منو

برای ترمیم غضروف زانو چه باید کرد؟

اغلب جراحی های زانو کم تهاجمی هستند که با آرتروسکوپ (آندوسکوپی که در مفاصل استفاده می شود) انجام می شوند. جراح، برش ‌های کوچکی در اطراف مفصل ایجاد کرده و جراحی (ترمیم غضروف زانو) را با استفاده از ابزارهای باریک مانند دوربین کوچکی که داخل ناحیه را نشان می دهد، انجام می دهد. 

به طور کلی، فرآیند آرتروسکوپی در مقایسه با جراحی باز (سنتی)، بهبودی سریع ‌تر بوده و فرد درد کمتری را متحمل می شود. با این حال، گاهی اوقات نیاز به برش‌ های بازتر و بزرگ‌تر وجود دارد تا جراح بتواند دسترسی بیشتری به آن ناحیه داشته باشد.

روش های ترمیم غضروف زانو 

روش های زیر را برای ترمیم و بازسازی غضروف پیشنهاد می دهد:

۱_ ایجاد شکستگی های کوچک

لایه سطحی استخوان که استخوان تحت غضروفی نام دارد، سخت بوده و جریان خون کمی دارد، بنابراین در این روش سوراخ های کوچکی در استخوان ایجاد می شود تا میزان جریان خون افزایش یابد. خون، حاوی سلول های مغز استخوان است که سبب تحریک رشد غضروف می شود و فیبرو غضروف را تشکیل می دهد تا ناحیه آسیب دیده را بپوشاند. 

به دنبال این جراحی آرتروسکوپی، بیماران باید پروتکل های پس از عمل را انجام دهند، که شامل استفاده از عصا و دستگاه حرکت غیرفعال پیوسته (CPM) است که به آرامی زانو را خم و راست می کند.

جراحی ترمیم غضروف زانو

۲_ بازسازی غضروف به روش مبتنی بر سلول

کاشت سلول های غضروفی خود بیمار، یا MACI، یک روش بازسازی غضروف، مبتنی بر سلول است. در این روش، برخی از سلول های غضروفی بیمار برداشته شده، رشد داده می شود و سپس در ناحیه ای که غضروف آسیب دیده است کاشته می شود.

در این تکنیک به دو جراحی نیاز است. در مرحله اول، جراح از طریق آرتروسکوپی، سلول‌ های غضروفی را از بخش ‌هایی از مفصل زانو که وزنی به آن وارد نمی شود بر می ‌دارد. سپس سلول ‌ها در آزمایشگاه تکثیر شده و روی داربست (ماده ‌ای که رشد بافت را افزایش می‌ دهد) کاشته می ‌شوند و این داربست در آینده وارد زانوی بیمار خواهد شد. 

در عمل دوم، برای نمایان شدن غضروف آسیب دیده، برشی روی زانو زده می شود. یک چسب زیستی که فرایند کاشت را سریع و آسان می کند، برای چسباندن داربست غضروف بر روی استخوان های زانو استفاده می شود. طی چندین ماه، غضروف جدید بالغ شده و با غضروف موجود ادغام می شود.

۲_ پیوند غضروف استخوان از خود بیمار (موزاییک پلاستی)

این تکنیک شامل انتقال بافت غضروفی سالم که اتوگرافت نام دارد، از یک قسمت از مفصل زانو به ناحیه آسیب دیده است. این گرافت به صورت تکه ای از غضروف و استخوان زیرین و معمولاً از ناحیه ای که حداقل وزن را تحمل می کند برداشت می شود. ممکن است این گرافت به صورت یک واحدی یا چند واحدی منتقل شود. معمولاً این روش با استفاده از جراحی باز (سنتی) انجام می شود، اما گاهی اوقات می توان آن را به صورت آرتروسکوپی نیز انجام داد.

۳_ پیوند غضروف استخوان از فرد دیگر یا آلوگرافت

چنانچه نقص غضروفی آنقدر بزرگ باشد که امکان ترمیم آن با اتوگرافت وجود نداشته باشد، ممکن است نیاز به پیوند غضروف-استخوان از فرد دیگر باشد. بدین منظور، غضروف از یک جسد گرفته شده، استریل می شود و برای کاشت آماده می گردد. می توان این گرافت را به گونه ای شکل داد که دقیقاً با شکل نقص غضروف بیمار مطابقت داشته باشد. این فرایند با یک جراحی باز (سنتی) انجام می شود.

۴_ پیوند مینیسک

این روش به بیمارانی توصیه می شود که قسمت زیادی از منیسک خود را از دست داده اند یا آن را برداشته اند. منیسک، ساختاری بالشتک مانند در زانو است که موجب ثبات مفصل زانو می شود. پیوند منیسک از جسد، این مزایا را به زانو باز می گرداند. جراح می تواند از طریق یک برش کوچک، به روش آرتروسکوپی، منیسک را به زانوی بیمار پیوند بزند.

مراقبت های پس از جراحی

به دنبال بسیاری از جراحی های ترمیم غضروف، بیماران باید به مدت شش تا هشت هفته از عصا استفاده کنند. برخی از بیماران نیاز به استفاده از دستگاه CPM دارند. رعایت دقیق پروتکل های پس از عمل برای دستیابی به یک نتیجه خوب از هر یک از این روش ها ضروری است. بهبودی کامل چندین ماه طول می کشد.

دکتر غلامرضا نادری، متخصص ارتوپد، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر