منو

حرکات اصلاحی گردن رو به جلو

ناهنجاری گردن رو به جلو، وضعیتی است که در آن سر حدود دو الی سه سانتی متر جلوتر از مهره ی اول گردن قرار می گیرد. این عارضه بین ۶۶ تا ۹۰ درصد از جمعیت را تحت تأثیر خود قرار داده است و عوارضی جانبی نیز برای شخص به همراه دارد. گاها حرکات اصلاحی گردن رو به جلو توانایی اصلاح این عارضه را نداشته و ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد، پس بهترین راه مراجعه به متخصص است. 

ناهنجاری گردن رو به جلو ظاهر خوشایندی ندارد و مرکز ثقل بدن را نیز به سمت جلو انتقال می دهد که با وزن سر متناسب نیست. در ازای هر ۲ سانتی ‌متری که سر به سمت جلو منحرف می شود، وزن آن برای عضلات قسمت بالایی پشت و گردن حدود ۵ کیلوگرم بیشتر خواهد شد.

گردن رو به جلو را چطور تشخیص دهیم؟

پاهای خود را به اندازه ی عرض شانه باز کنید. به دیوار تکیه دهید، به طوری که کتف و پاشنه ی پا کاملاً به دیوار چسبیده باشند. سعی کنید که صاف و بدون قوس بایستید؛ ممکن است بتوانید با چندبار منقبض و رها کردن عضلات کتف به این حالت برسید. حالا ببینید که آیا پشت سرتان هم با دیوار تماس دارد؟ اگر این طور نیست، شما احتمالاً به انحراف گردن رو به جلو دچار هستید.

علت بروز ناهنجاری گردن رو به جلو چیست؟

زندگی معاصر، عادت های بدی را در افراد به وجود آورده است که در نهایت باعث فشار به گردن و ناهنجاری گردن رو به جلو می شوند. به عبارتی، علت اصلی این ناهنجاری نگه داشتن طولانی مدت گردن به سمت پایین است. وضعیت گردن رو به جلو می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

اصلاح گردن رو به جلو

🔔 سایر عامل های به وجود آورنده ی گردن رو به جلو عبارتند از:

مشکلات و عوارض ناشی از گردن رو به جلو

گردن رو به جلو منجر به سفت شدن عضلات پشت بدن و ضعف عضله های جلوی گردن می شود. این شکل از عدم تعادل باعث بروز انواع عوارض ناخوشایند عصبی، اسکلتی عضلانی و قلبی عروقی خواهد شد. عضله ها، مفاصل و عصب های گردن و پشت، تحت فشار بیش از حد قرار می گیرند که این امر منجر به درد در پشت بدن، درد شانه و گردن می شود. همچنین، گرد شدن شانه ها بار اضافی بر روی کمر وارد می کند و خطر فتق دیسک را افزایش می دهد.

این عوارض با «سندروم گردن تنشی» به اوج خود می رسند. درد ناشی از این سندروم در اکثر موارد از سردرد تنشی قابل تشخیص نیست. ممکن است سردرد تنشی در واقع ناشی از ناهنجاری گردن رو به جلو باشد. تغییر پیدا کردن مرکز تعادل به علت این ناهنجاری، فرد را در معرض زمین خوردن (سقوط کردن) و آسیب های متعاقب آن قرار می دهد.

سایر عوارض جانبی کوتاه مدت وضعیت گردن رو به جلو عبارتند از:


عوارض بلند مدت گردن رو به جلو عبارتند از:

حرکات اصلاحی گردن رو به جلو 

وضعیت سر رو به جلو را می توان با گذشت زمان از طریق چهار تغییر در سبک زندگی اصلاح کرد:

۱. استفاده از یک بالش سفت (بالش طبی)

برای خوابیدن باید بالشی انتخاب کرد که بتواند از انحنای طبیعی گردن پشتیبانی کند. در صورتیکه بالش بیش از حد بلند یا بیش از حد کوتاه باشد، باعث می شود که فشار زیادی در طول شب بر روی سر و گردن وارد شود. اصلاح عدم تعادل عضلانی ناشی از این حالت خواب، بسیار دشوار خواهد بود. بهتر است به جای آن، از بالشی سفت که سر را در حالتی خنثی نگه می دارد استفاده شود.

۲. ارگونومیک کردن جای کار

امروزه افراد بسیاری، شغل پشت میز نشینی دارند و در طول روز زمان بسیاری را صرف کار کردن با کامپیوتر می کنند. این افراد می توانند تغییرات و تنظیماتی ساده و مناسب برای بدن خود ایجاد نمایند. میز و صندلی کار بایستی به صورتی باشند که بدن بتواند در حالت مناسبی بماند؛ یعنی کف پا به طور کامل روی زمین قرار بگیرد و زمانی که دست برای استراحت روی میز گذاشته می شود، آرنج بتواند زاویه ی ۹۰ درجه با میز تشکیل دهد.

مانتیور کامپیوتر باید در فاصله ی ۴۵ تا ۶۰ سانتی متری از سر (تقریباً به اندازه یک دست) قرار بگیرد و بالای مانیتور نیز در سطح چشم باشد تا برای دیدن محتوای صفحه لازم نباشد که مدام به پایین نگاه شود.

۳. تنظیم کوله پشتی

اندازه ی کوله پشتی باید متناسب با اندام هر شخص انتخاب شود. فردی که جثه ی کوچکی دارد، نباید از کوله پشتی بسیار بزرگ استفاده کند. بهتر است فقط وسایل ضروری را در کوله پشتی خود جای دهید. وسایل سنگین را نزدیک به مرکز پشت بدن خود قرار دهید تا از فشار اضافی روی شانه ها کاسته شود. همچنین، سعی کنید کوله پشتی را روی یک شانه نگذارید تا به یک طرف گردن فشار بیش از اندازه وارد نشود.

۴. شروع برنامه ی منظم ورزشی

تمرینات صحیح می توانند این عارضه را بهبود بخشیده و آن را اصلاح کنند. چند تا از تمرینات زیر را ۲ الی ۳ بار در روز و ۳ یا ۴ ست از هر تمرین انجام دهید:

دکتر غلامرضا نادری، جراح و فوق تخصص ارتوپد در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فرح دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 56 مشاهده پرسش
    سلام.من فرح از مشهد با ۵۷ سال سن قد ۱۶۰ وزن ۷۷ ک برای عمل هالوکس والگوس از شما دکتر حاذق وقت میخواستم و سوالم این هست ک عکس پا ها را پیوست میکنم و آیا انگشت کوچک من هم عمل میخواهد یا نه.با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 6 ماه پیش)

      بله تصاویر رو حتما بفرستید ولی برای قضاوت درست معاینه هم لازمه

  • تصویر کاربر نیلوفر پنجشنبه ۱۶ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 70 مشاهده پرسش
    چندین سال هست ناخن پاهام هرچند وقت یکبار سیاه میشن و میافتن.اینبار همراه با درد هست و در گوشت فرو رفته نمیافته.1/5 سال پیش هالوکس والگوس عمل کردم و پس از عمل مشکلاتم بیشتر شده لطفا کمکم بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۶ شهریور ۲( 7 ماه پیش)

      عمل جراحی بر اساس رادیوگرافی شما عالی بوده

      برای اون مشکل سیاهی ناخن حتما با متخصص پوست مشورت بفرمایید

  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۶ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 74 مشاهده پرسش
    با سلام واحترام محضرآقای دکتر غلامرضا نادری
    با عنایت باینکه سراسر تاریخ زندگی بنده با ورزش خصوصا ورزش وزنه برداری بوده اما اخیرا متوجه انحراف استخوان پا شدم و بعد از ام آر آی از دو طرف زانوی سمت چپ وراست متوجه وجود کیست در قسمت زانوی چپ باندازه 38 میلی شدم،یه کمی در راه رفتن مشکل دارم ویه خورده درد استخوان در دوتا پا وزانوها دارم بی زحمت ارائه رهنمون بفرمائید.با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۶ شهریور ۲( 7 ماه پیش)

      من نه معاینه کردم و نه تصویر ام آر آی فرستادین که قضاوتی داشته باشم 

  • تصویر کاربر نوشین یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 78 مشاهده پرسش
    سلام عرض میکنم خدمت آقای دکتر پسر من 16 سالش هست و عکس از مچ دستش گرفته شده برای باز بودن صفحه رشد دکتر گفتن صفحه رشد بسته شده و سن استخوان18 ساله هست میخواستم نظر شما رو درباره عکس بدونم واینکه امکان افزایش قد وجود داره قد پسرم 167 هست و متولد 86
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)

      امکان مقدار اندکی رشد (احتمالاکمتر از 5 سانتیمتر) وجود داره

  • تصویر کاربر احسان شنبه ۲۰ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 97 مشاهده پرسش
    سلام روزتان بخیر دکتر مچ پای چپم آسیب دیده تو عکسها دکتر معالجم نظر دادن ک استخوان اضافه در مچ پام وجود داره علتش رو احتمالا ضربه وارده نظر دادن برای رفع این آسیب و ترمیم و معالجه چه کنم ، نیاز هست که عمل بشه ؟ ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۰ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      باید معاینه بشین و رادیوگرافی ها دیده بشن تا ببینیم آیا علایم شما به اون استخوان ربط دارن یا خیر

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر