منو

چند راهکار ساده جهت درمان خار پاشنه

خار پاشنه یا به اصطلاح التهاب نیام کف پا (فاشیا پلانتار) شایع ترین علت درد در پاشنه پا است. در این مقاله به بررسی علت بروز این بیماری و راهکارهایی جهت درمان خارپاشنه می پردازیم.


نیام کف پا، درست زیر پوست کف پا قراردارد و پاشنه را به قسمت جلوی پا وصل می کند. نیام کف پا در واقع یک طناب بافتی قوی می باشد که قوس کف پا را حفظ می کند و هنگامی که این نیام آزرده و ملتهب شود، خار پاشنه بروز می کند.

نیام کف پا، نیروها و فشارهای وارد شده به پا را جذب و مستهلک می کند. گاهی فشار یا صدمه بیش از حد سبب ایجاد پارگی در این بافت می شود. پاسخ طبیعی بدن به صدمه، التهاب است که باعث می شود درد خشکی و سفتی در کف پا و پاشنه بروز کند.

خار پاشنه

اگر خار پاشنه درمان نشود چه میشود؟

اگر خار پاشنه درمان نشود، هر بار که پاشنه پا به زمین برخورد می کند، احساس درد خواهید کرد، حتی اگر سعی کنید نرم راه بروید. در ابتدا، درد پاشنه پا متناوب است. اما همانطور که پیشرفت می کند، می تواند ثابت شود.

درد ناشی از خار پاشنه درمان نشده معمولاً پس از بلند شدن از رختخواب در صبح یا پس از یک دوره عدم تحرک در طول روز بدتر می شود. زمانی که فقط راه رفتن برای شما دردناک باشد، طبیعتاً کمتر در اطراف حرکت می کنید و در نتیجه سبک زندگی کم تحرک تری ایجاد می کنید. این می تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی شود.

اگر حین راه رفتن احساس درد کردید، بر نحوه راه رفتن شما تأثیر می گذارد. برای جلوگیری از ایجاد درد پا، ممکن است با لنگش شروع به راه رفتن کنید.

با این حال، با راه رفتن غیر طبیعی، شما مستعد ابتلا به مشکلات اضافی پا و مچ پا، مانند بونیون، رگ به رگ شدن مچ پا، و شکستگی پا هستید. همچنین می‌توانید در ناحیه کمر، لگن و زانو دچار درد شوید، زیرا بدن شما دائماً در یک راستا نیست.

درمان خار پاشنه بدون جراحی

بیش از ۹۰% بیماران مبتلا به خار پاشنه طی ۱۰ ماه با استفاده از روش های ساده غیر جراحی بهبود  می یابند.

۱_ کاهش فشار روی پای اسیب دیده

کاهش یا توقف فعالیت هایی که درد را بدتر می کنند، اولین قدم در کاهش درد است. شما ممکن است نیاز داشته باشید که فعالیت های ورزشی را که در آن پاهای شما به شدت روی سطوح سفت برخورد می کنند، قطع کنید. (مثل دویدن یا step در ایروبیک).

۲_ درمان خار پاشنه با یخ

غلطاندن یک بطری آب سرد زیر کف پا بمدت ۲۰ دقیقه موثر است و ۴-۳ بار در روز انجام می شود.

۳_ درمان خارپاشنه با داروهای ضد التهاب

داروهایی مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن درد و  التهاب را کم می کنند.

۴_ تمرینات اصلاحی

خار پاشنه بر اثر سفتی عضلات پا و پشت ساق بدتر می شود. کشش عضلات پشت ساق و نیام کف پایی موثرترین راه برای کاهش درد است :

کشش عضلات پشت ساق

_  کشش عضلات پشت ساق

رو به دیوار بایستید و کف دستتان را روی دیوار بگذارید. یک زانو را صاف و کشیده نگه دارید طوری که کف پا و پاشنه روی زمین باشد. پای دیگر را در جلو  قرار دهید، طوری که زانوی آن خم باشد.

برای ایجاد کشش در عضلات ساق و تاندون آشیل، لگن خود را به سمت دیوار دیوار حرکت دهید. این وضعیت را ده ثانیه نگه دارید، سپس استراحت کنید. این تمرین را برای هر پا، ۲۰ بار تکرار کنید، حین انجام این تمرین باید یک کشش قوی را در عضلات پشت ساق خود حس کنید.

کشش نیام کف پا

– کشش نیام کف پا

در حالت نشسته پای مبتلا را در کنار زانوی سمت مقابل بگذارید. انگشتان پای مبتلای خود را با دست بگیرید و آنها را به آهستگی به سمت بالا بکشید. اگر دستتان به انگشتان پایتان نمی رسد، یک پارچه را دور شست پا پیچیده و به کمک آن انگشتان را به بالا بکشید.

کشش را ده ثانیه نگه دارید. برای هر پا بیست بار تکرار کنید. این تمرین بهتر است در صبح و قبل از ایستادن یا راه رفتن انجام شود.

۵_  تزریق کورتون برای خار پاشنه

 کورتون ها داروهای ضد التهاب قوی هستند برای کاهش درد و التهاب می توان آن را به داخل نیام کف پایی تزریق کرد. توجه داشته باشید که تزریقات مکرر در نیام کف پایی می تواند با عوارض بدی همراه باشد.

۶_ استفاده از کفش طبی و ارتوزها

استفاده از کفش های با کفی ضخیم و نرم می تواند درد حین ایستادن و راه رفتن را کم کند. پدهای سیلیکونی پاشنه نیز مفیدند. می توان از کفی های طبی نیز بدین منظور استفاده کرد.

۷_ آتل های شبانه

 در اکثر افراد هنگام خواب نوک پاها به سمت پایین خم شده هستند. این مسأله یکی از علل درد پا هنگام صبح است. آتل شبانه که نوک پا را به سمت بالا نگه می دارد باعث اعمال کشش روی نیام کف پایی در هنگام خواب می شود. گرچه استفاده از آن، در هنگام خواب زیاد راحت نیست.

درمان خار پاشنه با جراحی 

جراحی تنها زمانی مناسب ترین گزینه ی درمان خارپاشنه محسوب می شود که سایر درمان های ذکر شده توسط پزشک کارساز نباشند. جراحی خار پاشنه شامل خارج کردن خار پاشنه از استخوان می باشد؛ هر چند در برخی موارد فاسیای کف پا نیز آزاد می شود.

آیا خار پاشنه بدون جراحی از بین می رود؟

در برخی موارد بسته به تشخیص پزشک، تنها راه درمان خارپاشنه انجام جراحی می باشد.

تشخیص خار پاشنه

پس از معاینه شما توسط پزشکتان وی ممکن است دستور انجام تصویربرداری از پاهای شما را بدهد.

رادیوگرافی ساده

تصاویر واضحی از استخوان ها می دهد. با استفاده از رادیوگرافی ساده می توان سایر دلایل درد پاشنه مثل شکستگی یا آرتریت و آرتروز را رد کرد. خار پاشنه در تصاویر رادیوگرافی ساده مشهود است.

سایر تصویربرداری ها

MRI و سونوگرافی به صورت معمول برای تشخیص خار پاشنه استفاده نمی شوند. MRI ممکن است  در صورت شکست درمان خار پاشنه درخواست شود.

عوامل ایجاد خار پاشنه

در اکثر اوقات خار پاشنه بدون هر گونه علت خاص و قابل تشخیص به وجود می آید. ولی عواملی وجود دارند که می توانند شما را در معرض بروز این عارضه قرار دهند:

❇ سفتی عضلات پشت ساق که باعث می شود نتوانید به طور کامل انگشتان پای خود را به سمت جلو ساق بالا بیاورید.

❇ چاقی

❇ قوس دار بودن بیش از حد کف پا

❇ فعالیت های نیازمند به ضربات مکرر به کف پا (دویدن ، ورزش)

❇ انجام فعالیت های جدید یا افزایش فعالیت هایی که از قبل انجام می دادید.

❗نکته: گرچه بسیاری از مردم که خار پاشنه دارند، التهاب نیام کف پایی هم دارند، خار پاشنه همیشه همراه التهاب نیام کف پایی نیست. در واقع از هر ۱۰ نفر، یک نفر خار پاشنه دارد، ولی تنها %۵ افراد مبتلا به خار پاشنه درد پا دارند. مهم است بدانید که از آنجا که خار پاشنه دلیل خار پاشنه نیست، درد ناشی از خار پاشنه را می توان بدون برداشتن و از بین بردن خار پاشنه، درمان کرد.

در فیلم زیر دکتر غلامرضا نادری درباره علائم خار پاشنه و علل بروز التهاب نیام کف پا صحبت می کند.

علائم خار پاشنه

شایع ترین علایم خار پاشنه عبارتند از :

 ❇ درد کف پا در نزدیکی پاشنه

❇ دردی که در اولین قدم های راه رفتن بعد از بیدار شدن از خواب، یا بعد از یک دوره طولانی بی حرکتی و استراحت ( مثلا بعد از یک رانندگی طولانی) شدیدتر است و بعد از چند دقیقه راه رفتن کمتر می شود یا از بین می رود.

❇ دردی که بعد از ورزش یا فعالیت ونه در حین ورزش و فعالیت، شدیدتر است.

معاینه دکتر

این مقاله را حتما بخوانید: عوارض تزریق کورتون در پاشنه پا

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

برای پرسش از دکتر، روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۲ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    با سلام احتراما اینجانب چند ماه است که از ناحیه پاشنه پا و آشیل دچار درد می باشم و با توجه به اینکه والیبالیست هستم و چندین سال هست که در این حرفه فعالیت میکنم و دارای 58 سال سن و وزنی حدود 78 کیلو گرم و قدی در حدود 178 سانتی متر دارم و ساکن شهرستان می باشم که پس از عکس برداری و مراجعه به دکتر علت درد را ناشی از ایجاد خار پا در پاشنه و قسمت آشین تشخیص دادن که پیشنهاد فیزیوتراپی و التراسونیک و... غیر از عمل (به خاطر نزدیکی خار به آشیل )
    را تجویز نمودند در ضمن تمامی این موارد را مستلزم دوری از فعالیتهای بدنی شدیدومخصوصا والیبال دانستند حال با توجه به موارد مطرح شده و عکس فوق که به پیوست ارسال می گردد آیا راه کاری هست که بنده تواما با درمان در رشته مورد علاقه خود هم فعالیت نمایم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۲ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      فیزیوتراپی با شاک ویو هم لازمه 

      اگه بهتر نشدین جراحی خواهد خواست

  • تصویر کاربر نرگس جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 331 مشاهده پرسش
    سالهاست درگیر خارواشنه ام وهمه راههای درمان ازجمله لیزر ، شاک ویو ،فیزیوتراپی کفی کفش و... را امتحان نموده ام دردپاشنه پا همه علامات خارپاشنه رادارد ولی دررادیوگرافی اثری ازخارپاشنه نیست جدیدا درحالت استراحت داخل پاشنه پام درد میکند انگار برق وصل میشه خواهشمنذم راهنمایی فرمایید که کجا برای ویزیت بیام چون نمیتونم آنلاین وقت بگیرم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      احتمالا لازمه نوار عصب هم انجام بشه گاه درگيرى يك شاخه عصب باعث اين علايم مى شه 

      عدم وجود خار تشخيص رو رد نمى كنه و اصلا وجود خار دليل علايم نيست 

  • تصویر کاربر گلی چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من دقیقا نمی دونم علت درد پاشنه من چیه صبح ها که ازخواب بلند میشم پاشنه‌ی پای چپم وقتی رو زمین میزارم درد میکنه علتش چی میتونه باشه سی سالمه زانوهام هنگام راه رفتن بد جوری صدامیدن لطفا منو راهنمایی کنین وزن من هم ۹۷ کیلو
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اضافه وزن مى تونه يك علتش باشه 

      فيزيوتراپى در درمانش موثره 

  • تصویر کاربر رویا دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    برا بهبود درد خارپاشنه چیکار کنم شدیدا درد دارم؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      معاينه و بررسى بيشتر لازمه 

  • تصویر کاربر Nahid.b دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    با سلام ،دو‌ماه هست درد پاشنه ی پا دارم ،ممکنه استخوان پاشنه ی پام دچار شکستگی باشه؟ممنون میشم نظرتونو بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      لازمه كه تصاوير رو ببينم

  • تصویر کاربر اکبر شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 299 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما. من حدود دو ماه میشه اتفاقی درد شدیدی در ناحیه پاشنه پای راستم شروع شده. درد هنگام صبح و بلند شدن از خواب خیلی شدید میشود طوری که تا ۱۰ پانزده دقیقه به سختی میتونم قدم بردارم. بعد از کمی فعالیت درد آرامتر میشه و اینکه در طول روز هم وقتی نشسته باشم موقع بلند شدن نیز درد ایجاد میشود. کلا موقع فعالیت و سرپا بودن درد خیلی کمتر احساس میکنم. لطفا در این مورد راهنمایی بفرمائید من چکار باید انجام بدهم.
    ۳۶ سال سن دارم، بیماری خاصی ندارم، قد و وزنم هم متوسط و نرمال هست. با تشکر از جناب آقای دکتر نادری
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      فيزيوتراپى، ،شاك ويو ، تمرينات كششى و كفى

  • تصویر کاربر بهار دوشنبه ۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید خدمت شما آقای دکتر من قبلاً یه سوال خدمتون داشتم پاسخ هم گرفتم واین سوال پیوست همون سوال هست که مادر من 58سال شون هست پشت پاشنه پاشون با تشخیص دکتر با عکسی که گرفته شد گفتند که استخوان اضافه هستش و تزریق ازون با همراه یه آمپول داخل پاشنه انجام شده یه مرحله و گفتند که یه نوبت بعد شون یک ماه دیگه یه تزریق همراه ازون داشته باشن وشما گفتید که نباید این کار انجام بشه میخواستم ببینم ضرری براشون نداشته این تزریق انجام شده حالا روشهای که شما گفتید میتونیم انجام بدیم .
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۸ آذر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      هفته قبل بيمارى رو عمل كردم كه به دنبال تزريق ازون تاندونش از روى استخوان كنده شده بود 

  • تصویر کاربر بهار یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    باسلام .مادرمن 58سالشون پوست پاشنه پا به برآمدگی داشتن که بادرود زیاد به دکتر مراجعه کردیم و عکس گرفته شده و دکتر گفتند که استخوان اضافه هست و گفتند که برای جلوگیری از رشد باید تزریق به همراه گاز اوزون انجام شود و بعد از مدتی لیز کند میخواستم ببینم که این تزریق انجام بشه عوارضی دارد یانه درمان دیگه هم غیر از تزریق و جراحی دارد یانه تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      ازون كلاهبرداريست و توصيه نمى كنم 

      تزريق  كورتون ممنوعه در اون جا

      اگه فيزيوتراپى و شاك ويو اثر نكرد عمل مى خواد

  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۱۹ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر میخواستم بدونم آیا میشه خارپاشنه رو تو خونه با ماساژ و کوبیدن روزانه پاشنه پا درمان کرد واینکه آیا امکان خوب شدن خودبخودی وجود داره از اطرافیان خیلی ها گفتن که بدون هیچ درمانی بعداز یک مدت خوب شدن ودیگه هیچ درد یا مشکلی ندارند
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۹ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بله همينطوره

  • تصویر کاربر لی دوشنبه ۲۶ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 276 مشاهده پرسش
    همسرم بر اثر سقوط از نردبان دچار آسیب در قسمت پاشنه پایش شده درد دارد . آیا نیاز به عمل دارد راه نمیتواند برود و پایش ورم کرده ضمنا هم فشار خون دارد و هم ناراحتی قلبی چکار کنیم ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۶ مهر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      راديوگرافى بفرستيد

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر