منو

از کجا بفهمیم خار پاشنه داریم؟

خار پاشنه، در واقع رسوب کلسیم در قسمت پاشنه ی پا است که موجب بیرون ‌زدگی استخوان در قسمت زیرین استخوان پاشنه ی پا می ‌شود. اما از کجا بفهمیم درد پاشنه مربوطه به خارپاشنه است یا نه؟

خار پاشنه را از طریق رادیولوژی تشخیص می دهند. بدون عکس برداری با اشعه ی ایکس، این شرایط گاهی اوقات به عنوان «سندروم پاشنه خاردار» شناخته می شود. خار پاشنه می تواند قلاب مانند، صاف یا نوک تیز باشد. خار پاشنه عموماً از روی استخوان پاشنه به سمت قوس پا رشد می کند و ممکن است طولی به اندازه ی نیم اینچ (۱٫۲۷ سانتی متر) داشته باشد.

وجود خار پاشنه اغلب بدون درد است، اما در برخی موارد نیز باعث درد و ناراحتی در ناحیه ی پاشنه ی پا می‌ شود. این عارضه در اکثر اوقات با التهاب فاشیای کف پا همراه است. معمولاً بعد از تشخیص خار پاشنه، علت بروز آن را بررسی می کنند، زیرا ممکن است ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد و این وضعیت نیز به درمان های دیگری نیاز خواهد داشت.

از کجا بفهمیم خارپاشنه داریم؟

خار پاشنه در بیشتر مواقع علائمی ندارد. در برخی موارد، این عارضه می ‌تواند با درد متناوب و مزمن همراه باشد. این درد به ‌خصوص هنگام راه‌ رفتن، پیاده روی سریع و دویدن بیشتر خود را نشان می ‌دهد. به ‌طور کلی خود خار پاشنه، علت درد پاشنه ی پا نیست؛ بلکه علت آن، آسیب به بافت نرمی است که با آن ارتباط دارد. علائم خار پاشنه عبارتند از:

علائم خارپاشنه

علت به وجود آمدن خار پاشنه

خار پاشنه زمانی ایجاد می‌ شود که رسوبات کلسیم در قسمت زیرین استخوان پاشنه ی پا ایجاد شود. این فرایند در طول زمان و به دلایل مختلفی ایجاد می ‌شود. علل به وجود آمدن خار پاشنه عبارتند از:

درمان خار پاشنه

اگر بیشتر از یک ماه هست که دردی در پاشنه ی پای خود احساس می کنید، باید به یک پزشک حاذق مراجعه کنید. موارد زیر برای درمان خار پاشنه توصیه می شوند:

همچنین در مواردی که خار پاشنه به علت بیماری هایی نهفته به وجود آمده باشد، درمان آن بیماری زمینه ای به درمان خار پاشنه نیز کمک خواهد کرد. برای تشخیص خار پاشنه حتماً با متخصص ارتوپد مشورت کنید.

دکتر رضا نادری متخصص و جراح ارتوپد 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر الهام شنبه ۲۰ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 71 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    آقای دکتر خانم هستم ۳۵ سالمه قدا۵۵ وزن ۵۴ من قبلا ۵سال پیش درد شدید کف هردوپا گرفتم بعلت شغل همش سرپا بودم و کفش نامناسب ... دردم به حدی رسید که چن ماه زمین گیرشدم خیلی دکتر رفتم و آمپول خارپاشنه تزریق کردن توپاشنه هام و ... و ۸ ماه طول کشید تا کامل خوب شدم حالا بعد ۵ سال وزنم که به ۶۲رسید درد کف پام جفتش عود کرد و الان ۶ماهه درد دارم سوالم اینه که امکانش هست باز خوب بشه چکار کنم چون بچه کوچیک دارم خیلی اذیتم رو زانو راه میرم از درد زانوهامم زخم شدن دیگه ...
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۰ آبان ۲( 5 ماه پیش)

      فیزیوتراپی و شاک ویو می تونه موثر باشه به همراه کاهش وزن

  • تصویر کاربر فردوس شنبه ۲۰ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 88 مشاهده پرسش
    سلام دکتر . من ی هفته ای هست ک از خواب بیدار شدم و دیدم درد شدیدی در پاشنه پا دارم ک باعث شده نتونم درست راه برم و پاشنه پام قسمتی ک ب سمت اشیل میرود بشدت حساس شده و درد میکند طوری ک گاهی از ناراحتی از خواب بیدارم میکنه و نمیتونم اصلا هیچ فشاری بذارم روی پاشنه پام. تمرکز درد روی پاشنه قسمت گردی پشت پا هست و پوست پام حتی ب لمس هم حساس شده .ممکنه دلیل از بیماری خاصی باشد ؟ خار پاشنه ؟ یا ضرب دیدگی ؟ چیکار کنم اگه ادامه پیدا کن این درد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۰ آبان ۲( 5 ماه پیش)

      معاینه لازمه 

      فعلا که درد جدید هست استراحت بدین و مسکن بخورین و اگه بهتر نشد به ارتوپد مراجعه کنید

      هرگز توی اون ناحیه کورتون تزریق نشه

  • تصویر کاربر دینا شنبه ۱۳ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 108 مشاهده پرسش
    سلام و قت بخیر خدمت شما
    آقای دکتر به مدت 6 ماه هست که درد پاشنه پای چپ رو دارم اسکن کف پا و عکس که گرفتم گفتند که در شرف خار پاشنه هستم قرص روماتوبیک 15 رو دادند که در هنگام درد شدید استفاده می کنم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۳ خرداد ۲( 10 ماه پیش)

      چیزی به نام در شرف خار پاشنه نداریم

      فیزیوتراپی انجام بدین

  • تصویر کاربر خسرو یکشنبه ۲۰ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 136 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من خانمم خار پاشنه داره دو بار هم آمپول تزریق کرده یه مدت خوب میشه بازم درد میگیره الانم شدیدا درد میکنه چکار باید بکنیم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۰ آذر ۱( 1 سال پیش)

      اگر تشخیص درست باشه فیزیوتراپی با شاک ویو موثره

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر