منو

پارکینسون و درد پا

یکی از بزرگترین شکایاتی که من از افراد مبتلا به بیماری پارکینسون (PD) شنیده ام، درد شدید پا می باشد. به عنوان یک فرد معمولی اگر قبلاً از فردی می شنیدم که از پادرد شکایت دارد، هیچ گاه فکر نمی کردم که بعلت بیماری پارکینسون می باشد. مادربزرگم، اغلب اوقات از درد عمیق در ساق پایش شکایت می کرد که قبل از قابل توجه شدن لرزش هایش، شروع می شد. من هرگز تصویر نمی کردم که پادرد من نیز یکی از علائم اولیه ی پارکینسون می باشد. من فکر می کردم که درد او بعلت بیماری دیابتش، نوعی درد نوروپاتیک یا عصبی می باشد. 

شما میتوانید دلایل و علت درد کف پای خود را در لینک زیر مشاهده کنید:

علت درد کف پا

علائم اولیه بیماری پارکینسون

یکی از اولین علائم بیماری پارکینسون من، درد سوزش عمیق در پای چپم بود. این درد همان دردی بود که مادربزرگم اکثر مواقع از آن شکایت داشت. در ابتدا این نوع درد در صبح و همینطور در شب شدیدتر می شد و باعث می شد فکر کنم که به نوعی فاشیئت دچار شده ام. نه تنها قرص های مسکن و ضدالتهابی معمول درد من را آرام نمی کرد بلکه به مرور زمان به نوعی درد سوزش مداوم تبدیل می شد و مثل این بود که فردی عضلات من را پاره می کند و روی آنها آب داغ می ریزد. 

درد من به قدری طاقت فرسا بود که تمام جنبه های زندگی مرا تحت تأثیر قرار می داد. من به طور مداوم به ماساژ بافت عمیق نیاز داشتم و همانطور که مادربزرگم بارها و بارها از ما می خواست اینکار را انجام دهیم، از همسرم درخواست می کردم پاهای مرا ماساژ دهد. این کار فقط موقتاً به کاهش درد من کمک می کرد.

انواع درد پا در پارکینسون

۴ نوع پا درد در بیماری پارکینسون وجود دارد.

۱_ درد مرکزی

این درد به صورت احساس سوزش مداوم همراه با درد موقتی شدید توصیف می شود. در مورد من، این درد معمولاً با سرما و لمس کردن آرام تشدید می شد. من نمی توانستم برخورد ملحفه ها با پوستم را تحمل کنم و ماندن در یک اتاق سرد، درد مرا بیشتر می کرد. این درد معمولاً دو طرفه است، اما ممکن است در قسمتی از بدن شروع شود که سایر علائم پارکینسون رخ می دهند. برای من این درد در پایی بود که لرزش من از آنجا شروع شده بود. 

۲_ دیستونی

دیستونی یا انقباض عضلانی زمانی که مربوط به مصرف لوودپا می شود، معمولاً به صورت تحلیل رفتن عضلانی رخ می دهد. در اکثر موارد این درد، یک طرفه است و رابطه ی مستقیمی با مصرف دارو دارد. زمانی که درد بعلت دیستونی می باشد، در اوایل صبح شایع تر است. این نوع پا درد معمولاً با پیچ خوردن انگشتان پا و وضعیت غیرطبیعی پا همراه است. 

۳_ درد اسکلتی استخوانی در بیماری پارکینسون 

درد اسکلتی استخوانی به علت سفتی، وضعیت بدنی غیرطبیعی و عدم تحرک اتفاق می افتد و منجر به درد در پاها می شود. این درد ممکن است مفاصلی مانند لگن یا زانو را تحت تأثیر قرار دهد. این درد معمولاً در سمت درگیرشده ی بدن، بیشتر است. این درد می تواند متمرکز یا منتشر باشد و همچنین ممکن است به طور ناگهانی رخ دهد. 

۴_ درد رادیکولار

در این مورد، درد بر اثر فشار عصب ها در ناحیه ی لومبار ایجاد می شود که منجر به ضعف، بی حسی، مور مور و از دست دادن رفلکس از باسن تا کف پا می شود. این درد می تواند حاد یا مزمن باشد و با ایستادن و نشستن تشدید شده و یا با دراز کشیدن بهتر شود.
توجه: با توجه به تجربه ی من، بسیاری از بیماران از جمله خودم نه فقط به دلیل فتق دیسک، بلکه به دلیل کشش عصب در کانال نخاعی این علائم را دارند، زیرا این درد به علت سفتی اسکلتی استخوانی و وضعیت بدنی غیرطبیعی ایجاد می شود.

درد پا در بیماری پارکینسون

درمان درد پا ناشی از پارکینسون

درمان به تشخیص صحیح نوع درد بستگی دارد. اگر درد دو طرفه باشد، همیشه آن را درد مرکزی (درد ناشی از پارکینسون) در نظر میگیریم. بنا بر تجربه ی شخصی من، آزیلکت برای این نوع درد بسیار عالی عمل می کند. برای درمان این درد، از داروهای دیگر نیز می توان استفاده کرد. ماساژ درمانی برای تمام انواع پا درد بسیار خوب عمل می کند که درمان مورد علاقه ی من نیز می باشد اما می تواند بسیار پرهزینه باشد. 

آب درمانی نیز برای تمام انواع درد به جز درد مرکزی مؤثر است. فیزیوتراپی می تواند درد دیستونی، درد اسکلتی استخوانی و درد رادیکولار را تسکین دهد. اگر درد ناشی از دیستونی و بعلت مصرف لوودوپا باشد، باید متوجه شوید که در چه زمانهایی (در کمترین دوز یا بیشترین دوز دارو) اتفاق می افتد. معمولاً تنظیم دوز دارو، مشکل را حل می کند. گرچه، اگر دیستونی، یکی از علائم اولیه ی پارکینسون باشد، شروع درمان با لوودوپا، مشکل را حل خواهد کرد. 

اگر برای دیستونی ناشی از مصرف لوودوپا، تنظیم دارو مؤثر واقع نشود، روش درمانی دیگر، تحریک عمقی مغز می باشد. درد ناشی از دیستونی صرف نظر از علت آن همچنین می تواند به درمان با تزریق بوتاکس و نیز شل کننده های عضلات با اثر مرکزی به خوبی پاسخ دهد. برای پیشگیری و تسکین درد ناشی از سفتی عضلات، یک روش درمانی عالی، فعالیت به شکل تمرینات کششی مانند ورزش یوگا می باشد. 

برای من زمانی که درد رادیکولار به پایین پایم کشیده می شد، زمان آن بود که دوز لوودوپای خود را افزایش دهم. اگر شما پا درد دارید، حتماً در مورد آن با متخصص ارتوپد مشورت کنید.

دکتر غلامرضا نادری جراح و متخصص ارتوپد

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر خسرو شنبه ۲۵ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 75 مشاهده پرسش
    سلام شب بخیر دکتر جان دست پسرم ده ساله هست 5ماه پیش دستش شکست و پلاتین برای دستش گذاشتند دوتا پلاتین کارگذاشتن هردولوله دستش آیا ورزش ضرر ندارد دمبل دوکیلو می زند این کار اشتباه نیست ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۵ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      دمبل مشکلی نداره ولی ورزش تماسی نباید انجام بده

  • تصویر کاربر عطایی جمعه ۱۰ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 96 مشاهده پرسش
    سلام درد پا امونم بریده هر دقیقه دوستدارم فقط یکی پاهامو ماساژ بده تا چنددقیقه ای دردش بیفته هرچی مسکن مصرف میکنم دردم را آرام نمی‌کند درد کف پاهام بیشتر میشه آیا این درد پارکینسون هست
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۰ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      خيرپاركينسون نيست 

      احتمالا سندرم  پاى بى قرار هست

  • تصویر کاربر طاهرى پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 95 مشاهده پرسش
    طبق نظر ارتوپد پارگى كيست زانو ميباشد
    درد و تورم وجود دارد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 8 ماه پیش)

      معمولا خود به خود خوب مى شه اون درد 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر