منو

آیا خار پاشنه خطرناک است؟

فشار یا کشیدگی زیاد نیام کف پا می تواند سبب پارگی های کوچکی در غشای پوشاننده پاشنه شود. در نتیجه این وضعیت، با گذشت چندین ماه یا سال رسوبات کلسیم در این نواحی تجمع می یابند. این رسوبات با رسیدن به اندازه مناسب، بر ناحیه پاشنه فشار آورده و سبب درد یا دیگر علائم مرتبط می شوند که به آن خار پاشنه می گویند. اما آیا خارپاشنه خطرناک است؟

با این که خار پاشنه بیشتر در افراد مسن رایج است، اما می تواند در هر سنی فرد را به خود مبتلا کند. این بیماری در دوندگان یا ورزشکارانی رایج است که پرش های مکرر انجام می دهند. افراد زیر در معرض خطر بالای ابتلا به خار پاشنه قرار دارند:

آیا خارپاشنه خطرناک است؟

با این که خار پاشنه در بسیاری از افراد درد شدیدی را ایجاد می کند، برخی دیگر هیچ گونه درد و ناراحتی را در این باره احساس نمی کنند. خار های پاشنه در صورت عدم درمان می توانند فعالیت فرد را محدود و تحمل وزن بر پای مبتلا را غیر ممکن کنند.

درمان و پیشگیری از خار پاشنه

درمان محافظه کارانه، رویکرد انتخابی در مداوای خار های پاشنه به شمار می رود. در این رویکرد، عناصری از جمله موارد زیر وجود داشته و به بهبود فرد کمک می کنند:

علاوه بر موارد بالا، قرار دادن برخی قطعات طبی در کفش خود نیز می تواند در تسکین درد و پیشگیری از بروز مشکل مفید باشد. در صورت تداوم بیماری، درمان های کم تهاجم همچون تزریق هدایت شده در رفع بیماری بسیار موثر هستند. پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) یک نمونه از مواد تزریق شده در این فرایند است. 

در نهایت، در صورت شکست روش های کم تهاجم، انجام جراحی خار پاشنه مورد نیاز خواهد بود. خوشبختانه، گزینه جراحی تنها در موارد نادر نیاز بوده و اغلب اوقات روش های دیگر در درمان خار پاشنه موفق هستند. کفش هایی که دارای اندازه مناسب بوده و متناسب با فعالیت فرد هستند می توانند از بروز مشکلاتی همچون خار پاشنه جلوگیری کنند. کفش ها سریع تر از آن که فرد متوجه شود، دچار پارگی و فرسودگی می شوند. 

به همین دلیل، در صورت داشتن فعالیت بالا، خریدن یک جفت کفش نو در هر ۶ ماه می تواند از بروز بسیاری از مشکلات پا و مچ آن پیشگیری کند. گرم کردن، انجام تمرینات کششی و اجتناب از تکرار بیش از حد یک نوع فعالیت جسمانی همگی در حفظ سلامت پا نقش دارند.

علت ابتلا به خارپاشنه

درد ناشی از خار پاشنه اغلب در هنگام بیدار شدن از خواب در بدترین حالت خود بوده و با گذشت زمان در طول روز بهبود می یابد. این خار ها گاهی اوقات از نظر اندازه به ۱.۵ سانتی متر نیز می رسند. در ادامه مطلب ۶ عامل رایج بروز این خار های پاشنه بیان شده اند:

۱- دویدن سریع یا ملایم

دوندگان، از نظر ابتلا به خار پاشنه در معرض خطر بالا تری قرار دارند. ضربه های متداول پاشنه پا بر زمین فشار مضاعفی را بر این ناحیه وارد کرده و سبب تشکیل خار پاشنه می شود. ابتلا به این مشکل توانایی فرد در دویدن راحت را مختل می کند.

۲- راه رفتن نامناسب

راه رفتن نامناسب نیز می تواند سبب افزایش خطر ابتلا به این مشکل شود. یکی از نشانه های این عادت نامناسب، فرسودگی نا همگون و غیر یکسان کفش هاست. اغلب افراد از وجود این عادت در خود آگاهی نداشته و با مراجعه به پزشک متوجه این مشکل می شوند.

۳- پوشیدن کفش های نامناسب

به گفته پزشکان، پوشیدن کفش های نامناسب می تواند سبب بروز بسیاری از مشکلات پا از جمله خار پاشنه شود. در صورتی که کفش ها فرسوده شده، اندازه نامناسب داشته یا مدت هاست که تعویض نشده اند، زمان خرید یک جفت کفش نو فرا رسیده است.

۴- چاقی یا داشتن اضافه وزن

داشتن اضافه وزن فشار بیشتری بر تمام استخوان ها و مفاصل اندام های بدن از جمله پا ها وارد می کند. چاقی یا اضافه وزن به دلیل اعمال فشار اضافه بر پا ها می تواند احتمال ابتلا به خار پاشنه را افزایش دهد. از طرف دیگر، کاهش وزن می تواند به کاهش درد پا منجر شود.

۵- ایستادن به مدت طولانی

ایستادن به مدت طولانی یکی از عوامل احتمالی ابتلا به درد پا است. این وضعیت به دلیل اعمال فشار مضاعف بر پا ها می تواند خار پاشنه را به دنبال داشته باشد. با این که پوشیدن کفش های حمایتی مقداری از فشار یاد شده را کاهش داده اما بهترین اقدام کاهش مدت ایستادن در طول روز است.

۶- ابتلا به دیابت

دیابت، مخصوصا نوع ۲ در بروز بسیاری از مشکلات پا از جمله خار پاشنه نقش دارد. یکی از نتایج بالا بودن مداوم قند خون ابتلا به آسیب عصبی پا و بروز گز گز، بی حسی و فقدان حس لامسه است. در صورت ابتلا به دیابت، جهت پیشگیری از مشکلات بیان شده بهتر است به طور مرتب به پزشک متخصص پا مراجعه کرده و از این نظر معاینه شود.

دکتر غلامرضا نادری، جراح و متخصص ارتوپد در تهران 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر