دکتر رضا نادری

متخصص ارتوپدی و فلوشیپ جراحی مچ پا
انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۷
درمان درد مچ پا

درد مچ پا ممکن است ناشى از کشیدگى عضله، شکستگی استخوان، نقرس، چاقی و تحلیل مفصل مى باشد. با روش هاى زیر مى توانید درد و التهاب را کاهش دهید .

استراحت

از آنجا که مچ پا شما بیشترین وزن را هنگام ایستادن تحمل می کند، استراحت موثر ترین درمان خانگی برای درد مچ پا است که می توانید شروع کنید. اگر همچنان بر روى پاهایتان بایستید ،  التهاب بیشتر طول خواهد کشید. استفاده بیش از حد از مچ پا ممکن است آسیب و آرتروز را تشدید کند تا زمانی که بی حرکتى یا جراحی تنها گزینه هاى شما باشند. به مچ پاى خود استراحت دهید و آن را بالاتر ار قلبتان قرار دهید تا درد آن آرام شود .

پشتیبانی

هنگامی که مجبور به راه رفتن هستید ، بهتر است از یک مچ بند براى اعمال فشار بر روى مچ پاى آسیب دیده استفاده کنید . محدودیت حرکت ایجاد شده با آن درد را تسکین مى دهد .

کمپرس سرد

کارشناسان موسسه ملی بهدرمان درد مچ پا با داروی گیاهیداشت ، کمپرس سرد و یخ را به عنوان درمان درد مچ پا پس از گرفتگى تائید کرده اند . اگر استئوآرتریت، نقرس، پوکی استخوان یا دیگر بیماری های استخوانی دارید، مچ پاى شما ممکن است بهتر به درمان کمپرس سرد و گرم بهتر پاسخ دهد . کمپرس گرم را به مدت ۲۰ دقیقه و سپس کمپرس سرد را نیز به مدت ۲۰ دقیقه اعمال کنید.

کمپرس یخ

دارو

درمان درد مچ پا با داروهای خوراکی، زمانی  موثر است که داروها را طبق تحویز و دستورالعمل آن ها مصرف کنید . پزشکان مرکز پزشکی دانشگاه مریلند ، آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن را پیشنهاد می کنند که هر کدام از آن ها بدون نسخه نیز در دسترس هستند.

رژیم غذایی

تغییر رژیم غذایی برای از بین بردن درد مچ پا می تواند در طولانی مدت موثر باشد. اگر وزنتان بالا باشد، ممکن است گردش خون ضعیف و فشار زیاد در مچ پا و دیگر مفاصل تحمل کننده ى وزن را تجربه کنید. اگر اضافه وزن دارید و از گرفتگى هاى مکرر یا تحلیل استخوانى رنج می برید، کاهش وزن می تواند به طور دائمی درد مچ پا را به پایان برساند. اضافه کردن یک مکمل مفصل به رژیم غذایی ، مانند گلوکوزامین و کندروتین مى تواند به محافظت از مفصل مچ پا و بافت اطراف آن کمک کند.

ورزش

ورزش یک درمان مداوم در خانه است که به عنوان تسکین درد و پیشگیری مفید خواهد بود.  شنا یکی از راه های به دست آوردن انعطاف پذیری عضلات پس از یک دوره استراحت است. با ورزش مى توانید عضلات را تقویت و از آسیب هاى آینده پیشگیرى کنید.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران