منو

نرمی غضروف کشکک از علائم تا درمان

کندرومالاسی پاتلا یا “نرمی غضروف کشکک زانو ” به وضعیتی اطلاق می شود که در آن غضروف سطح زیرین استخوان کشکک تخریب و صاف می شود. این وضعیت در افراد جوانی که ورزش حرفه ای انجام می دهند، شایع است اما ممکن است در افراد مسنی که آرتروز زانو دارند نیز دیده شود.


نرمی کشکک زانو اغلب اوقات هنگامی که آسیب های متعدد به زانو وارد شود، اتفاق می افتد و معمولا با چند روز استراحت کردن و ورزش نکردن بهتر می شود.

در برخی از موارد دیگر قرار گیری زانو در وضعیت نامناسب آناتومیک از دوران مادرزادی علت کندرومالاسی کشکک می باشد و در این موارد استراحت باعث بهبود علائم نمی شود. از علائم نرمی غضروف کشکک زانو که به آن زانوی دونده نیز گفته می شود میتوان به درد زانو و احساس خردشدگی در زانو اشاره کرد.

علت کندرومالاسی یا نرمی غضروف کشکک زانو

غضروف کشکک معمولا در جلوی مفصل زانو قرار دارد. وقتی شما زانوی خود را خم می کنید غضروف کشکک بر روی غضروف استخوان فمور یا همان استخوان ران پا می لغزد. تاندون ها و لیگامان های مختلفی غضروف کشکک را به عضلات ران و استخوان تیبیا در ساق پا متصل نگه میدارند.

اگر هر کدام از این اجزای نگهدارنده غضروف کشکک به طور نامناسب عمل کنند و یا آسیب ببینند باعث ساییدن این غضروف بر روی استخوان ران می شوند. این ساییدن مداوم باعث کندرومالاسی استخوان کشکک و ایجاد درد در زانو می شود.

علل جابجایی های نامناسب غضروف کشکک

  •  قرار گیری زانو در وضعیت آناتومیک نامناسب به خاطر دلایل مادرزادی
  •  عضلات چهار سر ران و همسترینگ ضعیف (به ترتیب عضلاتی که در قسمت جلو و عقب زانو قرار دارند.)
  •  ناهماهنگی بین عضلات ابداکتور و اداکتور (به ترتیب عضلات موجود در خارج و داخل ران)
  •  فشارها و استرس های زیاد و مکرر بر زانو در ورزش هایی مانند دو، اسکی و پرش
  •  زمین خوردن و یا ضربه به زانو

نرمی غضروف کشکک زانو

آیا نرمی غضروف خطرناک است؟

کندرومالاسی می تواند هر مفصلی را تحت تأثیر قرار دهد اما از همه بیشتر بر روی کشکک زانو تأثیر می گذارد. این مشکل از غضروف سفت کوچکی پشت کشکک زانو (پاتلا) شروع شده و ممکن است دردناک باشد، اکثر غضروف ها سفت هستند و غضروف های سفت می توانند خورد شده و به بافت های کوچک تر تقسیم شوند. در موارد شدیدتر، غضروف آسیب دیده ممکن است کاملاً ساییده شده و با فشار، کاملاً از بین رود. اگر این اتفاق بیفتد، استخوان محل کشکک زانو می تواند تحت درد شدیدی قرار گیرد. همچنین تکه های غضروف می توانند داخل مفصل شناور شده و سلول هایی که مفصل را تشکیل می دهند را تحریک کرده و باعث به اصطلاح آب آوردن زانو شوند.

افراد مستعد نرمی غضروف کشکک زانو

عوامل زیادی در افزایش خطر ابتلا به نرمی غضروف کشکک دخیل هستند، که عبارتند از:

 سن

افراد مسن و بالغینی که در دوره جوانی به سر می برند در معرض خطر ابتلا به نرمی غضروف کشکک هستند. رشد ناگهانی که در دوران بلوغ اتفاق می افتد باعث می شود که عضلات و استخوان ها به صورت ناگهانی رشد کنند که این مسئله ممکن است باعث ایجاد ناهماهنگی در عضلات ران و زانو شود.

 جنسیت

زن ها بیشتر از مردها در معرض خطر ابتلا به کندرومالاسی استخوان کشکک هستند چرا که حجم عضلات زن ها نسبت به مردها کمتر است و این مساله می تواند باعث ایجاد وضعیت های آناتومیک نامناسب در زانو شود و بیشتر از همه وضعیتی ایجاد می شود که فشار بر قسمت های خارجی زانو بیشتر می شود.

 کف پای صاف

افرادی که کف پای صاف دارند هنگام راه رفتن و دویدن فشار بیشتری بر زانو هایشان وارد می شود.

کف پای صاف عارضه ای است که در آن تمام سطح کف پای بیمار با زمین برخورد دارد و قوسی در آن دیده نمی شود که ممکن است منجر به اختلال در کارکرد مچ پا، زانو درد، کمر درد و پا درد شود، برای درمان کف پای صاف باید به متخصص ارتوپدی و کسی که دانش کافی در این زمینه داشته باشد، مراجعه کرد.

 آسیب های قبلی

آسیب های قبلی به کشکک زانو مانند دررفتگی ها می توانند خطر ابتلا به نرمی غضروف کشکک را افزایش دهند.

 فعالیت زیاد

اگر شما فردی هستید که فعالیت روزانه بالایی دارید و یا تمرین های ورزشی انجام می دهید که باعث افزایش فشار وارد شده بر زانوی شما می شود این مسئله میتواند باعث افزایش خطر مشکلات زانو شود. 

 آرتریت

زانوی دونده ها میتواند یکی از نشانه های ابتلا به آرتروز زانو باشد وضعیتی که باعث التهاب زانو و بافت های اطراف زانو می شود. التهاب باعث میشود تا غضروف کشککی نتواند به خوبی حرکت کند.

علت و درمان درد مچ پا

علائم نرمی غضروف کشکک زانو

کندرومالاسی استخوان کشکک معمولا با درد در ناحیه زانو تظاهر می کند که به عنوان درد پلاتوفمورال شناخته می شود. ممکن است هم چنین هنگام خم کردن زانو احساس خردشدگی و ترک در زانوی خود داشته باشید. معمولا پس از نشستن های طولانی مدت و یا فعالیت های طولانی (مانند ایستادن های طولانی و یا ورزش های سنگین) که باعث افزایش فشار بر زانو می شوند، درد بدتر می شود.

در صورت بهتر نشدن درد زانو پس از چند روز استراحت حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

ام آر آی زانو

تشخیص کندرومالاسی پاتلا 

پزشک ابتدا به دنبال درد و تورم در زانو می گردد. هم چنین پزشک به بررسی وضعیت آناتومیک زانوی شما نیز خواهد پرداخت. قرارگیری زانو در وضعیت آناتومیک نامناسب می تواند نشان دهنده کندرومالاسی استخوان کشکک باشد. هم چنین برای تعیین مزیان آسیب به استخوان کشکک پزشک در هنگام صاف بودن زانو به آن فشار مضاعفی وارد می کند.

پس از انجام معاینات پزشک برای تشخیص بهتر و دقیق تر ممکن است هر کدام از تست های زیر را تجویز کند.

۱_ تصویربرداری با اشعه X برای تعیین هر گونه آسیب ناهماهنگی در اجزای زانو و یا آرتریت زانو

۲_ تصویر برداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) برای تعیین پارگی و آسیب در غضروف ها

۳_ معاینه آرتروسکوپی یک روش نیمه تهاجمی معاینه است که به وسیله یک اندوسکوپ و یک دوربین که وارد فضای زانو می شود، انجام می شود.

نرمی غضروف کشکک زانو

سطح بندی کندرومالاسی پاتلا

برای تعیین شدت کندرومالاسی سطح بندی آن انجام میشود که از ۱ تا ۴ سطح در این درجه بندی داریم. سطح ۱ نشان دهنده کمترین شدت و سطح ۴ نشان دهنده بیشترین شدت بیماری می

باشد.

سطح ۱: شدت بیماری در حد صاف شدن غضروف کشکک زانو میباشد.

سطح ۲: صاف شدگی سطح غضروفی کشکک به همراه بدشکل شدن غضروف که نشان دهنده خوردگی بافت غضروفی میباشد.

سطح ۳:  نشان دهنده نازک شدن غضروف کشکک به همراه تخریب و تغییر شکا بافت میباشد.

سطح ۴: در این سطح بیشترین مقدار آسیب را داریم که شامل برخورد نمایان شدن فضای استخوانی کشکک به همراه تخریب وسیع بافت غضروفی میباشد. نمایان شدن فضای استخوانی به این معناست که استخوان زانو و کشکک بدون هیچ فضای غضروفی بر روی هم ساییده میشوند.

نرمی غضروف کشکک زانو

درمان قطعی کندرومالاسی زانو

هدف درمان کاهش فشار بر روی مفصل زانو و غضروف کشککی میباشد. استراحت، ثابت نگه داشتن زانو و گذاشتن کیسه یخ در زانو از اولین گزینه های درمان این بیماری میباشد. آسیب غضروفی به علت بیماری زانوی دونده ها معمولا با استراحت خود به خود خوب می شود.

ممکن است برای کاهش التهاب در ناحیه زانو پزشک مقداری داروی ضد التهاب مانند ایپوبروفن برای شما تجویز کند. در صورت ادامه یافتن درد، تورم و التهاب زانو یکی یا چند تا از روش های درمانی زیر باید پیگیری شود.

فیزیوتراپی

در فیزیوتراپی با انجام حرکات کششی و فشار آوردن بر عضلات چهار سر ران، همسترینگ، عضلات ادداکتور و ابداکتور سعی می شود تا هماهنگی و تقویت ران و مفصل زانو انجام شود. هماهنگی عضلات زانو باعث جلوگیری از قرار گیری نابجای مفصل زانو می شود.

تمرینات معمولی که در فیزیوتراپی انجام می شود ورزش هایی هستند که نیاز به اعمال نیروی وزن ندارند مانند شنا و دوچرخه ثابت. همچنین ورزش های ایزومتریک که شامل انقباض عضلات بدون حرکت و سپس شل کردن آن می باشند نیز می توانند باعث افزایش حجم عضلانی شوند.

جراحی زانو

ممکن است برای تعیین ناهماهنگی و بدشکلی زانو جراحی آرتروسکوپی موررد نیاز باشد. در این روش یک دوربین کوچک از طریق یک سوراخ کوچک که در نایحه زانو ایجاد شده است وارد فضای مفصلی زانو می شود. روند جراحی می تواند به طور کامل مشکل را برطرف کند. در این روش از جراحی با بریدن بعضی از لیگامان ها و برداشتن فشار از روی کشکک زانو حرکات کشکک را تسهیل می کنند.

در روش های دیگر جراحی که ممکن است برای این بیماری انجام شود میتوان از روش پیوند غضروف برای ایجاد یک سطح غضروفی جدید در پشت کشکک و یا جابجایی محل اتصال لیگامان های عضلات زانو به کشکک استفاده کرد.

نرمی غضروف کشکک زانو

پیشگیری از پاتلا در زانو

با پیگیری نکات زیر میتوان خطر ابتلا به کندرومالاسی کشکک را کاهش داد:

از ایحاد فشار های زیاد بر زانوی خود پرهیز کنید و در صورت ضرورت از پدهای محافظ زانو استفاده کنید.

با قوی کردن عضلات همسترینگ، چهارسر ران، ادداکتور و ابداکتورهای ران، هماهنگی این عضلات و پایداری مفصل زانو را افزایش دهید.

در صورتی که کف پای شما صاف است از کفش هایی استفاده کنید که قوس کف پای شما را زیاد تر می کنند. این کار باعث کاهش فشار وارده بر زانو می شود و راستای زانو را نیز افزایش می دهد. در این باره توصیه می کنیم راهنمای انتخاب بهترین کفش ورزشی مناسب را بخوانید.

در نهایت اضافه وزن و چاقی می توانند باعث افزایش فشار وارده بر زانو شوند. نگه داشتن وزن در یک محدوده نرمال می تواند باعث کاهش فشار وارده بر زانو و بقیه مفاصل موجود در پاها شود. برای کاهش وزن باید از مصرف زیاد شکر و انواع چربی پرهیز کنید و در عوض مقادیر زیاد سبزیجات، میوه و غلات بخورید همچنین لازم است که پنج روز در هفته روزانه ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

برای پرسش از دکتر، روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۳۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    هزینه عمل mcl رو خواستم بدونم..ممنون میشم اگه تقریبی بگید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۳۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      در اكثر موارد MCL عمل لازم نداره ولى اگر به تنهايى عمل بخواد هزينه اش بسته به نوع بيمه شما و دولتى يا خصوصى بودن بيمارستان متغيره

      با احترام

       

  • تصویر کاربر میلاد یکشنبه ۱۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    با سلام ۵ ۶ سال پیش موقع فوتبال بازی کردن پام پیچ خورد و از اون موقع به بعد یه مقدار که میخوام جدی ورزش کنم پشت زانوم درد میکنه ام ار ای هم گرفتم اگه امکانش هست متن ام ار ای اینه acl sprain along with preservation of ligamentous continuity is seen. Partial thickness cartilage loss at medial patellar facet is suggested of grade || chondromalacia patella
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      اگر در معاينه، يافته هاى متناسب با اين گزارش به دست بياد درمان شما فيزيوتراپى خواهد بود

      با احترام

  • تصویر کاربر جواد پنجشنبه ۳۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    ابتدا تو بازی والیبال کشکک زانوام راستم خالی میکرد و با مراجعه به دکتر و مصرف دارو خالی کردن زانو راستم خوب شد ولی بعدش درد کشکک زانو دارم و کتفم به مرور زمان به درد کردن افتاد و فیزیو تراپی و آب درمانی میرم هنگامی که حرکات را انجام میدم دردم ساکت تر میشه ولی بعدش درد دارم باید چکار کنم این دردا بهبود پیدا کنن ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۳۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      بايد معاينه بشين تا در مرحله اول معلوم بشه چرا درد داريد

      بايد معلوم بشه آيا شلى مفاصل داريد يا نه و اين كه آيا كمبود ويتامين دى داريد يا نه و ...

      با احترام

  • تصویر کاربر مریم سه شنبه ۷ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    با سلام
    من 40 سال دارم و تقریبا سالهاست از بیماری کندرومالاسی رنج میبرم میخوام بدونم البته خیلی پیشرفته نیست سعی میکنم ورزش کنم همیشه میخوام بدونم طناب زدن برام مفید هست یا نه؟
    و اینکه آیا این بیماری ربطی به پرانتزی شدن بیشتر پا داره یا خیر؟
    با تشکر زیاد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۷ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      پرانتزى  بودن مى تونه عامل زمينه ساز باشه ولى كندرومالاسى باعث تشديد پرانتزى نمى شه

      طناب زدن براتون خوب نيست

      با احترام

  • تصویر کاربر حسین شنبه ۳۱ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    با سلام
    همسر بنده تقریبا از یکسال ونیم پیش بصورت یکدفعه دچار درد در هر دو زانو شد و بعداز هشت ماه و چندین مرتبه به پرشکهای مختلف یکی از پزشکان پس از عکس برداری (مشابه عکسهای بالا کشکک هر دو زانو از جای خود خارج شده بود) گفت زانو دچار انحراف شده و عمل جراحی رو اول برای پای راست که بدتر بود و سه ماه بعد برای پای چپ تجویز کرد و در بر گه های ترخیص بیمارستان نوع عمل آزاد سازی عصب قید شد و در عکسهای چند ماه بعد عمل مشخص بود که کشکک در جای خودش قرار گرفته. البته بعد از عمل حدود سی جلسه فیزیوتراپی و آب درمانی هم انجام شد و برای عمل بعد اقدام نکردیم. اما بعد از گذشت هشت ماه هنوز از ناحیه هر دو زانو دچار درد و حتی سوزش خیلی زیاد دارن و حتی هنوز صدای زانو هنگام خم و راست شدن هم کم نشده
    لطفا راهنمایی بفرمائید چکار باید بکنیم.
    با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۳۱ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      خوب وضعيت ساده اى نيست و نياز به معاينه و بررسى دقيق عكس ها و سى تى اسكن هست

      با احترام

  • تصویر کاربر مسعود جمعه ۱۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    ببخشید من۶ساله که عمل کردم الا پایم از زانو به داخل خم میشود الان باید چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      درود

      چه عملى روى زانو انجام داديد؟

      در هر حال بايد معاينه بشين

      با احترام

  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 281 مشاهده پرسش
    با سلام و خدا قوت خدمت آقای دکتر.
    در باشگاه بدنسازی با اینکه مبتدی بودم و تجربه نداشتم با پاهام سنگین کار میکردم و در اون موقع هیچگونه دردی احساس نمیکردم ولی بعد چند هفته درد زانوی چپم شروع شد. چند روز پیش رفتم دکتر
    گفت که رباط صلیبی پارگی نداره ولی دچار کشیدگی شدید شده.
    علائم : صدا دادن زانو هنگام دویدن
    احساس ناپایداری و شلی زانو
    درد در وسط زانو ، هنگام ایستادن شدید تر
    گرفتگی عضله پشت ران بطور پیوسته
    در هنگام ورزش احساس گرمای زیاد در زانو نسبت به زانوی سالم.
    با توجه به اینکه باشگاه فوتبال هم میرم الان چند هفته هست بخاطر محافظت از زانوم نرفتم :
    برای بازگشت سریع به ورزش چه درمانی مناسب است جراحی یا غیر جراحی.
    اگر جراحی بهتره آرتروسکوپی که میکنند چگونه هست. یعنی رباط رو برمیدارن و رباط دیگه جایگزین میکنن یا همون رباط رو روش کار میکنن چطوریه لطفا چگونگی عمل و طول دوره نقاهت و بازگشت به ورزش را توضیح بفرمایید.
    اگه جراحی بشه میتونم مثل قبل از زانوم کار بکشم؟

    پیشا پیش از پاسخ شما ممنونم .
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      درود
      بعيده نياز به جراحى داشته باشيد
      بايد فيزيوتراپى انجام بدين و بعد از شش هفته براى معاينه مجدد مراجعه كنيد
      با احترام
  • تصویر کاربر پوریا شنبه ۹ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    هنگام راه رفتن احساس لنگش دارم ولی در حالت خوابیده و نشسته اندازه طول پاهام یکسان هست
    ملاک اندازه گیری در حالت خوابیده هست یا ایستاده ؟
    اسکنوگرام در این مورد چقدر دقیق و معتبر ؟
    ممنون از راهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۹ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      درود
      ملاك حالت ايستاده است و اسكنو گرام روش تشخيصى دقيق اين حالت است
      با احترام
  • تصویر کاربر اصغر جمعه ۳۱ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 375 مشاهده پرسش
    سلام دکتر بنده پای چپم را به دلیل ژنواروم اسفند نود و چهار عمل کردم و پای راستم هم بیست و ششم شهریور نود و شش عمل کردم ولی بعدا از گذشت پنج روز از عمل قوزک های پام بهم نمیچسبن؟؟لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۳۰ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      درود
      معمولا براى اصلاح ژنوواروم كمى اصلاح بيش از حد انجام مى ديم براى جلوگيرى از عود
      علت مىتونه اين مسأله باشه
      البته با پزشكتون هم در ميان بزارين
      با احترام
    2. تصویر کاربر اصغر پنجشنبه ۳۰ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      دکتر به مرور زمان بهتر میشه؟؟؟
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۳۱ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      درود
      بعيد مى دونم تغيير عمده اى بكنه
      با احترام
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر نسیم دوشنبه ۱۲ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 320 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شما. خانمی29 ساله هستم. 1 سال است که دچار درد زانو شده ام. زانویم از نوجوانی صدای ناگهانی میداد اما درد نمیکرد(مانند شکستن قلنج). اما سال پیش بود که متوجه شدم هنگام نشستن بر روی صندلی زانویم خسته میشود تا اینکه رفته رفته به درد انجامید ، تاجایی که هنگام نشستن و برخاستن درد میکرد و از 3ماه است که خرخر میکند و وقتی که پایم را دراز میکنم احساس میکنم زانویم حرکت میکند. یک حس ناخوش آیند است. اما از امروز درد جدیدی هم اضافه شده که حتی بدون هیچ حرکتی و حتی درحال درازکش قسمت درونی زانویم تیری همراه با درد میکشد که این مرا نگران کرده. نزدیک 6 ماه است که تریپل فلکس میخورم. و قرص روماتیدین. مدتی بود که درد زانویم کمتر شده بود تااینکه این2هفته دارویم را قطع کرده ام. لطفا راهنمایی ام کنید ممنون از شما.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۲ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      درود بر شما
      مشكل شما احتمالا كندرومالاسى يا نرم شدن غضروف كشكك هست.
      درمان دارويى نقشى در كنترل دراز مدت علايمتون نداره.
      توصيه ى من اينه كه دو مقاله ى نرم شدگى غضروف كشكك و تمرينات باز توانى زانو رو در وبسايت من مطالعه و بهش عمل بفرماييد
      اگر بعد از ٦ هفته تمرين منظم بهبود نداشتيد بايد معاينه و بررسى بشين
      با احترام
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر