وبسایت دکتر غلامرضا نادری

متخصص ارتوپدی و فلوشیپ جراحی مچ پا
انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
درمان درد پاشنه

اگر درد پاشنه دارید، ابتدا بهتر است بعضی از درمان های خانگی مانند استراحت را امتحان کنید تا علائم را کاهش دهید. اگر درد پاشنه در عرض دو تا سه هفته بهبود نیابد، باید با پزشک خود ملاقات داشته باشید.

علت درد پاشنه چیست؟

پا و مچ پا از ۲۶ استخوان، ۳۳ مفصل و بیش از ۱۰۰ تاندون تشکیل شده است. پاشنه بزرگترین استخوان در پای شماست. اگر از پاشنه خود بیش از حد استفاده کنید یا به آن آسیب برسانید، ممکن است درد پاشنه ایجاد شود. این درد می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. در صورتی که داروهای خانگی ساده درد را تسکین ندهند ، به یک متخصص ارتوپد مراجعه کنید تا علت را تشخیص دهد.

علل شایع درد پاشنه چیست؟

چندین علت شایع درد پاشنه وجود دارد.

التهاب فاشیا پلانتار یا کف پایى

التهاب فاشیا پلنتار هنگامی رخ می دهد که فشار بیش از حد روی پا باعث آسیب رساندن به فاشیا کف پا، درد و سفتی شود.

پیچ خوردگى و کشیدگی

پیچ خوردگى و کشیدگی آسیب هایى هستند که اغلب ناشى از فعالیت بدنی مى باشد. این آسیب ها رایج هستند و بسته به شدت آسیب ممکن است جزئی یا شدید باشند.
قل شدن مچ پا

شکستگی

شکستگی استخوان یک وضعیت اورژانسى است و ممکن است نیاز به مراقبت های فوری داشته باشد.

تاندونیت یا التهاب تاندون آشیل

تاندونیت آشیل زمانی اتفاق می افتد که در تاندون متصل کننده عضلات ساق پا به پاشنه ، به علت آسیب بیش از حد درد و یا التهاب ایجاد شود.

بورسیت

بورسیت کیسه ی مایع پر شده در مفاصل مى باشد. آنها باعث مى شوند که تاندون ها، پوست و بافت های عضلانی به استخوان ها برخورد داشته باشند.

اسپوندیلیت آنکیلوزان

این نوع از آرتریت در درجه اول بر ستون فقرات تاثیر می گذارد و باعث التهاب شدید مهره ها می شود که در نهایت ممکن است باعث درد و ناتوانی مزمن شود.

استئوکندروز

این اختلالات به طور مستقیم بر رشد استخوان ها در کودکان و نوجوانان تاثیر می گذارند.

آرتریت واکنشی

عفونت در بدن موجب ایجاد این نوع از آرتریت مى شود.

چه زمانى باید با پزشک تماس بگیرید ؟

اگر هر یک از علائم زیر را تحربه کردید، باید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

• درد شدید شود.
  • درد ناگهان شروع شود.
  • پاشنه قرمز شده باشد.
  • در پاشنه تورم داشته باشید.
  • به دلیل درد در پاشنه نتوانید راه بروید.

چگونه می توان درد پاشنه را درمان کرد؟

اگر درد پاشنه دارید، می توانید از این روش ها در خانه برای تسکین ناراحتی خود استفاده کنید:

# تا حد امکان استراحت کنید.

# بر روى پاشنه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دو بار در روز یخ اعمال کنید.

کمپرس آب سرد برای کاهش درد مچ پا

# داروهای ضد درد را بدون بدون نسخه را مصرف کنید.

# کفش های مناسب بپوشید.

# از یک تراشه یا اسپلینت شبانه استفاده کنید ، یک وسیله خاص که در حین خواب موجب کشش پا مى شود.

# اگر این استراتژی های مراقبت از خانه درد شما را کاهش ندهند، باید به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و از شما در مورد علائم و زمان شروع درد می پرسد. همچنین می تواند برای تعیین علت درد پاشنه درخواست یک عکس اشعه ایکس از پاشنه کند . پزشک با تشخیص صحیح مى تواند بهترین درمان را انتخاب کند .

# در بسیاری از موارد، پزشک ممکن است فیزیوتراپی را توصیه کند. این کار می تواند به تقویت عضلات و تاندون های پا کمک کند، که به جلوگیری از آسیب بیشتر کمک می کند. اگر درد شما شدید باشد، پزشک ممکن است داروهای ضد التهابی را به شما ارائه دهد. این داروها را می توان به پا تزریق کرد یا به صورت خوراکى مصرف کرد .

# در موارد بسیار نادر، پزشک ممکن است عمل جراحی را برای اصلاح مشکل توصیه کند، اما جراحی پاشنه اغلب نیاز به یک زمان بهبودی طولانی دارد و همیشه ممکن است درد پای شما را تسکین ندهد.

عوارض درد پاشنه چیست؟

درد پاشنه می تواند ناتوان کننده شود و بر حرکات روزانه شما تاثیر بگذارد. همچنین ممکن است حالت راه رفتن شما را تغییر دهید. اگر این اتفاق افتاد، ممکن است تعادل خود را از دست بدهید و به زمین بیفتید که باعث آسیب بیشتر مى شود.

چگونه می توان از درد پاشنه جلوگیری کرد؟

ممکن نیست همیشه بتوان ار درد پاشنه جلوگیری کرد ، اما گام های آسانی برای جلوگیری از آسیب به پاشنه و جلوگیری از درد وجود دارد:

1. کفش های مناسب بپوشید.
  2. کفش مناسب برای فعالیت بدنی بپوشید.
  3. قبل از ورزش عضلات خود را بکشید.
  4. در طول فعالیت بدنی آهسته قدم بردارید.
  5. یک رژیم غذایى سالم انتخاب کنید.
  6. زمانى که احساس خستگی می کنید یا وقتی عضلات شما درد می کنند ، استراحت کنید.
  7. وزن خود را در محدوده سالم نگه دارید.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران