منو

سندرم تونل کارپال از علائم تا درمان

سندرم تونل کارپال، شرایطی ست که در آن فشار زیادی روی عصب مدیان یا میانی مچ دست وجود دارد. عصب مدیان، عصبی است که به بخش های مختلف دست، امکان حرکت و احساس کردن می دهد. سندرم تونل کارپال می تواند منجر به درد، بی حسی، مورمور، ضعف یا آسیب عضلانی در دست و انگشتان شود.

درمان تونل کارپال

علت ابتلا به سندروم تونل کارپال

عصب مدیان معمولاً به قسمت شست دست، احساس و حرکت می دهد. این قسمت شامل کف دست، انگشت شست، انگشت اشاره، انگشت میانی و انگشت حلقه می شود. ناحیه ای در مچ که عصب وارد دست می شود، تونل کارپال نامیده می شود. این تونل به طور معمول باریک است. یک رباط یا بافت ضخیم درست در زیر پوست شما (رباط کارپال) قسمت بالای این تونل را تشکیل می دهد. 

هر التهابی می تواند این عصب را درگیر کند و باعث درد، بی حسی، مورمور یا ضعف شود. این شرایط سندرم تونل کارپال نامیده می شود. برخی از افرادی که دچار سندرم تونل کارپال می شوند، با یک تونل کارپال کوچک متولد می شوند. 

سندرم تونل کارپال همچین می تواند بر اثر حرکت مکرر مچ و دست ایجاد شود. استفاده از ابزارهای دستی ارتعاشی نیز ممکن است منجر به سندرم تونل کارپال شود. تحقیقات هنوز تأیید نکرده اند که تونل کارپال بر اثر حرکاتی مانند تایپ کردن با کامپیوتر، استفاده از ماوس یا حرکات تکراری به هنگام کار کردن، ساز زدن یا ورزش کردن ایجاد می شود. 

اما، این فعالیت ها ممکن است موجب تاندونیت یا بورسیت در دست شوند که می تواند منجر به تنگی تونل کارپال و بروز علائم شود. سندرم تونل کارپال اغلب در افراد بین ۳۰ تا ۶۰ سال رخ می دهد. این شرایط در زنان نسبت به مردان شایع تر است. عوامل دیگری که ممکن است منجر به سندرم تونل کارپال شوند، شامل موارد زیر می شوند:

علائم سندروم تونل کارپال

درمان  سندروم تونل کارپال

پزشک شما ممکن است توصیه های زیر را انجام دهید:

تغییرات در محیط کار که باعث کاهش فشار روی مچ شما می شوند شامل موارد زیر هستند:

۱_ درمان دارویی

داروهای مورد استفاده برای درمان سندرم تونل کارپال شامل داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن می شوند. برای تسکین علائم می توان کورتیکواستروئیدها را به ناحیه تونل کارپال تزریق کرد.

۲_ جراحی سندروم تونل کارپال 

در جراحی آزادسازی تونل کارپال، رباطی که به عصب فشار وارد می کند، بُریده می شود. اکثر مواقع جراحی موفقیت آمیز است، اما به مدت زمان و شدت فشار عصب بستگی دارد.

اغلب اوقات علائم بدون جراحی بهبود پیدا می کنند. اما در نهایت بیش از نیمی از موارد به جراحی نیاز دارند. حتی اگر جراحی موفقیت آمیز باشد، بهبودی کامل چند ماه طول می کشد. 

عوارض ابتلا به این بیماری 

اگر شرایط به طور صحیح درمان شود، معمولاً هیچ عوارضی پیش نمی آید. در صورت درمان نشدن این شرایط، عصب ممکن است آسیب ببیند و موجب ضعف دائمی، بی حسی و گزگز شود. 

چه زمانی باید برای درمان به متخصص ارتوپد مراجعه کرد؟

در موارد زیر با پزشک تماس بگیرید:

پیشگیری از ابتلا به سندروم تونل کارپال

از ابزار و تجهیزاتی استفاده کنید که به طور ویژه برای کاهش خطر آسیب مچ طراحی شده اند. کمک های ارگونومیک مانند کیبوردهای اسپلیت، پدهای تایپ، مچ بند طبی می توانند به بهبود وضعیت مچ دست در حین تایپ کمک کنند. در طول تایپ کردن به طور مرتب استراحت کنید و همیشه اگر احساس گزگز یا درد می کنید، کار خود را متوقف کنید.

تشخیص عارضه به چه صورت است؟

در طول معاینه فیزیکی، پزشک ممکن است متوجه موارد زیر شود:

آزمایشات تجویز شده توسط پزشک ممکن است شامل موارد زیر شوند:

دکتر غلامرضا نادری، فوق تخصص ارتوپد در تهران 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر