منو

علائم عفونت تعویض مفصل زانو

مفاصل افراد با افزایش سن آنها ممکن است دردناک شوند و این امر گاهی اوقات کیفیت زندگی آنها را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. تعویض مفاصل از جمله جراحی های بزرگ است، اما این جراحی ها با خطراتی نیز همراه هستند مانند عفونت زخم جراحی یا عفونت تعویض مفصل زانو از این خطرات هستند.

در حال حاضر تعویض مفصل (آرتروپلاستی) زانو، لگن، شانه و سایر مفاصل، از جمله جراحی های شایع هستند و نتایج موفقیت آمیز آنها می تواند زندگی را تغییر دهد. بر اساس گزارش آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا، از هر ۱۰۰ بیمار که تحت تعویض مفصل ران یا زانو قرار می گیرند، یک نفر دچار عفونت می شود. بروز عفونت تعویض مفصل زانو صرف نظر از محل آن می تواند منجر به سپسیس شود.

تعویض مفصل زانو

جراحی تحت شرایط استریل انجام می شود. تمام قطعاتی که در بدن کاشته و جای گذاری می شوند، برای به حداقل رساندن احتمال عفونت استریل شده اند. با این حال همیشه شانس اندکی برای حضور باکتری ها روی ایمپلنت یا ابزار و بروز عفونت باکتریایی وجود دارد.

از آنجا که باکتری ها به جای مواجهه مستقیم با بافت بدن در داخل ایمپلنت هستند، تشخیص و مبارزه با باکتری ها برای سیستم ایمنی بدن دشوارتر است.

چرا تعویض مفصل انجام می شود؟

جراحان تعویض کامل و جزئی مفصل را برای جایگزینی قسمت های آسیب دیده یا بیمار مفصل انجام می دهند. آسیب ممکن است ناشی از ضربه (به عنوان مثال تصادفات وسایل نقلیه موتوری یا سقوط) یا فرسودگی مفصل به علت آرتریت یا سایر بیماری های مفصلی باشد.

علائم عفونت تعویض مفصل زانو

نشانه های عفونت تعویض مفصل زانو

عفونت های ناشی از ایمپلنت و برش، علائم و نشانه هایی مشابه عفونت های دیگر را دارند. آنها همچنین با محل مفصل آسیب دیده مرتبط هستند. علائم عفونت تعویض مفصل زانو عبارتند از:

✳️ افزایش قرمزی در اطراف برش

✳️ افزایش درد

✳️ خروج چرک یا مایع دیگر از محل برش

✳️ گرمتر بودن پوست اطراف برش نسبت به حالت معمول

✳️ افزایش درد در اطراف برش

✳️ تب

✳️ خستگی

در صورت بروز عفونت در داخل مفصل، احتمالاً درد مفصل و همچنین برخی از علائم فوق تشدید می یابد. عفونت های مربوط به برش معمولاً طی چند روز پس از جراحی و ضمن بهبود پوست رخ می دهند. در عین حال، عفونت های مفصلی می توانند چند روز تا چند سال بعد رخ دهند. بیان هرگونه افزایش درد در مفصل مصنوعی، به ویژه هرگونه علائم عفونت امری مهم است.

انواع عفونت تعویض مفصل زانو

۱. عفونت سطحی

پس از جراحی، عفونت تعویض مفصل زانو می تواند در پوست اطراف برش ایجاد شود. پزشکان به چنین عفونت هایی عفونت های سطحی، جزئی یا زودرس می گویند.

عفونت های سطحی معمولاً بلافاصله پس از جراحی روی می دهند و شخص ممکن است در بیمارستان یا هنگام بازگشت به خانه به این عفونت های جزئی مبتلا شود. نحوه درمان عفونت جزئی ساده است، اما در صورت عدم درمان ممکن است عفونت های جدی تری را در پی داشته باشد.

۲. عفونت عمقی زانو

ممکن است عفونتی در اطراف زانوی مصنوعی، که پروتز یا ایمپلنت نیز نامیده می شود، رخ دهد. پزشکان از این عفونت ها تحت عنوان عفونت های عمقی، بزرگ، با تاخیر یا دیررس می گویند.

عفونت های عمقی جدی هستند و ممکن است هفته ها یا حتی سال ها پس از جراحی تعویض مفصل زانو روی دهند. رویکرد درمانی برای عفونت تعویض مفصل زانو، ممکن است در چندین مرحله انجام شود. در بسیاری از موارد جراح ممکن است زانوی مصنوعی عفونی را خارج کند.

تشخیص عفونت تعویض مفصل زانو

تشخیص عفونت تعویض مفصل زانو

در صورت مشاهده قرمزی و ترشح در اطراف برش جراحی، ممکن است احتمال وجود عفونت از سوی پزشک مطرح شود. آنها ممکن است آزمایشاتی را برای تعیین عفونت یا شناسایی نوع باکتری عامل تجویز کنند. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

◀️ آزمایش خون

◀️ تست تصویربرداری، مانند اشعه ایکس، سی تی اسکن، MRI یا اسکن استخوان

◀️ آسپیراسیون مفصلی، که در آن پزشک مایع اطراف زانو را خارج کرده و در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار می دهد.

درمان عفونت تعویض مفصل زانو

۱. درمان عفونت تعویض مفصل زانو با دارو 

اولین گام درمان عفونت مفصل مصنوعی، تجویز آنتی بیوتیک های داخل وریدی (IV) است. گاهی اوقات عفونت تعویض مفصل زانو، برای پاسخ دهی به آنتی بیوتیک ها بسیار عمقی است. برخی موارد از عفونت های مفصلی را می توان بدون جراحی درمان کرد. اگر عفونت تنها پوست و بافت اطراف مفصل را تحت تاثیر قرار دهد، اما خود مفصل را درگیر نکند، می توان آنتی بیوتیک های خوراکی یا داخل وریدی تجویز کرد.

۲. درمان عفونت تعویض مفصل زانو با جراحی 

با این حال، در صورت گسترش عفونت به مفصل، انجام جراحی الزامی است. دو روش جراحی برای درمان عفونت تعویض مفصل زانو وجود دارد:

دبریدمان

در صورتی که عفونت طی چند روز بروز یابد ممکن است با شست و شوی مفصل درمان شود. دبریدمان تمام بافت نرم آلوده اطراف مفصل را شامل می شود. سپس ایمپلنت تمیز شده و پوشش پلاستیکی جایگزین می شود. پس از این کار، برای حدود شش هفته آنتی بیوتیک های وریدی تجویز می شود.

جراحی تعویض مفصل زانو

جراحی چند مرحله ای

جراحی چند مرحله ای جراحی است که در چند مرحله در یک دوره زمانی انجام می شود. این نوع جراحی ممکن است برای درمان عفونت های چند روزه یا عفونت هایی که ماه ها یا سالها پس از جراحی اولیه روی داده باشند، نیاز باشد. مرحله اول شامل موارد زیر است:

❇️ خارج کردن ایمپلنت

❇️ شستشوی مفصل و بافتهای نرم اطراف آن

❇️ کاشت آنتی بیوتیک اسپیسر، که به حفظ آرایش طبیعی مفصل کمک می کند

❇️ مصرف آنتی بیوتیک های وریدی به مدت حداقل شش هفته

پس از برطرف شدن عفونت، بیمار کاندید جراحی اصلاحی خواهد بود. در این روش، آنتی بیوتیک اسپیسر برداشته می شود، مفصل شسته می شود و مفصل زانو یا لگن جدید کاشته می شود.

همچنین بخوانید:

پیشگیری از عفونت تعویض مفصل زانو

پزشک برای کاهش احتمال عفونت اقداماتی را حین جراحی تعویض مفصل زانو انجام خواهد داد. شما می توانید برای جلوگیری از ورود باکتری ها به بدن کارهایی را قبل و بعد از عمل انجام دهید.

شما می توانید ریسک عفونت تعویض مفصل زانو را کم کنید. در زمان برنامه ریزی جراحی با جراح خود در مورد روشهای پیشگیری از عفونت و آنچه می توانید برای کاهش خطر انجام دهید صحبت کنید. پزشک ممکن است راه های زیر را پیشنهاد دهد:

⬅️ آزمایش قبل از عمل جهت وجود باکتری در مجاری بینی توسط سواب بینی

⬅️ شستشوی پوست پیش از عمل، با صابون مخصوص در خانه

⬅️ تجویز آنتی بیوتیک در اتاق عمل و حداقل ۲۴ ساعت پس از عمل

⬅️ تجویز آنتی بیوتیک های پیشگیرانه (پروفیلاکتیک) پیش از انجام هرگونه روشی که می تواند شما را در معرض خطر عفونت قرار دهد. جراحی دندان یا سایر روش های جراحی از جمله مثال هایی هستند که می توان به آن ها اشاره کرد.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فاطمه جمعه ۷ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر خسته نباشید من هالوکس والگوس تقریبا شدید دارم چهارده ساله هستم و مشهد زندگی میکنم پیش دکتر ارتوپد درمانگاه رفتم فرمودن مفصل باید خشک بشه خواستم که دکتر ارتوپد خوبی در مشهد معرفی کنید و هزینه این عمل رو بفرمایید و اینکه بیمه تکمیلی چقدرش رو تقبل میکنه؟خیلی ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۷ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      به آقاى دكتر موسويان يا آقاى دكتر حسينيان مراجعه بفرماييد

  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    باسلام و احترام. هفته گذشته همسرم در خانه اقدام به چرخش کردند و زانویشان صدا داد و کمی درد میکرد که خوب شد. روز گذشته( 26 اردیبهشت 1400) همین اتفاق مجددا برایشان افتاد که درد شدیدی داشتند و به سختی می توانستند راه بروند. به ارتوپد مراجعه کردیم و با توجه به اینکه ایشان در ماشین بودند و راه رفتن برایشان با درد زیادی همراه بود, دکتر متخصص ارتوپد فرمودند فعلا باید دارو استفاده کننده و استراحت نمایند تا شنبه اول خرداد که برایشان MRI زانو نوشتند و فرمودند الان گرفتن MRI قابل اتکا نیست. سوال من این است که لازم است جناب آقای دکتر نادری ایشان را معاینه کنند و یا با MRI مراجعه کنیم؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      درود

      حتما ام آر آى رو انجام بدين

       

  • تصویر کاربر فرهان سه شنبه ۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام پسرم ۸ سالشه تر قوش شکسته الان یک ماهه عمل کرده میخوام بدونم تا کی باید دستش بسته باشه و روی سینه بخوابه مشکل داره یا نه اخه پلاتین گذاشتن براش میتونه بازوش رو تکون بده یانه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      درود

      مى تونه باز كنه 

      عجيبه كه عملش كردن توى اين سن

  • تصویر کاربر مهین پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام موچ دستم گرفته میرم دکتریکی میگه دیسکه یکی میگه اتروزه یکی میگهدعصابه هرچی دارومیخورم فرق نمیکنه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش)

      درود

      هر چه سريعتر به يك جراح دست خوب مراجعه كنيد

      اگر تهران هستيد آقاى دكتر هومن شريعت زاده رو پيشنهاد مى كنم 

    2. تصویر کاربر مهین پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش)
      خیلی رفتن دکتر داروهاش خب نمیکنن اینم عکسهاشه
    3. تصویر کاربر مهین پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش)
      مشکل ازچی میشه باشه
    4. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش)

      كيفيت نداره.وضع دستشون خوب نيست 

      زودتر كارى رو كه گفتم بكنيد قبل از اين كه دير بشه

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر بیات پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    باسلام دختر من تکواندو کار میکنه یه بار تو مسابقه تاندون پاش کشیده شد تو گچ بود یه بازم ترک خورد که تو گچ بود چند تا بیمارستان بردم میخواستم راهنمایی کنید چیکار کنم من ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش)

      درود

      بايد براى معاينه و بررسى نوبت بگيريد

  • تصویر کاربر بهنام دوشنبه ۳۰ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید من کف پام صاف هستش و برام توی سربازی مشکل ایجاد کرده میخواستم لطف کنین راه حلی برام بگین تا خلاص شم از این مشکل
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۳۰ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      درود

      ممكنه جراحى لازم باشه ولى اول بايد كفى براى كاهش درد رو امتحان كنيد

  • تصویر کاربر مرتضی پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    باسلام پسر ۱۵ساله اینجانب دچار کوتاهی پای راست هستند که هر سال ۲تا۳میل به آن اضافه میشود وقد پسرم۱۶۴سانت می باشدودر حال حاضر ۵سانت کوتاهی دارد آیا امکان عمل جراحی در صفحه رشد پای چپ وکند کردن رشد آن نسبت به پای راست برای مساوی شدن طول آنها قبل از پایان رسد آنهادر چه زمانی وجود دارد تا زمان انجام آن از دست نرود
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      درود

      به لحاظ تئورى اين يك روش درمانى هست و روش ديگه بلند كردن سمت كوتاه هست 

      در هر حال معاينه و بررسى لازمه 

      توصيه مى كنم با يك همكار فوق تخصص ارتوپدى اطفال مشورت كنيد

      اگر تهران هستيد خدمت دكتر عليرضا غزنوى برين

  • تصویر کاربر پارسا پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید میتونم هزینه ی جراحی رو بدونم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      درود

      بر حسب شدت و تكنيك مورد نياز فرق مى كنه

  • تصویر کاربر سمانه شنبه ۳۰ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترمن اززمان نوجوانی تابه الان هست که درقسمت ران پایم دردمیکنه وبه دکترهای زیادی هم مراجعه کردم ولی هیچ کدام علت این دردرانفهمیدنددرزمان بچگی دکترهاعلت این دردرادررشدکردن من میگفتندولی الان هم که ۳۵سال دارم هنوزپایم دردمیکنه ودردش هم چندبرابرشده که واقعاقابل تحمل نیست برام اگرممکنه شماراهنماییم کنیدتامن چکارکنم ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      يك معاينه و بررسى دقيق براى تشخيص لازمه 

    2. تصویر کاربر سمانه جمعه ۲۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      باسلام خدمت شماآقای دکترگرامی
      من دکترهای زیادی درشهرخودم ودرشهرتهران رفتم پیش پروفسورسمیعی رفتم ولی هیچکدام ازاینهانتونستندتشخیص بدن مشکل این دردپای من رو وچندبارآمپول اوزون به پای من تزریق کردن ولی بیفایده بوده فقط هزینه بیهوده بوده الان هم میترسم که دوباره برم دکترچون بازهم بیفایده باشه وجوابی نگیرم چون آخرین باری که امدم تهران دکترحدودیکماه پیش بوده ودکترفیزیوتراپی بهم پیشنهاددادومنهم رفتم دریغ ازاینکه به اندازه یه سرسوزن ازدردم کم بشه خیلی کلافه شدم ازدردپاودردکتفم هردوهم سمت چپ بدن من هستش
      باتشکرازراهنماییتون
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۳۰ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      وقتى با اين همه معاينه و مراجعه اثرى نديدين نبايد توقع داشته باشيد كه من بدون معاينه و ديدن نتايج بررسى هاى انجام شده به تشخيص و درمان برسم

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امرالله دوشنبه ۲۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من حدود۴سال پیش ساق پام راکردم قدم ایابودن پلاتین درپاباعث میشه که قدم رشدنکنه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      خير

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر