منو

صدا دادن زانو هنگام نشستن و بلند شدن به چه علت است؟

شنیدن گاه به گاه صدای قرچ قرچ زانو، تق تق، ترق تروق و… در هنگام خم شدن زانو، بلند شدن، بالا رفتن از پله و هنگام ورزش الزاما به معنی ابتلا به آرتروز یا ورم مفاصل نیست، هر چند که این صداها معمولا از مفاصل افراد مبتلا به آرتروز شنیده می شود. در این مقاله به بررسی علل صدا دادن زانو می پردازیم.

پزشکان این صداها را کرپیتوس می نامند. این کلمه معمولا برای صدا دادن مفاصل بکار می رود اما می تواند جهت توصیف صداهای ریوی نیز استفاده شود.

 آناتومی زانو

زانو مانند یک لولا عمل می کند. این لولا استخوان ران (فمور) را به استخوان بلند ساق پا (تیبیا یا درشت نی) وصل می کند. نازک نی یا فیبولا استخوان دیگری است که به این مفصل وصل می شود. کشکک زانو یا پاتلا استخوانی کوچک و برجسته است که در جلوی زانو قرار گرفته و از آن محافظت می کند. دو لایه ضخیم غضروفی به نام منیسک همانند بالشتک هایی در بین استخوان های ران و درشت نی قرار گرفته اند تا اصطکاک را در محل رسیدن این دو استخوان به هم کاهش دهند. کپسولی پر از مایع که سینوویوم نام دارد مفصل را در برگفته و آن را لغزنده می کند. چهار رباط استخوان های این محل را به هم وصل می کنند. رباط، نواری سفت و قابل انعطاف است که استخوان ها را به هم وصل کرده باعث پایداری مفصل می شود.

علت صدا دادن زانو هنگام بلند شدن

با گذشت زمان، در نواحی احاطه کننده مفصل گاز ایجاد شده که سبب تشکیل شدن حباب های ریزی در مایع مفصلی (سینوویال) می شود. هنگامی که فرد زانوی خود را خم می کند برخی از این حباب ها ترکیده ممکن است صدا ایجاد کنند. این وضعیت عادی بوده و گاه به گاه برای همه افراد رخ می دهد.

در هنگام بلند شدن و نشستن نیز، در واقع زانو خم می شود و پدیده فوق ممکن است اتفاق بیفتد. 

آرتروز سبب آسیب غضروف و استخوان می شود. هنگامی که مفصل زانوی آسیب دیده حرکت می کند، می تواند صدایی مانند قرچ قرچ، تق تق یا ترق تروق ایجاد کند. کرپیتوس می تواند در اثر آسیب نیز ایجاد شود.

آیا قرچ قرچ زانو خطرناک است؟

صدا دادن زانو شایع و معمولا بدون درد است و نیازی به نگرانی نیست. با این حال، دردی که با صداهای زانو همراه است، می تواند بیانگر وجود یک مشکل باشد.

صدا دادن زانو یکی از شایع ترین علائم استئوآرتریت یا آرتروز است. همچنین این علامت می تواند یکی از علائم روماتیسم یا التهاب عفونی مفاصل بوده و ممکن است با چندین نوع مختلف از آسیب های زانو در ارتباط باشد.

در صورتی که زانوهایتان صدایی مانند غژغژ یا ترق تروق ایجاد می کنند و این صداها با درد همراه اند هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

مراجعه به پزشک

کریپتوس و آرتروز

بر طبق گفته بنیاد آرتروز، حدود ۲۷ میلیون آمریکایی به آرتروز مبتلا هستند. این نوع از آرتروز عمدتا افراد بالای ۶۵ سال را تحت تاثیر قرار می دهد. آرتروز اغلب مفاصلی را تحت تاثیر قرار می دهد که مانند مفاصل دست بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع آرتروز مفاصل تحمل کننده وزن از جمله زانو و ران را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

فشارهای مکانیکی یا تغییرات بیوشیمیایی به آرامی سبب فروپاشی غضروفی های بالش­ مانند مفصل شده و التهاب و درد ایجاد می کنند. با گذشت زمان، غضروف از بین رفته و استخوان ها بر روی یکدیگر ساییده می شوند. کرپیتوسی که با درد همراه است معمولا توسط آرتروز ایجاد می شود.

شایع ترین علائم پیچ خوردگی زانو + درمان پیچ خوردن زانو

علت صدا دادن زانو هنگام ورزش

کرپیتوس زانوها می تواند توسط آسیب های زانویی از جمله پارگی های منیسک ایجاد شود. این آسیب ها در افرادی که ورزش، دو یا دویدن نیمه تند انجام می دهند، نسبتا شایع است. پارگی منیسک می تواند سبب ایجاد کرپیتوس در هنگام حرکت مفصل شود.

نرمی کشکک زانو (کندرومالاسی پاتلا) دردی در پشت کشکک زانو است که بر اثر استفاده بیش از حد یا آسیب ایجاد می شود. این آسیب به غضروف پوشاننده سطح زیرین استخوان کشکک زانو وارد می شود. در صورتی که فرد به نرمی کشکک زانو مبتلا باشد، صدایی غژ غژ مانند و ساییده شدنی دردناک را شنیده و احساس می کند.

دیگر انواع آرتروز و آسیب های زانو نیز می توانند سبب ایجاد کرپیتوس شوند.

درمان مشکل زانو ضربدری با حرکات اصلاحی و ورزش

درمان صدا دادن مفاصل

کریپتوس یا صدا دادن زانو ، تا زمانی که بدون درد بوده و توسط یک بیماری، آسیب یا شرایطی دیگر ایجاد نشده باشد، بی خطر بوده و نیاز به هیچ درمانی ندارد. اما هنگامی که صدا دادن زانو با درد همراه می شود، درمان به علت زمینه ای آن بستگی خواهد داشت.

برای مثال، آرتروز درمان های متفاوتی دارد. پزشک ممکن است داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (مثل بروفن و دیکلوفناک) تجویز واستفاده از کمپرس سرد راجهت کاهش التهاب را پیشنهاد کند. استفاده از زانو بند می تواند به حمایت و استراحت دادن زانو کمک کند. فیزیوتراپی و تمرین درمانی، عضلات حمایت کننده زانو را قوی کرده و محدوده حرکتی زانو را افزایش می دهند. در برخی موارد، ممکن است جراحی یا تعویض مفصل زانو مورد نیاز باشد.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ستایش یکشنبه ۱۵ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 120 مشاهده پرسش
    درد زانو و پشت زانو موقع نشستن و جمع کردن زانو
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۵ مرداد ۲( 7 ماه پیش)

      معاینه لازمه و اطلاعاتی که ارائه فرمودین ناکافیست

  • تصویر کاربر لیلا چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام روزتون بخیر من ۲۳ سالمه و ۴۱ کیلو تقریبا وزنم و کارمم خانه دار هتل هستم و اکثرا درحال راه رفتن خم و راست شدن و سرپا هستم و جدیدا زانوی راستم درد میکنه انگار از داخل دارن فشارش میدن و اینکه موقع بلند شدن و نشستن صدای بدی میده و گاهی یه درد خفیفی تو زانوی راستم احساس میکنم مشکل جدی ای هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      احتمالا با تمرين درمانى و فيزيوتراپى درمان مى شه 

      تمرين هاى زانو رو در همين وبسايت پيدا كنيد 

  • تصویر کاربر حسینی دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    سلام
    من مردی چهل ساله هستم که تقریبآ یک ماهی است که این مشکل برایم پیش آمده و هنگام برخاستن از زمین زانو صدا میده و درد میگیره
    البته کار من بیشتر نشسته است
    میخواستم ببینم چکار باید بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      درمان اوليه فيزيوتراپى و تمرين درمانيست

  • تصویر کاربر عباس شنبه ۶ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سال نو مبارک ممنونم که جواب سوال مو دادید تنها خداست که می‌داند بهترین در زندگیتان چگونه معنا می‌شود در سال نو آن بهترین را برایت آرزو می‌کنم
    آیا آرتریت واکنشی با دارو خوب میشود و چه داروهای باید مصرف کنیم کمکم کنید آقای دکتر ما شهرستان هستیم با امکانات کم هر دکتری هم که رفتیم دارو موقت داده
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۶ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      اغلب موارد با داروهاى ضد التهاب خوب مى شه

  • تصویر کاربر Battlerezz یکشنبه ۲۹ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    درود
    زمانی که دد حال انجام ورزشِ بشین پاشو هستم،زانو هایم صدای تق تق میدهد،ایا این عادیست؟و اینکه ممکنه در ایندده این صدا ها همراه با درد بشه؟؟من ۱۷ سال و ۵۵ کیلو وزن دارم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۹ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اگه درد ندارين مشكلى نيست 

      فقط عضله جلوى ران رو قوى كنيد

  • تصویر کاربر Hosien سه شنبه ۲ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیرمن چند روز پیش رفته بودم باشگاه داشتم حرکت سرعتی انجام می دادم که از زانوی پای چپم صدای خیلی بد اومد ودرد گرفته
    1. تصویر کاربر Hosien شنبه ۲۱ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      hi <a href="https://pornhub.com">boy</a>
    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      ام آر آى لازمه 

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر هادی چهارشنبه ۳ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام من 38سالمه چند وقته که بر اثر کار چون کار کردنم روی زانو هست از بقل زانو یه قده کوچک میزنه بیرون ودرد هم دارم ویه هفته ای هست که شروع کرده به صدا دادن حس میکنم زانوم از جاش میخواد در بیاد یهویی یه صدای میده این را هلش چی هست میخواستم بدونم آقای دکتر ممنون میشم ازشما این خطر ناک هست
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۳ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      معاينه و ام آر آى لازمه 

  • تصویر کاربر پری چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام دکتردختر من ۶ماهه ب دنیااومده زانوی چپش صدا تریق تریق میده وقتی بغل میگیرم یا دست میزنم یا هرموقع خودش پاشو بالا میبره پایین میاره زانوی چپش صدامیده خواهشآ بگید چجوری درمانش کنم بی خطراست یانه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      براى معاينه به ارتوپد اطفال مراجعه كنيد 

      ممكنه اين صدا منشا از مفصل هيپ داشته باشه

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    باسلام و خدا قوت . بنده 46سال سن دارم ،قدم 180و وزنم 70کیلو. چند وقتیست که زانوی راستم هنگام بلند شدن صدای قرچ قرچ می‌کنه به خصوص موقع نماز خواندن و بعد از فعالیت یا پیاده روی زیاد درد خفیفی هم داره که با استراحت بر طرف میشه. ضمنا قبلاً بدنسازی کار میکردم . لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      تهرسن براى تقويت عضله چهار سر انجام بدين

    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      تمرين براى تقويت عضله چهار سر انجام بدين

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Yasin دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دکتر ضمن خسته نباشید بنده ۱۹ سال سن دارم و هنگام ورزش(دو و فوتبال) از یه جایی به بعد زانوم درد میگیره به صورتی که اگه ادامه بدم دردم بیشتر میشه آیا عادیه ؟!
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      نه درد در شما عادى نيست

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر