منو

علائم عفونت تعویض مفصل زانو

مفاصل افراد با افزایش سن آنها ممکن است دردناک شوند و این امر گاهی اوقات کیفیت زندگی آنها را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. تعویض مفاصل از جمله جراحی های بزرگ است، اما این جراحی ها با خطراتی نیز همراه هستند مانند عفونت زخم جراحی یا عفونت تعویض مفصل زانو از این خطرات هستند.

در حال حاضر تعویض مفصل (آرتروپلاستی) زانو، لگن، شانه و سایر مفاصل، از جمله جراحی های شایع هستند و نتایج موفقیت آمیز آنها می تواند زندگی را تغییر دهد. بر اساس گزارش آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا، از هر ۱۰۰ بیمار که تحت تعویض مفصل ران یا زانو قرار می گیرند، یک نفر دچار عفونت می شود. بروز عفونت تعویض مفصل زانو صرف نظر از محل آن می تواند منجر به سپسیس شود.

تعویض مفصل زانو

جراحی تحت شرایط استریل انجام می شود. تمام قطعاتی که در بدن کاشته و جای گذاری می شوند، برای به حداقل رساندن احتمال عفونت استریل شده اند. با این حال همیشه شانس اندکی برای حضور باکتری ها روی ایمپلنت یا ابزار و بروز عفونت باکتریایی وجود دارد.

از آنجا که باکتری ها به جای مواجهه مستقیم با بافت بدن در داخل ایمپلنت هستند، تشخیص و مبارزه با باکتری ها برای سیستم ایمنی بدن دشوارتر است.

چرا تعویض مفصل انجام می شود؟

جراحان تعویض کامل و جزئی مفصل را برای جایگزینی قسمت های آسیب دیده یا بیمار مفصل انجام می دهند. آسیب ممکن است ناشی از ضربه (به عنوان مثال تصادفات وسایل نقلیه موتوری یا سقوط) یا فرسودگی مفصل به علت آرتریت یا سایر بیماری های مفصلی باشد.

علائم عفونت تعویض مفصل زانو

نشانه های عفونت تعویض مفصل زانو

عفونت های ناشی از ایمپلنت و برش، علائم و نشانه هایی مشابه عفونت های دیگر را دارند. آنها همچنین با محل مفصل آسیب دیده مرتبط هستند. علائم عفونت تعویض مفصل زانو عبارتند از:

✳️ افزایش قرمزی در اطراف برش

✳️ افزایش درد

✳️ خروج چرک یا مایع دیگر از محل برش

✳️ گرمتر بودن پوست اطراف برش نسبت به حالت معمول

✳️ افزایش درد در اطراف برش

✳️ تب

✳️ خستگی

در صورت بروز عفونت در داخل مفصل، احتمالاً درد مفصل و همچنین برخی از علائم فوق تشدید می یابد. عفونت های مربوط به برش معمولاً طی چند روز پس از جراحی و ضمن بهبود پوست رخ می دهند. در عین حال، عفونت های مفصلی می توانند چند روز تا چند سال بعد رخ دهند. بیان هرگونه افزایش درد در مفصل مصنوعی، به ویژه هرگونه علائم عفونت امری مهم است.

انواع عفونت تعویض مفصل زانو

۱. عفونت سطحی

پس از جراحی، عفونت تعویض مفصل زانو می تواند در پوست اطراف برش ایجاد شود. پزشکان به چنین عفونت هایی عفونت های سطحی، جزئی یا زودرس می گویند.

عفونت های سطحی معمولاً بلافاصله پس از جراحی روی می دهند و شخص ممکن است در بیمارستان یا هنگام بازگشت به خانه به این عفونت های جزئی مبتلا شود. نحوه درمان عفونت جزئی ساده است، اما در صورت عدم درمان ممکن است عفونت های جدی تری را در پی داشته باشد.

۲. عفونت عمقی زانو

ممکن است عفونتی در اطراف زانوی مصنوعی، که پروتز یا ایمپلنت نیز نامیده می شود، رخ دهد. پزشکان از این عفونت ها تحت عنوان عفونت های عمقی، بزرگ، با تاخیر یا دیررس می گویند.

عفونت های عمقی جدی هستند و ممکن است هفته ها یا حتی سال ها پس از جراحی تعویض مفصل زانو روی دهند. رویکرد درمانی برای عفونت تعویض مفصل زانو، ممکن است در چندین مرحله انجام شود. در بسیاری از موارد جراح ممکن است زانوی مصنوعی عفونی را خارج کند.

تشخیص عفونت تعویض مفصل زانو

تشخیص عفونت تعویض مفصل زانو

در صورت مشاهده قرمزی و ترشح در اطراف برش جراحی، ممکن است احتمال وجود عفونت از سوی پزشک مطرح شود. آنها ممکن است آزمایشاتی را برای تعیین عفونت یا شناسایی نوع باکتری عامل تجویز کنند. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

◀️ آزمایش خون

◀️ تست تصویربرداری، مانند اشعه ایکس، سی تی اسکن، MRI یا اسکن استخوان

◀️ آسپیراسیون مفصلی، که در آن پزشک مایع اطراف زانو را خارج کرده و در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار می دهد.

درمان عفونت تعویض مفصل زانو

۱. درمان عفونت تعویض مفصل زانو با دارو 

اولین گام درمان عفونت مفصل مصنوعی، تجویز آنتی بیوتیک های داخل وریدی (IV) است. گاهی اوقات عفونت تعویض مفصل زانو، برای پاسخ دهی به آنتی بیوتیک ها بسیار عمقی است. برخی موارد از عفونت های مفصلی را می توان بدون جراحی درمان کرد. اگر عفونت تنها پوست و بافت اطراف مفصل را تحت تاثیر قرار دهد، اما خود مفصل را درگیر نکند، می توان آنتی بیوتیک های خوراکی یا داخل وریدی تجویز کرد.

۲. درمان عفونت تعویض مفصل زانو با جراحی 

با این حال، در صورت گسترش عفونت به مفصل، انجام جراحی الزامی است. دو روش جراحی برای درمان عفونت تعویض مفصل زانو وجود دارد:

دبریدمان

در صورتی که عفونت طی چند روز بروز یابد ممکن است با شست و شوی مفصل درمان شود. دبریدمان تمام بافت نرم آلوده اطراف مفصل را شامل می شود. سپس ایمپلنت تمیز شده و پوشش پلاستیکی جایگزین می شود. پس از این کار، برای حدود شش هفته آنتی بیوتیک های وریدی تجویز می شود.

جراحی تعویض مفصل زانو

جراحی چند مرحله ای

جراحی چند مرحله ای جراحی است که در چند مرحله در یک دوره زمانی انجام می شود. این نوع جراحی ممکن است برای درمان عفونت های چند روزه یا عفونت هایی که ماه ها یا سالها پس از جراحی اولیه روی داده باشند، نیاز باشد. مرحله اول شامل موارد زیر است:

❇️ خارج کردن ایمپلنت

❇️ شستشوی مفصل و بافتهای نرم اطراف آن

❇️ کاشت آنتی بیوتیک اسپیسر، که به حفظ آرایش طبیعی مفصل کمک می کند

❇️ مصرف آنتی بیوتیک های وریدی به مدت حداقل شش هفته

پس از برطرف شدن عفونت، بیمار کاندید جراحی اصلاحی خواهد بود. در این روش، آنتی بیوتیک اسپیسر برداشته می شود، مفصل شسته می شود و مفصل زانو یا لگن جدید کاشته می شود.

همچنین بخوانید:

پیشگیری از عفونت تعویض مفصل زانو

پزشک برای کاهش احتمال عفونت اقداماتی را حین جراحی تعویض مفصل زانو انجام خواهد داد. شما می توانید برای جلوگیری از ورود باکتری ها به بدن کارهایی را قبل و بعد از عمل انجام دهید.

شما می توانید ریسک عفونت تعویض مفصل زانو را کم کنید. در زمان برنامه ریزی جراحی با جراح خود در مورد روشهای پیشگیری از عفونت و آنچه می توانید برای کاهش خطر انجام دهید صحبت کنید. پزشک ممکن است راه های زیر را پیشنهاد دهد:

⬅️ آزمایش قبل از عمل جهت وجود باکتری در مجاری بینی توسط سواب بینی

⬅️ شستشوی پوست پیش از عمل، با صابون مخصوص در خانه

⬅️ تجویز آنتی بیوتیک در اتاق عمل و حداقل ۲۴ ساعت پس از عمل

⬅️ تجویز آنتی بیوتیک های پیشگیرانه (پروفیلاکتیک) پیش از انجام هرگونه روشی که می تواند شما را در معرض خطر عفونت قرار دهد. جراحی دندان یا سایر روش های جراحی از جمله مثال هایی هستند که می توان به آن ها اشاره کرد.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمدامین سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید
    آقای دکتر م چند روزیه پشت زانوم همون باط جانبی پا درد میکنه وقتی نشستم و زانو هام کاملا خم هست دردش شدید میشه و وقتی بلند میشم سری پاهام صاف نمیشه درد میگیره و طول میکشه که صاف بشه ، من فوتبال بازی می‌کنم و این درد در هر دوپا وجود دارد مثل هم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      تمرينات كششى همسترينگ انجام بدين 

  • تصویر کاربر مهران چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید انگشت پای من دو ماه پیش شکسته بود و الان جوش خورده می خواستم ببینم بعد چه مدت می تونم فوتبال رو به صورت حرفه اي دنبال کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      ترجيحا بعد از كرونا و گذشت سه ماه از شكستگى

  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    با سلام وعرض ادب چند من ۴۳ سالمه چند وقته بغل زانو چپم به جایی میخوره احساس سوزش شدید میکنم پایین زانو چپ
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بايد معاينه بشين

      ممكنه دچار بورسيت اون ناحيه باشيد

  • تصویر کاربر علی جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام خدمت جناب دکتر نادری بنده 36 سالمه و رشته ورزشیم وزنه برداری بوده و سال 95 رباط صلیبی زانوی چپم پاره شد با وزن 110 و جراحی کردم خیلی سختی کشیدم ولی به ورزش حرفه ای نتونستم برگردم الان برای خودم ورزش میکنم و وزنم رو کردم 90 کیلو یه بدن فیت با قد 184 ولی الان زانوی راستم به شدت درد میکنه عکس رادیولوژی از دو زانو هم انجام دادم یه ارتوپد مراجعه کردم گفتن هر دو زانو نرمی کشکک داره ولی زانوی راست بیشتره الانم من درد تو زانوی راستم هست گفتن پی ار پی برای زانوی راست انجام بدین شاید بهتر شه ولی انجام ندادم چون بنده خودم مربی هستم با تمرینات اصلاحی میگذرونم ولی درد باز آزارم میده اگر امکان داره راهنمایی کنید چیکار کنم بتونم به ورزشم ادامه بدم و دردام کمتر شه ممنون میشم🙏
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      به نظرم فيزيوتراپى و تقويت عضله چهار سر اثر بهتر و پايدارترى داشته باشه

  • تصویر کاربر سمانه جمعه ۲۵ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    سلام مجدد دكتر عزيز، از اينكه پاسخگو بوديد سپاسگزارم. فقط خيلي نگران شدم،خطرناك هست؟ و اينكه به چه پزشكي مراجعه كنم؟ مربوط به چي ميتونه باشه؟؟ نگران شدم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۵ تیر ۰( 2 سال پیش)

      به ارتوپد يا جراح عروق مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر آرمین چهارشنبه ۲۳ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب،،دکتر حدود 5سال میشه که زانوی راستم در اثر ضربه ی پرش و پارگی جزیی رباط صلیبی به بیرون انحراف پیدا کرده،سوالم اینه آیا در اثر انحراف استخوان تیبیا و با توجه به مدت 5سالی که باهاش راه رفتم و فعالیت کردم،امکان انحراف استخوان فمور هست؟لطفا با دقت به بنده پاسخ بدید خیلی برام مهمه،متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۳ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      تشخيص با انجام alignment view هست

      اگر دفورمه شده باشه ، آسيب رباطتون جزيى نبوده و صرفا هم صليبى پاره نبوده و رباط كنارى هم آسيب داشته

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۳۰ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    ممکنه افراد دارای بیماری قند دیرتر خوب بشه عضلات پای لاغر شده یا روشی وجود داره ک زودتر ب عضله سازی کمک کنه من فک میکنم بعد دوماه فقط عضلات خشک شده ک در اب گرم گذاشتم فقط درست شده و برگشتخ
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۳۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      مدت زياد طول مى كشه براى تقويت عضله به شرط اين كه قند خوب كنترل شده باشه و عروق نرمال باشند

  • تصویر کاربر شادکام سه شنبه ۲۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    درود دکتر
    همسرم حدود 25 سال پیش تصادف کرده واز ناحیه ی پای چپ آسیب دیده و داخل پاش از ساق پا تا زیر زانو پلاتین گذاشتن ولی برای در آوردن پلاتین اقدامی نکرده و هر چند وقت یکبار پاش ورم میکنه الان 3 روزه که ساق پاش ورم کرده ودرد شدیدی داره بصورتی که نمیتونه روی پا بایسته لطفا بفرمایید علت چیست ؟
    البته شب قبلش رانندگی طولانی مدت داشته با ماشین دنده ای
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      به ارتوپد مراجعه كنن 

      بعيده بعد از اين همه مدت اين درد مربوط به اون وسيله باشه

      سونوگرافى داپلر از نظر وجود لخته انجام بدن هر چه سريع تر 

  • تصویر کاربر رضا جمعه ۲۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۶ماهه جراحی رباط ومینیسک زانو انجام دادم بعد این مدت زانوم ۱۲۰درجه بیشتر خم نمیشه و هنوزم بعد این مدت ورم داره وصبح ها از خواب بیدار میشم پام خیلی بی حسه وبعد چند دقیقه بهتر میشه البته خم نشدنش خیلی فکرمو درگیر کرده وکارمم نشسته ای هستش ۶ماهه کار نکردم چکار کنم ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      با جراحتون در ميان بگذاريد و شايد لازم بشه زير بيهوشى خم  بشه

  • تصویر کاربر محمدامین دوشنبه ۱۰ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت پزشکان عزیز ، یه سوالی از شما بزرگواران داشتم ، بنده ۱۴ روزه دقیق جراحی مینیسک و رباط داشتم ، یه اتفاقی افتاد که پاهام سر خورد و از اونروز داخل زانومو لمس میکنم و مچ پاهامو میچرخونم داخل زانوم درد میکنه ، به پزشک جراحم مراجعه کردم برای معاینه ، گفت مشکلی نداره بخاطر زخم و سوراخایی هستش که انجام شده ولی تا جایی که من داخل اینترنت معاینه های پارگی مینیسک رو دیدم زانو رو خم میکنن و مچ پارو میچرخونن ولی پزشک من برای معاینه فقط پاهامو کامل صاف کرد و بعدش تا ۹۰ درجه خمش کرد ، بنظرتون نحوه معاینشون درست بوده یا ممکنه پزشکم اشتباه کرده باشه ؟ ممنون میشم اگر راهنماییم کنید .
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      دو هفته بعد از جراحى صليبى مجاز نيستند زانو رو بچرخونن و كارشون درست بوده و شما چطور پيش يك نَفَر جراحى مى كنيد ولى به معاينشون اعتماد نداريد؟

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر