منو

آیا پلاتین باعث عفونت در پا می شود؟

حتما شما هم با اصطلاح قرار دادن “پلاتین “در پا مواجه شده اید و افرادی را دیده اید که از عفونت” پلاتین” ساق پا نگران بوده اند. قبل از هر چیز باید بدانید آنچه به عنوان پلاتین در ساق پای بیماران قرار می گیرد، تیتانیوم یا استیل ضد زنگ است که به اشتباه پلاتین بیان می شود.

میله های داخل استخوانی (intramedullary rods )جهت چینش و ثابت کردن شکستگی های استخوانی به کار می روند. این میله ها به درون کانال مغز استخوان در مرکز استخوان های بلند اندام های انتهایی وارد می شوند. از نمونه این استخوان ها می توان به استخوان ران یا درشت نی (ساق پا) اشاره کرد. یکی از مزایای قابل توجه میله های داخل استخوانی نسبت به دیگر روش های ثابت سازی این است که میله ها به جای حمایت کامل از استخوان بخشی از فشار وارد بر آن ها را تحمل می کنند.

به همین دلیل، بیماران قادر خواهند بود تا سریع تر از اندام های تحتانی خود استفاده کنند. میله های فلزی برای همه شکستگی ها به کار نرفته و بیماران اغلب از درد و دیگر علائم محل ورود آن ها به استخوان شکایت دارند. میله های داخل استخوانی به گونه ای طراحی شده اند که به صورت دائم در استخوان باقی بمانند اما در صورت ابتلا به علائم دردناک ممکن است جهت خارج کردن میله به انجام جراحی مجدد نیاز باشد.

جراحی ساق پا با ایمپلنت های فلزی

بیمارانی که در بدن خود دارای پیچ، پین یا پلاک های فلزی هستند اغلب درباره ایمنی و اثرات طولانی مدت این وسایل بر بدن خود نگرانند. جراحان با اینکه چنین نگرانی هایی را در نظر می گیرند اما انجام جراحی مجدد جهت خارج کردن غیر ضروری این موارد را مطلوب نمی دانند. همچنین، گاهی اوقات استخوان به گونه ای در اطراف پلاک نگه دارنده شکستگی ها رشد می کند که برداشت آن پلاک ها بسیار دشوار می شود.

🛑 مطالعه بیشتر: درمان درد در مچ پا

انواع ایمپلنت های  فلزی

تیتانیوم جای فولاد ضد زنگ را در ابزار های ثابت کننده استخوانی گرفته است. تیتانیوم سازگاری بیشتری با بدن انسان داشته و احتمال واکنش بدن به آن کمتر است. در صورت بروز پاسخ التهابی نیز این پاسخ خفیف، محدود و غیر پایدار است. همچنین، می توان جهت ساخت مواد سبک اما مقاوم تر فلز تیتانیوم را با فلزات دیگر از جمله کوبالت، کروم و مولیبدن ترکیب کرد. امروزه تحقیقات و تلاش های فراوانی برای ابداع وسایل قابل جذب برای فیکساسیون استخوان ها در حال انجام است.

عکس پلاتین

عوارض پلاتین در ساق پا

عوارض پلاتین در ساق پا

مشکل احتمالی دیگر باقی ماندن ریزه های تیتانیوم است. قطعات کوچکی از این فلز جدا شده، به جریان خون وارد شده و در نزدیکی بافت های نرم و یا مفاصل قرار می گیرند. با اینکه هم تیتانیوم و هم فولاد ضد زنگ در نزدیکی این نواحی از بدن یافت شده اند اما ریزه های تیتانیوم به مقادیر و در افراد بیشتری دیده شده اند. هنگامی که ایمپلنت بر روی سطح دیگری ساییده می شود، احتمال ایجاد ریزه های فلزی بیشتر است. این پدیده سایشی، خوردگی نام دارد.

علائم عفونت پلاتین در پا

مطالعات حیوانی نشان داده اند که این ایمپلنت ها می توانند سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار دهند. در اکثر اوقات عفونت پلاتین ساق پا صرفا به دلیل وجود این ابزار ایجاد نمی شود و عواملی مانند بیماری های زمینه ای مثل دیابت و نارسایی کلیه یا مصرف داروهای سرکوبگر ایمنی یا تکنیک جراحی و به ندرت الوده بودن محیط اتاق عمل  در بروز عفونت موثرتر هستند.برخی مطالعات نشان داده اند که ایمپلنت های فلزی می توانند فعالیت برخی گلبول های سفید خون (لنفوسیت ها) را افزایش دهند. این وضعیت می تواند سبب شل شدن یا عدم موفقیت ایمپلنت ها در درمان شکستگی شود. لازم به ذکر است که این گفته هنوز از نظر علمی اثبات نشده است.

علائم عفونت پلاتین در پا

عوارض پلاتین در ران

پلاک ها از ایمپلنت هایی ساخته شده اند که از آنها برای بی حرکت کردن شستگی ها استفاده می شود. از این وسایل برای بی حرکتی در شکستگی های بازو، ساعد، لگن، ران و ساق استفاده می شود.

پس از جوش خوردن شکستگی نیرویی که به استخوان وارد می شود همچنان توسط پلاک روی استخوان جذب می شود تا در دراز مدت استخوان تحت فشار و نیروهای خارجی قرار نگیرد. علت پوکی استخوان در کسانی که مدت زیادی در بستر استراحت میکنند و یا در فضانوردانی که کمتر تحت تاثیر نیروی جاذبه هستند هم همین است. بنابراین باقی ماندن پلاک در اندام به مدت زیاد موجب پوکی استخوان میشود.

بیشتر بخوانید: پارگی مینیسک زانو چگونه درمان می شود؟

 

عوارض پلاتین در ران

عوارض پلاتین در ران و ساق بیشتر دیده می شود و در لگن، بازو و ساعد کمتر وجود دارد. بنابراین تمام پلاک های ران و ساق بعد از اینکه شکستگی آنها جوش خورد و محکم شد باید خارج شوند. این زمان معمولا بین یک و نیم تا دوسال است.

آیا فلزات به کار رفته در ایمپلنت ها سرطان زا هستند؟

سوال دیگری که مطرح می شود این است که آیا ریزه های فلزی و عفونت پلاتین ساق پا می توانند سبب ایجاد سرطان شوند؟ مطالعات بر روی موش ها نشان داده که ریزه های فلزی می توانند با آسیب رساندن به کروموزوم ها سبب بروز احتمالی سرطان شوند ولی این مورد در انسان اثبات شده نیست و سال هاست که این ایمپلنت ها به طور ایمن در انسان مورد استفاده هستند. با اینکه تولید کنندگان ایمن بودن ایمپلنت ها را از محققان سوال کرده اند اما تاکنون به این سوال پاسخی داده نشده است. علاوه بر این، تحقیقات بیان داشته اند که قرار دادن میله های بلند فلزی یا تیتانیومی در میانه استخوان می تواند سبب افزایش شدید ریزه های فلزی در جریان خون شود. به نظر می رسد که فلز کروم نسبت به دیگر فلزات بیشترین مقدار ریزه های فلزی را از خود آزاد می کند.

همچنین، میله های داخل استخوانی از جنس تیتانیوم نیز مقدار تیتانیوم یافته شده در آزمایش خون را افزایش می دهند. با این حال این مقدار به اندازه فلز کروم نیست. بنا بر شواهد، بخش بزرگی از میله داخل استخوانی، استخوان را در معرض فلز تیتانیوم قرار داده و در نتیجه مقدار این فلز در خون بالا می رود. خارج کردن ایمپلنت های تیتانیومی به تدریج مقدار این فلز را در خون و بافت های نرم کاهش می دهد. با این حال، بازگشت این مقادیر به حالت طبیعی می تواند یک سال یا بیشتر به طول انجامد.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Dami چهارشنبه ۳ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 131 مشاهده پرسش
    سلام حدودا دوازده سال پیش پای من از قسمت نازک نی و قوزک دچار شکستگی شد ک بخاطر هزینه هاش نتونستم در بیارم الان چند ماهی هست مرتب درد دارم باید چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۳ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      راديوگرافى  جديد لازمه

  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۳ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    سلام دکتر بزرگوار .. ۳۸ سال سن ۱۷۵ قد ۷۰ وزن دارم ،. شش هفته پیش همزمان عمل ترمیم مینیسک و hto زانوی راست انجام دادم ،، از ابتدای عمل تا الان مور مور ، گزگز، و کمی بی حسی کف پا ، و دردناک بودن انگشتان پا را دارم ، شب ها کف پام تیر می‌کشه ... بخیه هام جذبی بودند دو هفته میشه افتادند، چهار روز پیش به فاصله یک سانت کنار یکی از بخیه هام یه سوراخ ریز به اندازه نوک خودکار دیدم فشار دادم خیلی کم سرسوزنی چرک سفید بیرون اومد ، رفتم دکتر سفالکسین داد،،، الان چهار روز گذشته باز فشار دادم بسیار کم به همون اندازه دوباره چرک میاد ،، آخرین توصیه دکترم اینه که وزن کم با عصا بذارم ولی کف پام خیلی حساسه به سختی زمین میذارم ، زانو خوبه خم و راست میشه ، محل پلاتینم از همون ابتدا گرمه ، بنظرتون عفونت شدید داره ، چون علایم دیگه ای ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۳ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      نوار عصب انجام بدين

  • تصویر کاربر Ali شنبه ۶ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 142 مشاهده پرسش
    سلام آقا دکتر ببخشید گفتید عکس پاتون بفرستید ببینم کوتاه میشه یا نه این میشه لطفا به من جواب بدی
    1. تصویر کاربر Ali چهارشنبه ۲۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      لل
    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۶ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      به احتمال زياد كوتاهى قابل توجهى ايجاد نمى كنه 

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مریم سه شنبه ۱۹ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 7027 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید دخترم ۱۳ سالشه ران پا و مچ پاش دچار شکستگی شدن وعمل جراحی شد وران پاش پلاتین خورد و مچ پاش پیم خورد ولی جدا از درد سوزش زیادی در کف پا داره علت این امر چیست ممنون میشم راهنمایی کنید تاریخ عمل جراحی ۱۴۰۰/۱۱/۱۰هستش یعنی تقریبا ۹ روز که از عمل میگذره ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      از دكترشون سوْال بفرماييد

      يك علت مى تونه آسيب عصب پا باشه 

  • تصویر کاربر محمدرضا سه شنبه ۱۹ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 142 مشاهده پرسش
    سلام من پلاتین پام پیچش از پام معلومه در اومده پیچش شل شده قشنگ میتونم دست بزنم ب پیچم چیکار کنم میترسم عفونت کنه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اين نشانه و عفونت مزمن هست و سريعا بايد به دكترتون مراجعه كنيد 

  • تصویر کاربر جمیله سه شنبه ۱۹ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 143 مشاهده پرسش
    همسرم ۵۳ ساله برج ۲ تصادف کرده و مچ پاش شکسته دکتر پلاتین گذاشته و یک ماه قبل دو میله انرو برداشته ولی الان عفونت کرده ودرد داره
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      درود

      لازمه  حتما به دكترتون مراجعه كنيد 

  • تصویر کاربر سودا چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 132 مشاهده پرسش
    سلام ،هفته ی گذشته دخترم افتاده مچ‌پاش شکسته و تو پاش پلاتین گذاشتن بدون گچ گرفتن و گفتن بعد ۴۸ ساعت کلا بانداژش رو هم میتونه دربیاره و حای حموم‌کنه البته من فقط با اب ولرم پاشو تمیز کردم. دکتر گفته بعد شش هفته میتونه تا پانزده کیلو از وزنشو‌رو‌پاشبندازهذوقراره بعد شش ماه عمل کنن و پلاتین هارو دربیارن .دخترم شانزده ساله هست .با وجود این تفاسیر بنظرتون همه چی نرماله ؟ و بعد شش ماه در اوردن پلاتین ها درسته و اینکه پاش هیچ بانداژی هم نداره و اجازه ی حموم کردن هم بهش دادن درسته؟تا شش ماهبطور کامل پاش جوش خواهد خورد ؟پیشاپیش ممنون از راهنماییتون.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      لازمه براى قضاوت راديوگرافى نيم رخ رو هم ببينم 

       

  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 142 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر پسرم در اثر افتادن استخوان ران پاش شکست و الان دوماه و نوزده روز گذشته و آخرین عکس که گرفتیم مربوط به 19روز پیش بودهنوز جوش نخورده میخواستم بدونم دقیقا بعد عمل پلاتین ران چقدر طول می‌کشه بتونه راه بره و کاملا خوب بشه و امروز زانوش کمی ورم داشت این ورم طبیعیه ؟ ممنون میشم پاسخ بدین و راهنمایی کنید در ضمن پسرم 12سال داره
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      اگر جوش خوردن در حال پيشرفت هست مى شه هنوز صبر كرد و دير نشده 

  • تصویر کاربر احمد شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 126 مشاهده پرسش
    سلام من پای راستم قلم نازک نی ودرشت نی خورد شده و دوبار عمل کردم ی بار پیوند و دفعه اولم ک پلاتین شد الان بعد دوتا عمل یکی پیچ پلاتین شل شده چی میشع؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      درود

      رادیوگرافی بفرستین

  • تصویر کاربر حسن چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام آقا داکترحسن ۲۴ساله قد ۱۷۰ وزن۵۹ حدود دوسال یا بیشتر میشه پلاتین رانم عفونت داره چرک میاد راه درمانش چیه اگه پلاتین نو بکشم امکان داره عفونت رفع بشه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      بدون خارج كردن اون وسيله شانسى براى بهبود نيست

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر