ایا پیاده روی برای پارگی مینیسک زانو ضرر دارد؟

اغلب از متخصصان زانو سوال می‌شود که آیا پیاده روی با منسیک پاره می‌تواند شرایط آن را وخیم تر کند یا خیر. در اینجا ما به بررسی این سوال می‌پردازیم و‌ در مورد اینکه چرا نباید آسیب به منیسک را نادیده گرفت بحث خواهیم کرد.

چه زمانی اجازه ی پیاده روی با منیسک پاره شده را داریم؟

علائم منیسک پاره شده را نادیده نگیرید. از سرگیری فعالیت های عادی مصدومیت را بدتر و زمان بهبودی را طولانی تر می‌کند و یا نیازمند درمان بیشتری خواهید بود. پیشنهاد ما این است که اگر شخصی دچار ورم یا درد زانو است، می‌بایست برای معاینه ی مفصل، تشخیص درد یا مصدومیت و گرفتن برنامه درمان به  متخصص و جراح ارتوپد مراجعه کند.

دانستن میزان مصدومیت، به کارگیری روش صحیح درمان و برنامه ی تمرینی باعث می‌شود بیماران سریع تر سرپا شوند.

آیا پیاده روی با منیسک پاره توصیه می‌شود؟

پس از حدود ۶ الی ۸ هفته از زمان ریکاوری با فیزیوتراپی، اکثر افراد می‌توانند با مینیسک پاره پیاده روی و فعالیت کنند و این مسئله منوط به چندین عامل است. مانند:

• شدت آسیب
  • سن بیمار
  • میزان سلامت کلی

و اینکه آیا زانو را می‌توان بدون خم شدن یا قفل کردن آن حرکت داد یا خیر.

معمولا در پی پارگی مینیسک به کم کردن فعالیت و در صورت نیاز به استفاده از عصا توصیه می‌شود. آتل می‌تواند به بازگشت زودتر بیمار به فعالیت هایی مثل پیاده روی کمک کند. پی آر پی به شروع پروسه ی درمان کمک می‌کند و دوره ی ریکاوری را کوتاه می‌سازد.

فیزیوتراپی با کیفیت برای استخوان و ثبات زانوها مفید است. اگر متخصص ارتوپد، پی آر پی یا فیزیوتراپی را پیشنهاد دهد، میزان فعالیتی که همراه با درمان بهترین نتیجه را حاصل میکند را قطعا به شما توصیه خواهد کرد.

پیاده روی برای پارگی مینیسک زانو

پارگی منیسک زانو چگونه درمان می‌شود؟

اکثر پارگی های منیسک با فیزیوتراپی قابل کنترل بوده و نیازی به جراحی ندارند. هرچقدر بیمار جوان تر باشد، احتمال بهبود پارگی و التیام پس از جراحی بیشتر است. از آن جایی که جریان خون به سمت منیسک با افزایش سن کاهش می‌یابد، از احتمال بهبود هم کاسته می‌شود.

به همین خاطر، بیشتر پارگی های منیسک در افراد بالای ۳۵ سال درمان نمی‌شوند و صرفا بافت آسیب دیده با جراحی بریده می‌شود. روند درمان شامل استفاده از عصا یا آتل برای خلاص شدن از شر منیسک پاره شده است. همچنین به استفاده از بانداژ فشرده و بالاگرفتن زانوها هم توصیه می‌شود.

به اثبات رسیده است که فیزیوتراپی هم به اندازه‌ی جراحی تأثیرگذار است و برای تقویت زانو، ساخت ماهیچه های قوی تر، ثبات و حمایت بیشتر کمک کننده است. از درمان های دیگر مثل درمان پی آر پی هم برای کمک به کاهش درد و ورم ممکن است استفاده شود. همچنین پی آر پی نشان داده است که تکثیر سلول های منیسک را تقویت می‌کند. بنابراین، احتمالا راه درمانی ثبات ناحیه ی آسیب دیده هم به حساب می‌آید و در برابر آسیب بیشتر، کمتر مستعد خواهد بود.

علائم پارگی منیسک زانو

علائم پارگی مینیسک زانو با بروز چندین علامت مختلف همراه است که شامل موارد زیر هستند:

به عنوان بخشی از یک معاینه ی فیزیکی کامل، چنانچه متخصصان پزشکی با یک حادثه ی تروماتیک برخورد کنند، اغلب ابتدا سعی می‌کنند چگونگی رخ دادن مصدومیت را متوجه شوند. همچنین آن ها از ابزارهای تشخیص مثل اشعه ایکس، سونوگرافی متحرک یا ام آر آی برای معاینه ی زانو استفاده می‌کنند.

دکتر غلامرضا نادری، جراح و متخصص ارتوپد