آرتروز زانو، درمان و علائم

آرتروز زانو زمانی ایجاد می شود که غضروف مفصل زانو تخریب شود. هنگامی که این اتفاق بیافتد، استخوان ‌های مفصل زانو روی هم ساییده می‌ شوند و اصطکاک حاصل از آن سبب آسیب زانوها و در نتیجه سفتی یا تورم آن ها می شود. آرتروز زانو قابل درمان نیست، اما درمان ‌هایی وجود دارد که می ‌تواند علائم را کاهش داده و پیشرفت بیماری را آهسته تر کند. جراحی، یکی از راه های درمان آرتروز پیشرفته است.

احتمال ابتلا در چه کسانی بیشتر است؟

زنان، بیشتر از مردان به آرتروز زانو مبتلا می شوند. این عارضه در اکثر افراد پس از ۴۰ سالگی اتفاق می افتد، اما عوامل دیگری مانند آسیب یا ژنتیک نیز می توانند باعث بروز زودهنگام آن شوند.

علائم آرتروز زانو چیست؟

شایع ترین علامت آرتروز زانو، درد زانو است که راه رفتن، دویدن، بالا رفتن از پله ها یا زانو زدن را برای شما دردناک می کند. همچنین می تواند زانوهای شما را خشک یا متورم کند. با گذشت زمان، آرتروز زانو می تواند شکل مفصل زانو را تغییر داده و سبب ناپایداری یا لرزش زانو شود. شایع ترین علامت آرتروز زانو درد است. ممکن است وقتی زانو را حرکت می ‌دهید یا حتی زمانی که نشسته اید، درد داشته باشد. سایر علائم عبارتند از:

علائم آرتروز زانو

علت آرتروز زانو چیست؟

آرتروز زانو زمانی اتفاق می افتد که غضروف مفصل زانو دچار فرسایش یا آسیب شود. غضروف مفصلی، بافت لاستیکی و سختی در انتهای استخوان ‌های شما است که به شما امکان خم شدن و حرکت را می ‌دهد. غضروف منیسک، شوک ناشی از فشار روی زانو را جذب می کند.
غضروف مفصلی مانند ضربه گیر ماشین عمل می کند که از اتوموبیل شما در برابر ضربه و تکان محافظت می کند. در صورتی که به صورت طولانی مدت در جاده های ناهموار رانندگی کنید، ضربه گیر اتوموبیل شما به سرعت فرسوده می شود؛ اما رانندگی در خیابان های هموار باعث افزایش عمر ضربه گیرها می شود. عوامل زیر می تواند سبب فرسودگی یا آسیب غضروف مفصل زانو شود:

تشخیص آرتروز زانو

پزشک، یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و در مورد سابقه پزشکی شما می پرسد. معاینه فیزیکی می تواند شامل مشاهده موارد زیر باشد:

آزمایشات تشخیصی آرتروز

درمان آرتروز زانو

درمان می تواند شامل درمان های غیر جراحی، تزریق و جراحی باشد. به طور معمول، پزشکان قبل از توصیه به جراحی، درمان های غیرجراحی را امتحان می کنند. درمان های غیر جراحی عبارتند از:

درمان آرتروز با جراحی

ممکن است پزشک در مواردی مانند: درمان های غیر جراحی مانند دارو و فیزیوتراپی باعث بهبود علایم نشوند، علائم بیماری بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد و یا آزمایش ‌ها نشان ‌دهند که مفصل زانوی شما درحال تخریب شدن است، توصیه به جراحی کند:

چگونه از آرتروز زانو پیشگیری کنم؟

گرچه همیشه نمی توانید از بروز آرتروز زانو جلوگیری کنید، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به آن انجام دهید:

زندگی با آرتروز زانو

کنار آمدن با علائم آرتروز زانو که شما را از کار کردن یا لذت بردن از فعالیت های روزانه باز می دارد، می تواند مأیوس کننده باشد. خوشبختانه، چندین کار وجود دارد که می توانید برای کنترل علائم این بیماری انجام دهید:

دکتر غلامرضا نادری، متخصص ارتوپد، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران