مراقبت های لازم بعد از عمل پلاتین پا

تمامی بیماران بعد از انجام عمل پلاتین پا باید به نکاتی که در ادامه به آن اشاره میکنیم عمل کنند. رعایت این نکات به شما کمک میکند تا نتیجه  بهتری از جراحی خود بگیرید و هرچه سریع تر بهبود پیدا کنید. با ما هراه باشید.

اثرات بیهوشی بعد از عمل پلاتین پا

بعد از انجام جراحی اثرات نامحسوس بیهوشی عمومی یا بی حسی ممکن است بیش از ۲۴ ساعت باقی بماند. شما بعد از انجام جراحی باید استراحت کنید. اگرچه ممکن است به خاطر ماده ی بیهوشی همچنان دردی احساس نکنید و احساس طبیعی داشته باشید، اما بعد از گذشت چند ساعت درد را احساس خواهید کرد، پس بعد از جراحی آرام باشید واستراحت کنید .

امکان دارد تا ۲۴ ساعت  یا بیشتر احساس سرگیجه، سبکی سر یا خواب آلودگی داشته باشید.به مدت ۲۴ ساعت الکل مصرف نکنید، با ماشین آلات رانندگی نکنید و از گرفتن تصمیمات شخصی یا کاری مهم پرهیز کنید.

حراحی پلاتین پا و مراقبت های بعد از آن

ورم  بعد از عمل پلاتین پا

غالب اوقات آنچه که باعث آزار بیماران می شود ورم است. برای کاهش ورم، سعی کنید چند روز نخست تا جایی که ممکن است پا، مچ پا و زانویتان را بالاتر از سطح قلبتان نگه دارید. در ۴۸ تا ۷۲ سال اول، برای کاهش تورم میتوانید از ۲۰ دقیقه از یخ استفاده کنید و سپس آن را بردارید. بر اساس به نوع جراحی، پزشکتان حتما به شما توصیه های لازم را خواهد کرد.

چنانچه احساس راحتی کردید، می توانید فعالیت های عادی روزمره را به مرور آغاز کنید. بگذارید درد راهنمای شما باشد.

تعویض پانسمان بعد از عمل پلاتین

تا زمان اولین ویزیت پس از عمل جراحی پانسمانتان را عوض نکنید و آن را خشک و تمیز نگه دارید، جراح شما به شما زمان برداشتن پانسمان را خواهد گفت. چنانچه روی زخمتان نوارهای آستری وجود داشت، آن ها را به حال خود بگذارید. می توانید دوش بگیرید، اما پایتان را خیس نکنید .

زمانی که جراحی پلاتین پا انجام می دهید باید مراقبت های بعد از عمل را جدی بگیرید زیرا ممکن است پلاتین در پا عفونت کند، اگر به اطلاعات بیشتری در این رابطه نیاز دارید، علائم عفونت پلاتین در پا را بخوانید.

داروهای لازم بعد از جراحی

معمولا برای اکثر بیماران و برای کنترل درد، مسکن تجویز می شود. پس از انجام جراحی در اتاق ریکاوری پای شما بی حس و بدون درد خواهد بود. هنگامی که بی حسی موضعی به تدریج از بین می رود، می بایست مسکن مصرف کنید. هدف از مصرف مسکن این است که با خارج شدن ماده بیهوشی از بدن شما درد نکشید، در نتیجه مسکن های خود را طبق دستور پزشک خود مصرف کنید. علاوه بر مسکن، داروی ضدالتهابی برای کاهش درد و ورم نیز برای شما تجویز می شود.

مراقبت های بیمار بعد از جراحی پلاتین پا

رژیم غذایی مناسب برای بهبودی

تا جایی که جایز است مصرف غذا را افزایش دهید. هنگام استفاده از مسکن یبوست امری عادی است. معمولا با افزایش مصرف مایعات و فیبر رژیمی می توانید از یبوست جلوگیری کنید. در صورت نیاز میتوانید از ملین استفاده کنید.

لزوم توانبخشی پس از جراحی

یا جراحی پا ممکن است مدتی موجب عدم تحرک شما شود. برای بازگشت به فعالیت های همیشگی و تفریحی شما باید از یک برنامه ی تمرینی و فعالیت به دقت طراحی شده را دنبال کنید. یک برنامه تمرینی خوب برای توانبخشی وضغیت پا و مچ پا روی تقویت و کشش ماهیچه ها و تاندون های ساق‌ پا، پا و‌ مچ برای رهایی از درد و سوزش، حفظ انعطاف ماهیچه ها، ایجاد تعادل و پیشگیری از جراحت بعدی تمرکز می کند.

توانبخشی پا پس از جراحی

پس از جراحی ترغیب می شوید که با عصا یا واکر شروع به راه رفتن کنید. پزشکتان به شما کمک خواهد کرد تا به یک روتین تمرینی که مناسب شماست ساختار دهید و برآن نظارت کنید. با تمرینات نرمشی شروع کنید، سپس تمرینات کششی، در ادامه تمرینات مقاوم سازی مجددا همراه با تمرینات کششی. اگر احساس درد کردید، تمرین را متوقف کنید و با پزشک تماس بگیرید تا روتین مناسب شما را تغییر دهد.

تمرین های تجویزی

برخی از تمرین های تجویز شده عبارتند از:

به مدت ۴ الی ۶ هفته ، ۳ تا ۵ بار در هرهفته  یا همانگونه که پزشک تعیین کرده است، فعالیت ها را ادامه دهید. پس از آن، جهت حفظ قدرت و دامنه حرکت این برنامه را ادامه دهید. پس از توانبخشی، می توانید به تدریج راه رفتن و دویدن را آغاز کنید و طبق مصلحت پزشک به فعالیت های ورزشی بازگردید.

دکتر غلامرضا نادری جراح و متخصص ارتوپد