منو

پرسش و پاسخ در مورد هورمون رشد

هورمون رشد انسانی که  HGH و سوماتوتروپین نیز نامیده می شود، یک هورمون طبیعی ست که غده ی هیپوفیز آن را تولید و آزاد می کند. این هورمون در بسیاری از بخش های بدن فعالیت می کند و به تقویت رشد کودکان کمک می کند. امروز قصد داریم در این مقاله تمامی ابهامات و سوالات شایع شما در باره  ی این هرمون را پاسخ دهیم.

هورمون رشد چه کاری برای بدن انجام می دهد؟

هورمون رشد انسانی مستقیماً موجب رشد نمی شود. بلکه، کبد را تشویق می کند تا عامل رشد شبه انسولین ۱ ( IGF-1) را آزاد کند که موجب ضخیم و بلند شدن استخوان ها می شود. IGF-1 علاوه بر رشد استخوان، موجب رشد عضلات می شود و ذخیره ی چربی را کاهش می دهد.

نام دیگر هورمون رشد چیست؟

نام دیگر این هرمون سوماتوتروپین است. سوماتوتروپین یا همان هورمون رشد، پروتئینی است که توسط غده ی هیپوفیز تولید می شود و به کنترل رشد بدن و استفاده از گلوکز و چربی در بدن کمک می کند.

همه چیز درباره ی هرمون رشد

آیا  HGHمی تواند شما را در سن ۲۵ سالگی قد را بلندتر کند؟

هیچ مدرک علمی وجود ندارد که ادعا کند قد را می توان در سن ۲۵ سالگی افزایش داد. گاهی اوقات مردم به اشتباه فکر می کنند اگر هورمون رشد مصرف کنند، در سی یا چهل سالگی می توانند قدبلند تر شوند. در واقع هورمون رشد به کودکان کمک می کند از نوزادی به نوجوانی و از نوجوانی به بزرگسالی رشدکنند.

منبع هورمون رشد چیست؟

هورمون رشد توسط غده ی هیپوفیز مغز تولید می شود و قد، طول استخوان و رشد عضله را کنترل می کند. برخی از افراد با این تصور اشتباه که هورمون رشد مصنوعی می تواند به افزایش اندازه و قدرت عضله کمک کند، از آن استفاده می کنند. در مقابل، بعد از اینکه به قد نهایی خود رسیدید، هورمون رشد به حفظ ساختار بدن کمک می کند و تأثیرات مهم دیگری روی متابولیسم بدن شما دارد.

آیا هورمون رشد می تواند قد شما را در سن ۱۶ سالگی افزایش دهد؟

هورمون رشد انسانی، رشد عمودی را در کودکان افزایش می دهد. گرچه، زمانی که صفحات رشد بسته می شوند، هورمون رشد نمی تواند قد شما را بلندت کند. در عوض، زمانی که به قد نهایی خود رسیدید، هورمون رشد به حفظ ساختار بدن کمک می کند و تأثیرات مهم دیگری روی متابولیسم بدن شما دارد.

تزریق هرمون رشد

چه غذاهایی هورمون رشد تولید می کنند؟

مطابق با تحقیقات، مصرف ۱۵ تا ۲۰ میلی گرم آرژنین در روز می تواند تولید هورمون رشد در طول شب را افزایش دهد. این آمینواسید که می تواند سرعت سنتز هورمون رشد را افزایش دهد، به طور طبیعی در گوشت قرمز، بادام، ماهی، برنج قهوه ای، دانه سویا و دانه های دیگر یافت می شود.

آیا هورمون رشد ایمن است؟

مصرف هورمون های رشد تجویز شده توسط پزشک کاملاً ایمن است. بعد از تزریق هورمون رشد، شما ممکن است در محل تزریق مقداری کبود شوید. تعداد کمی از افراد بعد از تزریق دچار سر درد می شوند. برخی از مشکلات استخوانی مانند اسکولیوز ممکن است بدتر شوند.

چه چیزی بیشتر از همه هورمون رشد را افزایش می دهد؟

پژوهش ها دریافته اند که در میان تمام ورزش ها، ورزش های شدت بالا بیشتر از همه می توانند سطوح هورمون رشد انسانی را افزایش دهند. با اینکه افراد مختلف در مدت زمان های متفاوتی ورزش می کنند، بهتر است ورزش شدت بالای شما حداقل یک ساعت طول بکشد. شما می توانید وزنه برداری، دوی سرعتی یا تمرینات اینتروال انجام دهید.

آیا فستینگ می تواند هورمون رشد را افزایش دهد؟

فستینگ، یک محرک عالی برای ترشح هورمون رشد است. در طول فستینگ، در اول صبح  جهشی در هورمون رشد ایجاد می شود اما در طول روز ترشح آن معمولی می شود. اما تحقیقات نشان داده اند که در واکنش به ۲ روز فست، سطح هورمون رشد ۵ برابر افزایش پیدا می کند. این مقدار هورمون رشد احتمالاً به حفظ توده ی بدون چربی هم در عضله و هم در استخوان کمک می کند.

رژیم فستیگ و تاثیر ان بر هرمون رشد

چگونه می توان هورمون رشد مصرف کرد؟

هورمون رشد از طریق تزریق زیر پوستی دریافت می شود، یعنی این ماده به بافت چربی، درست زیر سطح پوست وارد می شود. هورمون رشد از طریق یک وسیله ی تزریق مخصوص که شبیه به یک خودکار به نظر می رسد وارد بدن می شود. از آنجایی که تزریق باید سطحی باشد، سوزن آن بسیار کوچک است و اصلاً دردی ندارد.

بهترین سن برای شروع هورمون رشد چیست؟

به طور کلی درمان در سالهای اولیه ی زندگی و زمانی شروع می شود که پتانسیل رشد در اوج خود می باشد. کودکان مبتلا به شرایطی مانند کمبود هورمون رشد، سندرم ترنر یا بیماری کلیوی مزمن می توانند از درمان هورمون رشد بهره مند شوند و آن را از ۲ تا ۳ سالگی شروع کنند.

آیا خودم می توانم هورمون رشد مصرف کنم؟

افرادی که سطح هورمون رشد آنها طبیعی است به علت خطر عوارض جانبی باید از مصرف هورمون رشد خودداری کنند مگر اینکه پزشک تجویز کرده باشد. بهتر است از طریق روش های طبیعی سطح هورمون رشد خود را افزایش دهید یا حفظ کنید.

آیا هورمون رشد باعث بزرگتر شدن شما می شود؟

هورمون رشد می تواند به شما در تولید عضله ی بدون چربی بیشتر و سوختن چربی اضافه کمک کند. زمانی که عضلات و استخوان های شما قویتر می شوند، شما می توانید وضعیت بدن صحیح خود را حفظ کنید و به جای خم شدن صاف بایستید. فردی با هیکل لاغر و ورزشکاری نسبت به فرد دیگری با همان قد که ضعیف و شل و ول است، بزرگتر به نظر می رسد.

علاوه بر این میتوانید این دو مقاله ی مرتبط را هم مطالعه کنید.

ویتامین های ضرروی که به افزایش قد کمک می کنند؟

آیا هورمون رشد عوارض جانبی دارد؟

این عوارض شامل پیشرفت دیابت، رشد غیرطبیعی استخوان ها و اندام های داخلی بدن مانند قلب، کلیه ها و کبد، آترواسکلروز ( سخت شدن شریان ها) و فشار خون بالا می شوند. یک دارو در کنار تأثیرات مورد نیاز خود ممکن است تأثیرات ناخواسته ای نیز داشته باشد.

 آیا بعد از ۱۸ سالگی می توانم ۵ سانتی متر رشد کنم؟

حتی با یک تغذیه سالم، قد اکثر افراد بعد از ۱۸ تا ۲۰ سالگی دیگر رشد نمی کند. دلیل توقف افزایش قد، بسته شدن صفحات رشد می باشد.  

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپد

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر