منو

علائم ضرب دیدگی انگشت پا

آیا انگشت پای خود را به پایه تخت، مبل، صندلی، لبه پیاده رو یا در کوبیده اید؟ آیا قوطی رب گوجه یا چکش یا آی پد روی پایتان افتاده است؟ خیلی درد دارد؛ نه؟ شاید فکر می کنید شکسته است و نمی توانید روی پاهای خود بأیستید. اما آیا همین الا ن باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید؟ جواب این سؤال به سایر علائم شما بستگی دارد. پس بیایید با دقت به این موضوع بپردازیم.

ضرب دیدن استخوان انگشت پا چگونه است؟

ضرب دیدن استخوان معمولاً به دلیل ضربه شدید مثل افتادن از پله ها یا برخورد جسم سنگین به پا رخ می دهد. علائم تنها به یک سیاهی و کبودی عادی خلاصه نمی شود! بلکه ضرب دیدن پا نوعی آسیب جدی است. زمانی که استخوان شما ضرب می بیند، قسمت های فیبری استخوان (ترابکول ها) دچار آسیب دیدگی شده و ممکن است خونریزی کنند. بنابراین بعد از این اتفاق نمی توانید به راحتی روی پاهای خود بأیستید و قدم بزنید!

ضرب دیدگی استخوان با شکستگی متفاوت می باشد. شکستگی استخوان عبارت است از آسیب به نواحی عمیق تر استخوان؛ در حالی که ضرب دیدگی (که با نام کوفتگی نیز شناخته می شود) اغلب سطح استخوان شما را تحت تأثیر قرار می دهد. ضرب دیدن ممکن است برای هر یک از استخوان های بدن شما اتفاق بیفتد، اما این نوع آسیب دیدگی معمولاً استخوان های نزدیک به سطح پوست را درگیر می کنند. به همین دلیل، استخوان های پا بیشتر از سایر نواحی درگیر این نوع آسیب دیدگی می شوند.

همچنین اگر مچ پای شما دچار ضرب دیدگی شده بهتر است مقاله ی ضرب دیدگی مچ پا را بخوانید.

ضرب دیدگی پا

آسیب دیدگی انگشت پا

هر زمان که شست پای شما به جایی برخورد کرده یا جسم سنگینی روی آن می افتد ممکن است دچار «ضرب دیدگی شست پا» شوید. صدمات ناشی از ضربه ناگهانی به شست پا معمولاً بسیار دردناک می باشد. در زمان ضربه دیدن شست پا ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

از آنجایی که انگشتان پا مملو از پایانه های عصبی بوده و صرفاً بالشتک نیستد، یک شیشه مربا می تواند باعث ضرب دیدن یا شکستن آنها شود. بنابراین، چگونه می توانید تشخیص دهید که آسیب دیدگی شما جدی است یا خیر؟چگونه تشخیص بدهیم؟ با ما همراه باشید.

تشخیص آسیب دیدگی انگشت پا

متأسفانه تشخیص نوع آسیب دیدگی انگشتان پا در خانه بسیار دشوار است. ضرب دیدن، شکستگی و کبودی دارای علائم بسیار مشابهی هستد. اما یک قانون کلی را باید رعایت کنید: اگر درد شدید شما پس از چند دقیقه با انجام اقدامات ساده بهبود یافت، قاعدتاً مشکل شما جدی نیست.

با این وجود، اگر درد سریعاً از بین نرود معمولاً با آسیب جدی تری مواجه هستید. اینجاست که باید با اورژانس تماس گرفته یا به بیمارستان مراجعه کنید. پزشک با معاینه و آزمایشات مختلف، نوع آسیب دیدگی شما را شناسایی کرده و فرآیند درمان را آغاز می کند. اگر انگشت پای شما شکسته باشد، در کنار درد ممکن است برخی از علائم زیر را تجربه کنید:

عکس انگشت ضرب دیده

تشخیص شکستگی

برای تشخیص هر گونه شکستگی در ۲۸ استخوان پا یا هر جای دیگری از بدن، به عکس برداری اشعه ایکس نیاز می باشد. تنها برای شکستگی هایی که از پوست بیرون می زند نیازی به این آزمایش نیست. برای تشخیص شکستگی انگشت پا، پزشک عکس برداری اشعه ایکس را از زوایای مختلف پا انجام می دهد. بهتر است که آزمایش مربوطه در کلینیک های تخصصی و معتبر انجام شود. پس از اتمام عکس برداری و آماده شدن نتایج، پزشک عکس ها را با دقت بررسی کرده تا از وجود شکستگی و ناحیه دقیق آن اطمینان حاصل کند. با توجه به نتایج آزمایشات شما، بهترین اقدامات درمانی صورت می گیرد. اقدامات لازم برای درمان شکستگی معمولاً شامل گچ گرفتن، بریس و یا کفش های مخصوص می شود.

باید بدانید که برخی از آسیب دیدگی ها به خاطر نپوشیدن کفش مناسب است، اگر هنوز هم از کفش های ناراحت و نامناسب استفاده می کنید این مقاله برای شماست:

آسیب دیدگی های شدید

 

اما اگر استخوان شما نشکسته باشد چه؟ آیا آسیب دیدگی می تواند آنقدر شدید باشد که نیاز به مراقبت های پزشکی داشته باشید؟ بله؛ قطعاً می شود! ضرب دیدن، رگ به رگ شدن انگشت پا (آسیب دیدگی رباط هایی که استخوان های انگشت را به هم متصل می کنند) و یا کشیدگی تاندون از مواردی هستند که نیاز به درمان دارند. علائم تمامی این مشکلات تقریباً مشابه شکستگی استخوان بوده و باید توسط پزشک متخصص مورد بررسی و درمان قرار بگیرند.

در صورتی که پزشک رگ به رگ شدن، ضرب دیدگی یا کشیدگی تاندون را تشخیص داد، یک دوره درمانی مناسب همراه با اصلاح سبک زندگی و فعالیت های خاص برای شما تجویز خواهد کرد، تا دوباره بتوانید به راحتی روی پاهای خود بأیستید. درمان شامل بستن، پوشیدن کفش مخصوص و یا سایر موارد می شود.

منبع:balancehealth

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر