منو

آشنایی با انواع بیماری های مچ پا و درمان آن

مچ پا یکی از اعضای بدن است که درد و بیماری در آن ممکن است شما را مدت ها خانه نشین کند. از این رو آشنایی با انواع بیماری های مچ پا میتواند آگاهی شما را در مورد این بیماری بالاتر ببرد.

مچ پا به تعادل و ثبات بدن نقش موثری دارد و از استخوانهایی تشکیل شده است که با عضلات و رباطها پشتیبانی می شوند.

انواع بیماری های پا

بیماری های مچ پا می تواند در اثر آسیب به استخوان، عضله یا بافت نرم باشد. اختلالات شایع مچ پا عبارتند از:

قفل شدن مچ پا

مچ پا زمانی که در حین راه رفتن قفل می شود می تواند یک وضعیت ناتوان کننده و دردناک باشد که کارهای روزانه و فعالیت بدنی را دشوار سازد.

مچ پاى قفل شده می تواند نشانه ای از شرایط مختلف باشد كه شامل پارگى رباط، بی ثباتی مچ پا، آرتریت، التهاب و تورم استخوان و بیماری استئوكوندریت است. اگر در هنگام راه رفتن این درد را تجربه کرديد، برای تشخیص آن با پزشک خود مشورت کنید.

قل شدن مچ پا

 آرتروز

آرتروز مچ پا – یا بیماری مفصلی دژنراتیو – می تواند به علت آسیب به مچ پا و یا سایش طبیعی و پارگی در پى افزايش سن رخ دهد. آرتریت زمانی اتفاق می افتد که غضروف مفصل تحليل مى رود. هنگامی که استخوان های مچ پا شروع به مالش روى هم می کنند، ممکن است علائم مختلفى مانند درد، تورم، دامنه ى حرکت محدود و قفل شدن را تجربه کنید.

آرتريت مچ پا با اصلاح کفش، بريس، داروهای ضد التهابی، کاهش وزن، فیزیوتراپی و تزریق استروئید درمان می شود. اگر اين درمان ها کارساز نباشند، جراحی گزینه ى بعدى است.

پارگى رباط و بی ثباتی آن

پيچ خوردگى هاى مكرر و شديد مچ پا می تواند به آن آسیب برساند. هنگامی که مچ پا در خارج از محدوده حركتى طبیعی چرخیده یا پیچیده شود، ممکن است رباط آن پاره شود. با گذشت زمان، این وضعیت ممکن است باعث مزمن شدن و بی ثباتی آن قسمت از پا شود.

پارگى رباط و بى ثباتى مچ  میتواند باعث درد، تورم، قفل شدن مچ، ترک خوردگی و احساس بی ثباتی در طی راه رفتن و سایر فعالیت های روزانه شود. این وضعیت ممکن است با استراحت، بی تحرکی، بريس مچ پا، فیزیوتراپی و حتی جراحی درمان شود .

رباط مچ پا

التهاب و تورم استخوان

التهاب استخوان همان استئوفيت هايى است که می توانند در لبه هاى استخوان ها و همچنین محل اتصال رباط ها و تاندون ها به استخوان ها ايجاد شوند. التهاب استخوان می تواند در مچ پا ايجاد شود و بهبود یابد و منحر به قفل شدن مچ پا شود.

علائم دیگر آن ممکن است شامل درد و محدودیت حرکتی باشد. افراد می توانند سال ها بدون درد و یا قفل شدن ناشی از التهاب زندگى كنند. داروهای ضد التهاب می توانند به کاهش درد کمک کنند. جراحی نيز می تواند برای حذف استئوفيت ها انجام شود.

بيمارى استئوكندريت

استئوكندريت بيمارى است که موجب کاهش جریان خون به قسمت انتهایی استخوان، از جمله استخوان مچ پا، می شود. جریان خون در نتیجه ى شل شدن يك تكه غضروف در انتهاى استخوان كاهش مى يابد. این وضعیت به ویژه پس از جراحت مچ پا به طور معمول شایع است.

علائم آن می تواند شامل درد مچ پا، قفل شدن مچ پا، تورم، حساسیت به لمس، دامنه حرکتی محدود و احساس بی ثباتی در مفصل باشد. در حین برخورد با آن بهتر است ابتدا اقدامات محافظه کارانه انجام شود.

 

بورسیت پاشنه (التهاب پشت پاشنه پا) چیست؟
درمان خالی کردن و بی ثباتی مچ پا چیست؟

علت قفل شدن مچ پا

قفل شدن مچ پا زمانی اتفاق می‌افتد که بافت‌های نرم یا استخوانی در پایان یک حرکت با شدت، مانند اشاره شدید پا به سمت پایین، در داخل مفصل مچ پا فشرده می‌شوند. این عارضه معمولا در افرادی اثر می‌گذارد که هنگام  قرارگیری مچ پا در نهایت زاویه حرکتی خود، در زانو خود احساس فشار می‌کنند.

مانند رقصنده‌ها، ژیمناست‌‌ها، یا افرادی که فعالیت‌های ضربه با پا را انجام می‌دهند. قفل کردن مچ پا وقتی اتفاق می‌افتد که بافت نرم اطراف مچ پا بین دو سطح گیر بیافتد. قفل شدن مچ پا معمولاً وقتی اتفاق می‌افتد که مچ پا کاملاً به بالا یا پایین خم شده باشد و منجر به درد در جلو یا پشت مچ پا شود.

علاوه بر این، افرادی که فعالیت‌های تکراری شامل چمباتمه زدن یا بالا رفتن از پله‌ها را انجام می‌دهند، مستعد ابتلا به این عارضه هستند. فیزیوتراپیست‌ها در کاهش درد، ترمیم و تقویت ناحیه مبتلا و بهبود تعادل کلی به افراد مبتلا به عارضه قفل شدن مچ پا کمک می‌کنند.

علت قفل شدن مچ پا

چه عواملی باعث قفل شدن مچ پا می شود؟

دلایل قفل شدن مچ پا متفاوت است و می تواند شامل دویدن، پریدن و استفاده بیش از حد از مچ پا باشد. سایر علل شایع شکستگی و شکستگی مچ پا عبارتند از:

✅ چرخاندن مچ پا بیش از محدوده طبیعی حرکت

✅ لغزش یا سقوط

✅ فرود آمدن روی یک پا با افزایش نیرو

✅ توانبخشی نامناسب پس از صدمه قبلی مچ پا

✅ ورم یا خشکی مفصل

✅ سفتی ماهیچه

✅ نا‌هنجاری استخوانی

✅ ورزش کردن به شیوه اشتباه

✅ زیاده روی در تمرین و ورزش کردن

✅ سریع شروع کردن فعالیت‌ها پس از آسیب دیدگی مچ پا

✅ گرم نکردن بدن پیش از ورزش کردن

انواع مختلف آرتروز (التهاب مفاصل و بافت ها) نیز می تواند پا و مچ پا را تحت تأثیر قرار دهد:

نوعی از آرتروز تخریب کننده است که به طور معمول در میانسالی شروع می شود و به آرامی پیشرفت می کند. با گذشت زمان، غضروف بین استخوان های شما فرسوده می شود. این منجر به درد و سفتی در مفاصل می شود.

آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی خود ایمنی است. این اتفاق زمانی می افتد که بدن شما به اشتباه به بافتهای سالم خود حمله کند. آرتریت روماتوئید بر مفاصل شما تأثیر می گذارد و غضروف ها را نیز از بین می برد.

آرتریت پس از سانحه بعد از آسیب دیدگی پا یا مچ پا رخ می دهد. استرس ناشی از آسیب می تواند باعث سفت یا ملتهب شدن مفاصل شود.

 

علائم بیماری های مچ پا چیست؟

علائم بیماری های مچ پا براساس نوع خاص آسیب متفاوت خواهد بود. علائم رایج عبارتند از:

⬅ درد

⬅ ورم

⬅ سفتی، سختی

⬅ مشکلات حرکت مچ پا

⬅ ناتوانی در قرار دادن هر وزنی بر روی مچ پا

⬅ مشکل در راه رفتن

⬅ کبودی

التهاب تاندونیت و التهاب مفصل آشیل ممکن است علائم مشابهی ایجاد کند، اما می تواند همراه باشد:

  • درد پشت پاشنه که در طول روز بدتر می شود
  • ضخیم شدن تاندون
  • تورمی که با فعالیت بدنی بدتر می شود
برنامه ی بازتوانی پا و مچ پا

درمان بیماری های مچ پا

درمان به شرایط و علائم شما بستگی خواهد داشت. درمان ها می توانند شامل گزینه های غیر جراحی و جراحی باشند. گزینه های غیر جراحی شامل موارد زیر است:

✔ مصرف داروهایی برای کاهش تورم و التهاب، مانند آسپرین یا ایبوپروفن

✔ استراحت و بالا بردن مچ پا

✔ استفاده از کمپرس یخ برای کاهش تورم

✔ پوشیدن باند فشاری یا گچ برای بی حرکتی مچ پا

✔ تزریق کورتیزون (استروئید) برای کاهش درد و تورم

شکستگی شدید یا پارگی تاندون ها ممکن است نیاز به درمان جراحی داشته باشد. روش های جراحی مورد استفاده برای درمان اختلالات مچ پا عبارتند از:

✔ بازسازی استخوان ها، مفاصل، تاندون ها و رباط های مچ پا

✔ از بین بردن بافت آسیب دیده (دبریدمان)

✔ افزایش عضلات ساق پا برای کاهش فشار بر تاندون آشیل

✔ هم آمیختگی استخوان های مچ پا برای پایدارتر نگه داشتن آن (آرتروز)

✔ تعویض مفصل مچ پا (آرتروپلاستی)

 

فواید سرد کردن و گرم کردن در ورزش

مدت زمان بهبودی گیر افتادن مچ پا

اگر دچار قفل شدن یا گیر افتادن مچ پا هستید، چشم انداز طولانی مدت شما به شدت اختلال و میزان آسیب به مچ پا بستگی دارد. همچنین به نیاز شما به عمل جراحی بستگی دارد.

پیچ خوردگی مچ پا کاملاً شایع است و به طور کلی طی شش هفته بهبود می یابد. در صورت شکستگی مچ پا و عدم نیاز به جراحی، نتایج مشابهی را می توان انتظار داشت.

اگر اختلال مچ پا شما نیاز به جراحی داشته باشد، بهبودی کامل ممکن است چندین هفته یا ماه طول بکشد. همچنین ممکن است برای تقویت مچ پا به فیزیوتراپی نیاز داشته باشید. فیزیوتراپی ممکن است تا ۱۲ ماه طول بکشد.

اگرچه جراحی برای بیشتر اختلالات مچ پا می تواند برای بهبود تحرک مفید باشد، اما تمام اقدامات جراحی خطرات بالقوه ای مانند عفونت و آسیب عصبی را به همراه دارد.

قل شدن مچ پا

پیشگیری از قفل شدن مچ پا

با حفظ آمادگی جسمانی، قدرت و انعطاف پذیری خوب می توانید از اختلالات مچ پا جلوگیری کنید.

سایر رفتارهایی که می توانند از قفل شدن مچ پا جلوگیری کنند عبارتند از:

✅ کشش و گرم شدن قبل و بعد از فعالیت بدنی

✅ پوشیدن کفش راحتی

✅ توجه به علائم هشدار دهنده بدن

با انجام اقدامات احتیاطی مناسب قبل از ورزش شدید، می توان از بیشتر آسیب های مچ پا جلوگیری کرد. اگر در هنگام فعالیت بدنی احساس درد غیرمعمولی در مچ پا خود دارید یا مشکوک به آسیب دیدگی هستید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سمیه یکشنبه ۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 90 مشاهده پرسش
    سلام.اقای دکتر من دوماهه به علت کشیدگی رباط قدامی پا‌ چپ دارم از مچ بند استفاده میکنم ده جلسه فیزیوتراپی رفتم تزریق هم انجام دادم بهبودی خاصی حاصل نشده الان حدودا دوهفته ای که پای راستم هم دچار مچ درد شده و قوزک داخلی پام درد میکنه یعنی این پامم آسیب دیده؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش)

      يك آزمايش از نظر روماتيسم بدين حتما

  • تصویر کاربر عباسی یکشنبه ۱۵ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 120 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخبر
    آقای دکتر من خانمی ۲۹ ساله با قد ۱۷۷ و وزن ۶۹ هستم و به صورت حرفه ای کوهنوردی میکنم حدود سه سال پیش مچ پام تو کوه پیچ خورد و بعد از اون اتفاق، باز هم بعد از بهبودی نسبی، ۳،۴ بار دیگه هم پیچ خورد متاسفانه، که در نهایت با ۱۵ جلسه فیزیوتراپی بهبود پیدا کرد، یک ماه پیش دوباره همون مچم پیچ خورد و این بار از دردش حتی نمیتونستم ذره ای روش وزن بیارم، دکتر ارتوپد برام گچ گرفت و یک ماه توی گچ بود پام و الان که حدود یک هفته هست گچم رو باز کردن ، هنوز کمی ورم دارم ولی درد اصلا، گفتن تا دو هفته مچ بند آتل دار استفاده کنم و بعد احتمالا فیزیوتراپی، سوالم اینه اصلا ممکن هست مچ پای من مثل روز اولش بشه؟چه مدت بعد مبتونم برگردم به فعالیت کوهنوردیم؟ البته چون سنگنوردی هم کار میکنم عضلات نسبتا قوی ای دارم ممنون از وقتی ک میذارین
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۵ مرداد ۲( 7 ماه پیش)

      معاینه و ام آر آی لازمه 

      ممکنه دچار ناپایداری مزمن شده باشید که جراحی می خواد

  • تصویر کاربر مظفر سه شنبه ۲۳ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ، سقوط از ارتفاع داشتم منجر به شکستگی استخوان کالکانئوس پاشنه پا توسط پزشک در بابل عمل شدم ایشان پیچ و پلاک نکردن و پشت پاشنه میله سیخی گذاشته بودن که بعد از دوماه با گچ در اوردن الان ۵ گذشت درد شدید دارم نمی تونم کار روزمره را انجام بدم. میتونم برای درمان خدمت جنابعالی بیام ، تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      بله نوبت بگيريد از طريق وبسايت و تشريف بياريد 

    2. تصویر کاربر مظفر دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 1 سال پیش)
      سلام دکتر نوبت طبق سایت دوماه بعد میشه عکسی جدید که شهرخودم گرفتم استخوان پاشنه در وضیعت خوبی نیست آیا تا دوماه دیگه خدمت برسم ، راه رقتن رو با درد و ورم ادامه بدم خطری نداره .تشکر
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲۳ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      بعد از نوبت گيرى از طريق وبسايت به منشى من روى واتساپ پيام بدين تا نوبت جلو بيفته 

      ٠٩١٢٩٦٤٣٨٠٧

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر نادری چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام
    اینجانب 49 سال سن دارم پایم در اثر برخورد با سپر از گوزک پا دچار شکستگی شدم دکتر بعد از عکس بداری گفت که باید عمل شود و دو تا پیم از داخل کار گذاشت پایم حدود 40 روز در اتل بسته بود و بعذ از ان اتل را باز کردم و الان که از مت عمل سه ماه هم گذشته دکتر بعد از عکس برداری گفت می توانی یواس یواش راه بروی ولی من هنوز که میخواهم وزنم را روی پا بگذارم درد دارد و من مختصری روی انگشت پا میگذارم و زود برمیدارم و نمی توانم راحت تمام کف پایم را زمین بگذارم و راه روم ولی با اسا راحت تر راه می روم خواستم بدانم این مشکل تا کی ادامه دارد من تا کی میتوانم دیگر بدون درد راه معمولی را داشته باشم در ضمن من وزن سنگینی دارم حدود 107 کیلو وزن دارم
    ممنونم از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      راديوگرافى بفرستيد

  • تصویر کاربر نیما شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر من الان نزدیک ۲ساله که قوزک پام شکسته فیزیوتراپی هم چند باری رفتم ولی هنوز پام خم و راست نمیشه با این شرایط پام بازی فوتبال هم میکنم میشه بگین چه کار کنم که خم بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      راديوگرافى بفرستيد لطفا

  • تصویر کاربر سولماز جمعه ۱۹ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام به بهترین و دلسوزترین مرد . استخوان لگن مادرم دچار آسیب شده میخوام ام آر آی نشونتون بدم . دکترا میگن چیزی نیست اما دردش وحشتناکه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۹ آذر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      ارادت

      ديشب همسر گرامى شما تشريف آوردن و سى تى اسكن رو نوشتم 

  • تصویر کاربر ملایی پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام درد از راه رفتن سریع از روز بعد شروع شده نه پام پیچ خورده نه حرکت ناگهانی و ناجوری انجام دادم بعضی وقتها درد دارم یا اگر یک مقدار تند راه برم درد می‌گیرد.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      معاينه لازمه 

  • تصویر کاربر ازاده پنجشنبه ۲۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر نزدیک به ده سال هستش اطراف قوزک پا و رویه پای من ورم داره کم و زیاد میشه از لحاظ آزمایشات خونی چک شدم مشکلی نداشتم بیشتر هم در پای راست هستش درد نداره فقط ورم طوری که دوتا پا کنارهم کاملا متفاوت به نظر میرسند راهنمایی بفرمایین متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۷ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      معاينه و ام آر آى لازمه

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    باسلام استخوان درشت نی پای پدرم شکسته وکوچک نی خرد شده که با میله ثابت شده که استخوان بدنه کتف هم شکسته حالا طبق آخرین عکس که ۵ هفته پس از عمل گرفته شده با وجود مشهود بودن شکستگی پزشک از تمدید استراحت پزشکی خودداری میکند درحالیکه بیمار توان راه رفتن با عصا دارد و دست خودرا نمیتواند بالا سر بیاورد
    ممنون خواهم شد اگر نظرتون را باتوجه به عکس بدانم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      معمولا براى شكستگى درشت نى سه ماه استراحت مى شه داد

  • تصویر کاربر عباس دوشنبه ۲۶ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 270 مشاهده پرسش
    درود بر شما آقای دکتر یه سوال داشتم میخواستم بدونم ورم مچ پا (effusion)چه مدت طول می‌کشه تا پفش بخوابه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۶ مهر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بستكى داره به علت زمينه اى ايجاد تورم

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر