دکتر غلامرضا نادری

انتشار: مهر 1, 1397
نویسنده دکتر رضا نادری
هالوكس والگوس

قوز شست پا عبارت است از برجستگی کنار شست پا، ولی در واقع این برجستگی مشهود، نشان دهنده تغییرات مهمی در قالب استخوانی قسمت جلویی پا می باشد. قوز شست پا تحت عناوین هالوكس والگوس، بونیون و انحراف شست پا نیز شناخته می شود. در ادامه به بررسی هر آنچه که باید درباره ی قوز شست پا و درمان شست پای کج بدانید آمده شده است.

قوز شست پا باعث می شود شست پا به سمت انگشت دوم پا متمایل شود. این اختلال معمولا پیشرونده است و به مرور زمان و به کندی بدتر می شود. در واقع هالوكس والگوس ، تغییری در ساختار آناتومیکی پا را بازتاب می دهد. خود درمانی ها شامل استفاده از پدهای انحراف شست و کفش خانگی هستند.

مشکلی به اسم بونیونت وجود دارد. این نوع از برآمدگی با هالوکس والگوس در محل ایجاد متفاوت است. بونیونت نزدیک به ریشه انگشت کوچک و در خارج پا یافت می شود.

👈 بونیونت یا برآمدگی کنار انگشت کوچک پا چگونه درمان می شود. برای دانستن برروی لینک زیر کلیک کنید.

چه کسانی دچار  هالوكس والگوس می شوند؟

شیوع هالوکس والگوس در خانم ها بیش از آقایان است (۱۵ – ۲ برابر). این مساله ممکن است به دلیل نوع کفش هایی باشد که خانم ها از آن استفاده می کنند. هر چند بدون در نظر گرفتن استعداد ژنتیک و ساختاری پا، نقش کفش در ایجاد هالوکس والگوس مورد شک و تردید است. باید به یاد داشت که در هر صورت کفش نامناسب می تواند باعث تشدید بدشکلی و بروز سریعتر علایم شود.

بونیون در ۸۴ % موارد می تواند دو طرفه باشد، هر چند ممکن است شدت آن در دو طرف فرق کند. موارد دو طرفه معمولا با سابقه خانوادگی مثبت از نظر بونیون همراه است.

سابقه فامیلی مثبت در ۵۸ الی ۸۸ درصد موارد وجود دارد. در مواردی که سابقه فامیلی مثبت است، هالوكس والگوس در سنین پایین تری ظاهر می شود. صافی کف پا فاکتور ایجاد کننده برای هالوکس والگوس نیست، هرچند که بیماران دچار صافی کف پا، اگر دچار هالوكس والگوس شوند، پیشرفت آن سریعتر خواهد بود. چاقی ریسک ایجاد هالوکس والگوس را زیاد می کند.

👈 علت صافی کف پا در بزرگسالان چیست؟ عوارض کف پای صاف در بزرگسالان چیست؟ صافی کف پا در بزرگسالان چگونه درمان می شود؟ برای دانستن برروی لینک زیر کلیک کنید.

علت هالوکس والگوس

در مورد این که چرا قوز شست پا یا همان هالوكس والگوس ایجاد می شود، نظریه های بسیاری وجود دارد، اما دلیل اصلی نامعلوم است. عواملی احتمالی از نظر متخصص قوز شست پا ، دکتر رضا نادری شامل موارد زیر می شوند:

❇ نوع کف پایی که به ارث رسیده

❇ آسیب های پا

❇ بدشکلی هایی که از بدو تولد وجود داشته اند (مادرزادی)

متخصصان قوز شست پا با این که کفش های پاشنه بلند و سفت، کفش های خیلی تنگ و این که کفش ها به ایجاد انحراف کمک می کنند، مخالف هستند. هالوكس والگوس ممکن است با بعضی انواع خاص آرتریت، به خصوص انواع التهابی مانند آرتریت روماتوئید در ارتباط باشد.

علائم قوز شست پا

علاوه بر برآمدگی، ممکن است علائم و نشانه های انحراف شست پا شامل موارد زیر باشند:

❇ پوست قرمز و ملتهب در سمت انگشت بزرگ پا

❇ انگشت شست پای شما به سمت دیگر انگشتان منحرف شود.

❇ پوست ضخیم در سمت زیرین انگشت شست پای شما

❇ پینه روی دومین انگشت پای شما

❇ درد کف پا که ممکن است دائمی باشد و یا گاه به گاه

❇ سختی در حرکت دادن انگشت شست پایتان

درد مرتبط با انحراف ممکن است راه رفتن را سخت کند. اگر دچار موارد زیر شدید به پزشک یا متخصص قوز شسست پا مراجعه کنید:

❇ درد پای مداوم

❇ عدم توانایی در یافتن کفشی که پایتان در آن راحت باشد

❇ کاهش انعطاف در انگشت بزرگ پایتان

❇ یک برآمدگی بزرگ در نزدیک یا روی مفصل انگشت شست پایتان

تششخیص قوز شست پا

در کل، برای تشخیص انحراف شست پا مشاهده کردن پا کافی است، زیرا برآمدگی در سمت کناری شست پا قابل مشاهده است. به هر حال، ممکن است پزشک شما عکسبرداری اشعه ی ایکس را برای شما تجویز کند تا مقدار بدشکلی در کف پای شما را مشاهده کند.

درمان بونیون

درمان شست پای کج

درمان های غیر جراحی هالوکس والگوس

ممکن است درمان های غیر جراحی برای قوز شست پا شامل موارد زیر باشند:

❇ پوشیدن کفش های مناسب که فضای کافی برای انگشت شست داشته باشند.

❇ کشیدن کفش ها به صورت حرفه ای برای بزرگ تر کردن آن ها

❇ قرار دادن پد ها انحراف روی قسمتی که دچار انحراف شده برای کاهش درد

❇ خودداری از فعالیت هایی که باعث درد می شوند، مانند ایستادن برای مدتی طولانی روی پاها.

❇ استفاده از مسکن های بدون نسخه در زمان نیاز، مانند استامینوفن یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن

❇ استفاده از یخ برای بهبود درد و التهاب

❇ استفاده از دستگاه های سفارشی ارتوتیک

عمل جراحی قوز شست پا

ممکن است اگر درمان های غیر جراحی بهبودی ایجاد نکنند و شما برای راه رفتن مشکل داشته باشید یا درد شدیدی داشته باشید، درمان های جراحی توصیه شوند. جراحی می تواند برای بازگرداندن انگشت شست پا به وضعیت آنتامیکی ابتدایی اش استفاده شود. در طی جراحی شست پای کج ، استخوان ها، رباط ها، تاندون ها و اعصاب به محل اصلی خودشان بازگردانده خواهند شد و برآمدگی از بین خواهد رفت.

خیلی از فرآیند های تصحیح انحراف می توانند در همان روز انجام شوند. نوع فرآیندی که استفاده می شود بستگی به سلامت جسمانی، گستره بدشکی پا، سن شما و مقدار فعالیت های شما دارد. زمان بهبودی بستگی به این دارد که چه فرآیند یا فرآیندهایی برای شما انجام شود.

مراقبت بعد از عمل هالوکس والگوس

زمان ترخیص از بیمارستان پای شما با باند پانسمان شده است. ممکن است پای شما را گچ گرفته باشند یا اینکه پای شما را در کفش طبی خاصی گذاشته باشند. معمولا بخیه ها بعد از دو هفته کشیده می شوند، ولی پای شما باید تا ۶ الی ۸ هفته حمایت شود. پانسمانهای خود را دست نزنید و همیشه آنها را خشک نگه دارید. در حین حمام کردن، پای خود را در کیسه پلاستیکی بگذارید تا خیس از خیس شدن آن جلوگیری کنید.

راه رفتن بعد از عمل هالوکس والگوس

ممکن است پزشک شما از شما بخواهد تا در چند روز اول بعد از جراحی برای راه رفتن از عصا یا واکر استفاده کنید. با بهبودی بیشتر زخم، شما می توانید وزن بیشتری را روی پای خود تحمل کنید، با این حال سعی کنید در چند هفته اول بعد از جراحی، زیاد راه نروید. معمولا بعد از گذشت یک هفته از جراحی میتوانید رانندگی کنید.

❇ در چند روز اول بعد از جراحی دراز بکشید و با گذاشتن چند بالشت در زیر پایتان آن را بالا نگه دارید. برای کاهش درد و تورم با صلاح دید پزشک معالج می توانید از یخ استفاده کنید. تا حدود شش ماه بعد از جراحی قدری تورم در ناحیه شست خواهید داشت. بعد از برداشتن کلی پانسمان ها، تا چند ماه سعی کنید از کفش های راحت مثل کفش های ورزشی استفاده کنید.

ورزش بعد از عمل هالوکس والگوس

نرمش های خاصی برای افزایش انعطاف پذیری پا و تقویت عضلات پا به شما آموزش داده میشود. آنها را انجام دهید.

داروهایی را که پزشک معالج بعد از جراحی برای شما تجویز می کند شامل چند روز استفاده از آنتی بیوتیک برای پیشگیری از ایجاد عفونت در محل جراحی و مصرف داروهای ضد درد است. از آن ها استفاده کنید.

زمان مراجعه به پزشک

در صورت بروز هر یک از موارد زیر به بهترین دکتر برای هالوکس والگوس مراجعه کنید:

❇ درد مداوم در پا یا انگشت شست پا
❇ برآمدگی قابل مشاهده روی مفصل انگشت بزرگ پا
❇ کاهش دامنه حرکت انگشت شست پا یا تمام پا
❇ مشکل در پیدا کردن کفش مناسب به خاطر وجود بونیون

قوز شست پا

عوامل خطرزا در ایجاد هالوکس والگوس

کفش پاشنه بلند

پوشیدن کفش پاشنه بلند، انگشت شما را به سمت جلوی کفش فشار می دهد و اغلب شست شما را فشرده می کند.

کفش های نامناسب

افرادی که کفش های خیلی سفت، خیلی تنگ یا خیلی نوک تیز می پوشند بیشتر مستعد ابتلا به قوز شست پا هستند.

آرتریت روماتوئید

ابتلا به این بیماری التهابی می تواند شما را مستعد ابتلا به هالوكس والگوس کند.

وراثت

احتمال ایجاد انحراف ممکن است به دلیل نوع ساختار پایی باشد که فرد به ارث برده است.

پیشگیری از هالوکس والگوس

برای کمک به پیشگیری از هالوکس والگوس یا همان بونیون:

❇ کفشتان را به دقت انتخاب کنید. کفش ها باید فشار گسترده ای برای انگشت شست داشته باشند. کفش های نوک تیز مناسب نیستند و باید فضایی بین بلند ترین انگشت شما و نوک کفش وجود داشته باشد.

❇ کفش شما باید به شکل پای شما در بیاید بدون این که فشرده شود یا فشاری روی هر کدام از قسمت های پای شما وارد کند.

عوارض هالوکس والگوس

انحراف درمان نشده می تواند باعث تحریک کیسه حاوی مایعی که در مفصل است و بورس نامیده می شود، شود. این موضع باعث تورم و ملتهب شدن بورس می شود، چیزی که باعث درد و حساسیت به لمس (تندرنس) می شود و ممکن است باعث محدودیت حرکت در دیگر مفصل های پا شود. این مشکل به اسم بورسیت شناخته می شود.

دیگر عوارض محتمل انحراف ممکن است شامل موارد زیر باشند:

✳ بدشکی پا یا انگشت شست پا

✳ سفتی شست پا

✳ درد مزمن پا یا انگشت شست پا

اگر این علائم را تجربه کردید همچنین اگر دیابت یا هرگونه علامت وجود عفونت داشتید، به سرعت با پزشکتان تماس بگیرید.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

برای پرسش از دکتر، روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.