منو

التهاب نيام كف پا

فاشیای کف پا نوار ضخیمی از بافت است که استخوان های انتهایی کف پا را می پوشاند. التهاب نیام کف پا  یا التهاب فاشیای کف پا می تواند باعث ایجاد درد در قسمت پاشنه پا شود.

التهاب فاشیای کف پا عارضه ای است که در اثر التهاب بافت کف پا (فاشیای پلانتار) ایجاد می‌ شود. این بافت، نوار ضخیمی از جنس رباط است که در امتداد کف پا کشیده شده و درست مانند یک کش لاستیکی عمل می ‌کند. فاشیای پلانتار قوس کف پا را شکل می ‌دهد و وظیفه‌ اتصال پاشنه به انگشتان پا را بر عهده دارد. 

در افراد با قوس زیاد، این نوار کوتاه ‌تر بوده و در افراد با قوس صاف، بلندتر است. همچنین، لایه ‌ای از چربی نیز روی این بافت را می ‌پوشاند و به جذب ضربات بیشتر کمک می‌ کند. آسیب به فاشیای پلانتار می ‌تواند باعث ایجاد تورم و درد در ناحیه‌ پاشنه پا شود.

علت درد کف پا

علائم التهاب فاشیای کف پا

درد و تورم، اصلی ‌ترین علائم التهاب کف پا هستند. این درد معمولاً هنگام صبح یا زمان‌ هایی که فشار بیشتری روی پاشنه پا وارد می ‌شود، شدیدتر است. شدت و ماهیت درد (تیز یا مبهم بودن آن) می ‌تواند بسته به زمان و فعالیت فرد، متغیر باشد.

علت ابتلا به  التهاب نیام کف پا

با بالا رفتن سن، بافت فاشیای پلانتار خاصیت ارتجاعی خود را از دست می ‌دهد و مانند یک طناب سفت می‌ شود. همچنین لایه‌ چربی پاشنه نیز نازک ‌تر شده و توانایی کمتری برای جذب ضربه پیدا می‌ کند. این فشار اضافی می‌ تواند باعث تورم، کبودی یا پارگی فاشیای کف پا شود. اغلب افراد در این شرایط درجاتی از درد را تجربه می ‌کنند.

علاوه بر این، وارد شدن ضربات مکرر به پاشنه پا (مانند دویدن، راه‌ رفتن یا ایستادن طولانی ‌مدت) و مشکلات ساختاری کف پا (صافی کف پا یا قوس بسیار بلند) نیز می ‌توانند زمینه ‌ساز التهاب فاشیای پلانتار شوند.

تشخیص التهاب نیام کف پا

پزشک شما برای تشخیص التهاب کف پا، ابتدا به معاینه‌ دقیق پا و بررسی علائم شما می ‌پردازد. در این معاینه، پزشک درباره‌ ماهیت درد، زمان شروع و شدت آن از شما سوال خواهد کرد. همچنین ممکن است برای رد سایر علل احتمالی، آزمایش هایی همچون رادیولوژی یا MRI نیز تجویز کند.

پیشگیری از التهاب نیام کف پا

اگر افزایش سن علت اصلی التهاب کف پا باشد، پیشگیری از آن کار دشواری است. اما با آگاهی از عوامل خطرزا و تلاش برای کاهش آنها، می ‌توانید احتمال ابتلا به این عارضه را پایین بیاورید. برخی از عوامل خطرساز التهاب فاشیای کف پا عبارتند از:

درمان التهاب نیام کف پا

در اکثر موارد التهاب کف پا به خوبی به درمان ‌های سرپایی و خانگی پاسخ می ‌دهد. پزشک شما با توجه به علت درد، ممکن است ترکیبی از روش‌ های زیر را برای درمانتان توصیه کند:

حرکات ورزشی برای کنترل و پیشگیری از التهاب نیام کف پا 

انجام حرکات کششی برای کف و ساق پا، نقش مهمی در بهبود التهاب نیام کف پا دارد. حرکات کششی زیر را حداقل دو بار در روز انجام دهید.

۱_ کشش فاشیای کف پا

۲_ کشش ساق پا

علاوه بر حرکات کششی، تمرینات تقویتی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. برای تقویت عضلات ساق پا، می ‌توانید روی لبه‌ یک تخته استپ ورزشی بایستید به گونه ‌ای که فقط روی پنجه‌ی پایتان قرار بگیرید. سپس تا جای ممکن روی پنجه بلند شده و دوباره به آرامی پایین بیایید، به طوری که پاشنه‌ تان کمی پایین ‌تر از لبه‌ تخته قرار گیرد. 

بین هر بار بلند شدن روی پنجه، استراحت کرده و عضلا‌تتان را رها کنید. همچنین می‌ توانید از یک حوله استفاده کنید؛ برای این کار حوله را با انگشتان پا به سمت خود جمع کنید، گویی می ‌خواهید آن را با پا بلند کنید. این تمرینات را چندین بار در روز انجام دهید.

برخی از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ناپروکسن و ایبوپروفن نیز می ‌توانند به کاهش تورم و درد کمک کنند. قبل از شروع مصرف هر داروی جدید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

زندگی با التهاب نیام یا فاشیای کف پا

اکثر موارد التهاب فاشیای کف پا به مرور زمان بهبود می‌ یابند. برای دستیابی به بهترین نتیجه، سعی کنید در روش ‌های درمانی خود ثابت ‌قدم باشید. اگر این روش ‌ها مؤثر نبودند، پزشک ممکن است گزینه‌ های دیگری را به شما پیشنهاد کند که شامل موارد زیر هستند:

دکتر غلامرضا نادری جراح و متخصص ارتوپد 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر