دکتر رضا نادری

متخصص ارتوپدی و فلوشیپ جراحی مچ پا
انتشار: ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
آسیب دیدگی مچ پا در فوتبال

تشخیص صحیح آسیب دیدگی در فوتبال کلید درمان و بازیابی سریع است فوتبال یکی از فیزیکی ترین ورزش هاى موجود است . بنابراین، خطر آسیب دیدگی بالا است به خصوص آسيب پا و مچ پا در آسیب های عضلانی اسکلتی ديگر شايع تر است . بازیکنان فوتبال و سایر ورزشکاران بايد به يک متخصص طب ورزشی يا مرکز ارتوپدى حرفه اى مراجعه کنند .

بازیکنان در هر سنى آسیب پذیر هستند. طبق گزارش مجله ارتوپدی آمریکا، در کالج فوتبال، آسیب دیدگی های پا و مچ پا بیش از ۷۰ درصد از بازیکنان را تحت تاثیر قرار می دهد. این نوع آسیب دیدگی ها قطعا در بین بازیکنان جوان نیز رايج هستند. در اینجا يک ليست از برخی از آسیب دیدگی پا و مچ پا که بازیکنان فوتبال از آن ها رنج می برند تهيه شده است:

پيچ خوردگى مچ پا

پيچ خوردگى شایع ترین آسیب دیدگی مچ پا است. این اتفاق زمانى می افتد که یک یا چند رباط در اطراف مفصل مچ پا کشیده یا پاره شوند. علائم آن عبارتند از: درد، کبودی، سفتی، اشکال در راه رفتن و تورم . نادیده گرفتن پيچ خوردگى می تواند منجر به بی ثباتی دراز مدت مچ پا شود. اکثر پيچ خوردگى ها با استراحت، یخ، فشرده سازی و بالا گذاشتن پا ، فیزیوتراپی و داروها درمان می شوند. هنگامی که کشش جدی تر باشد، ممکن است جراحی انجام شود.

پیچ خوردگی مچ پا

درد پاشنه ( خار پاشنه  )

این آسیب دیدگی خار پاشنه زمانی رخ می دهد که غشاى پاشنه،  بافتی که از پاشنه پا به انگشتان پا گسترش می یابد، ملتهب می شود. این وضعيت به طور معمول نتیجه ى کف پای تخت، قوس عميق کف پا و یا برخی شرايط دیگر است. هم چنين می تواند ناشى از استفاده ى بیش از حد و یا صرف زمان زیادی در سطوح سخت و صاف در کفش هایی باشد که از پشتیبانی مناسب برخوردار نیستند. علائم شامل تورم و درد در قسمت پایین پاشنه پا یا قوس پا است. درمان شامل کشش، یخ، استراحت، کفش با حمایت کافی، داروها، فیزیوتراپی و يا تزریق درمانی است. در موارد نادر، جراحی ممکن است ضروری باشد.

خار پاشنه یا فاشئیت پلانتار

شکستگی مچ پا

شکستگی به ترک برداشتن به طور کامل یا به طور جزئی استخوان است. شکستگی مچ پا معمولا نتیجه چرخش مچ پا به داخل یا بیرون است. اغلب شکستگی با پيچ خوردگى اشتباه گرفته مى شود . درمان شکستگی و پيچ خوردگى متفاوت است بنابراین تشخيص سريع بسيار مهم است . علائم آن شامل درد (که می تواند از مچ پا تا زانو گسترش یابد)، تورم شدید، کبودی و زخم مى باشد .  گاهی اوقات استخوان از طریق پوست به بيرون نفوذ می کند. ممکن است قادر به راه رفتن نباشيد، اما اگر قادر به راه رفتن بوديد ،  فرض نکنید که مچ پاى  شما نشکسته است. درمان شامل استراحت ، يخ ، فشرده سازى ، بالا گذاشتن پا ،  آتل ، گچ و جراحی است.

انگشت چمنى

این آسیب دیدگی برای ورزشکارانى که روى چمن مصنوعی فوتبال بازی می کنند، رایج است و به همين دليل انگشت چمنى نام دارد. این اتفاق  زمانى می افتد که رباط ها در اطراف انگشت بزرگ پا پيچ مى خورند. انگشت شست پا فشرده مى شود و یا به طور مداوم با دويدن يا پريدن آسيب مى بيند . علائم شامل درد، تورم و حرکات محدود مفصل است. معمولا با استراحت ، يخ ، فشرده سازى ، بالا گذاشتن پا و کفش مناسب حل می شود. گزينه ى جراحی نادر است اما ممکن است در موارد شدید توصیه شود.

التهاب تاندون آشيل

این وضعيت ،التهاب تاندون آشیل ، گروهی از بافت ها است که عضله ساق را به استخوان پاشنه وصل می کند ، است. این وضعيت معمولا یک مشکل طولانی مدت نیست. با این حال، اگر درست تشخيص داده نشود، می تواند به پارگى تاندون آشیل منجر شود . اين وضعيت معمولا ناشی از استفاده ى بیش از حد از آن است. علائم شامل درد و بى حسى است.  گزینه های درمان عبارتند از: یخ، آتل، چکمه های پیاده روی مناسب ، دارو و فیزیوتراپی. اگر این تلاش ها بی اثر باشند، جراحی ممکن است جواب دهد.

پارگی تاندون آشیل

شکستگی استخوان هاى متاتارس پا

پا شامل پنج استخوان متاتارس است که از مچ پا تا انگشتان پا ادامه دارد. اين استخوان ها شکننده هستند و به راحتی آسیب مى بينند .آسيب پنجمین متاتارس شايع تر است . درمان شامل استراحت، عصا، صندلی چرخدار، آتل و جراحی است.

بعضی از ورزشکاران فکر می کنند که بازى با درد نشانه ای از قدرت است . اما این موارد به ندرت اتفاق می افتد، به ویژه هنگامی که شما مصدوم شده ايد و یا درد شدید یا طولانی مدت را تجربه می کنید. نادیده گرفتن درد یا بازی کردن با درد اغلب منجر به آسیب جدی ترى می شود.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران