همه چیز درباره ی انگشت چکشی پا (از علائم تا درمان)

انگشت چکشی پا یا همان hammer toe تغییر فرم در پا است که منجر به تغییر جهت انگشتان پا و یا خم شدن آن ها به سمت پایین به جای بالا می شود. در این نوشتار به بررسی پا چکشی و درمان آن می پردازیم.

این مشکل تغییر فرم، می تواند بر روی هر کدام از انگشت های پای شما اثر بگذارد. این مشکل معمولا انگشت دوم یا سوم را تحت تاثیر قرار داده و از فرم اصلی خارج می کند.

با این که ممکن است مشکل انگشت چکشی در زمان تولد شکل بگیرد، معمولا به خاطر مواردی نظیر آرتروز و یا پوشیدن کفش های نامناسب نظیر کفش های تنگ و یا پاشنه دار رخ می دهد. خوشبختانه در بیشتر موارد و افراد، مشکل انگشت چکشی قابل درمان است.

علت جمع شدن انگشتان پا

انگشت پای شما شامل سه استخوان، بند انگشت و دو مفصل می شود که  مشکل انگشت چکشی پا زمانی رخ می دهد که مفصل میانی به سمت پایین خم شود. علل مختلف و رایجی می توانند منجر به بروز چنین اتفاقی در پای شما شوند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

❇ یک آسیب جدی و تصادفی به انگشت پا

❇ آرتروز

گودی زیاد کف پا به صورت غیر نرمال

❇ پوشیدن کفش هایی که به خوبی اندازه و قالب پا نیستند.

❇ سفتی تاندون های خم کننده ی انگشتان به دلایل مختلف

❇ فشار ایجاد شده توسط یک قوز شست پا (هالوکس والگوس)، که زمانی رخ می دهد که انگشت بزرگ پای شما به سمت خارج و انگشت دوم خم می شود.

آسیب رسیدن به ستون فقرات و یا اعصاب محیطی بدن می تواند منجر به این شود که تمامی انگشتان پای شما به سمت پایین خم شوند.

عوامل خطرزا در ایجاد انگشتان چکشی

برخی از فاکتور های خاص و خطرساز وجود دارند که وجود آن ها می تواند احتمال ایجاد انگشت چکشی در افراد را افزایش دهد. از جمله این فاکتور ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

❇سابقه خانوادگی مشکل انگشت چکشی پا

❇پوشیدن کفش های به شدت تنگ و یا دارای پنجه تنگ برای انگشتان پا

پوشیدن کفش هایی که بسیار کوچک هستند می تواند منجر به این شود که مفصل های پا و ناحیه انگشتان در یک حالت غیر طبیعی و فشرده قرار گیرند. در طول زمان، پوشیدن کفش هایی که مناسب نیستند و در فرم استاندارد ساخته نشده اند می تواند ریسک بروز مشکلاتی از قبیل موارد زیر را در شما بالا ببرد:

انگشت چکشی پا

❇ تاول و زخم ها

قوز شست پا

❇ میخچه (Corns)

علائم و نشانه های انگشتان چکشی

انگشت چکشی معمولا در حین راه رفتن برای افراد ناراحتی و درد روی پا ایجاد می کند. همچنین ممکن است زمانی که قصد دارید انگشت یا انگشتان آسیب دیده را تکان داده و کش دهید، درد را در آن ناحیه احساس کنید. علائم مربوط به انگشت چکشی ممکن است بنا به فاکتور های مختلف،خفیف تا شدید باشند.

علائم خفیف و متوسط

❇ انگشتان پا به سمت پایین خم می شوند

❇ میخچه یا پینه در پا شکل می گیرند

❇ راه رفتن مشکل خواهد شد

❇ ناتوانی در بالاو پایین کردن انگشتان پا

علائم شدید

❇ ایجاد زخم در کف پا یا پشت انگشتان دفورمه

❇ بروز التهاب و قرمزی و علایم عفونت

❇ درد شدید که با پوشیدن کفش های مناسب نیز بهبود پیدا نمی کند.

در صورت داشتن هر کدام از این علائم و مشکلات حتما در اولین فرصت به ملاقات یک پزشک جراح ارتوپد بروید تا وضعیت شما را به خوبی بررسی کنند.

تشخیص انگشتان چکشی

پزشک معالج معمولا می تواند انگشت چکشی را با انجام معاینه تشخیص دهد. بررسی های تصویر برداری نظیر رادیوگرافی ساده نیز ممکن است زمانی که مشکل آسیب استخوان، عضله یا لیگامنت در انگشت را داشته باشید، ضرورت پیدا کنند.

🛑 مطالعه بیشتر: مراقبت های بعد از آرتروسکوپی زانو

درمان انگشت چکشی

پس از معاینه و بررسی های پزشک معالج، متناسب با میزان شدت انگشت چکشی، گزینه مناسب درمانی برای آن را تعیین می کند.

درمان انگشت چکشی خفیف

با پوشیدن کفش های طبی و با قالب استاندارد و مناسب می توانید مشکل انگشت چکشی ناشی از کفش های نامناسب و تنگ یا پاشنه بلند را درمان کنید. اگر قوس زیاد پا منجر به بروز مشکل مذکور شده باشد، پوشیدن پدهای انگشتان پا و یا استفاده از کفی های طبی می تواند گزینه مناسبیبرای شما باشد.

این پدها با تغییر موقعیت قرار گرفتن انگشتان می توانند به شما کمک کنند که در نتیجه آن درد شما کاهش یافته و ظاهر انگشتان پای شما نیز به حالت طبیعی و مناسب بر می گردد یا حداقل از بدتر شدن دفورمیته جلوگیری می شود.

خرید کفی های طبی

شما معمولا می توانید از پد ها، کفی ها و دیگر موارد آماده و موجود در بازار استفاده کنید. با این حال، اگر مشکل شما دردناک بوده و یا انگشتان پای شما کاملا تغییر فرم داده اند، پزشک معالج شما ممکن است به سراغ عمل جراحی و برداشتن ضایعات این ناحیه برود.

هیچ کدام از تاول های روی انگشتان خود را فشار نداده و باز نکنید. باز کردن تاول های روی انگشتان می تواند منجر به بروز درد و عفونت شود. کشش آرام انگشتان نیز می تواند به تسکین درد و تغییر موقعیت انگشت مبتلا کمک شایانی کند.

درمان انگشت چکشی شدید

اگر در کشش دادن و حرکت انگشتان پای خود ناتوان شده باشید، انجام عمل جراحی تنها گزینه مناسب برای ترمیم مشکل شما به شمار می رود. عمل جراحی می تواند موقعیت انگشتان پا را به حالت عادی برگرداند، استخوان های تغییر شکل یافته را از پا حذف کرده و تاندون ها و مفاصل درون پای شما را نیز به حالت طبیعی در آورد. عمل جراحی در این شرایط معمولا به صورت سر پایی انجام می شود و شما می توانید در همان روز انجام عمل به خانه برگردید.

پس از درمان انگشت چکشی چه چیزی را انتظار داشته باشم؟

پس از درمان و حل کردن علت اصلی بروز انگشت چکشی در خود، معمولا این مشکل به همراه عوارض و مشکلاتش از بین می رود. با این حال صبر کردن بسیار طولانی برای انجام درمان می تواند منجر به آسیب دیدن نواحی اطراف انگشتان پا شده و آن نواحی نیز به خاطر مشکل انگشت چکشی تحت فشار قرار بگیرند و تغییر شکل دهند. بهترین پیشنهاد این است که به محض تشخیص انگشت چکشی برای درمان به سراغ پزشک بروید و در این زمینه وقت را تلف نکنید.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

برای پرسش از دکتر، روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.