منو

پوکی استخوان از علائم تا روش های درمان آن

پوکی استخوان می تواند استخوان‌ها را به قدری شکننده کند که زمین خوردن یا فشار اندک مانند خم شدن یا سرفه باعث شکستگی استخوان شود. اما درمان پوکی استخوان چیست؟ شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان اغلب در مفصل‌ ران، مچ دست، ستون فقرات رخ می‌دهند.


تعریف پوکی استخوان

استخوان یک بافت زنده است که دائما تخریب و جایگزین می‌شود. پوکی استخوان زمانی رخ می‌دهد که تولید استخوان جدید نمی‌تواند برداشت استخوان قدیمی و فرسوده را جبران کند.

پوکی استخوان مردان و زنان را از هر نژادی درگیر می‌کند. ولی خانم‌های سفیدپوست و شرقی به خصوص آنها که مسن‌تر و در سنین بعد از یائسگی هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان می‌باشند. بعضی داروها، رژیم غذایی سالم و تمریناتی که با تحمل وزن همراه هستند می‌توانند به پیشگیری از پوکی استخوان یا تقویت استخوان‌های ضعیف شده کمک کنند.

پوکی استخوان چیست

علائم پوکی استخوان

در مراحل اولیه پوکی استخوان، معمولا علامتی وجود ندارد، ولی در موارد پیشرفته‌ ممکن است علایم و نشانه‌های زیر بروز پیدا کنند:

❇ کمر درد، ناشی از شکستگی یا در هم فرو رفتن مهره‌ها

❇ کوتاه شدن قد به مرور زمان

❇ قوز و خمیدگی قامت

❇ شکستگی استخوان آسان‌تر از آنچه انتظار می‌رود.

علل پوکی استخوان

 همان طور که گفته شد استخوان‌های شما دائما در حال بازسازی هستند، یعنی استخوان جدید ساخته می‌شود و استخوان قدیمی تخریب می‌شود. وقتی جوان هستید، بدن شما استخوان جدید را سریع‌تر از تخریب استخوان قدیمی می‌سازد و بنابراین توده استخوانی شما افزایش می‌یابد. اغلب افراد در اوایل دهه بیست تا سی سالگی حداکثر توده استخوانی را دارند. با افزایش سن، سرعت تخریب استخوان از سرعت ساخته شدن آن بیشتر می‌شود.

این که شما تا چه میزان احتمال ابتلا به پوکی استخوان دارید تا حدی بستگی به این دارد که در دوره جوانی چه میزان توده استخوانی کسب کرده اید؟ هرچه توده استخوانی شما بیشتر باشد، شما ذخیره استخوانی بیشتری دارید و احتمال ابتلای شما به پوکی استخوان کمتر است.

عوامل پوکی استخوان

بعضی از عوامل می‌ توانند احتمال ابتلا به پوکی استخوان را زیاد می‌کنند:

عوامل خطر غیر قابل تغییر

بعضی از عوامل خطر بروز پوکی استخوان، خارج از کنترل شما هستند، مثل:

❇ جنس

بانوان در مقایسه با آقایان بیشتر در خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند.

❇ سن

هر چه سن بالاتر برود، احتمال ابتلا به پوکی استخوان بیشتر می‌شود.

❇ نژاد

اگر نژاد سفید یا شرقی دارید، بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند.

❇ سابقه خانوادگی

اگر والدین، خواهر، برادر شما پوکی استخوان داشته باشند. شما نیز در معرض خطر هستید مخصوصا اگر پدر یا مادر شما دچار شکستگی مفصل ران شده باشند.

❇ جثه

هرچه جثه شما کوچک‌تر باشد، بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستید.

هورمون‌ها

❇ هورمون‌های جنسی

کاهش میزان استروژن در زمان یائسگی یکی از قوی‌ترین فاکتورهای خطر ایجاد پوکی استخوان می‌باشد. خانم‌ها همچنین در جریان درمان برخی سرطان‌ها نیز دچار افت میزان استروژن می‌شوند. آقایان با افزایش سن، دچار کاهش میزان تستوسترون (هورمون جنسی مردانه) می‌شوند. این اتفاق در مردانی که به دلیل سرطان پروستات درمان می‌شوند نیز روی می‌دهد.

❇ مشکلات تیروئید

افزایش بیش از حد هورمون‌های تیروئیدی نیز باعث از دست رفتن استخوان می‌شود. این وضعیت در صورت بیش‌فعالی تیروئید یا در اثر مصرف بیش از حد هورمون تیروئید برای درمان کم کاری تیروئید نیز بروز می‌کند.

❇ سایر غدد

پوکی استخوان در صورت بیش فعالی غدد پارا تیروئید و آدرنال (فوق کلیوی) نیز اتفاق می‌افتد.

تشخیص پوکی استخوان

عوامل تغذیه‌ای

❇ مصرف کلسیم ناکافی

 کمبود طولانی مدت کلسیم. نقش مهمی در بروز پوکی استخوان دارد. کمبود مصرف کلسیم باعث کاهش تراکم استخوانی و افزایش خطر شکستگی می‌شود.

❇ اختلالات خوردن

 افرادی که دچار بی اشتهایی عصبی هستند در معرض خطر بالای پوکی استخوان می‌باشند. مصرف ناکافی غذا باعث کاهش کالری دریافتی و مقدار پروتئین و کلسیم جذب شده توسط بدن می‌شود. در خانم‌ها، این نوع بی‌اشتهایی می‌تواند عادت ماهیانه را متوقف ساخته، استخوان‌ها را ضعیف‌تر کند. در آقایان، بی‌اشتهایی عصبی، مقدار هورمون‌های جنسی را کم و استخوان‌ها را ضعیف می‌کند.

❇ جراحی‌های دستگاه گوارش

عمل جراحی برای کاهش سایز معده (بای‌ پس معده) یا برداشتن بخشی از روده باریک، سطح مورد نیاز برای جذب مواد مغذی شامل کلسیم، را کم می‌کند.

کورتون‌ها و سایر داروها

استفاده طولانی مدت از کورتون خوراکی یا تزریقی، فرآیند بازسازی استخوان را مهار می‌کند. پوکی استخوان بر اثر استفاده از داروهای ضد صرع، ضد سرطان، داروهای مصرفی برای حفظ اعضای پیوند شده و بعضی داروهای ضد رفلاکس نیز می‌تواند ایجاد شود.

شیوه زندگی

بعضی عادات ناپسند خطر ابتلا به پوکی استخوان را زیاد می‌کنند.

❇ کم تحرکی

کسانی که مدت‌های طلانی در حال نشستن و بی حرکتی هستند، بیش از افراد فعال پوکی استخوان می‌گیرند. هر نوع تمرین، ورزش و فعالیت شامل تحمل وزن که باعث بهبود تعادل و اصلاح وضعیت بدن شود، برای استخوان‌ها مفید است به ویژه راه رفتن، دویدن، پریدن، رقصیدن و وزنه زدن.

❇ مصرف بیش از حد الکل

 مصرف مداوم بیش از دو وعده مشروب الکلی در روز خطر پوکی استخوان را زیاد می‌کند.

❇ مصرف دخانیات

مصرف دخانیات (سیگار و قلیان) باعث تضعیف استخوان می‌شود.

پیامدهای پوکی استخوان

جدی‌ترین پیامد پوکی استخوان، شکستگی‌های استخوان‌ها به ویژه در مفصل ران و ستون فقرات می‌باشد. شکستگی‌های مفصل ران اغلب بر اثر افتادن به وجود می‌آیند و ممکن است باعث ناتوانی و حتی مرگ و میر به دلیل عوارض بعد از عمل به ویژه در افراد مسن‌تر شوند.

شکستگی‌های ستون فقرات گاهی حتی بدون افتادن نیز ایجاد می‌شوند (مثلا بر اثر سرفه و عطسه). گاهی مهره‌ها آن قدر ضعیف می‌شوند که جسم مهره در هم فرو می‌رود و ایجاد کمر درد، کوتاه شدن قد و گوژ پشتی می‌کند.

درمان پوکی استخوان

برای پوکی استخوان به چه دکتری باید مراجعه کرد

برای تشخیص و درمان پوکی استخوان، یک پزشک ارتوپدی می تواند به شما در کنترل بیماری و بهبود کیفیت زندگی کمک کند. پزشکان ارتوپدی در شرایط، آسیب ها و بیماری های مرتبط با سیستم اسکلتی عضلانی، از جمله شرایطی مانند پوکی استخوان، تخصص دارند. آنها در این زمینه خاص متخصص هستند و می توانند بهترین درمانهای موجود را به شما ارائه دهند.

تشخیص پوکی استخوان

توصیه می‌شود در همه خانم‌های مسن‌تر از ۶۵ سال، تراکم استخوان اندازه‌گیری شود. بعضی معتقدند آقایان ۷۰ ساله به بالا نیز بررسی شوند. اگر فردی مبتلا به فاکتورهای خطر ذکر شده در بالا باشد یا داروهای خاصی مصرف کند، ممکن است این بررسی (سنجش تراکم استخوان) در سنین پایین‌تری مورد نیاز باشد.

سنجش تراکم استخوان با دستگاهی انجام می‌شود که در آن از مقادیر کم اشعه‌ی X برای تعیین نسبت مواد معدنی در استخوانی استفاده می‌شود. این یک روش بدون درد است که طی آن شما روی یک تخت مخصوص دراز می‌کشید و یک اسکنر از روی بدن شما می‌گذرد. در اغلب موارد استخوان‌های مفصل ران، مچ دست و ستون فقرات بررسی می‌شوند.

برای درمان پوکی استخوان چه باید کرد

درمان پوکی استخوان ممکن است شامل ورزش، مکمل های ویتامین و مواد معدنی و داروها باشد. ورزش و مکمل اغلب برای جلوگیری از پوکی استخوان پیشنهاد می شود. هنگامی که می دانید پوکی استخوان دارید، گزینه های زیادی برای درمان این بیماری و تقویت استخوان ها برای جلوگیری از شکستگی در اختیار دارید.

با پزشک خود در مورد آنچه به احتمال زیاد به شما کمک می کند صحبت کنید. ممکن است چند روش مختلف را در یک زمان امتحان کنید، از جمله داروها، تغییر رژیم غذایی و عادات ورزشی و سایر انتخاب های سبک زندگی.

داروی پوکی استخوان

داروی پوکی استخوان

توصیه‌های درمانی بر اساس تخمین خطر شکستگی استخوان شما طی ۱۰ سال آینده که با کمک اطلاعات بدست آمده از سنجش تراکم استخوان بدست می‌آید، انجام می‌شوند. اگر این خطر زیاد نباشد، درمان ممکن است غیر دارویی و صرفا متمرکز بر شیوه زندگی، ایمنی و تغییر عوامل خطرساز برای پوکی استخوان باشد.

برای مردان و زنانی که در معرض خطر بیشتر بروز شکستگی هستند، بیشترین داروی مورد استفاده بیس فسفونات‌ها مانند آلندرونیت (Fosamax) می‌باشد. عوارض جانبی‌ این دسته از داروها عبارتند از تهوع، درد شکم، اختلال در بلع و خطر التهاب و زخم مری.

اگر دارو به درستی مصرف شود (ناشتا، به همراه آب و اجتناب از دراز کشیدن به مدت نیم ساعت پس از مصرف دارو) احتمال بروز این عوارض کمتر است. اشکال تزریقی این دسته دارویی به صورت فصلی یا سالانه تزریق می‌شوند (وریدی) و باعث عوارض گوارش نمی‌شوند ولی بسیار گران هستند.

استفاده از بیس فسفونات‌ها به مدت بیش از ۵ سال ممکن است منجر به عارضه نادری شود که عبارت است از شکستگی تنه استخوان ران. این داروها ندرتا ممکن است باعث تخریب استخوان فک هم بشوند که می‌تواند به دنبال کشیدن دندان ایجاد شود. قبل از شروع مصرف این دسته از داروها، توصیه می‌شود یک معاینه دندانپزشکی انجام شود.

درمان هورمونی پوکی استخوان

استروژن اگر به فاصله کمی پس از یائسگی تجویز شود، می‌تواند به حفظ تراکم استخوان کمک کند. ولی درمان با استروژن خطر ابتلا به لخته شدن خون در عروق، سرطان رحم و سرطان پستان را زیاد می‌کند.

رالوکسیفن (Evista) اثرات مفید استروژن را بر تراکم استخوان تقلید می‌کند ولی بعضی از خطرات مصرف استروژن را ندارد. استفاده از این دارو ممکن است حتی خطر ابتلا به بعضی انواع سرطان پستان را کم کند. گرگرفتگی، یک عارضه شایع این دارو می‌باشد. این دارو نیز می‌تواند خطر بروز لخته خون در عروق را زیاد کند.

در مردان پوکی استخوان می‌تواند بر اثر کاهش تدریجی میزان تستوسترون (هورمون جنسی مردانه) ناشی از پیر شدن اتفاق بیفتد. درمان با جایگزین کردن تستوسترون می‌تواند باعث افزایش تراکم استخوان شود ولی داروهای ضد پوکی استخوان به تنهایی یا به همراه تستوسترون اثر بهتری در مردان دارند تا تستوسترون به تنهایی.

سایر داروهای درمان پوکی استخوان

در صورتی استفاده می‌شوند که شما نتوانید سایر داروها را تحمل کنید یا آنکه پوکی استخوان خیلی شدید باشد، این داروها عبارتند از:

❇ Denosumab) Prolia)

به صورت زیر جلدی و هر شش ماه یک بار تزریق می‌شود. شایع‌ترین عوارض آن کمر درد و درد عضلانی است.

❇ Teriparatide) Forteo)

دارویی قوی و مشابه هورمون پاراتیروئید است که تولید استخوان را تحریک می‌کند و به صورت زیر جلدی تزریق می‌شود. پس از دو سال درمان با آن، یک داروی ضد پوکی استخوان دیگر برای حفظ استخوان ساخته شده و به آن اضافه می‌شود. از این دارو تنها در بیماران با پوکی استخوان شدید استفاده می‌شود.

شیوه زندگی در بیماران مبتلا به پوکی استخوان

توصیه‌های زیر می‌توانند خطر ابتلا به پوکی استخوان یا بروز شکستگی در استخوان‌ها را کم کنند:

❇ سیگار نکشید. سیگار کشیدن خطر بروز شکستگی و کاهش تراکم استخوان را زیاد می‌کند.

❇ از مصرف بیش از حد الکل اجتناب کنید. مصرف بیش از دو وعده مشروب الکلی در روز استخوان سازی را کاهش می‌دهد. به علاوه مستی خطر افتادن را نیز زیاد می‌کند.

❇ از افتادن خود جلوگیری کنید. کفش پاشنه کوتاه به پا کنید و منزل خود را از نظر سیم برق روی زمین، لبه‌های فرش و سطوح لغزنده بررسی کنید. اتاق‌ها را روشن و پرنور نگه دارید. داخل و خارج درب حمام یا کابین دوش خود دستگیره‌های بزرگ فلزی سرتاسری نصب کنید و مطمئن شوید که تختخواب شما به گونه‌ای هست که به آسانی می‌توانید به آن وارد و از آن خارج شوید.

پیشگیری از پوکی استخوان

سه عامل برای حفظ سلامت استخوان‌ها در تمام طول زندگی ضروری هستند:

کلسیم

مردان و زنان در سن ۵۰- ۱۸ سالگی نیاز به ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم در روز دارند. این میزان برای زنان ۵۰ سال به بالا و مردان ۷۰ سال به بالا، ۱۲۰۰ میلی گرم است. منابع خوب کلسیم عبارتند از:

❇ لبنیات کم چرب (۳۰۰ – ۲۰۰ میلی گرم کلسیم در هر وعده)

❇ سبزیجات با برگ‌های سبز تیره

❇ ماهی سالمون یا ساردین کنسرو شده استخوان‌دار

❇ سویا و مشتقات آن

❇ دانه‌های غلات و آب پرتقال غنی شده با کلسیم

اگر میزان کلسیم دریافتی شما در رژیم غذایی ناکافی باشد، باید از مکمل‌های کلسیم استفاده کنید. استفاده از کلسیم بیش از حد ممکن است سبب بیماری قلبی و سنگ کلیه شود.

ویتامین D

ویتامین D، توانایی بدن شما را برای جذب کلسیم افزایش می‌دهد. اغلب افراد، به میزان کافی ویتامین D را از نور خورشید می‌گیرند. ولی اگر در ارتفاعات زندگی می‌کنید، یا خانه‌نشین هستید یا به طور روزمره از ضد آفتاب استفاده می‌کنید ممکن است نیاز به مکمل ویتامین D داشته باشید. مقدار مورد نیاز روزانه ویتامین دی ۶۰۰-۸۰۰ واحد است. در صورت کمبود ویتامین D مقادیر تا ۴۰۰۰ واحد در روز ممکن است نیاز باشد.

درمان پوکی استخوان

ورزش و تمرین

ورزش کردن، به شما کمک می‌کند که استخوان‌های قوی داشته باشید. صرف نظر از این که کی شروع به ورزش کنید، ورزش برای استخوان‌های شما مفید است، ولی شما بیشترین بهره را زمانی از ورزش می‌گیرید که در جوانی شروع کنید و در طول زندگی خود به ورزش ادامه دهید.

ترکیبی از تمرینات با تحمل وزن و تمرینات قدرتی مناسب است. تمرینات قدرتی (با وزنه) عضلات و استخوان های اندام‌های فوقانی و قسمت‌های فوقانی ستون فقرات را قوی می‌کنند و تمرینات با تحمل وزن مثل راه رفتن، دویدن، بالا رفتن از پله‌ها، طناب زدن و اسکی، بر اندام‌های تحتانی، مفاصل ران و قسمت‌های تحتانی ستون فقرات شما، اثر مثبت دارند.

شنا، دوچرخه سواری و تمرین روی دستگاه‌هایی مثل الیپتیکال (Elliptical) گرچه باعث تقویت سیستم قلبی و عروقی می‌شوند، چون در آنها تحمل وزن کافی انجام نمی‌شود، برای سلامت استخوان‌ها به اندازه تمرینات با تحمل وزن، مفید نیستند.‌


دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

برای پرسش از دکتر، روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Elham شنبه ۱۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 473 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر،روزتون بخیر
    بنده ۶۱ سالم هست پوکی استخوان دارم،۴ سال هفته ای یکبار الندرانیت میخوردم و شبی یک کلسیم دی که کلسیمش ۵۰۰ بود و ماهی یک یا دو عدد ویتامین دی ۵۰۰۰۰
    مجدد که سنجش تراکم دادم داروها رو تغییر دادان.ظاهرا کمی پوک تر شده بود البته ریسک شکستگی کمی کمتر شده بود.
    الان برام سوپراکل و کلیستریول و امپول اکلاستا تجویز شده.

    ۱_ سوپر اکل و کلیستریول جایگزین کلسیم و ویتامین دی شده؟یعنی دیگه مثل سابق شبی یک کلسیم دی و ویتامین دی ۵۰۰۰۰ ماهانه نخورم،فقط همون کلیستریول و سوپراکل رو بخورم کافیه؟؟

    ۲_ اقای دکتر کلیستریول نوشته همراه باداروها و مشتقات ویتامین دی و حتی غذاهای غنی شده با ویتامین دی مصرف نشه خب مصرفش با سوپراکل مشکل ساز نمیشه اخه اونم ویتامین دی توشه؟؟؟

    ۳_ من تا هفته گذشته قبل از گرفتن نسخه جدید مثل سنوات گذشته ویتامین دی ۵۰۰۰۰ میخوردم یعنی ۵ روز قبل یک ویتامین دی ۵۰۰۰۰ خوردم الان کلیستریول و سوپراکل رو شروع کنم ویتامین دیم خیلی بالا نمیره چقدر فاصله بزارم و بعد شروع کنم؟؟؟

    ۴_بعداز شروع کلیستریول نیاز به ازمایش کلسیم نیست؟همینجور دو سال تا سنجش تراکم بعدی بخورم؟

    ۵_ قبل از تزریق اکلاستا نیاز به ازمایش خون و ادرار نیست؟؟ بعدش چه طور؟

    ۶_ دو هفته فاصله با الندرانیت که قبلا میخوردم کافیه تا اکلاستا رو تزریق کنم؟؟

    اقای دکتر بسیار عذر خواهی میکنم که سوالاتم زیاد شد.
    باور کنید بسیاری از همکارانتون مثل شما نیستن شما که تازه بی مزد و منت وقت ارزشمندتون رو میگزارید و پاسخگو هستید اما برخی حتی در مطبشون هم فقط زود نیخوان نسخه کنن و اصلا راهنمایی نمیکنن این سوالات رو باید پزشکم راهنمایی میکردن امااااااا
    انشالله سلامت و موفق باشید.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      راستش اون قدر كه همكاران روماتولوژيست در گير درمان پوكى استخوان هستند ما ارتوپد ها نيستيم

      اكلاستا از همون خانواده الندرونيت هست و من نمى دونم چرا دوباره از اون تجويز كردن و به نظرم بهتره دارو هاى خانواده ديگه اى تجويز بشه

      بهتره همراه كلسيتريول قرص كلسيم سيترات استفاده كنيد و از سوپراكل استفاده نكنيد

      با احترام

  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۱۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 317 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خوب هستید مادربزرگم پیره از پله ها افتاده دنده ها و زیر دنده هاش درد میکنه فعلا دکتر نرفته ۱۰ روزه افتاده به نظر شما چیکار کنه؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      اگر تنگى نفس ندارند مى تونيد با درمان هاى موضعى و كمپرس گرم و مسكن ادامه بدين

      با احترام

  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۲۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    سلام.من و همسرم هر جفتمان معلول و ۴۰ساله هستیم که همسرم معلول فلج اطفال است و در کودکی بر اثر ترس دچار تشنج شده و الان ۲۴سال است که نه دارویی مصرف کرده و نه تشنج شده و حالا به روش ivfقصد فرزندآوری داریم.سوال من اینه که همسرم تشنج دوران کودکی خود را به جنین انتقال میدهد باivf؟ و من و همسرم معلول هستیم با روشivfمشکلی نیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      بايد با متخصص ژنتيك مشورت كنيد و اين سوْال در حيطه تخصص بنده نيست

      با احترام

  • تصویر کاربر جواد جمعه ۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    سلام .دوساله استخوان بی نام .خاصره درست جایی که کمربند روش قرار میگیره بسیار درد میکنه و گاهی احساس سوزش شدید دارم به طوری که به پهلو خوابیدن برام سخت و درد ناک میشه.لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      آيا سوزش به ران تير مى كشه؟

    2. تصویر کاربر جواد چهارشنبه ۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام دکتر جان .نه فقط مغصلها رو درگیر میکنه
    3. تصویر کاربر جواد چهارشنبه ۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام دکتر جان .نه فقط مفاصلو درگیر می‌کنه
    4. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      بايد معاينه بشين ستون فقرات هم بايد بررسى بشه

      بر اساس يافته هاى معاينه ممكنه نياز باشه بعضى تست هاى روماتولوژيك هم انجام بشه يا نوار عصب لازم بشه

      در هر حال معاينه دقيق كليد تشخيص خواهد بود

      با احترام

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۲۴ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام
    من مبتلا به بیماری تالاسمی مازور هستم و شش ماه پیش از ساق‌ پا دچار شکستگی دوبل شدم و بمدت پنج ماه پام تو گچ بوده حالا که باز کردم نمیتونم راه برم بیست روز گذشته از روغن سیاه دانه و هفت درد و پی گوسفندی هم استفاده کردم اما باز هم بدون عصا نمیتونم راه برم اگه راه حلی هست خوشحال میشم ممنونم دستتون درد نکنه.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۴ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      لطفا راديوگرافى ها رو بفرستيد

      اگر جوش خوردگى كامل باشه بايد حتما فيزيوتراپى و آب درمانى كنيد

      با احترام

  • تصویر کاربر سحرهاشمى شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شمااقاى دكتر وعرض خسته نباشيد ،بنده مدت دوروز هستش كه دست راستم دردميكنه ازقسمت ارنج تاانگشتان وپشت كف دستم والآن دست چپمم دردميكنه طورى كه نميتونم بهش فشاربيارم دليلش رونميدونم ،باتشكرازپاسخگويى شما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      اطلاعت كلى فرموديد و نمى شه تشخيصى رو مطرح كرد

      به نظر من بهتره براى معاينه به متخصص مراجعه بفرماييد 

      با احترام

  • تصویر کاربر پريسا یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته مباشيد ،جناب دكتر من ٢٦سالمه طي يك حركت بدنسازي كه پام خيلي باز شد اخساس درد در استخوان رانم كردم اما دردش بعد از چند روز شديد شد به دكتر مراجعه كردم طبق عكس راديولوژي تشخيص ترك در مفصل ران رو دادن و من٣هفته استراحت مطلق و فقط حركت با دو عصا داشتم بعد ٣هفته كه بازم عكس راديولوژي انجام دادم گفتن كه جوش خورده و دو سه روز يك عصايي راه برم و بعد از اون بدون عصا حركت كنم در كنار فيزيوتراپي ،الان كه حدود دو روز شروع به حركت كردم موقع راه رفتن مشكلي ندارم اما شبها يك درد در حد متوسط رو بازم همون نقطه احساس ميكنم خواستم نطر شما رو بدونم كه آيا طبيعي؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      بعضى از ترك ها در اون ناحيه عمل جراحى هم لازم داره

      بهتره چون محل مهمى هست براى احتياط ام آر آى انجام بدين

      با احترام

  • تصویر کاربر معصومه دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    سلام عرض شد آقای دکتر ضمن تشکر در سوال قبلی مادرم هردو عضله دستشان لاغر شده بود به پیشنهاد حضرتعالی بعد از نوار عضله، دکترشان تشخیص بیماری نورون حرکتی، گفتن بیماری خاصه نیاز به کمیسیون پزشکی دارن، 1.ایا این بیماری سیر پیشرونده دارد. دور از جان همه بدتر از سرطانه، من جسته پرخته از سایتها مطلب خوندم ضمن اینکه نمیدونم از کدام نوعه خطرناک نباشه،ضمنا هر چند شاید بی ارتباط باشه از دیروز تا حالا سمت گیچگاهشان رگش خیلی درد طاقت فرسا زنشی دارد هر 20دقه بعد از مسکن قوی درد میگیرد خواستم ببینم ارتباطی به التهاب یا ارتریت داره ضمنا ایشان برونشکتازی هم دارن
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      ممكنه بيمارى پيشرونده باشه و متخصص مغز و اعصاب مى تونن جزييات بيشترى توضيح بدن

      در مورد مشكل سر اظهار نظرى نمى تونم بكنم

      با احترام

  • تصویر کاربر معصومه سه شنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    سلام
    مادرم 69 ساله خیلی وقت هست که بازوهایش درد شدید میگیرد دکتر اسکن گردن برایشان گرفت گفتن مشکلی ندارن ولی بازوهایشان روزبه روز لاغرتر می شوند در ضمن ایشان از قبل پوکی استخان شدید هم داشتن خیلی نگران هستیم خدای نکرده مشکل جادی نداشته باشن با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      لازمه نوار عصب انجام بشه و مفصل شانه هم بررسى بشه

      با احترام

  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۵ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    عرض سلام و خسته نباشی. دکتر من ۶ سال پیش زمین خوردم و در ناحیه دنبالچه‌ دچار آسیب شدم یعنی مهره دنبالچه بنده خم شد و از اون موقع تا الان در نشستنهای بیش از یک ساعت در این ناحیه احساس درد میکنم. الان ماه نهم بارداری هستم و کمتر از ده روز دیگه وقت زایمانم هست. خواستم بدونم زایمان طبیعی به این مهره آسیبی نمیزنه؟ بعدا مشکلی برای من پیش نمیاد؟ ممنون از راهنماییتون دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۵ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      درود

      لزوما مشكلى ايجاد نمى كنه 

      با احترام

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر