منو

صدا دادن زانو هنگام نشستن و بلند شدن به چه علت است؟

شنیدن گاه به گاه صدای قرچ قرچ زانو، تق تق، ترق تروق و… در هنگام خم شدن زانو، بلند شدن، بالا رفتن از پله و هنگام ورزش الزاما به معنی ابتلا به آرتروز یا ورم مفاصل نیست، هر چند که این صداها معمولا از مفاصل افراد مبتلا به آرتروز شنیده می شود. در این مقاله به بررسی علل صدا دادن زانو می پردازیم.

پزشکان این صداها را کرپیتوس می نامند. این کلمه معمولا برای صدا دادن مفاصل بکار می رود اما می تواند جهت توصیف صداهای ریوی نیز استفاده شود.

 آناتومی زانو

زانو مانند یک لولا عمل می کند. این لولا استخوان ران (فمور) را به استخوان بلند ساق پا (تیبیا یا درشت نی) وصل می کند. نازک نی یا فیبولا استخوان دیگری است که به این مفصل وصل می شود. کشکک زانو یا پاتلا استخوانی کوچک و برجسته است که در جلوی زانو قرار گرفته و از آن محافظت می کند. دو لایه ضخیم غضروفی به نام منیسک همانند بالشتک هایی در بین استخوان های ران و درشت نی قرار گرفته اند تا اصطکاک را در محل رسیدن این دو استخوان به هم کاهش دهند. کپسولی پر از مایع که سینوویوم نام دارد مفصل را در برگفته و آن را لغزنده می کند. چهار رباط استخوان های این محل را به هم وصل می کنند. رباط، نواری سفت و قابل انعطاف است که استخوان ها را به هم وصل کرده باعث پایداری مفصل می شود.

علت صدا دادن زانو هنگام بلند شدن

با گذشت زمان، در نواحی احاطه کننده مفصل گاز ایجاد شده که سبب تشکیل شدن حباب های ریزی در مایع مفصلی (سینوویال) می شود. هنگامی که فرد زانوی خود را خم می کند برخی از این حباب ها ترکیده ممکن است صدا ایجاد کنند. این وضعیت عادی بوده و گاه به گاه برای همه افراد رخ می دهد.

در هنگام بلند شدن و نشستن نیز، در واقع زانو خم می شود و پدیده فوق ممکن است اتفاق بیفتد. 

آرتروز سبب آسیب غضروف و استخوان می شود. هنگامی که مفصل زانوی آسیب دیده حرکت می کند، می تواند صدایی مانند قرچ قرچ، تق تق یا ترق تروق ایجاد کند. کرپیتوس می تواند در اثر آسیب نیز ایجاد شود.

آیا قرچ قرچ زانو خطرناک است؟

صدا دادن زانو شایع و معمولا بدون درد است و نیازی به نگرانی نیست. با این حال، دردی که با صداهای زانو همراه است، می تواند بیانگر وجود یک مشکل باشد.

صدا دادن زانو یکی از شایع ترین علائم استئوآرتریت یا آرتروز است. همچنین این علامت می تواند یکی از علائم روماتیسم یا التهاب عفونی مفاصل بوده و ممکن است با چندین نوع مختلف از آسیب های زانو در ارتباط باشد.

در صورتی که زانوهایتان صدایی مانند غژغژ یا ترق تروق ایجاد می کنند و این صداها با درد همراه اند هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

مراجعه به پزشک

کریپتوس و آرتروز

بر طبق گفته بنیاد آرتروز، حدود ۲۷ میلیون آمریکایی به آرتروز مبتلا هستند. این نوع از آرتروز عمدتا افراد بالای ۶۵ سال را تحت تاثیر قرار می دهد. آرتروز اغلب مفاصلی را تحت تاثیر قرار می دهد که مانند مفاصل دست بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع آرتروز مفاصل تحمل کننده وزن از جمله زانو و ران را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

فشارهای مکانیکی یا تغییرات بیوشیمیایی به آرامی سبب فروپاشی غضروفی های بالش­ مانند مفصل شده و التهاب و درد ایجاد می کنند. با گذشت زمان، غضروف از بین رفته و استخوان ها بر روی یکدیگر ساییده می شوند. کرپیتوسی که با درد همراه است معمولا توسط آرتروز ایجاد می شود.

شایع ترین علائم پیچ خوردگی زانو + درمان پیچ خوردن زانو

علت صدا دادن زانو هنگام ورزش

کرپیتوس زانوها می تواند توسط آسیب های زانویی از جمله پارگی های منیسک ایجاد شود. این آسیب ها در افرادی که ورزش، دو یا دویدن نیمه تند انجام می دهند، نسبتا شایع است. پارگی منیسک می تواند سبب ایجاد کرپیتوس در هنگام حرکت مفصل شود.

نرمی کشکک زانو (کندرومالاسی پاتلا) دردی در پشت کشکک زانو است که بر اثر استفاده بیش از حد یا آسیب ایجاد می شود. این آسیب به غضروف پوشاننده سطح زیرین استخوان کشکک زانو وارد می شود. در صورتی که فرد به نرمی کشکک زانو مبتلا باشد، صدایی غژ غژ مانند و ساییده شدنی دردناک را شنیده و احساس می کند.

دیگر انواع آرتروز و آسیب های زانو نیز می توانند سبب ایجاد کرپیتوس شوند.

درمان مشکل زانو ضربدری با حرکات اصلاحی و ورزش

درمان صدا دادن مفاصل

کریپتوس یا صدا دادن زانو ، تا زمانی که بدون درد بوده و توسط یک بیماری، آسیب یا شرایطی دیگر ایجاد نشده باشد، بی خطر بوده و نیاز به هیچ درمانی ندارد. اما هنگامی که صدا دادن زانو با درد همراه می شود، درمان به علت زمینه ای آن بستگی خواهد داشت.

برای مثال، آرتروز درمان های متفاوتی دارد. پزشک ممکن است داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (مثل بروفن و دیکلوفناک) تجویز واستفاده از کمپرس سرد راجهت کاهش التهاب را پیشنهاد کند. استفاده از زانو بند می تواند به حمایت و استراحت دادن زانو کمک کند. فیزیوتراپی و تمرین درمانی، عضلات حمایت کننده زانو را قوی کرده و محدوده حرکتی زانو را افزایش می دهند. در برخی موارد، ممکن است جراحی یا تعویض مفصل زانو مورد نیاز باشد.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهران دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    بنده ٢سال پیش زانو سمت چپ رو عمل کردم به دلیل پارگی رباط صلیبی. امروز تو مسابقه فوتبال ضربه به همان پا خورد و صدایی داد .الان زانوم یکم ورم داره و وقتی پامو صاف میکنم درد میاد زیر زانوم و پشت پام دلیلش چیه اقای دکتر ایا بازم رباط پاره کردم؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      امكانش هست 

      بابد معاينه بشين 

      و كاش در اين وضعيت كرونا فوتبال بازى نمى كرديد 

      امروز ٣١٠٠٠ مورد جديد و بيش از سيصد نَفَر مرگ و مير داشتيم

  • تصویر کاربر محمداسلام جمعه ۲۵ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    من 35سال سن دارم ر، 165قد و80کیکو وزن زانوم صدا داره ودرد میکنه علتش چیست
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۵ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اضافه وزن و اختلال در غضروف كشكك

  • تصویر کاربر ماری یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من موقع بلند شدن خانوم خرت خرت صدا میده درد نداره باید ب دکتر مراجعه کنم بعضی وقتی تق تق هم صدا میدن هر دوتا پاهام راهنمایی می فرمائید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اگر درد نداريد تمرين براى تقويت عضلات چهارسر ران انجام بدين

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۹ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین. من تقریبا یک سالی میشه زانوی پای راستم نرمی کشکک داره ولی هنوز خوب نشده اما با فیزوتراپی و ورزش و رعایت کردن کنترلش کردم اما چند ماهی میشه زیر کشکک موقعی که زانوم خمو راست میکنم جدا از صدای ساییدگی صدای شبیه کلیک میاد و حتی بعضی وقتا خفیف قفل میکنه و موقع نشستو برخواست هم زانوم صدا میده ولی مشخص نیست از کدوم قسمت زانوم دردش بیشتر در پایین کشکک ساق پام تا مچ بعضی وقتا هم از همسترینگ تا زیر زانوم درد شدیدی داره رفتم پیش دکتر گفت رباط صلیبی شله ولی پاره نیست تازگی هم زانوی چپم منیسک و رباطش ترمیم شده میترسم همین مشکلو داشته باشه 26 سالمه و وزنم 100 کیلو ممنون میشم راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۹ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      در هر حال معاينه لازمه و شايد بررسى بيشتر براى اين زانو لازم باشه

  • تصویر کاربر باران شنبه ۱۲ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام،من به تازگی موقع نشستن یاخم وراست کردن زانوی سمت راستم صدای قرچ قرچ میشنوم که شبیه صدای ساییدگی دودندان بالاوپایین است،خواستم بپرسم علتش چیه؟؟ممنون هزپاسخگویی شما🙏🙏سن۳۴وزن۶۵قد۱۶۰
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۲ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      كندرومالاسى كشكك

  • تصویر کاربر ساغر پنجشنبه ۱۰ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    چرا این اتفاقات می افتد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۰ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بابد حتما معاينه بشين و بررسى انجام بگيره 

  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 16سالمه و هنگام نشستن و ایستادن جفت زانوم صدا میده همیشگی هم هس علتش چی میتونه باشه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اگر درد نداره اهميتى نداره

  • تصویر کاربر فرید جمعه ۲۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید و خداقوت.
    آقای دکتر من الان ۱۸ سالم هست ولی در سن ۱۵ سالگی وقتی که در سالن فوتسال بازی میکردم زانوی پای چپم هنگام دویدن در هوا چرخید و از سر جایش کمی انحراف پیدا کرد در اون سال نزدیک به ۳۰ دکتر من را معاینه کردند و اکثرا هم جراح بودند و به من گفتند که مینیسک و رباطت پاره شده و هر چه سریعتر باید اقدام به عمل جراحی کنی و این عمل هم خطرناک است با توجه به اینکه من هنوز در سن رشد بودم و صفحات رشد من هم باز بودند ولی من به حرف جراح ها گوش ندادم و به حرف دو دکتر متخصص طب فیزیکی گوش دادم و زانویم را درمان کردم البته ناگفته نماند که من زانویم قفل شده بود و خم و راست نمیشد و بسیار هنگام صاف کردن درد میگرفت ولی با فیزیوتراپی و و لیزردرمانی پای من صاف شد و من تونستم زانویم را تکان بدهم و بعد از اون حادثه علارغم اینکه به من گفته شد که نمیتوانم با زانوی آسیب دیده بدوم ولی من باز هم ورزش را ادامه دادم و زانویم اصطلاحا خالی نکرد حالا بعد از اون حادثه من هنگام نشستن هر دو زانویم صدا می دهند و البته ناگفته نماند با اینکه من میتوانستم ورزش کنم ولی به خاطر ترس دیگر آن را کنار گذاشتم و الان ۱۲۰ کیلو وزن دارم و قدم هم حدود ۱۸۰ سانت است ولی باز هم تاکید میکنم میتوانم به راحتی بدوم حال به نظر شما مشکل من چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      مشكل اول اضافه وزن هست 

      اگر اون زمان قفل بوده زانو حتما جراحى لازم بوده و يك علت درد شما مى تونه آسيب غضروف زانو به دليل تاخير در جراحى باشه

  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۲۰ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام من سه ماه به بلوغ رسید قد 155وزن 46سن 14/5 دست مورمور چند یک بار حس کر م دستم داره بهم میگه ولی چن روز مچم درد میکنه زانو داره میترک مخصوص شب ها قل میزنه وقتی پا میشم راه می رم تق تق میکنه گاهی سر نشونه ام درد میکنه وقتی دستم می زارم زمین پاشم میگه تق نیره پایین مشکل من چی میشه لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بابد معاينه و بررسى بشين 

      آزمايش ويتامين دى هم لازمه

  • تصویر کاربر Nm یکشنبه ۲ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    من BMI ام متعادله ۲۱ سالمه
    زانوم موقعه ی نشستن و ایستادن کاملا صدای ساییدگی میده ولی جدیدا درد هم میگیره قبلا بعضی وقتا که خیلی راه میرفتم درد می گرفت الان ولی باز و بسته شدن عادی حتی وقتی فشاری رو زانو نیست هم درد دارم تو یه پام دردش بیشتره دردش هم سمته درونی پاست
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      براى معاينه به ارتوپد مراجعه كنيد 

      تمرينات موجود در پيج اينستاگرامم براتون مفيده 

      drrezanaderi@

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر