منو

علائم عفونت تعویض مفصل زانو

مفاصل افراد با افزایش سن آنها ممکن است دردناک شوند و این امر گاهی اوقات کیفیت زندگی آنها را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. تعویض مفاصل از جمله جراحی های بزرگ است، اما این جراحی ها با خطراتی نیز همراه هستند مانند عفونت زخم جراحی یا عفونت تعویض مفصل زانو از این خطرات هستند.

در حال حاضر تعویض مفصل (آرتروپلاستی) زانو، لگن، شانه و سایر مفاصل، از جمله جراحی های شایع هستند و نتایج موفقیت آمیز آنها می تواند زندگی را تغییر دهد. بر اساس گزارش آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا، از هر ۱۰۰ بیمار که تحت تعویض مفصل ران یا زانو قرار می گیرند، یک نفر دچار عفونت می شود. بروز عفونت تعویض مفصل زانو صرف نظر از محل آن می تواند منجر به سپسیس شود.

تعویض مفصل زانو

جراحی تحت شرایط استریل انجام می شود. تمام قطعاتی که در بدن کاشته و جای گذاری می شوند، برای به حداقل رساندن احتمال عفونت استریل شده اند. با این حال همیشه شانس اندکی برای حضور باکتری ها روی ایمپلنت یا ابزار و بروز عفونت باکتریایی وجود دارد.

از آنجا که باکتری ها به جای مواجهه مستقیم با بافت بدن در داخل ایمپلنت هستند، تشخیص و مبارزه با باکتری ها برای سیستم ایمنی بدن دشوارتر است.

چرا تعویض مفصل انجام می شود؟

جراحان تعویض کامل و جزئی مفصل را برای جایگزینی قسمت های آسیب دیده یا بیمار مفصل انجام می دهند. آسیب ممکن است ناشی از ضربه (به عنوان مثال تصادفات وسایل نقلیه موتوری یا سقوط) یا فرسودگی مفصل به علت آرتریت یا سایر بیماری های مفصلی باشد.

علائم عفونت تعویض مفصل زانو

نشانه های عفونت تعویض مفصل زانو

عفونت های ناشی از ایمپلنت و برش، علائم و نشانه هایی مشابه عفونت های دیگر را دارند. آنها همچنین با محل مفصل آسیب دیده مرتبط هستند. علائم عفونت تعویض مفصل زانو عبارتند از:

✳️ افزایش قرمزی در اطراف برش

✳️ افزایش درد

✳️ خروج چرک یا مایع دیگر از محل برش

✳️ گرمتر بودن پوست اطراف برش نسبت به حالت معمول

✳️ افزایش درد در اطراف برش

✳️ تب

✳️ خستگی

در صورت بروز عفونت در داخل مفصل، احتمالاً درد مفصل و همچنین برخی از علائم فوق تشدید می یابد. عفونت های مربوط به برش معمولاً طی چند روز پس از جراحی و ضمن بهبود پوست رخ می دهند. در عین حال، عفونت های مفصلی می توانند چند روز تا چند سال بعد رخ دهند. بیان هرگونه افزایش درد در مفصل مصنوعی، به ویژه هرگونه علائم عفونت امری مهم است.

انواع عفونت تعویض مفصل زانو

۱. عفونت سطحی

پس از جراحی، عفونت تعویض مفصل زانو می تواند در پوست اطراف برش ایجاد شود. پزشکان به چنین عفونت هایی عفونت های سطحی، جزئی یا زودرس می گویند.

عفونت های سطحی معمولاً بلافاصله پس از جراحی روی می دهند و شخص ممکن است در بیمارستان یا هنگام بازگشت به خانه به این عفونت های جزئی مبتلا شود. نحوه درمان عفونت جزئی ساده است، اما در صورت عدم درمان ممکن است عفونت های جدی تری را در پی داشته باشد.

۲. عفونت عمقی زانو

ممکن است عفونتی در اطراف زانوی مصنوعی، که پروتز یا ایمپلنت نیز نامیده می شود، رخ دهد. پزشکان از این عفونت ها تحت عنوان عفونت های عمقی، بزرگ، با تاخیر یا دیررس می گویند.

عفونت های عمقی جدی هستند و ممکن است هفته ها یا حتی سال ها پس از جراحی تعویض مفصل زانو روی دهند. رویکرد درمانی برای عفونت تعویض مفصل زانو، ممکن است در چندین مرحله انجام شود. در بسیاری از موارد جراح ممکن است زانوی مصنوعی عفونی را خارج کند.

تشخیص عفونت تعویض مفصل زانو

تشخیص عفونت تعویض مفصل زانو

در صورت مشاهده قرمزی و ترشح در اطراف برش جراحی، ممکن است احتمال وجود عفونت از سوی پزشک مطرح شود. آنها ممکن است آزمایشاتی را برای تعیین عفونت یا شناسایی نوع باکتری عامل تجویز کنند. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

◀️ آزمایش خون

◀️ تست تصویربرداری، مانند اشعه ایکس، سی تی اسکن، MRI یا اسکن استخوان

◀️ آسپیراسیون مفصلی، که در آن پزشک مایع اطراف زانو را خارج کرده و در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار می دهد.

درمان عفونت تعویض مفصل زانو

۱. درمان عفونت تعویض مفصل زانو با دارو 

اولین گام درمان عفونت مفصل مصنوعی، تجویز آنتی بیوتیک های داخل وریدی (IV) است. گاهی اوقات عفونت تعویض مفصل زانو، برای پاسخ دهی به آنتی بیوتیک ها بسیار عمقی است. برخی موارد از عفونت های مفصلی را می توان بدون جراحی درمان کرد. اگر عفونت تنها پوست و بافت اطراف مفصل را تحت تاثیر قرار دهد، اما خود مفصل را درگیر نکند، می توان آنتی بیوتیک های خوراکی یا داخل وریدی تجویز کرد.

۲. درمان عفونت تعویض مفصل زانو با جراحی 

با این حال، در صورت گسترش عفونت به مفصل، انجام جراحی الزامی است. دو روش جراحی برای درمان عفونت تعویض مفصل زانو وجود دارد:

دبریدمان

در صورتی که عفونت طی چند روز بروز یابد ممکن است با شست و شوی مفصل درمان شود. دبریدمان تمام بافت نرم آلوده اطراف مفصل را شامل می شود. سپس ایمپلنت تمیز شده و پوشش پلاستیکی جایگزین می شود. پس از این کار، برای حدود شش هفته آنتی بیوتیک های وریدی تجویز می شود.

جراحی تعویض مفصل زانو

جراحی چند مرحله ای

جراحی چند مرحله ای جراحی است که در چند مرحله در یک دوره زمانی انجام می شود. این نوع جراحی ممکن است برای درمان عفونت های چند روزه یا عفونت هایی که ماه ها یا سالها پس از جراحی اولیه روی داده باشند، نیاز باشد. مرحله اول شامل موارد زیر است:

❇️ خارج کردن ایمپلنت

❇️ شستشوی مفصل و بافتهای نرم اطراف آن

❇️ کاشت آنتی بیوتیک اسپیسر، که به حفظ آرایش طبیعی مفصل کمک می کند

❇️ مصرف آنتی بیوتیک های وریدی به مدت حداقل شش هفته

پس از برطرف شدن عفونت، بیمار کاندید جراحی اصلاحی خواهد بود. در این روش، آنتی بیوتیک اسپیسر برداشته می شود، مفصل شسته می شود و مفصل زانو یا لگن جدید کاشته می شود.

همچنین بخوانید:

پیشگیری از عفونت تعویض مفصل زانو

پزشک برای کاهش احتمال عفونت اقداماتی را حین جراحی تعویض مفصل زانو انجام خواهد داد. شما می توانید برای جلوگیری از ورود باکتری ها به بدن کارهایی را قبل و بعد از عمل انجام دهید.

شما می توانید ریسک عفونت تعویض مفصل زانو را کم کنید. در زمان برنامه ریزی جراحی با جراح خود در مورد روشهای پیشگیری از عفونت و آنچه می توانید برای کاهش خطر انجام دهید صحبت کنید. پزشک ممکن است راه های زیر را پیشنهاد دهد:

⬅️ آزمایش قبل از عمل جهت وجود باکتری در مجاری بینی توسط سواب بینی

⬅️ شستشوی پوست پیش از عمل، با صابون مخصوص در خانه

⬅️ تجویز آنتی بیوتیک در اتاق عمل و حداقل ۲۴ ساعت پس از عمل

⬅️ تجویز آنتی بیوتیک های پیشگیرانه (پروفیلاکتیک) پیش از انجام هرگونه روشی که می تواند شما را در معرض خطر عفونت قرار دهد. جراحی دندان یا سایر روش های جراحی از جمله مثال هایی هستند که می توان به آن ها اشاره کرد.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مینا چهارشنبه ۳ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر میخواستم بدونم عمل با لیزر انجام میشه یا جراحی میشه طول درمان چقدر هست بعد از عمل چه چیزهای باید رعایت کنیم به دلیل اینکه کارمند هستم نمیتونم
    مدت زیادی منزل بمونم
    خیلی درد دارم کنار انگشت بی حس شده
    وکفش میپوشم به شدت سوزش وحشتناک داره
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۳ آبان ۲( 5 ماه پیش)

      خير عمل ليزرى نداريم 

      بعد از معاينه و راديوگرافى و تشخيص نوع عمل مورد نياز مى تونم در مورد نقاهتش توضيح بدم 

  • تصویر کاربر فرهاد یکشنبه ۱۴ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    باسلام من 56ساله هستم حدود دو ماهه که از درد خلف زانو در موقع دو زانو نشستن رنج میبرمخاطر همیت نمتومنم


    با سلام .من 57سالمه وحدود دو ماهه که از درد خلف زانو بخصوص موقع دو زانو نشستن رنج میبرم و به همکاران طب فیزیکی مراجعه کردم دارو وورزش دادن ولی هیچ بهتر نشده ام حتی نمیتونم از شدت درد نماز تشهد نماز رو بخونم لطفا راهمایی کنید چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۴ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      راديوگرافى ايستاده لازمه و معاينه دقيق تَر 

  • تصویر کاربر بهنام شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 6 روز از عمل رباط صلیبی acl میگذره 3 روز اول بستری بودم ورم نداشت زانوم ولی بعدش امدم خونه الا زانوم ورم داره یه مقدار البته زیر نظر دکتر ورزشش میدم عضله چهار سر منقبض میکنم یواش یواش خم میکنم 10 20درجه
    بنظرتون این ورم و سنگینی زانوم با فیزیوتراپی میره
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بله جای نگرانی نیست

  • تصویر کاربر نادر چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام
    جناب آقای دکتر
    از یزد مزاحم شدم،۵۲سال دارم
    ۳۰ ساله که دیابتی هستم متاسفانه طبق نظر پزشکان پای راستم دچار بیماری شارکو شده و حدود ۱۲ بار گچ گرفتم و هم اکنون هم از کفش مخصوص استفاده میکنم ولی بهبودی حاصل نشده . البته عکسهای موجود را برایتان میفرستم لطفاً راهنمایی فرمایید.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      البته پاى شاركو هيچ وقت ظاهر شبيه پاى نرمال پيدا نمى كنه ولى در صورت نابايدارى يا دفورميته كه پا رو مستعد زخم كنه عملش مى كنيم

  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت آقای دکتر، شش روز براثربریدگی تاندون آشیل عمل شده سه هفته بعد باید گچ پا رو بازکنم، اما نمیدونم بخیه رو کی باید بکشم، ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بعد از دو الى سه هفته 

  • تصویر کاربر میلاد دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید اقای دکتر مدت دوهفته ای میشه که زانوی پای چپم در هنگاه خم و راست کردن و بالا پایین رفتن از پله ها یا نشستن شدیدا درد میکنه وصدای تق تق میده البته دوسال پیش تحت جراحی کیست انوریسم زانو شدم علت این درد شدید ایا مربوط به عود دوباره میشه یا مشکل به مربوط به کیست نمیشه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      معاينه  لازمه 

       

  • تصویر کاربر عفت جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید پشت کتفم سمت چپ بدن درد میکنه و رنگ دست چپم تغییر میکنه اونجا درد کردنی دست و پا و قلبم هم درد میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اول مطمئن بشين مشكل مال قلب نيست 

      وبعد به يك همكار جراح عروق مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام.بستو پنج روز جلوتر از ارتفاع پنج متری افتادم استخوان بالایه بازوم شکست عکس گرفتم میگن هنوز جوش نخورده چند روز باید طول بکشه تا جوش بخوره گچش گرفتم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اقلا شش هفته

  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر من ۱۸سالمه از ۱۳ سالگی به بعد رشد قدم متوقف شده بلوغ زودرس یا شکستگی هم نداشتم با این حال ممکنه صفحه رشد بسته شده باشه ؟ انقدر زود
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      ممكنه

  • تصویر کاربر مهسا جمعه ۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    قسمت کنار مچ پا راست درد شدید به وجود آمده به طور ناگهانی...
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      معاينه لازمه

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر