منو

چگونه کلسترول آسیب دیدگی تاندون آشیل را افزایش می دهد؟

به نظر می رسد هرچیزی که برای قلب مضر باشد، برای تاندون (زردپی) ها نیز مضر است. کلسترول برای سلامتی ضروریست اما وجود بیش از حد آن در خون باعث بروز ناراحتی های قلب می شود. اکثر مردم می دانند که کلسترول بالا خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. با این حال، آیا می دانستید که کلسترول و درد مچ پا و مشکلات تاندون پا نیز مرتبط هستند؟ با کمال تعجب، بالا بودن سطح کلسترول خون می تواند درد و آسیب دیدگی تاندون آشیل را تحریک کند.

آیا چربی خون باعث پا درد می شود؟

افرادی که کلسترول تام و یا سطح LDL بالایی دارند – نوع بدی از کلسترول – به احتمال زیاد به درد تاندون مبتلا می شوند و از آنجا که آشیل، بزرگترین تاندون بدن است و تمام وزن بدن را تحمل می کند، نسبت به سایرین آسیب پذیرتر است.

به نظر می رسد که تجمع کلسترول باعث ایجاد نوع خفیفی از التهاب مداوم می شود که با تاثیر بر تاندون ها، باعث ایجاد درد و حساسیت به ضربه می گردد.

افزایش کلسترول ممکن است مشکلاتی مانند تاندونیت آشیل ایجاد نماید، این اتفاق زمانی رخ می دهد که تاندون آشیل، ملتهب و تحریک شده باشد. علائم آن شامل موارد زیر است:

❌ درد هنگام بالا رفتن از پله ها

❌ درد در پاشنه پا بعد از فعالیت بدنی

❌ تورم در پاشنه پا

❌ ضعف در قسمت پایینی پا

🛑 این مقاله را حتما بخوانید: علت درد پاشنه پا هنگام بلند شدن از خواب

ضعف تاندون در اثر بالا بودن کلسترول خون

ضعف تاندون در اثر بالا بودن کلسترول خون

علاوه بر ایجاد التهاب، سطح بالای کلسترول ممکن است ساختار تاندون ها را نیز تغییر دهد. محققان بر این باورند که رسوب کلسترول با ایجاد تغیرات ساختاری همراه است که سبب ضعف تاندون ها می گردد. در مطالعات انجام گرفته بر افرادی که کلسترول بالایی داشته اند، ناهنجاری های تاندونی مانند ضخامت غیرطبیعی آشیل مشاهده شد، در حالی که این اتفاق، در افرادی که سطح کلسترول طبیعی داشتند، رخ نداد.

افزایش کلسترول و ایجاد مشکلات تاندون آشیل

درمان مشکلات تاندون آشیل

بسیار مهم است که در صورت مشاهده هرگونه علائم مربوط به پارگی تاندون آشیل، به یک متخصص پا و مچ پا مراجعه کنید. هدف از درمان، کاهش تحریک و استرسی ست که بر تاندون تاثیر می گذارد. پزشک متخصص، برای جلوگیری از تحریک بیشتر، ممکن است از شما بخواهد تا به طور موقت فعالیت بدنی خود را کاهش دهید. بالا بردن پا و مصرف داروهای ضد التهاب نیز می تواند به کاهش تورم و کنترل درد کمک کند.

هر آنچه باید در مورد تاندونیت آشیل پا بدانید

کنترل سطح کلسترول

نگه داشتن سطح کلسترول در محدوده نرمال، از قلب و تاندون های شما محافظت می کند. اگر کلسترول خونتان بالا باشد، با تغییر سبک زندگی و مصرف برخی داروها می توانید مقدار آن را کنترل نمایید. میزان مطلوب کلسترول تام کمتر از ۲۰۰ mg/dl (میلی گرم بر دسی لیتر) و برای LDL کمتر از ۱۰۰ mg/dl است.

بدن شما نیز توعی کلسترول خوب به شکل HDL تولید می کند که بالا بودن سطح آن برایتان مفید است. میزان HDL 60 mg/dl یا بالاتر خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر اعظمی شنبه ۳۱ تیر ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 76 مشاهده پرسش
    باسلام و‌عرض ادب
    جناب دکتر ،مادرم ۶۲سالشه وحدود ۲۵ساله دیابت داره و چندساله دچار دفرمگی پا شده و راه رفتن‌برایشان بسیار سخت میباشد بامراجعه به جناب دکتر نفیسی تشخیص به نوروپاتی دادن،ولی مدتی هست که حتی باعصانیاز به شخص کمکی هم داره.بنظرتون راه درمانی وجود داره؟؟؟ممنون میشم پاسخ بدید🙏
    لازم به ذکر است فعلا باانسولین دیابت کنترل هست و چندین سال پیش باقرص متفورمین دوانگشت پای چپ را از دست دادن.حدود دوماهه پیش پا زخم شد که فعلا با مراقبت بهبودی بدست آمد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۳۱ تیر ۲( 7 ماه پیش)

      معاینه و رادیوگرافی لازمه و احتمال نیاز به جراحی هم وجود داره

  • تصویر کاربر کیانوش شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 115 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت دکتر یک سال و سه ماه از شکستگی مچ پام میگذره تا سه ماه پیش خوب بود ولی از اون موقع به بهاش کار میکنم درد و و رم شدید دارم و میلنگم لطفا راهنمای کنید چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)

      رادیوگرافی و سی تی اسکن اسپیرال انجام بدین و به جراحتون نشون بدین

  • تصویر کاربر رئیسی دوشنبه ۲۷ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    سلام‌اقای‌دکترچندماه‌میشه‌که‌وقتی‌ازخواب‌بیدارمیشم‌پاشنه‌پام‌دردداره‌تانیم‌ساعت‌بعدش‌بهترمیشه‌ووقتی‌ایستدم‌پامواین‌طرف‌وان‌طرف‌میکنم‌صدا‌میده‌وراحتترمیشم‌لطفاراهنمایی‌بفرماید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۷ تیر ۱( 1 سال پیش)

      توصيه بنده فيزيوتراپى با شاك ويو هست

  • تصویر کاربر حسن دوشنبه ۲۳ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 1338 مشاهده پرسش
    در فاصله ۱۰ سال۳بار جراحی دیسک کمر انجام دادم و بار آخردر سال ۹۷ توسط جناب آقای دکتر عبدالحسین پور در بیمارستان مهراد جراحی و منتج به جانمایی ۱۲ عدد پیچ و مهره در کمرم شد... قبل از جراحی جناب دکتر چندین بار فرمودند زودتر جراحی کنم تا دچار افتادگی مچ و پنجه نشوم که کوتاهی کردم و اکنون خیلی اذیت هستم... خدمت جناب عبدالحسین پور رسیدم و یک معرفی نامه برای جنابتان نوشته اند اما تاکنون موفق به گرفتن نوبت نشده ام... چون از اهوار قرار است خدمت برسم بفرمائید چکار کنم... ضمناً دکتر عبدالحسین پور روز ۳۱ خرداد برایم نوبت جراحی دیسک کمر جهت بیرون کشیدن پیچ و مهره ها و جا انداختن مهرۀ یک و باز نمودن تنگی کانال در نظر گرفته اند و قرار بود اگر حضرتعالی هم موافقت کنید و چنانچه پایم به جراحی نیاز داشت همزمان در یک روز و یک ساعت انجام شود.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۳ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      عمل در يك جلسه ممكن نيست 

      شما با نامه جناب دكتر هر زمان تشريف بياريد من در خدمتم

  • تصویر کاربر نیلوفر چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    سلام.یکساله که پشت پام از داخل انگار زخمه/تازگی خیلی دردداره ودرش به انگشتام وزانوم‌منتشر گیشه امانم بریده
    لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      معاينه و بررسى لازمه 

  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من چندوقته کف پاهام و دور مچ پام یه درد عجیبی داره مثل ضعف استخوان یه درد خاصیه ی مدت خوبم باز همینجور میشم از چیه؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      نياز به معاينه و بررسى هست

  • تصویر کاربر نگار چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 8ماه پیش زایمان کردم از اون موقع پاشنه هردو پام خیلی درد می‌کنه مخصوصا وقتی از جا بلند میشم عکس انداختم و دکتر گفت خارپاشنه نیست بنظر شما مشکل چیه؟شیر خودمو هم به بچه م میدم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      فعلا فيزيوتراپى توصيه مى شه

      توى منزل پا برهنه راه نرين 

      در صورت عدم بهبود به ارتوپد مراجعه كنيد 

  • تصویر کاربر پریوش یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    باسلام مدتی هست که قسمت بیرونی زانوی چپم خیلی درد داره حتی با مسکن هم آروم نمیشه درضمن وزنم بالاهست متاسفانه با وزن صدو دوقد صدو شصت وپنج
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      راديوگرافى و كاهش وزن و فيزيوتراپى 

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    سلام علیکم دکتر رضا نادری عزیز من کوتاهی آشیل پا دارم با ورزش امکان داره یک هفته ایی آشیل پام بلند بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      خير

  • تصویر کاربر محمدعلی یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام حین کرونا درد گردن و دستهام ایجاد شد تا یک ماه و بعد خوب شد واکسن اول همان درد تکرار شد و عد یکماه خوب شد واکسن دوم رو که زدم یک روز صبح بیدار شدم که زانوم از قسمت لبه های داحلی و پشت درد دارد همزمان مچ چپ و تاندلن پی راستم دردناک شدن و محل اتصال زان به لگن هم درد ناک شد مراجعه به دکتر داشتم گفتند که التهاب در قسمت‌های آسیب دیده قدیمی بر اثر ویروس کرونا ست و خوب می شه ولی الان دو ماهه زانو و مچ دو تا پام از محل مفصل چپ و تاندول آشیل راست درد مستمره و از زانوی چپم می لنگم درد در پشت زانو دو لبه بیرونی هنگام خم کردن زانو ایجاد می شه و در حالت عادی هیچ دردی ندارم ورم هم نداره لطفا راهنمایی بفرمایید ترسم از مزمن شدن درده عکس گرفتم از زانو هیچ گونه ساییدگی نداره
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      آزمايش خون از نظر روماتيسم بدين

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر