منو

انواع روش های درمان مفصل پای شارکو

پای شارکو یک بیماری است که بر استخوان ها، مفاصل و بافت های نرم پا و مچ پا تاثیر می گذارد. در بیماری مفصل شارکو استخوان ها ضعیف شده و به راحتی می شکنند در این مقاله با این بیماری بیشتر آشنا می شوید.


پای شارکو چیست؟

پای شارکو یک بیماری است که بر استخوان ها، مفاصل و بافت های نرم پا و مچ پا تاثیر می گذارد. در پای شارکو استخوان ها ضعیف شده و به راحتی می شکنند یا مفصل های پا یا مچ پا، دچار در رفتگی می شوند.

اگر بیماری مفصل شارکو در مراحل اولیه درمان نشود، مفصل پا از بین رفته و در نهایت پا شکل طبیعی خود را از دست می دهد. تغییر شکل پا باعث ایجاد زخم در پا می شود. وجود زخم رو باز در پایی که تغییر شکل یافته، ممکن است باعث عفونت و قطع عضو گردد.

مفصل شارکو (مفصل نوروپاتیک) چیست؟

بیماری مفصلی نوروپاتیک یا مفصل شارکو (Charcot’s Disease) یک عارضه پیچیده دیابت و نوروپاتی است  که اثرات مخرب آن روی پا و مچ پا تاثیر می گذارد. . تشخیص به موقع برای جلوگیری از آسیب و قطع عضو، نقش مهمی دارد. هنگامی که بیماری مفصل شارکو به موقع تشخیص داده شود، ممکن است بتوان آن را از طریق روش‌های درمانی محافظه‌ کارانه درمان کرد. در موارد دیگر، عمل جراحی ممکن است ضروری باشد.

چه افرادی به پای شارکو مبتلا می شوند؟

پای شارکو در افرادی ایجاد می شود که مبتلا به نوروپاتی محیطی هستند. نوروپاتی محیطی مشکلی است که در آن اعصاب پایین پا و مچ پا آسیب دیده است. این آسیب باعث از بین رفتن حس پاها می شود.

علت ابتلا به نوروپاتی محیطی

دیابت یکی از مهم ترین علت های ابتلا به نوروپاتی محیطی است. در نوروپاتی محیطی اعصاب پایین پا و مچ پا آسیب می بینند. این آسیب باعث از بین رفتن حس پاها می شود.

مطلب مرتبط: ۱۶ راهکار برای مراقبت از پای دبابتی

پای شارکوت

علائم پای شارکو

در مراحل اولیه، پا دچار قرمزی، گرمی و تورم می شود. به طور شایعی مراحل اولیه ی پای شارکو به اشتباه به عنوان عفونت تحت درمان قرار می گیرد.

چه عاملی باعث پای شارکو می شود؟

محقق ها یک علت منحصر به فرد برای زخم پای شارکو پیدا نکرده اند. اما برخی عامل ها زمینه را برای ایجاد پای شارکو در فرد مبتلا به نوروپاتی فراهم می کنند. در رفتگی یا شکستگی استخوان پا یا مچ پا که به موقع درمان نشده اند، زخم های خوب نشده در پا و عفونت یا جراحی پا که به کندی بهبود یافته، باعث ایجاد زنجیره ای از مشکلات و در نهایت ابتلا به پای شارکو می شوند.

افراد مبتلا به نوروپاتی محیطی متوجه نمی شوند که استخوانشان شکسته است زیرا نمی توانند دردی احساس کنند. آنها با پای شکسته راه رفته و باعث آسیب استخوان می شوند.

در واکنش به آسیب وارد شده، سلسله واکنش هایی آغاز می شوند که در ابتدا و در اثر پر خونی ناشی از نوروپاتی با تخریب استخوان همراه هست و پس از فروکش کردن این فاز تخریبی فاز ترمیمی شروع می شود که با تشکیل استخوان جدید و ترمیم شکستگی ها و از بین رفتن التهاب مشخص می گردد.

از بین رفتن استخوان در نهایت باعث تغییر ساختار پا شده و قسمت هایی از پا از بین می رود. زمانی که قسمت میانی پا از بین برود، کف پا حالت محدب پیدا کرده و این حالت کف پای محدب (rocker bottom foot) نامیده می شود. بسته به محل شکستگی استخوان، انگشتان به تدریج مانند چنگال پرندگان به زیر خم می شوند یا پاشنه پا شکل طبیعی و ثبات خود را از دست می دهد.  

مفصل شارکو

عوارض پای دیابتی شارکو

تغییر شکل هر قسمت از پا یا مچ پا، باعث ایجاد زخم هایی در اثر تماس استخوان با کفش یا زمین می شود.

به دلیل ضعیف بودن جریان خون در پا، زخم ها مدتی طولانی روی پا باقی مانده و دیر بهبود می یابند و همین باعث عفونت می شود. زخم عفونی و بهبود نیافته می تواند سلامت پا را به خطر انداخته و حتی باعث قطع پا شود.

تشخیص پای شارکوت

تشخیص پای شارکوت در مراحل اولیه دشوار است زیرا نتیجه عکس های رادیوگرافی پا را طبیعی نشان می دهند. اگر نتیجه رادیوگرافی و دیگر آزمایش ها طبیعی باشد، تنها با آگاهی از نشانه های موجود می توان بیماری را تشخیص داد. افرادی که به دیابت و نوروپاتی محیطی مبتلا بوده و نشانه هایی شامل قرمزی، گرمی و تورم پا (بدون وجود زخم در پا) را دارند و همچنین پای آسیب دیده در آن ها گرم تر از پای دیگر است، بیشتر در معرض ابتلا به پای شارکوت قرار دارند.

زمان مراجعه به پزشک

درمان پای شارکو

تشخیص و درمان زود هنگام مانع آسیب بیشتر، تغییر شکل و عارضه های دیگر می شود. در درمان پای شارکو سه هدف دنبال می شود: برداشت وزن از روی پای آسیب دیده، درمان استخوان مورد نظر (که به طور معمول با گچ انجام می شود و گاهی از بیس فسفونات ها و موارد دیگر هم استفاده می گردد) و جلوگیری از ایجاد شکستگی جدید در پا.     

درمان غیر جراحی

اولین و مهم ترین روش درمان این است که وزن از روی پای آسیب دیده برداشته شود. در مراحل اولیه پای شارکو، برداشت وزن به وخیم تر نشدن شرایط بیمار کمک کرده و مانع تغییر شکل پا می شود. تحمل وزن با استفاده از محافظ (راه رفتن با چکمه های مخصوص) در مراحل آخر مانع ایجاد عارضه های ناشی از تغییر شکل موجود و ایجاد تغییرات جدید در شکل طبیعی پا می شود.

برداشت وزن شامل قرار دادن پا در گچ است که این کار از پا محافظت کرده و مانع حرکت آن می شود. به طور معمول پای بیمار بین ۸ تا ۱۲ هفته در یک سری گچ قرار داده می شودو گچ با فواصل یک تا دو هفته تعویض می شود. برای ممانعت از اعمال وزن بر روی پای آسیب دیده از چوب زیر بغل، واکر یا ویلچر استفاده می گردد. با کاهش تورم پا، گچ ها هم چندین مرتبه تعویض می شوند. پا تا زمانی در گچ می ماند که قرمزی، تورم و گرمی پا برطرف شود.

کفش مخصوص پای شارکو

پس از خروج پا از گچ، نوعی کفش مخصوص برای بیمار تجویز می شود. کفش ارتوپدی تجویز شده کاملا اندازه پا بوده، نقاط فشار را کاهش داده و مانع ایجاد زخم و آسیب مجدد می شود. برخی از بیماران علاوه بر کفش تجویز شده، به بریس هم احتیاج دارند. همچنین ممکن است پزشک ایجاد تغییرهایی در فعالیت های بیمار را برای جلوگیری از آسیب بیشتر پا توصیه کند.

جراحی پای شارکو

جراحی فقط برای بیمارانی توصیه می شود که به تغییر شکل شدید پا و مچ پا مبتلا شده و در نتیجه دچار بی ثباتی یا زخم در پا شده اند یا به علت تغییر شکل پا نمی توانند به راحتی از بریس ها و ارتوتیک ها استفاده کنند. پس از جراحی پای شارکو، بیمار باید مدتی طولانی وزن خود را روی پای آسیب دیده نیندازد.

تمام افراد مبتلا به پای شارکو باید باقی مانده عمرشان از کفش های محافظ استفاده کرده و از پایشان به خوبی مراقبت کنند. آموزش مراقبت های پیشگیرانه و نشانه های احتمالی به بیماران و اعضای خانواده آن ها بخش مهمی از روند پیشگیری از ایجاد مشکل در آینده است.    

 

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فوق تخصص جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر داود دوشنبه ۱۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    با سلام وقت بخیر .جناب دکتر عزیز مادر بنده ۶۳ سال سن داره وهر دو پای ایشان دارای عارضه شارکو شده که پای سمت چپ ویشان جدیدا کف پای ایشان زخم شد که طی پیگیری های انجام شده در کلینیک زخم ایشان جراحی وبهتر شده لذا با تجویز دکتر باید حتما یک دکتر ارتوپد فوق تخصص جهت تجویز کفش شارکو یا اگر نیاز به جراحی دارد ویزیت نماید ایا جنابعالی در راستای فعالیت شما میباشد .وچگونه میتوانم مراجعه نمایم .سپاس.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بله

      اينترنتى از طريق وبسايت نوبت بگيريد

  • تصویر کاربر دانش دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر پدر شوهر بنده دیابتی هستن و مشکل مفصل شارکو دارند میخواستم بپرسم ایا با جراحی حل میشه یا روش دیگه ای هست
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بسته به عوامل  بسيار، درمان مى تونه جراحى يا غير جراحى باشه

  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۳ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر.. حدود 4 سالی هست که پای مادر من دچار بیماری شارکوت شده، و هرساله یک سوراخ کوچک در کف پا ایجاد میشود و سپس همان سوراخ دهانه باز کرده و مجبور به عمل جراحی میشویم. تا الان 3 بار عمل کردیم و امسال بار چهارم است که عمل جراحی میکنیم.. ایا امکانش هست دیگر کار به عمل جراحی نرسد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۳ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      احتمالا بايد جراحى اساسى ترى انجام بشه

  • تصویر کاربر رفععت شنبه ۲۹ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    همسرم ۵۰ سال سن و دارای دیابت می باشد هرچند قندش تقریبا با تعدادی قرص کنترل شده است . اما بدلیل پیچ خوردگی پا متاسفانه عدم تشخیص پزشکان ارتوپید شهرستان از روی عکس ، تا اینکه یکی از پزشکان استان گیلان با دستور ام آی آر متوجه پیچ خوردگی و مشکل اساسی روی مفصل پا شده و برایش کفش سفارش کردند ، هنوز کفش در حال ساختن هست ولی بعضا بدلیل کمی سر پا ایستادن علاوه بر ورم در مچ و روی پا دارای درد شدید می شود .
    آقای دکتر آیا کفش راه علاج هست یعنی پا بهتر می شود .
    نظر حضرتعالی در خصوص تصاویر پیوستی چیست ؟
    پا زخم نیست .
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۹ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      ايشان مبتلا به پاى شاركو هستن و درمان طولانى هست 

      وممكنه در آينده جراحى هم لازم باشه

  • تصویر کاربر رفععت شنبه ۲۹ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    همسرم ۵۰ سال سن و دارای دیابت می باشد هرچند قندش تقریبا با تعدادی قرص کنترل شده است . اما بدلیل پیچ خوردگی پا متاسفانه عدم تشخیص پزشکان ارتوپید شهرستان از روی عکس ، تا اینکه یکی از پزشکان استان گیلان با دستور ام آی آر متوجه پیچ خوردگی و مشکل اساسی روی مفصل پا شده و برایش کفش سفارش کردند ، هنوز کفش در حال ساختن هست ولی بعضا بدلیل کمی سر پا ایستادن علاوه بر ورم در مچ و روی پا دارای درد شدید می شود .
    آقای دکتر آیا کفش راه علاج هست یعنی پا بهتر می شود .
    نظر حضرت
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۹ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      مكنه علاج فعلى كفش باشه البته اگه درست سفارش داده و ساخته بشه ولى ممكنه بعدا عمل هم بخواد

  • تصویر کاربر همصدا پنجشنبه ۲۷ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    هنسرم دیابت نوع یک دارند. ۴۰ ساله هستن . از تورم وگرمای ماهاشون نزدیک ۳ ماه میگذره. بعد از کم‌شدن ورم ها زایده ای بین قوزک و شست پا در داخل پانمایانده و پا کمی بطف بیرون انجنا پیدا کرده. از وقتی متوجه پای شا ک و شدیم. حرکت ایشون رو بسیار کنترل کردیم و با صندلی و کمک خودم حتی سعی میکنن قدم بر نداره .
    وصاویر کف پا رو دارم . میخواستم بدونم با ش ایط ایشون ایا امکان داره دوباره شکل اولیخ پا رو برگردوند یا نه فقط میشه متوقفش کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۷ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      جراحى لازمه

  • تصویر کاربر شاهمرادی دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    با سلام.روی پای مادرم چند ماهی دچار برآمدگی شده وچند روزه که احساس درد دارن.مراجعه کردیم دکتر گفتن شارکو وهیچ راهی نداره وچون مادرم دیابتی هستن به مرور زمان بدترم میشه وباید قندشون کنترل بشه،فایل براتون ارسال میکنم ممنون میشم اظهار نظر بفرمایید چون شعرستانیم وامکان مراجعه حضوری تو این شرایط مقدور نیست.با سپاس🌺
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      درود

      لازمه سى تى اسپيرال انجام بشه و حتما معاينه بشن

  • تصویر کاربر یهیل دوشنبه ۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام پای مادرم دچار بیماری شارکو شده روز به روز هم داره بدتر میشه زخم هم شد که الحمدلله خوب شده درست نمیتونه راه بره چکار کنیمممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      درود

      براى معاينه بياريدشون 

      ممكنه عمل لازم باشه

  • تصویر کاربر بهنام یکشنبه ۱۵ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    چگونه کفش شارکو وکجا تهیه کنم کرمانشاه هستم نیست لطفا آدرس بدید تا خرید کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۵ فروردین ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بايد ساخته بشه و بعيده اون جا باشه

  • تصویر کاربر فاطمه دوشنبه ۱۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    پای مادرم درگیر آرتروپاتوی شارکو شده و کاملا ملتهب و دچار خمیدگی به داخل است بنظر شما امکان جراحی وجود دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      بله ممكنه نياز به جراحى باشه

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر