منو

علت کج شدن ساق پا

کج شدن ساق پا عارضه‌ای است که با انحنای غیرطبیعی پاها مشخص شده و می‌تواند ناشی از علل مختلفی از جمله عوامل ژنتیکی، رشدی و محیطی باشد. کج شدن ساق پا می‌تواند به دوشکل کمانی (Bow legs) و انحنا به‌سمت داخل (Knock knees) باشد. در اولی مچ پا به سمت داخل چرخیده و در دومی به سمت بیرون منحرف می‌شود. 

این مقاله، به دلایل اصلی کج شدن ساق پا، از جمله ناهنجاری‌های مادرزادی، کمبودهای تغذیه‌ای مانند راشیتیسم، بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری بلونت و آسیب‌های تروماتیک می‌پردازد. درک علت کج شدن ساق پا برای تشخیص زودهنگام، درمان موثر و استراتژی‌های پیشگیری، بسیار مهم است.

درمان کج شدن ساق پا 

در موارد خفیف که در سن کودکی تشخیص داده می‌شود، زوایای زانو به تدریج با استفاده از بریس اصلاح می‌گردد. هنگامی که بریس کافی نباشد، ممکن است جراحی توصیه شود. فیزیوتراپی نیز نقش در درمان این عارضه در کودکان دارد، به خصوص اگر جراحی انجام شده باشد.

در نوجوانانی که صفحات رشد آن‌ها بسته شده و همچنین در بزرگ‌سالان، استئوتومی درمانی برای صاف‌کردن پا لازم است. برای تعیین محل و میزان تغییر شکل از اشعه ایکس استفاده می‌شود. در بیشتر موارد، ساق پا درمان می‌شود، اما شرایطی وجود دارد که استخوان ران یا هر دو استخوان ران و درشت نی نیز جراحی می‌شوند. 

هنگامیکه تغییر شکل متوسط وجود دارد، استئوتومی معمولاً با تثبیت داخلی (صفحه یا میله‌ای که در پا قرار می‌گیرد) انجام می‌شود. اما هنگامی که ناهماهنگی شدیدتر باشد، تنظیم مجدد تدریجی اندام از طریق استئوتومی با فیکساتور خارجی بهتر است. با فیکساتورهای خارجی، پین‌ها به استخوان وارد می‌شوند و از بدن بیرون می‌زنند تا به یک ساختار تثبیت‌کننده خارجی متصل شوند.

علت كج گذاشتن پا به سمت بیرون در بزرگ‌سالان چيست؟

كج گذاشتن پا به سمت بیرون در بزرگ‌سالان یکی از علائم کج شدن ساق پا از نوع انحنا به‌سمت داخل (Knock knees) است. این اختلال که به آن genu valgum گویند، به دلایل زیر ایجاد می‌شود:

عوارض چرخش مچ پا به سمت خارج

عوارض چرخش مچ پا به سمت خارج شامل موارد زیر است:

درمان كج گذاشتن پا به سمت بیرون

برای موارد خفیف کج شدن ساق پا به سمت داخل در کودکان یا نوجوانان، از بریس استفاده می‌شود تا محل زانو به‌تدریج تغییر کند. هنگامی که این روش موثر نباشد یا بیمار در زمان تشخیص بالغ باشد، استئوتومی که نوعی عمل جراحی استخوان است، برای تنظیم مجدد زانو و جلوگیری یا به تاخیر انداختن نیاز به تعویض کاسه زانو انجام می‌شود.

اگر کج شدن ساق پا ناشی از یک بیماری یا عفونت زمینه‌ای باشد، قبل از شروع هرگونه اصلاح ارتوپدی، بیماری برطرف می‌شود.

 

علائم پای پرانتزی در بزرگ‌ سالان

پای پرانتزی در بزرگ‌سالان با کج شدن ساق پا به سمت خارج و چرخش مچ به سمت داخل مشخص می‌گردد و همان‌طور که ذکر شد، به آن Bow legs گفته می‌شود. علاوه بر تغییر شکل ذکرشده، علائم پای پرانتزی در بزرگ‌سالان شامل موارد زیر است:

علت بروز پای پرانتزی در بزرگ‌سالان

علت کج شدن ساق پا به خارج، یا همان پای پرانتزی به‌شرح زیر است:

دکتر غلامرضا نادری جراح و متخصص ارتوپد در تهران 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر