منو

۱۲مراقبت بعد از عمل رباط صلیبی

در این مقاله، قصد داریم، ۱۲مراقبت بعد از عمل رباط صلیبی را برایتان شرح دهیم، رعایت این نکات به بهبودی سریع ‌تر زانوی شما پس از جراحی رباط صلیبی کمک بسیار زیادی میکند. همچنین  زمان مناسب برای مراجعه به پزشک را به شما خواهیم گفت. در نهایت با برنامه‌ های توانبخشی مختلف آشنا می‌ شوید و می ‌آموزید که چه زمانی می ‌توانید به فعالیت ‌هایی مانند: راه رفتن، شنا و دویدن بازگردید. اگر سوالی درباره ی جوش خوردن رباط صلیبی دارید حتما این مقاله را مطالعه کنید.

بهبودی پس از جراحی ACL

پس از عمل جراحی رباط صلیبی قدامی (ACL)، هر ۱۰ دقیقه یک بار به طور متوسط ۱۰ دفعه مچ پاهایتان را بالا و پایین ببرید. این تمرین را به مدت دو تا سه روز ادامه دهید تا به گردش خون کمک کرده و از تشکیل لخته خون در پاهایتان جلوگیری کنید. همچنین اگر در قسمت پشت ساق پای خود درد شدیدی احساس کردید، به پزشک خود اطلاع دهید، چرا که ممکن است نشانه اولیه تشکیل لخته خون باشد.

بالا نگه داشتن پا

 پای عمل شده خود را به مدت ۳ تا ۵ روز، روی بالش یا کوسن به گونه‌ ای قرار دهید که زانویتان حداقل ۳۰ سانتی‌ متر بالاتر از سطح قلبتان باشد. زاویه مناسب برای این کار حدود ۴۵ درجه است. اگر هنگام راه رفتن با عصا، زانویتان متورم شد یا احساس ضربان داشت، بلافاصله پای خود را بالا ببرید. دقت کنید که بالش حمایتی را پشت پاشنه یا ساق پای خود بگذارید و نه پشت زانویتان، زیرا این کار حرکت زانو را محدود می‌ کند.

بالا نگهداشتن پا بعد از عمل رباط

مصرف داروی مسکن

در روزهای اولیه پس از عمل، مقداری درد و ناراحتی طبیعی است. داروهای مسکن را طبق توصیه پزشک مصرف کنید. این داروها ممکن است شامل مسکن‌ های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن و یا حتی داروهای قوی‌ تر مخدر باشند.

کنترل تب

داشتن تب خفیف (تا ۳۸.۳ درجه) در چهار یا پنج روز پس از عمل طبیعی است. اگر تب شما بالاتر بود یا بیشتر طول کشید، به پزشک خود اطلاع دهید. در واقع تب شما باید با استامینوفن پایین بیاید.

برداشتن پانسمان

پانسمان روی زانو معمولاً یک روز پس از عمل برداشته خواهد شد. طبیعی است که در دو روز اول، مقداری ترشحات جزئی از زخم خارج شود. در این مدت، ممکن است پزشکان از پانسمان‌ های استریل برای مراقبت از زخم استفاده کنند. بعد از برداشتن پانسمان اصلی، حتماً زخم را تمیز و خشک نگه دارید. همچنین تا زمانی که بخیه ‌ها توسط پزشک برداشته شوند، بهتر است به جای دوش گرفتن، از حمام با اسفنج استفاده کنید.

خم کردن زانو

به آرامی شروع به خم کردن زانوی خود کنید؛ برای این کار، پای خود را صاف کرده و بعد زانویتان را خم کنید. در صورت نیاز، برای کمک به خم کردن زانوی خود، دست‌های خود را پشت زانو قرار دهید. هدف این است که تا زمان مراجعه برای اولین ویزیت پس از عمل، یعنی طی یک هفته، دامنه حرکتی خود را از ۰ به ۹۰ درجه برسانید.

مراقبت بعد از عمل زانو

برنامه توانبخشی

برنامه توانبخشی شما برای بازگرداندن دامنه حرکتی زانویتان از همان لحظه بیدار شدن در اتاق ریکاوری آغاز می شود. در هفته اول پس از عمل، اکثر بیماران تشویق می شوند تا بدون کمک، پاهای خود را در حالی که به پشت دراز کشیده اند بلند کنند. تا پایان هفته دوم یا سوم، بیماران معمولاً بدون عصا راه می روند.

جلسات فیزیوتراپی معمولاً هفت تا چهارده روز پس از عمل شروع می شود. در طول این جلسات، اگر ترمیم منیسک نداشته اید، می توانید روی پای خود نیز بایستید.

رساندن دامنه حرکتی از ۰ تا ۱۴۰ درجه، هدف مناسبی برای دو ماه اول محسوب می شود.

در مراحل اولیه بهبودی، از تمریناتی که مستقیماً بر عضلات چهارسر ران فشار وارد می ‌کنند، خودداری کنید، زیرا باعث کشیده شدن ACL پیوندی می شود. در سه ماه اول پس از عمل، دوچرخه ثابت و پرس پا با وزنه سبک مناسب هستند. این تمرینات به تقویت عضله چهارسر ران کمک می ‌کنند، در حالی که عضلات پشت ران (همسترینگ) نیز تقویت شده و از پیوند ACL محافظت می‌ کنند.

تا ۵ ماه، از دویدن یا شنا کردن خودداری کنید. هرچند، دو تا سه ماه بعد از جراحی می توانید با دست (بدون پا زدن) شنا کنید. برای تکمیل اطلاعات درباره باز توانی زانو مقاله ی زیر را بخوانید:

آیا بعد از جراحی ACL می ‌توانم از پله ‌ها بالا بروم؟

۲ تا ۴ هفته پس از جراحی، می ‌توانید فعالیت‌ های متوسط مانند رانندگی و بالا رفتن از پله ‌ها را انجام دهید. حتی ممکن است بتوانید آتل خود را در محیط خانه بردارید. ۵ تا ۶ هفته بعد از جراحی نیز اکثر فعالیت ‌های عادی خود را از سر خواهید گرفت و آتل خود را هم به طور کل برمی دارید.

چگونه بعد از جراحی ACL بنشینیم؟

هنگامی که نیاز به نشستن دارید، به‌ویژه برای تمرین‌ های توانبخشی خود، نباید در چند هفته اول پس از جراحی زانوی خود را خم کنید. زانویتان را کش دهید و هنگام نشستن آن را صاف نگه دارید. حداقل ۳ تا ۶ ماه پس از جراحی، از نشستن با پاهای ضربدری روی زمین خودداری کنید.

بعد از جراحی ACL چگونه بخوابم؟

رایج ‌ترین توصیه برای خوابیدن در چند شب اول پس از جراحی، دراز کشیدن به پشت و بالا بردن پا است. پای جراحی شده باید کمی بالاتر از قلب بالا قرار بگیرد؛ این کار باعث می‌ شود خون به خوبی در سراسر ناحیه گردش کند.

چگونه بعد از جراحی ACL حمام کنم؟

با دستور پزشک می ‌توانید ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از جراحی دوش بگیرید. هنگام دوش گرفتن، با چسباندن یک ورق پلاستیکی روی بانداژ و بخیه، آنها را خشک نگه دارید. احتمالاً بهتر است روی یک صندلی حمام نیز بنشینید. اگر آتل هم دارید، فقط در صورتی آن را بردارید که پزشک شما اجازه دهد.

آیا می‌ توانم بعد از جراحی ACL زیر آفتاب قرار بگیرم؟

خیر؛ زیرا بافت پوست جدیدی که به عنوان یک زخم تشکیل می‌ شود، بسیار ظریف و حساس به نور خورشید است و نسبت به پوست نواحی دیگر در شرایط عادی، راحت ‌تر می‌ سوزد. برای جلوگیری از سوختن محل برش جراحی، توصیه می ‌شود ۳ تا ۹ ماه پس از جراحی از قرار گرفتن در معرض مستقیم آفتاب خودداری کنید.

دکتر غلامرضا نادری متخصص اروتوپد

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر