منو

همه چیز درباره هالوکس واروس

هالوکس واروس ( hallux varus ) نوعی بدشکلی در انگشت شست پا است که در آن، اولین مفصل متاتارسال هالوکس (همان انگشت شست) به سمت داخل بدن منحرف می‌شود. این عارضه علائمی مانند انحراف در ظاهر انگشت ، درد ، مشکلات تعادلی و … باشد.


هالوکس واروس بر خلاف وضعیت معکوس خود، یعنی هالوکس والگوس (انحراف شست)، مشکل شایعی نیست. اما در جوامعی که پوشیدن کفش خیلی معمول نیست، تعداد زیادی از افراد بالغ به این بیماری مبتلا هستند.

 

👈هالوکس والگوس چگونه درمان می شود. برای دانستن برروی لینک زیر کلیک کنید.

 

علائم هالوکس واروس

واضح‌ترین علامت هالوکس واروس، ظاهر انگشت شست پا است که خم شده و به سمت پای دیگر منحرف می‌شود. هالوکس واروس عموماً دردناک است و معمولاً با محدودیت حرکتی، عدم ثبات و مشکلات تعادلی همراه است. بیمارانی که از این وضعیت رنج می‌برند ممکن است در راه رفتن طبیعی یا پوشیدن کفش، دچار مشکلات فراوانی باشند.

اگر هالوکس واروس بر اثر آسیب قبلی ایجاد شده باشد، زمانی که وزن بیشتری روی پا قرار بگیرد، مشکلات بیمار هم بیشتر می‌شود. اما گاهی اوقات هالوکس واروس علامت خاصی ندارد؛ یعنی مشکل به حدی نیست که فرد در استفاده از پای خود یا در وضعیت سلامت عمومی خودش مشکلی داشته باشد. معمولاً در این مواقع درمان لازم نیست.

علائم بیماری هالوکس واروس

دلایل ابتلا به هالوکس واروس 

این عارضه ممکن است مادرزادی باشد (از ابتدای تولد، همراه با فرد باشد)، یا این که به خاطر یک آسیب خاص یا استفاده‌ی طولانی مدت از کفش نامناسب ایجاد شود.

آسیب‌هایی که ممکن است باعث هالوکس واروس شوند، شامل انواع ترومای بلانت (ضربه) یا سوختگی‌های شدید هستند که ماهیچه‌ها و تاندون‌ها را منقبض می‌کنند. التهاب مفاصل یا سایر بیماری‌های التهابی هم گاهی اوقات منجر به هالوکس واروس می‌شوند.

هالوکس پا ممکن است بر اثر جراحی ناموفق انحراف شست(هالوکس والگوس)، متعاقب جراحی پلی‌داکتیلی (انگشت اضافه در پا) یا برداشت استخوان سزاموئید (کنجدی) از انگشت شست ایجاد شود. البته در این بین، جراحی ناموفق هالوکس والگوس شایع‌ترین دلیل است.

درمان hallux varus

تشخیص هالوکس پا

اگر گمان می‌کنید که به این بیماری مبتلا شده‌اید، بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که به یک پزشک متخصص بیماری‌های پا مراجعه کنید.

پزشک، سوابق پزشکی شما را بررسی می‌کند تا متوجه شود که آیا قبلاً عمل جراحی برای درمان انحراف شست، پلی‌داکتیلی، یا مشکلات دیگری مربوط به پا داشته‌اید یا خیر. پزشک باید از سوابق پزشکی خانواده‌ی شما هم اطلاع پیدا کند؛ برای مثال این که یکی از خویشاوندان شما در گذشته به هالوکس واروس مبتلا شده باشد.

هالوکس واروس چگونه درمان می‌شود؟

اگر هالوکس واروس خفیف در مراحل اولیه تشخیص داده شود، آتل‌بندی مؤثر است؛ اما در مراحل پیشرفته‌تر این روش کمتر نتیجه می‌دهد. اگر بیمار نشانه‌ی خاصی نداشته باشد؛ یعنی بدشکلی خیلی نمایان نیست و انگشت هنوز انعطاف‌پذیر است، ممکن است به درمان نیازی نباشد.

اما اگر درمان لازم است و درمان محافظه‌کارانه هم مؤثر نبوده است، ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد. درمان‌هایی از این دست عبارتند از:

❇ انتقال (ترانسفر) ابداکتور هالوسیس، ماهیچه‌ای که در لبه‌ی داخلی پا قرار دارد (همان سمتی که انگشت شست بیمار به آن منحرف شده است).

❇ انتقال تاندون، عملی است که در طی آن یک تاندون به مکانی منتقل می‌شود تا به صاف شدن انگشت، کمک کند.

❇ انتقال و تغییر مسیر تاندون اکستانسور شست

❇ آزاد سازی کپسول مفصلی در سمت داخل و سفت کردن یا تقویت کپسول مفصلی در سمت خارج مثلا با استفاده از ایمپلنت های مخصوص (mini Tight rope   )

❇ در موارد شدید همراه با آرتروز ممکن است نیاز به فیوژن مفصل باشد.

 جراحی هالوکس پا برای جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر در آینده هم بسیار مؤثر است. برای بهبودی بعد از عمل جراحی، پزشک به شما توصیه می‌کند تا حداقل به مدت دو هفته از قرار دادن وزن بر روی پای خود اجتناب کنید. عمل به توصیه‌های پزشک بعد از جراحی، بسیار اهمیت دارد و اگر بدون توجه به توصیه‌های پزشک از پای خود به صورت عادی استفاده کنید، خطر بازگشت بیماری و بی‌ثمر شدن عمل جراحی وجود دارد.

 

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

برای پرسش از دکتر، روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

فهرست مطالب
  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۱ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 353 مشاهده پرسش
    با سلام خسته نباشید خدمت شما دکتر گرامی.مچ پام رو مدت تقریبا یک ماه و نیم هست با آرتروسکوپی عمل کردم بعد از عمل فقط یک باند بستن آتل یا گچ نگرفتن میخواستم ببینم اگه تراشیدن غضروف من به استخوان رسیده باشه تا چند ماه درد ادامه داره واگه درد کنه طبیعی است وسوال دیگه از شما اینکه اگه غضروف به هر دلیلی بازسازی نشه میشه بدون غضروف فوتبال بطور حرفه‌ای بازی کرد.با تشکر از شما دکتر گرامی بسیار ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      درود بر شما
      درد ممكنه تا يك ماه و نيم طبيعى باشه البته اگه مى تونستم ام آر آى قبل از عمل يا فيلم عملتونو ببينم مى تونستم بيشتر راهنمايى كنم.البته اولويت با معاينه شما هست نا بشه منشأ دردتونو مشخص كرد
      بدون غضروف سالم نمى تونيد فوتبال بازى كنيد اونم حرفه اى
      با احترام
  • تصویر کاربر منانویری یکشنبه ۱ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 300 مشاهده پرسش
    من دختری 15ساله بازمینه میوپاتی نمالین رود که روی پنجه راه میرفت عمل ایزاروف انجام دادیم پزشک به حرف ما اعتنایی نکرد ونباید عمل سنگین را برای این بیمارانجام میداد الان دخترم به علت اشتباه دکتر راه نمیرو چون فرم پای او سبب عدم راه رفتن شده از شما پزشک محترم راهنمایی میخواهم چون دخترم با این وضع کنار نیامده
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      درود بر شما و سپاس از سوالتون
      براى اين كه بتونم جواب دقيقى به سؤال بدم نياز هست كه راديوگرافى ها و عكس فتوگرافى از وضعيت پاى فرزندتون رو ببينم و يا ترجيحا معاينه شون كنم
      از طريق همين سايت مى تونين عكسا و راديوگرافى ها رو آپلود بفرماييد
      با احترام
  • تصویر کاربر راضیه پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    سلام وقت به خیر
    دو تا از رباتای مچ پام پارسال به علت پیچ خوردگی پاره شد جوش خورد ولی امسال دوباره کمی پاره شدند زیاد که می ایستم مچ پام دردناک میشه. می تونم سطوح شیبدار صاف رو برای کوهپیمایی کوتاه دو سه ساعته برم؟ جاده خاکی با شیب کم؟
    Atfl &cfl پاره شدند. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      شما احتمالا دچار ناپايدارى مزمن مچ پا هستيد .درد معمولا ناشى از خود ناپايدارى مزمن نيست بلكه ثانوى به علل ديگه مثل آسيب غضروف،آسيب تاندون،...است كه بايد بر أساس معاينه و بررسى با راديوگرافى و ام آر آى تشخيص داده و درمان بشن
      احتمال داره نياز به جراحى وجود داشته باشه مخصوصا اگر شما فعاليت فيزيكى زياد داشته باشين
      اگر واقعا ناپايدارى مچ پا در معاينه داشته باشيد كوهنوردى و مسير هاى ناهموار رو پيشنهاد نمى كنم
      موفق باشيد
  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۲۶ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 336 مشاهده پرسش
    با سلام.من پسری هستم بیست ساله نزدیک یک سال بود مچ پام پیچ خورده بود بعد یک سال رفتن بصورت آرتروسکوپی عمل کردم دکتر گفته بود غضروف ها آسیب دیده و من برات تراش دادم میخواستم ببینم بعد از چند ماه میتونم بصورت حرفه ای فوتبال بازی کنم با تشکر فراوان از شما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲۶ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      درود فراوان
      اگر فقط غضروف بوده و استخوان زيرش سالم بوده و ناپايدارى مفصل نداشتين بعد از بر طرف شدن درد و بازگشت قدرت عضلات و چابكى به فوتبال برگردين
      اگر استخوان زير غضروف هم مشكل داشته بايد صبر كنيد كه هم ترميم استخوان در راديوگرافى و سى تى اسكن تأييد بشه و هم درد نداشته باشين و قدرت و چابكى شما نرمال بشه كه اقلا ٤ ماه و نيم طول مى كشه
      موفق باشيد
  • تصویر کاربر راضیه پنجشنبه ۱۴ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 352 مشاهده پرسش
    سلام وقته به خیر. با وجود پارگی رباط atfl cfl میشه کوه رفت؟شنا چطور؟ پیاده روی چطور؟ چه حرکاتی زیان داره؟ چه حرکاتی مفیده؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۴ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      درود
      توصيه مى كنم حتما قسمت تمرينات بازتوانى مچ پا رو در وبسايت مطالعه كنيد
      در مورد توصيه به ورزش و غيره نياز هست دقيقا معاينه بشين
      با سپاس
  • تصویر کاربر عباسی پنجشنبه ۱۴ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 373 مشاهده پرسش
    سلام؛
    آقایی جوان هستم که باوجود اینکه صافی کف پا ندارم اما چند هفته است که احساس کشیدگی و درد نسبتا شدیدی در قیمت میانی کف پا(قوس پا) دارم به صورتی که پس از بلند شدن از رختخواب یا پس از چند دقیقه نشستن، هنگامی که میخواهم بلند شوم و راه بروم اذیت می شوم.
    حال:
    -آیا ممکن است به دلیل عدم استفاده از کفش برای دویدن روی تردمیل باشد؟
    -آیا ممکن است دچار فاسئیت پلانتار شده باشم؟
    -برای رفع و درمان این مشکل چه توصیه ای دارید و چه کنم؟(دارویی؟ کمکی؟ و...)
    باتشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۴ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      درود بر شما
      با توجه به علايم محتملترين تشخيص فاشئيت پلانتار هست
      جهت حركت هاى اصلاحى بخش خار پاشنه رو در همين وبسايت مطالعه بفرماييد و به اون عمل كنيد
      از راه رفتن روى ترد ميل بدون كفش أكيدا اجتناب كنيد
      اگر بعد از سه هفته تمرين بر أساس انچه در وبسايت ذكر شده بهتر نشدين بايد حتما معاينه بشين
      با سپاس
  • تصویر کاربر راضیه چهارشنبه ۱۳ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 984 مشاهده پرسش
    سلام وقت به خیر.
    Mild joint effusion is seen at tibiotalar surface
    یعنی چی، چه طور خوب میشه؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۳ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      درود
      اين صرفا علامت آسيب مچ هست و مى تونه ثانوى به همون پارگى ليگامانى باشه
      در هر صورت پيش آگهى بستگى به درمان علت زمينه اى يعنى پارگى رباط داره
      موفق باشيد
  • تصویر کاربر اصغر چهارشنبه ۶ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 305 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من هنگام ورزش رباط صلیبی پاره شده و پاهام هم پرانتزی است میخواستن بپرسم ایا یکی ازپاهام رو همزمان میتونم پراتزی پا ورباطم رو باهم جراحی کنم یااینکه راه بهتری هم هست
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۶ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      با سلام
      نياز به اصلاح پرانتزى زانو بستگى به نوع و ميزان ورزش شما سن شما مقدار آرتروز زانو وجود يا عدم وجود پارگى منيسك داخلى و ...داره
      به طور كلى مى شه اصلاح پرانتزى رو همزمان با بازسازى رباط صليبى انجام داد ولى بسيارى از جراحان هم هستن كه ترجيح مى دن اول پرانتزى رو اصلاح كنند و بعد از اون سراغ عمل رباط صليبى برن
      موفق باشيد
  • تصویر کاربر فرانک یکشنبه ۳ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    ممنون از درایت و پاسخ شما
    من طی سوالات قبلی مشکلی که داشتم خدمتتون عرض کردم.متاسفانه من و همسرم رزیدنت جراحی در شمال هستیم و شرایط اومدن به تهران و مراجعه حضوری فعلا برامون مقدور نیست.طبق نظر شما مبنی بر معاینه زانو به یکی از اساتید در بابل مراجعه کردم و ایشون ورزش رو به صورت جدی منع کردن. و با تشخیص فیبرومیالژی شرایط سختتر شد.به نظر شما نیازی به بررسی مجدد هست?
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۳ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      درود و سپاس
      چون ايشون شما رو معاينه كردن قطعا نظرشون نسبت به من صائب تَر هست ولى در هر حال بخش عمده ى درمان شما تقويت چهارسر هست كه نياز به تمرين داره نه صرفا ورزش خاصى.
      تشخيص فيبروميالژى هم در هر حال بايد بعد از رد ساير تشخيص ها مطرح بشه.توصيه مى كنم حتما آزمايش ويتامين دى هم بدين.
      با احترام
  • تصویر کاربر ابراهیمی جمعه ۲۴ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 362 مشاهده پرسش
    با سلام. مچ پام بعد از اینکه چند ماه از گچ در اورده ام وقتی ان را در حالت ایستاده قرار میدهم.غضروف آن صدا میدهد آیا این نشانی از تحت فشار بودن مفصل است؟ و بنده در فیزیوتراپی به تشخیص فیزیوتراپ از لیزر درمانی برای کاهش درد استفاده کردم آیا لیزر درمانی باعث تخریب مفصل میشود؟ و آیا تنها راه درمان جلوگیری از تخریب مفصل آرتروسکوپی میباشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۴ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      درود و سپاس
      صداى مفصل لزوماً به معنى خراب بودن مفصل نيست
      ليزر باعث تخريب مفصل نمى شه
      اين كه آرتروسكوپى براى شما مؤثر هست يا نه بستگى به تشخيص دقيق مشكل شما داره و اين كه در معاينه چه يافته هايى وجود داره
      با احترام
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر مجیدی شنبه ۱۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    درود وقت جنابعالی به خیر
    دختری ۱۰ ساله دارم که انگشت پای چپش داره کج میشه و برای درمان میخوام اقدام کنم .
    از استان چهارمحال و بختیاری مزاحم تون میشم .میخواستم بدونم ادرستون کجاست و چطور میتونم نوبت بگیرم .
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      از طويق همين وبسايت مى تونيد اقدام بفرماييد

      با احترام

  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۲۶ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    مدت زیادی دچار این عارضه شدم میخواهم عمل نماییم ودر کوتاهترین مدت به زندگی عادی برگردم لطفا توضیح دهید و ایا قبل از اتمام سال میتونید عملم نمائید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۶ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      بله مى تونم قبل از پايان سال عملتون كنم

      با احترام

  • تصویر کاربر Fg شنبه ۳۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام ،ببخشید من دردی در ناحیه پا ندارم ،آیا نیاز به جراحی دارد؟؟؟؟ اگر نیاز ندارد برای جلوگیری از بیشتر شدن این انحراف ،چه اسپیسری باید تهیه شود؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۳۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      جراحى لازم نيست و فقط بايد كفش تنگ نپوشيد

      با احترام

  • تصویر کاربر م جمعه ۱۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 423 مشاهده پرسش
    سلام و احترام حضور شما میخواستم بدونم هزینه عمل قوز پا چقدره با احتساب بیمه تکمیلی آسیا و اینکه چه مدت بعد از عمل میتونم برم سر کار ؟؟ و نگرانم که برنگرده
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      با معاينه و ديدن عكساتون مى تونم جوابتون رو بدم

      با احترام

  • تصویر کاربر هانیه دوشنبه ۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    سلام دکتر...
    من دکتر ارتوپد رفتم ایشون گفتن هالگوس والگوس دارم و فقط باید کفش،استاندارد بپوشم.ازشکن پرسیدمکه ایا میشه کفی سیلیکونی طبی تو همه کفشا بذهرن اونوقت میشخ کفش استاندارد یا نه ایشون گفتن نه فقط باید کفش استاندارد بپوشم.شما نظرتون چیه میشه با کفی طبی مشکل هنه کفشارو حل کنم و بپوشمشون یا نه؟؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      براى هالوكس والگوس كفى سيليكونى بى فايده است

      منظور از كفش مناسب براى شما كفشى هست كه قسمت پنجه اون أز عرض پنجه پاى شما بيشتر باشه

      با احترام 

  • تصویر کاربر محمدزاده یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان.وقتتون بخیر.بنده ۲ هفته هست جراحی هالوکس والگوس کردم.توی عکسای رادیولوژیم ی میله ساده میبینم که انگار داخل انگشتمه.امکانش باشه راهنمایی کنید دقیقا کل میله داخل انگشتمه آیا و اینکه برای دراوردنش جراحی میخواد یا راه داره با بی حسی موضعی بکشنش بیرون.
    سپاااااس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      ميله داخل استخوان متاتارس هست و معمولا به صورت سرپايى در مطب خارج مى شه

      با احترام

  • تصویر کاربر آنا پنجشنبه ۱۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    سلام ،خسته نباشید
     من ۲۷ سالمه تقریبا ۱۰ ماه پیش عمل هالوکس والگوس انجام دادم، با اینکه هرچی دکتر گفته بود رعایت کردم اون قوز دوباره برگشته ولی از قبل کمتره آیا روش دیگه ای هست که بتونم درمانش کنم ..و  اینکه بعد از کمی پیاده روی شستم درد می گیره و تیر می کشه با اینکه کفش تنگ نمی پوشم، قبل از عمل درد خاصی نداشتم، می خواستم بدونم بعد از این مدتی که گذشته این درد عادیه یا نه ،ممنون    
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      درد عادى نيست و بايد علتش بررسى بشه

      با احترام

  • تصویر کاربر الیاد شنبه ۲۲ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر میخواستم بدونم چند روز بعد از عمل هالگوس مالگوس می‌شود راه رفت
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۲ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      با كفش مخصوص مى شه

      با احترام

  • تصویر کاربر لیلا پنجشنبه ۱۳ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام شرمنده جواب سوال من خالی اومده بابنیاد جانبازان قراردادندارید براعمل بیام
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۳ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      خير قرار داد ندارم

  • تصویر کاربر لیلا سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 317 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب اقای دکتر با بیمه جانبازی دی قرارداددارید بیام براعمل.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      خير

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری