منو

آیا پلاتین باعث عفونت در پا می شود؟

حتما شما هم با اصطلاح قرار دادن “پلاتین “در پا مواجه شده اید و افرادی را دیده اید که از عفونت” پلاتین” ساق پا نگران بوده اند. قبل از هر چیز باید بدانید آنچه به عنوان پلاتین در ساق پای بیماران قرار می گیرد، تیتانیوم یا استیل ضد زنگ است که به اشتباه پلاتین بیان می شود.

میله های داخل استخوانی (intramedullary rods )جهت چینش و ثابت کردن شکستگی های استخوانی به کار می روند. این میله ها به درون کانال مغز استخوان در مرکز استخوان های بلند اندام های انتهایی وارد می شوند. از نمونه این استخوان ها می توان به استخوان ران یا درشت نی (ساق پا) اشاره کرد. یکی از مزایای قابل توجه میله های داخل استخوانی نسبت به دیگر روش های ثابت سازی این است که میله ها به جای حمایت کامل از استخوان بخشی از فشار وارد بر آن ها را تحمل می کنند.

به همین دلیل، بیماران قادر خواهند بود تا سریع تر از اندام های تحتانی خود استفاده کنند. میله های فلزی برای همه شکستگی ها به کار نرفته و بیماران اغلب از درد و دیگر علائم محل ورود آن ها به استخوان شکایت دارند. میله های داخل استخوانی به گونه ای طراحی شده اند که به صورت دائم در استخوان باقی بمانند اما در صورت ابتلا به علائم دردناک ممکن است جهت خارج کردن میله به انجام جراحی مجدد نیاز باشد.

جراحی ساق پا با ایمپلنت های فلزی

بیمارانی که در بدن خود دارای پیچ، پین یا پلاک های فلزی هستند اغلب درباره ایمنی و اثرات طولانی مدت این وسایل بر بدن خود نگرانند. جراحان با اینکه چنین نگرانی هایی را در نظر می گیرند اما انجام جراحی مجدد جهت خارج کردن غیر ضروری این موارد را مطلوب نمی دانند. همچنین، گاهی اوقات استخوان به گونه ای در اطراف پلاک نگه دارنده شکستگی ها رشد می کند که برداشت آن پلاک ها بسیار دشوار می شود.

🛑 مطالعه بیشتر: درمان درد در مچ پا

انواع ایمپلنت های  فلزی

تیتانیوم جای فولاد ضد زنگ را در ابزار های ثابت کننده استخوانی گرفته است. تیتانیوم سازگاری بیشتری با بدن انسان داشته و احتمال واکنش بدن به آن کمتر است. در صورت بروز پاسخ التهابی نیز این پاسخ خفیف، محدود و غیر پایدار است. همچنین، می توان جهت ساخت مواد سبک اما مقاوم تر فلز تیتانیوم را با فلزات دیگر از جمله کوبالت، کروم و مولیبدن ترکیب کرد. امروزه تحقیقات و تلاش های فراوانی برای ابداع وسایل قابل جذب برای فیکساسیون استخوان ها در حال انجام است.

عکس پلاتین

عوارض پلاتین در ساق پا

عوارض پلاتین در ساق پا

مشکل احتمالی دیگر باقی ماندن ریزه های تیتانیوم است. قطعات کوچکی از این فلز جدا شده، به جریان خون وارد شده و در نزدیکی بافت های نرم و یا مفاصل قرار می گیرند. با اینکه هم تیتانیوم و هم فولاد ضد زنگ در نزدیکی این نواحی از بدن یافت شده اند اما ریزه های تیتانیوم به مقادیر و در افراد بیشتری دیده شده اند. هنگامی که ایمپلنت بر روی سطح دیگری ساییده می شود، احتمال ایجاد ریزه های فلزی بیشتر است. این پدیده سایشی، خوردگی نام دارد.

علائم عفونت پلاتین در پا

مطالعات حیوانی نشان داده اند که این ایمپلنت ها می توانند سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار دهند. در اکثر اوقات عفونت پلاتین ساق پا صرفا به دلیل وجود این ابزار ایجاد نمی شود و عواملی مانند بیماری های زمینه ای مثل دیابت و نارسایی کلیه یا مصرف داروهای سرکوبگر ایمنی یا تکنیک جراحی و به ندرت الوده بودن محیط اتاق عمل  در بروز عفونت موثرتر هستند.برخی مطالعات نشان داده اند که ایمپلنت های فلزی می توانند فعالیت برخی گلبول های سفید خون (لنفوسیت ها) را افزایش دهند. این وضعیت می تواند سبب شل شدن یا عدم موفقیت ایمپلنت ها در درمان شکستگی شود. لازم به ذکر است که این گفته هنوز از نظر علمی اثبات نشده است.

علائم عفونت پلاتین در پا

عوارض پلاتین در ران

پلاک ها از ایمپلنت هایی ساخته شده اند که از آنها برای بی حرکت کردن شستگی ها استفاده می شود. از این وسایل برای بی حرکتی در شکستگی های بازو، ساعد، لگن، ران و ساق استفاده می شود.

پس از جوش خوردن شکستگی نیرویی که به استخوان وارد می شود همچنان توسط پلاک روی استخوان جذب می شود تا در دراز مدت استخوان تحت فشار و نیروهای خارجی قرار نگیرد. علت پوکی استخوان در کسانی که مدت زیادی در بستر استراحت میکنند و یا در فضانوردانی که کمتر تحت تاثیر نیروی جاذبه هستند هم همین است. بنابراین باقی ماندن پلاک در اندام به مدت زیاد موجب پوکی استخوان میشود.

بیشتر بخوانید: پارگی مینیسک زانو چگونه درمان می شود؟

 

عوارض پلاتین در ران

عوارض پلاتین در ران و ساق بیشتر دیده می شود و در لگن، بازو و ساعد کمتر وجود دارد. بنابراین تمام پلاک های ران و ساق بعد از اینکه شکستگی آنها جوش خورد و محکم شد باید خارج شوند. این زمان معمولا بین یک و نیم تا دوسال است.

آیا فلزات به کار رفته در ایمپلنت ها سرطان زا هستند؟

سوال دیگری که مطرح می شود این است که آیا ریزه های فلزی و عفونت پلاتین ساق پا می توانند سبب ایجاد سرطان شوند؟ مطالعات بر روی موش ها نشان داده که ریزه های فلزی می توانند با آسیب رساندن به کروموزوم ها سبب بروز احتمالی سرطان شوند ولی این مورد در انسان اثبات شده نیست و سال هاست که این ایمپلنت ها به طور ایمن در انسان مورد استفاده هستند. با اینکه تولید کنندگان ایمن بودن ایمپلنت ها را از محققان سوال کرده اند اما تاکنون به این سوال پاسخی داده نشده است. علاوه بر این، تحقیقات بیان داشته اند که قرار دادن میله های بلند فلزی یا تیتانیومی در میانه استخوان می تواند سبب افزایش شدید ریزه های فلزی در جریان خون شود. به نظر می رسد که فلز کروم نسبت به دیگر فلزات بیشترین مقدار ریزه های فلزی را از خود آزاد می کند.

همچنین، میله های داخل استخوانی از جنس تیتانیوم نیز مقدار تیتانیوم یافته شده در آزمایش خون را افزایش می دهند. با این حال این مقدار به اندازه فلز کروم نیست. بنا بر شواهد، بخش بزرگی از میله داخل استخوانی، استخوان را در معرض فلز تیتانیوم قرار داده و در نتیجه مقدار این فلز در خون بالا می رود. خارج کردن ایمپلنت های تیتانیومی به تدریج مقدار این فلز را در خون و بافت های نرم کاهش می دهد. با این حال، بازگشت این مقادیر به حالت طبیعی می تواند یک سال یا بیشتر به طول انجامد.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سام شنبه ۲۰ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 70 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    خانمی ۳۵ ساله هستم هشت ماه پیش تصادف وحشتناکی داشتیم که استخوان ران پای چپم از چند ناحیه دچار شکستی شد و جراحی شدم و پلاتین گذاشتن برام
    ولی هنوز بعد از هشت ماه لنگ می زنم از آنهایی که دکتر متخصص خودم نیستند رفتم پیش یه دکتر دیگه و ایشون بهم گفتن که پام پرانتزی شده و باید از اول خورد بشه و پلاتین گذاشته بشه
    می خواستم بدونم آیا احتمال دارد که پام پرانتزی شده باشه چون شهرستان هستم و دسترسی به دکتر خیلی خوب ندارم ممنون می شم جوابم رو بدید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)

      بله این امکان وجودداره و اگه مساله همین باشه به نظرم حرف همکارمون درسته و باید اصلاح بشه

  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 65 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    من ۱۸ سالمه پارسال ساق پام هم درشت نی هم نازک نی شکست پلاتین گزاشتم
    الان همچی خوبه راهم میتونم برم ولی نمیتونم بدو ام برای دوییدن باید پلاتین از پام در بیارم؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      ارتباطی به وجود اون وسیله نداره 

  • تصویر کاربر محسن دوشنبه ۹ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    باسلام واحترام خداقوت اقای دکتر بنده ۳۸ سال سنمه و در نوجوانی بعلت آسیب ورزشی زانو دچار آرتروز پای چپ شدم که بعدها هم بعلت حادثه سرخوردن درمحل کار وپبچیدن وکشیده شدن هردوتازانو دچار پارگی درجه ۳ منیسک ها شدم ...
    پیوند منیسک بعد چندسال ازاین حادثه انجام دادم که دراون پیوند هم بخیه زدند منیسک رو وهم یک تکه به اندازه بندانگشت غضروف منیسک رو خارج کردند الان حین برخی حرکات ورزشی یه حالتی مانند گیرکردن پیش میاد که بایکی دوبار بازوبسته کردن رفع میشه این حالت بعلت تخلیه منیسکه؟؟؟
    سوال دوم اینکه شما عمل پیوند منیسک از فردی که دچار مرگ مغزی شده است رو انجام میدید؟
    و باتوجه به شرایطی که عرض شد درمن جواب میده این پیوند؟
    ضمنا بعلت ورزش کاربودن عضلات چهارسرران وپاهایم قوی هست وفشاری روی مفصلم نیست
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۹ مرداد ۲( 7 ماه پیش)

      درود نه من انجام نمی دم اون عمل رو 

  • تصویر کاربر ماهان جمعه ۲۶ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 102 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    بنده حدود ۴سال هست که به علت شکستگی استخوان ساق پا(درشت‌نی) در پام پلاتین کار گذاشته شده
    ولی از همون ابتدا درد داشتم تا اینکه این اواخر خیلی شدت پیدا کرده
    استخوان جوش خورده فیزیو تراپی هم انجام شده ولی درد همچنان هست طوری که از شدتش گاهی راه رفتن برام سخته
    چندین بار عکس برداری شده گفتن مشکلی نیست و با عمل در اووردن پلاتین هم مخالفت شد چراکه میگن دوسال بعد عمل خارج کردن پلاتین پا همچنان درد خواهد داشت
    حالا مشکل ازچیه؟ چیکار باید کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۶ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      خير مى تونيد خارجش كنيد 

  • تصویر کاربر امیر شنبه ۲۷ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    سلام آقا دکتر من 14دی 1401 مچ پای راستم تو فوتبال شکست و تاندوم مچ هم پاره شد بر اساس نظر دکتر جراحی شدم و پلاتین گذاشتن توی پام و تاندوم پاره شدم هم با پیچ جراحی پیوند زدن بعد از یک هفته پام رو از آطل درآوردن و گچ گرفتن الان بعد 37 روز گفتن مچ پات جوش خورده و گچ رو باز کردن اما هنوز پام ورم داره و اینکه کف پام خیلی درد می‌کنه دکتر ام گفت باید فیزیوتراپی برم و بعد از سه ماه باید راه رفتن رو شروع کنم و گفتن پیج که تاندم رو پیوند زدن هم باید در بیاد وبهم گفتن فعلا فقط میتونی روی پات وایسی ونیاید راه بری میخواستم بدونم این درد و ورمی که مچ پام داره تا سه ماه دیگه خوب میشه ؟یا نه وبهم گفتن از 6ماه بعد از راه رفتنت میتونی دوباره ورزش کنی. آیا میشه دوباره ورزش کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۷ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      متاسفانه علیرغم تاکید مکرر رادیوگرافی نفرستادین

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    15ساله بعلت شکستگی پلاتین توپامه اذیتی ام نداره میخواستم ببینم اگه درش نیارم ایرادی نداره واینگه بعدازاین همه سال میشه پلاتین رو خارج کرد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      خارج کردن بعد این مدت بسیار دشوار و گاه ناممکنه

  • تصویر کاربر افی چهارشنبه ۲ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    با سلام . مادرم دو ماه و نیم هست تصادف کرده و ساق پاش زیر زانو پلاتین گذاشتن . ولی جدیدا درد می‌گیرد پاشون طوری که شبها نمی توانند بخوابند . دردشون بهتر شده بود . نمی دونیم چرا چند وقت هست درد دارند دوباره . البته ایشون 72 ساله و دیابت و فشارخون و چربی خون و پوکی و آرتروز هم دارند
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      به دکترشون مراجعه کنید تا مظمین بشن عفونت یا عارضه ای وجود نداشته باشه

  • تصویر کاربر علی شنبه ۱ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    من ۴ روز پلاتین گذاشتم ولی پام خیلی ورم کرده میخواستم ببینم طبیعی هست یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      می تونه نرمال باشه ولی به جراحتون اطلاع بدین

  • تصویر کاربر ذاکری دوشنبه ۲۳ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    دوازده ساله که به علت شکستگی و پیچ خوردگی مچ پا کنار قوزک پام پلاتین کار گذاشته شده.. چون که که کارم هم سرپایی انجام میشه.. ناحیه عمل پام خیلی ورم و احساس درد دارم .. میخواستم بدونم آیا راهی واسه درمان یا پیشگیری داره و اینکه نیازی به خارج کردن پلاتین هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۳ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      اگر تشخيص داده بشه كه علت درود و ورم اون وسيله هست بايد خارج بشه

  • تصویر کاربر کریم جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام خوبید من 6 ماه هست که عمل مچ و ساق پا نمودم وپلاتین گذشتمورم پام هم خیلی کم شده ولی با پای دیگه فرق داره / میخواستم ببینم این ورم تا کی هست و بطور کلی با توجه به عکس قبل عمل و عکس جدید که بعد 6 ماه هست تازه گرفتم وضعیتم چطوره و برای کارهای سنگین و بازی فوتبال چطوره؟ چون من شغلم طوری هست که روی کشتی بزرگ کار میکنم شاید به مدت 4 ماه یسره روزانه 200 تا 300 پله را بالا پایین کنم یا بعضی وقتا شئی 7/8 کیلو تنهایی جابجا کنم میخواستم نظرتون در رابطه با ادامه این شغل چیست ؟ مشکلی برام پیشنمیاد ؟ 23 سالمه حدود 75 تا 80 کیلو وزنمه 168
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      به نظرم وضعيت عاليه 

      دست دكترتون درد نكنه 

      بايد به تقويت عضلات و تمرين ادامه بدين و به نظرم مشكلى نخواهيد داشت 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر