دکتر رضا نادری

متخصص ارتوپدی و فلوشیپ جراحی مچ پا
انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
پیچ خوردگی مچ پا

مچ پا و بیماری های مرتبط با آنمچ پا یکی از اعضای بدن است که درد وبیماری در آن ممکن است شما را مدت ها خانه نشین کند. از این رو آشنایی با انواع بیماری های مرتبط با مچ پا میتواند آگاهی شمارا در مورد این بیماری بالاتر ببرد.

قفل شدن مچ پا

مچ پا زمانی که در حین راه رفتن قفل می شود می تواند یک وضعیت ناتوان کننده و دردناک باشد که کارهای روزانه و فعالیت بدنی را دشوار سازد. مچ پاى قفل شده می تواند نشانه ای از شرایط مختلف باشد كه شامل پارگى رباط، بی ثباتی مچ پا، آرتریت، التهاب و تورم استخوان و بیماری استئوكوندریت است. اگر در هنگام راه رفتن این درد را تجربه کرديد، برای تشخیص آن با پزشک خود مشورت کنید.

قل شدن مچ پا

✅ آرتروز

آرتروز مچ پا – یا بیماری مفصلی دژنراتیو – می تواند به علت آسیب به مچ پا و یا سایش طبیعی و پارگی در پى افزايش سن رخ دهد. آرتریت زمانی اتفاق می افتد که غضروف مفصل تحليل مى رود. هنگامی که استخوان های مچ پا شروع به مالش روى هم می کنند، ممکن است علائم مختلفى مانند درد، تورم، دامنه ى حرکت محدود و قفل شدن را تجربه کنید.

آرتريت مچ پا با اصلاح کفش، بريس، داروهای ضد التهابی، کاهش وزن، فیزیوتراپی و تزریق استروئید درمان می شود. اگر اين درمان ها کارساز نباشند، جراحی گزینه ى بعدى است.

✅ پارگى رباط و بی ثباتی آن

پيچ خوردگى هاى مكرر و شديد مچ پا می تواند به آن آسیب برساند. هنگامی که مچ پا در خارج از محدوده حركتى طبیعی چرخیده یا پیچیده شود، ممکن است رباط آن پاره شود. با گذشت زمان، این وضعیت ممکن است باعث مزمن شدن و بی ثباتی آن قسمت از پا شود. پارگى رباط و بى ثباتى مچ  میتواند باعث درد، تورم، قفل شدن مچ، ترک خوردگی و احساس بی ثباتی در طی راه رفتن و سایر فعالیت های روزانه شود. این وضعیت ممکن است با استراحت، بی تحرکی، بريس مچ پا، فیزیوتراپی و حتی جراحی درمان شود .

رباط مچ پا

✅ التهاب و تورم استخوان

التهاب استخوان همان استئوفيت هايى است که می توانند در لبه هاى استخوان ها و همچنین محل اتصال رباط ها و تاندون ها به استخوان ها ايجاد شوند. التهاب استخوان می تواند در مچ پا ايجاد شود و بهبود یابد و منحر به قفل شدن مچ پا شود.

علائم دیگر آن ممکن است شامل درد و محدودیت حرکتی باشد. افراد می توانند سال ها بدون درد و یا قفل شدن ناشی از التهاب زندگى كنند. داروهای ضد التهاب می توانند به کاهش درد کمک کنند. جراحی نيز می تواند برای حذف استئوفيت ها انجام شود.

بيمارى استئوكندريت

استئوكندريت بيمارى است که موجب کاهش جریان خون به قسمت انتهایی استخوان، از جمله استخوان مچ پا، می شود. جریان خون در نتیجه ى شل شدن يك تكه غضروف در انتهاى استخوان كاهش مى يابد. این وضعیت به ویژه پس از جراحت مچ پا به طور معمول شایع است.

علائم آن می تواند شامل درد، قفل شدن مچ پا، تورم، حساسیت به لمس، دامنه حرکتی محدود و احساس بی ثباتی در مفصل باشد. در حین برخورد با آن بهتر است ابتدا اقدامات محافظه کارانه انجام شود. پزشک شما ممکن است به شما استراحت را توصيه كند. فیزیوتراپی نیز ممکن است به افزایش قدرت و دامنه حرکت کمک کند. اگر اقدامات محافظه کارانه كارساز نباشد، جراحی پيشنهاد مى شود .

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران