوان متاتارسال قرار دارند و بخشی از مفصل شست پا محسوب می شوند. سزاموئیدها درون تاندونی قرار می گیرند که انگشت شست پا را به سمت پایین خم می کند.

استخوان های سزاموئید هنگام ترومای حاد یا مزمن، مستعد درد و التهاب (سزاموئیدیت) هستند. سزاموئیدیت اغلب با فعالیت هایی مانند رقص باله یا بسکتبال که با حفظ تعادل روی انگشتان پا یا پریدن سر و کار دارد، بروز پیدا می کند.

شکستگی استخوان سزاموئید می تواند علائم مشابهی ایجاد کند که عموماً با درد قابل توجهی در زیر سینه ی پا و زیر مفصل شست پا همراه است.

دکتر غلامرضا نادری جراح و فوق تخصص ارتوپد در تهران 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر هادی دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 53 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکترنادری عزیز بنده از شاهرود مزاحم شما میشم اولاً باید بگم که صد حیف که شما از شاهرود رفتید و ما دیگه دکتر ارتوپدی شبیه شما نداریم و دل ما خیلی برای شما تنگ شده است بنده 4ماه ونیم پیش عمل جراحی رباط ومینیسک و غضروف انجام دادم چند روز پیش از ارتفاع یک متری پریدم وزانو من نچرخد ولی کمی احساس درد زیر زانو داشتم تورم زیادی نداشت شاید اندازه نیش زنبور الان بعد چند روز ورم ندارد و خالی نمیکند در ضمن از همون موقع هم راه میرفتم و خم و راست شدن زانو مشکل نداشت فقط الان بعد از ده روز فشار که میارم کمی درد در ناحیه مینیسک و مفصل دارم آیا به نظر شما این امکان وجود دارد که به رباط صلیبی آسیب رسیده باشد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 6 ماه پیش)

      بله ممکنه و بهتره جراحتون مجدد شما رو معاینه کنن

  • تصویر کاربر الهام پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 93 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر.
    بنده مامانم مشکل پا درد دارند،۵۷ سالشونه، حدود ۱۵۵ قد و ۷۵ وزنشونه. این درد ناشی از بیماری هالوکس والگوس هست. من عکس رادیولوژی پا را پیوست میکنم. از آنجایی که مادر بنده ساکن کرمان هستند، امکانش هست راهنمایی کنید که آیا این مشکل احتیاج به عمل دارد؟ چه پیشنهادی برای این موضوع دارید؟ و اگر به عمل احتیاج است طول دوره درمان چقدر است؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 8 ماه پیش)

      بايد معاينه بشن و راديوگرافى به صورت ايستاده انجام بشه

      اگر نياز به اصلاح باشه بابد جراحى بشن

  • تصویر کاربر صدف یکشنبه ۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    یک سال پیچ مچ پای راستم پیچ خورده و دکتران ارتوپد گفتند چیزی نیست و ۱۰ جلسه فیزیوتراپی و ۲ جلسه طب سوزنی انجام دادم.یک بار prp انجام دادم و اون قسمتی که انجام دادم قسمت بالایی مچ پا درد خیلی کمتری دارم. آخرین بار توسط دکتر مردانی رشت بار دوم prp انجام دادم و فیزیوتراپی و استخر رفتم و الان که یک ماه گذشته هنوز درد زیادی دارم و دیروز صبح پیاده روی در استخر و آب گرم و سرد و عصر فیزیوتراپی رفتم و شب درد بیشتری داشتم و وقتی صبح نگاه کردم قرمزی در قسمت کنار پشت استخوان مچ پا ایجاد شد آقای دکتر این نشانه چیست؟ آیا prp مناسب است؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 8 ماه پیش)

      پى آر پى براى شما بيفايده هست 

      بايد حتما معاينه بشين و ببينيم ناپايدارى داريد يا نه 

    2. تصویر کاربر صدف پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      با سلام و احترام
      میشه لطفا با منشی هماهنگ بفرمایید نوبت زودتری رو بهم بدن چون من قبلا تماس گرفتم گفتن ۱ آذر ماه.
      با تشکر از شما
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش)

      چهارشنبه ٨ شهريور تشريف بياريد مطب و مقدارى معطلى رو تحمل بفرماييد

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر تارخ شنبه ۱۳ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 77 مشاهده پرسش
    با سلام، من قبلا دو دکتر ارتوپد مراجعه کرده‌ام، که ورزش درمانی و درمانهای کششی را پیشنهاد داده‌اند در مورد کوتاهی آشیل پا، اما متاسفانه فرزندم بازخورد خوبی ندارد و برای این تمرینها وقت نمیگذارد تا چند هفته پیش یکی از همکاران شما که در اینستاگرام آشنا شدم بعد از یک. ویزیت آنلاین تصویری، پیشنهاد دادند که نوعی کفش که همیشه در خانه بپوشد و البته وسیله‌ای که نامش را در خاطر ندارم و شب تا به صبح هنگام خواب به پا ببندد کمکش میکند از نظر مورد تایید بودن حرفه ایشان پیگیری کرده و در نظام پزشکی مورد تایید بودند اما در مورد روش و کفش و وسیله که البته قیمتشان هم کم نیست مرددم که آیا با این هزینه کرد نتیجه میگیریم یا نه؟ میخواستم نظر شما را بدانم اگر لطف بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۳ خرداد ۲( 10 ماه پیش)

      معاینه لازمه 

      اگر تمرین درمانی رو خوب انجام نده بعیده با کفش درست بشه 

  • تصویر کاربر Maya چهارشنبه ۱۶ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید پسرم متولد آذر ۸۸ می باشد بلوغش زود شروع شد الان قدش ۱۷۸ می باشد قد پدر ۱۹۲ قد مادر ۱۶۴ طبق عکسی که خرداد ۱۴۰۱ گرفتیم دکتر گفت هنوز صفحات مقداری باز است و سن استخوانی ۱۵ می باشد الان حدود ۴ ماه است که قدش رشد نکرده میخواستم اگه ممکنه نظر شما را درباره عکس و رشد قدش بدانم متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۷ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      صفحات رشد کاملا باز هستن

    2. تصویر کاربر Maya یکشنبه ۲۸ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سپاسگزار از پاسخ شما به نظر شما سن استخوانی چند سال میباشد
    3. تصویر کاربر Maya جمعه ۴ فروردین ۲( 1 سال پیش)
      آقای دکتر لطفا سن استخوانی را هم بگید ممنونم
    4. تصویر کاربر Maya جمعه ۱۱ فروردین ۲( 1 سال پیش)
      سلام آقای دکتر سال نو مبارک لطفا سن استخوانی را هم بگید و اینکه حداکثر چند سانتیمتر دیگر رشد میکند متشکرم
    5. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۶ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      نمی شه بدون رفرنس اطلس تعیین سن استخوانی تخمین زد و در صمن نمی شه گفت که چقدر قد خواهد کشید

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر